X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
בשל הנסיבות המיוחדות של השואה, משמעותם של חפצים אישיים מועצמת מעבר לערכם האישי-הפסיכולוגי וההיסטורי, שכן הם בבחינת עדים לדורות הבאים, המספרים על פיסות חיים שנקטעו ועל רסיסי זיכרונות המבקשים להישמר, וככאלה יש בהם כדי להאיר פינות אנושיות ייחודיות וחד-פעמיות, לתעדן ולהנציחן
▪  ▪  ▪

חפצים פשוטים הם עדים דוממים המנציחים סיפורי חיים שלמים. בספר עדים דוממים מוצגים הסיפורים שמאחורי החפצים, בניסיון לשמר ולהנציח את חייהם של בעליהם ואת נשמתם. החפצים הם בעיקרם יומיומיים ולכאורה חסרי חשיבות, ומבעדם מצטיירים האנשים עצמם, בעליהם של החפצים, שרבים מהם אינם עוד בין החיים.
בשל הנסיבות המיוחדות של השואה, משמעותם של החפצים האישיים האלה מועצמת מעבר לערכם האישי-הפסיכולוגי וההיסטורי, שכן הם בבחינת עדים לדורות הבאים, המספרים בדממה על פיסות חיים שנקטעו ועל רסיסי זיכרונות המבקשים להישמר, וככאלה יש בהם כדי להאיר פינות אנושיות ייחודיות וחד-פעמיות, לתעדן ולהנציחן.
כך הוא ספר המתכונים שכתבו עובדות הכפייה במחנה רוונסבריק, שהועסקו במפעל של חברת סימנס. האסירות התמודדו עם הרעב באמצעות שיחות על מאכלים ושחזור מתכונים, לא אחת גם פרי דמיונן. על-גבי ניירות של חברת סימנס, שאותם גנבו מהמפעל, הן כתבו מתכונים שנהגו להכין בבית, ואיגדו אותם לכלל ספר. ספר המתכונים הזה נשמר בידי אחת מניצולות מחנה רוונסבריק, אשר התקשרה אל מחלקת החפצים של המוזאון לתולדות השואה ביד ושם והודיעה: "יש לי ספר מתכונים שכתבתי במחנה רוונסבריק". זאת הייתה אחת מפניות רבות, בטלפון ובכתב, המגיעות ליד ושם מניצולי השואה או מקרוביהם, המבקשים או המתבקשים למסור למשמרת עולם פריט או חפץ שהגיע משם, מן התופת של תקופת השואה, לכאן - אל החיים החדשים שנבנו במדינת ישראל.
במשך שנים רבות, מרבית ניצולי השואה לא היו מודעים למלוא ערכו הלאומי של החפץ המצוי ברשותם: מסרק, גזיר נייר, בובה, רישום או ערכת תפירה. לדידם היו החפצים חלק מדרכם האישית לשימור זיכרונם של בני משפחה שנרצחו ושל קהילה שחרבה. רק מקצת הניצולים פנו מיוזמתם ליד ושם וביקשו למסור את הפריטים שבידיהם, מתוך רצון לשַׁכְּנם במקום מוגן שבו יספרו את סיפור השואה לדורות הבאים. כך, חנוכייה שהוצבה על אדן חלון של בית יהודי בגרמניה הנאצית, שעל גב תצלומה נכתב: "יהודה תחיה לעד", נהפכה לסמל של ניצחון רוח האדם.
צוות מחלקת החפצים של המוזאון ההיסטורי של יד ושם, בניהולה של חביבה פלד-כרמלי, יזם פעולות איסוף ויצא לא אחת אל בתיהם של ניצולים, אל קרובי משפחתם של נספים ואף אל אתרי רצח וגטאות באירופה, במטרה לחפש פריטים אותנטיים, שרידים של הסבל האנושי, שהם בבחינת מצבה לנספים. בתהליכי חיפוש מורכבים ומרתקים, הגיעו אל חפצים מְסַפְּרִים:
אל המסרק שסייע לבעליו להיאחז במשך כמה רגעים ביום בשגרת העבר של היגיינה אישית; אל הנעל הזעירה של התינוקת, שעל סולייתה נרשם תאריך רציחתה, עם מאות ילדים יהודים נוספים שנרצחו באותו יום; אל הבובה שנישאה בידיו של פעוט לאורך מסעו הטרגי, כסמל אהוב ומנחם של הבית החם שנעזב, אך גם, ללא ידיעת הילד, כמחבוא מאולתר לנכסיה הכספיים האחרונים של משפחתו.
