X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ציור: פסטל-שמן על נייר. איזה זיכרון הוא מעלה? מצוירים היא, ואני (שציירתי), כן. במעבדה למיקרוסקופיה אלקטרונית וביולוגיה של התא באוניברסיטת תל אביב. "המפלצת הזאת!" – קרא והכריז בלי אקדמות. והדמות, העולה בי כל פעם מחדש, איך אפשר שלא
▪  ▪  ▪
ליד המיקרוסקופ האלקטרוני, אוניברסיטת תל אביב [ציור: יורם מרקוס]

היא התנהגה באופן מעורר כבוד. זכתה להערכה. חריצותה ומסירותה: למופת היו. במוצאה הייתה מארצות-הברית, החזיקה בתואר PhD (דוקטורט), ובמעבדה למיקרוסקופיה אלקטרונית - ביולוגיה של התא - שבאוניברסיטת תל אביב אותה ניהל פרופסור ידוע שבהמשך גם מינו אותו לכהונת הרקטור, עסקה במחקר והדרכה. בנוסף סייעה בידיעת האנגלית שלה לכותבי המאמרים, ה-"Papers".
הכרתי אותה כשעשיתי במעבדה הנ"ל את העבודה שלי לתואר שני, וכשסיימתי ומחקרי גם התפרסם, בשל ההערכה ההדדית הרבה ששררה בינינו נשארתי עוד זמן מה לסייע לה במחקרה החדש, בו החלה.
נושא מחקרה - שעליו עבדנו משלב זה יחד - היה אצה (אצות כל הקבוצה: של ים ומים מתוקים ונמנות עם הפיטופלנקטון) בשם "פרידיניום" (Peridinium), אשר התרבתה באותה תקופה בכנרת ולכן מענק המחקר - Research grant - שקיבלה וממנו יכלה האוניברסיטה להמשיך ולהעסיק גם אותי.
נוסף על יכולת הפוטוסינתזה במין האצה 'שלנו', שמכיל כלורופיל ופרח פריחות אביביות חומות בכנרת, ראויה לציון עוד תכונה מרשימה, פוטוטאקסיס: ההימשכות לאור, ותנועה אליו בעזרת שוטונים - שכל פרט נושא שניים מהם - במים שבם האצה חיה. ואכן, חקרנו תכונה זו: ביזמתה וביזמתי ועל-פי תוכנית ששרטטנו, בנה נפח זכוכית באוניברסיטה ארלנמייר (בקבוק קוני; עשוי זכוכית שקופה עמידה לחום ומשמש כלי מעבדה), עם התמשכות אופקית דמוית-שרוול מאמצעו שהסתיימה בגולה.
היה מדהים, אחרי אינקובציה לילה שלם בארלנמייר הסטרילי שאלומת אור ממוקד וחזק כוונה לגולה שלו, לראות בבוקר כתם מעובה ירוק-כהה של כל תאי האצה(!) בשקערורית-הגולה, כשהמים בארלנמייר - שהיו קודם לכן עכורים וחומים! - זכים וצלולים.
עברו כמה שנים: אני כבר בבית הספר לרפואה. כן, ההסבה שעשיתי מביולוגיה אליה. הכיתה כולה: נמצאת באולם הרצאות, בית החולים הוא איכילוב, כשהקורס הוא רנטגנולוגיה והמרצה פרופסור שאת ראשו עוטרת רעמת שיער שיבה.
לפתע, תוך דבריו לסטודנטים שאותם הוא מלווה בהצבעה על צילומי רנטגן התלויים על תיבת הצפייה (Viewing box) המוארת באור ניאון לבן-חלבי, הדלת נפתחת לרווחה, וחש אליו לשולחן בלי אקדמות, בלי לבקש סליחה על ההפרעה, בלי להעיף ולו מבט אחד על הסטודנטים היושבים או לספור אותם, עמית. כשהוא עוצר בזאת - באחת! - את השיעור כולו ולא שם על המבטים שכולם מופנים אליו.
