X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פליטי המחאה ההיא משנת 2011 שנכשלה ודוכאה ביד קשה הגיעו לברלין כדי לנסות לחיות הפוליטיקאים הצליחו להרחיק צעירים טובים לברלין
▪  ▪  ▪
ברלין, גרמניה [צילום: פלאש 90]

לא נמושות. לא אנטי-ישראלים. פשוט רוצים לחיות כבני אדם נורמטיביים. ברלין היא המקום. מצמרר? בלתי מוסבר? לא ולא. המפגש עם צעירים ישראלים בברלין השוהים בה שנים רבות יחסית מעורר תהיות רבות. קשה לשפוט וגם אין צורך. מדהים עד כמה הם מודעים לביקורת הנמתחת נגדם בארץ והם בזים לה, אפילו מלגלגים. הייתכן שהם צודקים בטענותיהם?
בניגוד למה שסבורים מנהיגים ישראלים ופשוטי העם בארץ הקודש, הצעירים בברלין לא באות כדי להנעים את חייהם ולחיות חיי עוללות. מתברר שהם פליטי המחאה ההיא משנת 2011 שנכשלה, דוכאה ביד קשה, ויותר מכל, גרמה לגל מתוזמן היטב של השמצות שמא הכל פוליטיקה. הצעירים בברלין התאכזבו מתוצאותיה של המחאה החברתית אך מה שפגע בהם יותר מכל הן ההשמצות הגסות, הבלתי נכונות, שמא המדובר בילדי שמנת הרוצים לשדוד את קופת המדינה רק לטובתם האישית.
עיניהם של פליטי ישראל בברלין כמעט דומעות למשמע ההערות הציניות של הפוליטיקאים הישראלים המתבטאים בחריפות נגדם. יאיר לפיד, שר האוצר המהולל, הוא עומד בראש מצעד המופגזים מצד אותם צעירים בברלין. הם אינם מוכנים להשלים עם דימויו המטופשים וטענותיו חסרות השחר של שר האוצר. אותם צעירים בהם פגשתי היו כולם חיילים נאמנים, מלח הארץ, שפשוט נמאס להם להיות דור מדבר נוסף הסמוך לשולחנם של הוריהם. פשוט נמאס להם להקריב למען מה שהם מגדירים כהבטחות ריקות מתוכן.
תחנת הרכבת והאוטובוסים של גן החיות בברלין שוקקת ישראלים הגרים בברלין. זהו מקום מפגש של קבוצות תיירים ישראלים הרוצים לתור את העיר ליו-יומיים בליווי מדריכים ישראלים. התכונה ליד מדהימה. ישראלים מנהלים את עסקיהם ברחוב, עיני כל. כסף עובר מידי ליד. הצעירים הישראלים מאוד נדיבים, מאוד מנומסים. התיירים פחות. הרבה פחות. מתמקחים, פולטים קללה, משחקים ברוגז. המחיר נראה מופקע עבור ישראלי. הצעירים מגיבים בסבלונות רבה. זו פרנסתם ולמענה הם מוכנים לספוג עלבונות.
המראה כולו בלתי מלבב בעליל. זו תמונה המזכירה את ימי ליליינבלאום בתל אביב כאשר הדולרים נרכשו בסתר, לעיני כול.
בחביבות יוצאת מגדר הרגיל המדריכים הישראלי-ברלינאים מובילים את התיירים לאוטובוסים. הטיול יצא לדרך. עוד יום של פרנסה. אחת המדריכות עמה דברתי שפכה את לבה המר בפני. שאלתי מה תחושתה לקבל טיפ באוטובוס לאחר ההדרכה? השפילה את מבטה והודתה: לא נעים כלל אך זו הפרנסה. ללא המתנה לטוב לב של התיירים הישראלים, המדריכה הודתה שאינה מתביישת לומר שנהוג לתת טיפ למדריכים ולנהג האוטובוס למרות שהכול שולם. וכך היא עוברת בין האנשים וכל אחד טומן בידה עוד מטבע של יורו או שניים. נעים? וודאי שלא.
מתאמצים לחיות, וכל עוד אין במעשיהם דבר אסור, אין עבודה המביישת את בעליה. מה קורה פנימה זהו כבר סיפור אחר. אגב, אותה ילדה טובה בממרכז הארץ חייה בברלין שלוש וחצי שנים והיא מרוצה. ומה עם החזרה לארץ? ענתה לשאלתי בגילוי לב ראוי להערכה: אין כל סיכוי שבתקופה הקרובה היא תעזוב כי טוב לה למרות הריחוק מההורים והגעגועים המשפחה, למרות המנטאליות השונה.
החלטנו ללכת למופע שיתברר כמרהיב. נכנסים לאולם התיאטרון ומתקדמים אל עבר המקומות השמורים לנו. מתיישבים וממתינים לתחילת המופע. לידינו יושבים שלושה אנשים, שניים מבוגרים יותר וצעיר כבן 25-30. כולם מדברים בלחש כיאה מקום תרבותי. הצעיר לבוש בחליפה עונד עניבה תואמת. לפתע אנו שומעים אותם מדברים בעברית. מיד הבנו שהמדובר בהורים אשר באו לבקר את הבן הגר בברלין. מתברר שהוא איש הייטק שהעדיף את ברלין על פני ישראל.
מנסים לשוחח עמם אך הם אינם מנדבים מידע. אולי מתביישים, אולי מפחדים. לא ענייניו. ואש עולה המחשבה מה בחור זה עושה בברלין כאשר בארץ מולדתו כולם מתפארים בתעשיית ההייטק?
באחד המקומות בברלין הקרובים לאוניברסיטה המקומית פגשנו ישראלי הלומד שם משהו בתחום האומנויות. שמונה שנים, הוא ורעייתו, שוהים בברלין. מוחחים קצרות. הלימודים חינם, שכר הדירה ביר למדי, עבודה ניתן לשלב. חיים בצורה מכובדת. לא עשירים אך מרוצים. ומה עם החזרה לארץ? תשובתו הייתה חיוך מאופק אך משדר מסר ברור: השתגעת? נפרדים בשלום. אני ממשיכים בהליכתנו וחושבים על ילדינו שהם בארץ, עדיין. חלחלה, רעד, חשש, שמא לכול אחד יכול לקרות. מנסים להשיב לשאלה מה הורים עושים במצב כזה? אי-אפשר להיות אגואיסטי ולמנוע מילדיך לחפש את הטוב ביותר עבורם. מי אנחנו שנחליט על גורלם! כדי לא להתייסר אנו מחליט לחליף נושא.
אלה שלושה מקרים מתוך הרבה מאוד אחרים בהם אני ורעייתי פגשנו, עד עתה בברלין. מישהו, ככל הנראה, לא מצא לנכון לחשוב בצורה עניינית מה מחפשים בברלין, כפי שלא חושבים מה ישראלים רבים עושים בארה"ב או בכל מקום אחר בעולם ורק לא בישראל. נכשלנו בחינוך? בכלל ההורים נכשלו במסרים שלהם? מערכת החינוך הקדישה זמן לכך? מה קרה שמאז המחאה ברלין גדושה בישראלים?
כל השאלות הללו אינן מעניינות אף אחד בארץ, וודאי לא את מנהיגנו. במקום לדאוג לצעירים ולעתידם, מנהיגי ישראל דואגים לדברים אחרים שלא כאן המקום להזכירם. שר האוצר השחצן סבור שניתן לעלוב בבני אדם אם ברצונם לחיות חיים נוחים יותר. ראש הממשלה ושרים אחרים הצליחו בדיכוי אלים של המחאה החברתית. הם גם הצליחו להרחיק צעירים טובים ברלין. שר ההיסטוריה עוד תשפוט את האיוולת הנוראה הזו של מנהיגי ישראל.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  13/04/2014   |   עודכן:  13/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראלים בברלין - קלון לישראל
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
מורשת רבין האמיתית: נפולת של נ
ד"ר רון בריימן  |  13/04/14 12:03
 