היטיב לבטא זאת הכנר שלמה מינץ, שניגן בכינורו של מוטל'ה, נער שנרצח בשואה, וכך כתב" "כינור, זוהי נשמתו של אדם. אם לקחת את כינורו לקחת את נשמתו. הילד אבד, אך הכינור נשאר. אני בטוח שתשמרו היטב על נשמתו של ילד זה". אוסף החפצים מונה כיום למעלה מ-27,000 פריטים שנאספו במשך השנים.
לפני שהספר ראה אור הלכה לעולמה המחברת חביבה פלד-כרמלי, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

דברי פתיחה
אבנר שלו. יו"ר הנהלת יד ושם והאוצר הראשי של המוזאון לתולדות השואה
▪  ▪  ▪

במהלך השואה נאלצו היהודים להתמודד בעל כורחם עם מציאות חדשה, בלתי מוכרת ובלתי מובנת, מנוכרת ואכזרית. סיפורי חייהם היו מלאים ברגעי חרדה, ייאוש ועייפות, אך גם בתושייה, חמלה, תקווה, אומץ לב ואהבה. את הסיפורים האלה - של היחידים, המשפחות והקהילות, של המבוגרים ושל הילדים - ביקשנו להנכיח במוזאון החדש לתולדות השואה ביד ושם, שנחנך בשנת 2005 על הר הזיכרון בירושלים.
במרכז הנרטיב של המוזאון עומד האדם היהודי בשואה, שסיפורו הוא הטקסט, חוט השדרה של הסיפר, ואילו התהליכים ההיסטוריים של השואה מוצגים כקונטקסט עוטף ומוביל, המשולב לכל אורכו בטקסטים הפרטניים.
כך ביקשנו לחבר את המבקרים במוזאון עם קרבנות השואה ולעורר בהם אמפתיה כלפיהם והזדהות עם גורלם. שאפנו להנכיח את סיפורי הקרבנות ולהמחיש את היותם בני אנוש, בעלי תווי פנים ושמות. לשם כך פנינו, בין היתר, אל אחת מאבני הבניין של סיפור החיים של כל אדם - אל החפצים המלווים את שגרת יומו, את רגעי הפנאי שלו ואת ימי חגו ואבלו. בכך מתבטאת גישה מוזאֵלית חדשה כלפי חפצים ולפיה הפריט מוצג לא כאילוסטרציה ולא כסמל למשהו אחר, מופשט או קונקרטי, אלא כ"בעל סיפור" מובחן ונבדל כשלעצמו.
מעיון בקורותיהם של הקרבנות, בזיכרונותיהם ובעדויותיהם נוכחנו לדעת שחפצים יומיומיים רבים, כביכול נטולי משמעות היסטורית, פסיכולוגית או ערכית בהקשריהם המקוריים, נעשו משמעותיים בנסיבות המיוחדות שנוצרו בשואה. כאמור, לחפצים אלה נודעת חשיבות לא בשל היותם סמלים המייצגים מסרים אידאולוגיים חיצוניים, כי אם בזכות הפיכתם לעדים אילמים לחוויות קטועות ולהתרחשויות רחוקות בסיפור חייהם של אנשים נעדרים. חשיבותם של החפצים מועצמת דווקא בהקשר הייחודי של מוזאון יד ושם, שבו נלקטו החפצים ונשזרו ברגישות ובתבונה כחלק ממארג של אוצרוּת מוקפדת המעצבת זיכרון קולקטיבי מתוך שלל זיכרונות ושברים אישיים. במוזאון יד ושם, הפריט הפרטיקולרי, שמקורו בהקשר אישי מסוים, מקבל משמעות כלל-אנושית ואוניברסאלית. כאן מתגלה עצמתו החבויה של פריט דומם העשוי, ממש כמו יצירת אמנות איכותית, להאיר פיסות אנושיות ייחודיות ולהנציחן, ואגב כך לכוון אותנו, הצופים, ולחזקנו בבניית תודעתנו וזהותנו כבני אדם.