גם הוא מבוגר כמרצה שלנו, גם הוא עטור שיער שיבה. "המפלצת הזאת!" קרא והכריז בלי אקדמות (כבר אמרנו 'בלי אקדמות' או שזה חדש?) – מלים שאני זוכר, בוודאות וחיות, עד היום. לא כממתיק-סוד; לא כמסיח לפי תומו! בקול עז. "היא בלתי-נסבלת!" – קרא בקול, והמשיך ונקב בשמה (- המלא!): "ד"ר - - -". נדהמתי!
למרות שלא הראיתי סימן קל שבקלים, ואיש מהסטודנטים שאיתם ישבתי לא הבחין בכך. כך למדתי - בין החרפות והגידופים שהוא לא עצר בהם! - שהיא, העדינה, התרבותית, הישרה, שתענוג היה לעבוד איתה, לרוות מהידע הרב שלה, לשוחח איתה ולא רק בנושאי עבודה – עברה מאוניברסיטת תל אביב לבית החולים איכילוב שבתל אביב. לגבי "הארורה הזאת!", לא מתחייב על הדיוק, זהו הסיכום לכל הגידופים שהשמיע.
עשרות שנים חלפו מאז; כבר רציתי להגיד 'מאות'! אבל נזכרתי שאדם חי רק 120, לא דקה יותר. מדובר במקרה מובהק של הוצאת דיבה, של לשון הרע (לחוק איסור לשון הרע שני פנים: פן אזרחי ופן פלילי), של השמצה - פרועה! - בפרהסיה, אבל לא אני, שהעדפתי לשתוק ולכבוש פניי ולא להגביר עוד יותר את האש, גם לא איש מהכיתה, עשה משהו, היינו בסך הכול סטודנטים.
ובכל זאת... לא מש ממני עד היום הזיכרון הזה, שמיעתית וחזותית: השניים לבושים חלוק לבן כדרך צוות רפואי; פניו - של החודר הזה שהתעלם מהכיתה - כל הזמן מופנות למרצה, לא לכיתה שממשיכה לשבת דוממת, כשהמרצה בחיוך - בנועם! - כדרכו, וניכר מאוד כי שניהם מיודדים, מנסה להסות אותו ו/או להרגיעו או לפחות למתנו, אך ללא הועיל. ובמקביל, עולה בי דמותה אחרי ששנים, נפרדו דרכינו, ואני יודע שהייתה - ונשארה! - מהטובים שבינינו.
מה נותר לי אם כן אם לא להסתכל בה, לראות - שוב - כמה הופעתה ראויה ומכובדת בתמונת הפסטל שהעלתה הכול מחדש, כמה תכליתית ומלאה תקוות הייתה, כמה שכולנו היינו אז!

* הכותב: ביולוג (בעבר), רופא ויוצר רב-תחומי.
תאריך:  16/04/2014   |   עודכן:  16/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הארורה הזאת! הבלתי נסבלת"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"הארורה הזאת! הבלתי נסבלת"
נילי יוסף סלע  |  16/04/14 11:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרק בריל
אין כל מהימנות בלחציה של ציפי לבני    מעולם הרשות לא שחררה ערבים-רוצחים מישראל
חיים שאולזון
ההפגנות בכיכר השבת בערב החג, בשל מאסרו של צעיר חרדי שלא התייצב בלשכת הגיוס, היו גזל גמור וברור של פרנסה מיהודים רבים - גזל שיכול להרוס אותם למשך שנה שלמה
נסים גבאי
תפקיד רה"מ להיות אחראי על הגננות, המורים, המרצים, הרמטכ"ל ועוד אך עסוק בעניינים אחרים
הרב חיים דרוקמן
קשרי דם, נשמה וייעוד מחברים את כולנו, באים לידי ביטוי בליל הסדר ומשפיעים על הדרך בה עלינו לחיות    את המסר צריך להעביר לכל הבנים, הן הפרטיים והן הלאומיים
הרב שלמה דיכובסקי
אנחנו לא מפחדים משאלות, אנחנו רוצים לתת תשובות. "מה נשתנה" אינו צריך להיות דקלום סתמי, אלא לבוא ממקום אמיתי של רצון לדעת - והתשובות צריכות להיות מובנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il