- רבין היה נמושה כמו כל המנהיגים
נצר יואב  |  13/04/14 13:53
 
- תגובה
צ'לו   |  13/04/14 14:07
 
- תודה ל"ת
ד"ר רון בריימן  |  13/04/14 18:45
 
- תגובה לדבריך
ד"ר רון בריימן  |  13/04/14 19:16
2
ישראל הופכת לאט לאט לללנד
מרקו פולו  |  13/04/14 18:22
3
"דיכוי אלים של המחאה"? שקר!!!!
אהוד פרלסמן  |  14/04/14 10:18
 
- כרגיל
CICERO  |  14/04/14 19:24
 
- הקשקשן שאין לו מושג זה אתה.
אהוד פרלסמן  |  15/04/14 03:45
 
- מי משקר?
cicero  |  15/04/14 14:57
 
- קודם צ'לו, ועכשיו אתה!
אהוד פרלסמן  |  15/04/14 17:00
 
- תחליט
cicero  |  15/04/14 19:28
 
- אתה שוב ושוב עושה צחוק מעצמך.
אהוד פרלסמן  |  16/04/14 00:35
4
תגובה לכותב המאמר.============
יוד יוד  |  14/04/14 13:34
5
הצעירים בישראל קיבלו בסיס איתן
ושיודע לשאול  |  15/04/14 11:09
6
צ'לו - מה אתה עושה בברלין???? ל"ת
ספוילר  |  16/04/14 09:27
 
- תגובה
צ'לו  |  16/04/14 15:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
התקשורת הישראלית מדברת על "כשלון" המתן ומתן, בשעה שדווקא כעת נוצר פתח של תקווה להשתחררות מן המלכודת. אבל, שרת המשפטים הישראלית - האם בשליחותו של ראש הממשלה? - ממשיכה בהתרפסות כלפי מכחיש השואה מרמאללה, כדי שהלז יקבל גם רוצחים, גם הקפאה, וגם השלמה עם פנייתו למוסדות האו"ם. זה הפוף האמיתי
אהרון שחר
שלטון מושחת במצב של ריקבון מתקדם, מחיקת מעמד הביניים, מחאה חברתית, יוקר מחיה, מיסוד העושק, אין עבודה, אין פנסיה, שום דבר לא יגרום לאדישים היושבים בציון לערוך חשבון נפש
הרצל חקק
מלאה אורה, ולנוכח אש התנור והבערה, הרי לכם ניסיון לגלות את הסוד הכמוס של המצה השמורה
תרצה הכטר
יש האומרים "והיא", זאת זכות אבות ויש האומרים כי זאת ברית אבות, כי ברית אבות מעולם לא תמה
איתמר לוין
צלילה למעמקי דוח הרשות השופטת מגלה שוב, שהבעיה מספר אחת של בתי המשפט היא הצפתם בעורכי דין מיותרים וגרועים. אם כל הנוגעים בדבר, ובראשם ציפי לבני, לא יתעוררו מיד - המחלה הקשה הזו עלולה להפוך לסופנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il