החזון של הקמת מוזאון שואה, ראשון מסוגו, שבו "ידברו" החפצים כחלק אינטגרלי מהנרטיב הכולל, הניע אותנו לחפש חפצים בעלי "קול" אישי צלול ומובחן. גילינו שלשם כך נידרש להרחיב את האוסף הקיים שלנו ולהעשירו, שכן נכללו בו בעיקר חפצים בעלי משמעות היסטורית–סמלית קונבנציונלית. חסרו לנו חפצים אישיים, וגם לחפצים שהיו ברשותנו חסרו הנתונים הקונטקסטואליים - "הסיפורים שמאחורי החפצים" - החיוניים כדי "להחיותם".
כך הגענו, בתהליכי חיפוש מורכבים ומרתקים, אל חפצים מְסַפְּרִים.
אל המסרק שסייע לבעליו להיאחז במשך כמה רגעים ביום בשגרת העבר של היגיינה אישית.
אל הנעל הזעירה של התינוקת, שעל סולייתה נרשם תאריך רציחתה, עם מאות ילדים יהודים נוספים שנרצחו באותו יום.
אל הבובה שנישאה בידיו של פעוט לאורך מסעו הטרגי, כסמל אהוב ומנחם של הבית החם שנעזב, אך גם, ללא ידיעת הילד, כמחבוא מאולתר לנכסיה הכספיים האחרונים של משפחתו.
מאלפי החפצים שאיתרנו לשם תצוגה במוזאון החדש ביד ושם, למדנו את הסיפורים האלה, ורבים אחרים. בספר שובה העין והלב שלפנינו, עדים דוממים, כללה חביבה פלד-כרמלי, מנהלת מחלקת החפצים באגף המוזאונים של יד ושם, מבחר מהסיפורים שנּשְואיהם, החפצים, נהפכו ברבות הימים לידידיה. קבלת הפריטים לתצוגה ולמשמורת ביד ושם הייתה כרוכה לא פעם בהתמודדות עם אתגרים ובהתגברות על מכשולים, כגון המרדף אחר מידע מסייע בנוגע לזיהוי הפריטים ובעליהם. בעבודת האיסוף והמשמורת התגלו מסירותם ומיומנותם של עובדי מחלקת החפצים, בראשותה של חביבה פלד–כרמלי. הם היטיבו לשכנע את בעלי החפצים להיפרד מהם, ועשו כן במקצועיות, בתושייה ובדאגה לקיום הבטחת יד ושם ליצור בהר הזיכרון מקום בטוח והולם למורשות אלה, שזכות גדולה היא לנו לקבלן למשמורת נצח.

הקדמה
חביבה פלד-כרמלי. ירושלים. לפני שהספר ראה אור הלכה לעולמה המחברת חביבה פלד–כרמלי, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. זכרה ופועלה יישארו נצורים בלבנו
▪  ▪  ▪

הסיפורים המובאים בספר זה הם הסיפורים שמאחורי החפצים, ומעבר להם נמצאים האנשים, שאולי אינם גיבורים במובן הרגיל של המילה אך הם גיבורים של ממש.
לאיסוף החפצים ושימורם, וכן לאיתור הסיפור שמאחוריהם וחשיפתו, יש חשיבות עצומה. העיסוק בפרק קרוב בהיסטוריה שמקצת העדים לו שרדו, והם הולכים ונעלמים מאתנו בדרך כל בשר, יותיר לנו אחרי לכתם את החפץ ואת הסיפור המסתתר מאחוריו.
חפץ, אם ישומר כראוי, יישאר ויתקיים זמן רב אחרי יוצריו ואחרי האנשים שהשתמשו בו. את עדותו האילמת נוכל להביא אל תודעת הדורות הבאים. כך יוכלו הפוגשים בחפץ בעתיד לחוש גם הם את הלב שפעם מאחורי הסיפור, את הידיים שאחזו בחפץ ואת חוויות בעליו בשואה ולפניה, בבחינת "יש אבנים עם לב אדם", בלשונו של המשורר יוסי גמזו.
זאת התשובה לשואלים אותנו מה לאיסוף חפצים ולסיפור שמאחוריהם, ולעבודתו של מוזאון היסטורי.
מטרתו העיקרית של המוזאון החדש לתולדות השואה ביד ושם היא הנצחת שישה מיליון היהודים שנרצחו בשואה בידי הנאצים ומשתפי הפעולה, והמחשת סבלותיהם של היהודים תחת הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. לשימור הזיכרון יש משמעות אוניברסלית לדורות - הוא מעין תמרור אזהרה ותקווה כאחד.
בתחילת גיבוש התוכנית הרעיונית להקמת המוזאון החדש לתולדות השואה, אגב הערכה מחודשת של המוזאון הקיים ושל מוזאונים אחרים בעולם העוסקים בתולדות השואה, ביקשנו לבנות מוזאון היסטורי נושאי–כרונולוגי, ועם זאת מוזאון שיציג את השואה מנקודת מבטו של הקרבן היהודי.
את סיפורה הכרונולוגי של השואה כפי שהוא בא לידי ביטוי בתצלומים ובמסמכים אפשר להמחיש כיום באמצעות ספרי מחקר ורשת האינטרנט, ואין בהכרח צורך במוזאון לשם כך. משימתו של המוזאון לתולדות השואה היא להעניק חוויה מוחשית ומעוררת הזדהות, שתאפשר הבנה או היכרות טובה יותר של השואה.
בעבר שימשו מסמכים ותצלומים כמרכיב עיקרי בתצוגות של מוזאונים היסטוריים בכלל, ושל מוזאונים על השואה בפרט. כאלה היו בידינו בשפע, אך לרוב הם אינם מציגים את נקודת מבטו של הקרבן אלא את זו של התוקף - הנאצים ומשתפי הפעולה. מאחורי המצלמות שהנציחו את האירועים בשואה עמד ברוב המקרים שליח של האידאולוגיה הנאצית, אשר כיוון את מצלמתו על-פי הרוח שבה חונך והתכנים שהיא ביקשה להציג. הנאצים צילמו את מעשיהם ותיעדו אותם לצורכי תעמולה, ולעתים השתמשו בתצלומים כבספרי זיכרונות ששלחו הביתה, בבחינת "ראו היכן הייתי ומה עשיתי". נוסף על כן, העובדה שמרבית התצלומים צולמו בשחור-לבן מעצימה את התחושה שמדובר בהיסטוריה רחוקה, וכך הצופה משקיף עליה מתוך תחושה של ריחוק זמן, מבלי להיות מעורב.
משום כך הוחלט להתחיל לאסוף חפצים מקוריים בני התקופה, ולתעד את סיפורם של בעליהם - הסיפורים שמאחורי החפצים. השימוש בסיפור אישי, שגרעינו חפץ מוחשי אותנטי המגובה במסמכים, בתצלומים ובעדויות, מדבר ללב המבקרים, ובעיקר ללבם של הצעירים. מכיוון שהאירוע - רצח ששת המיליונים, השיטה והביצוע - הוא בלתי נתפס, אולי באמצעות סיפור, ועוד סיפור, יוכל הצופה להבין מעט את המכלול, או חלקים ממנו המעידים על שהתרחש. רסיסי הזיכרונות של מי שהיו שם עשויים לעורר שאלות בקרב המבקרים בתצוגה, ושאלות אלה מובילות לקידום מטרתו של המוזאון לתולדות השואה ביד ושם: ללמוד מן העבר ולגרום למבקר להגות ולהזדהות עם האנשים שמאחורי החפצים.
מסיבה זו הוחלט גם להציג במוזאון לתולדות השואה רישומים וציורים מהתקופה, המספקים עדות מנקודת מבטו של הקרבן המתאר את האירועים.
החלטה דומה התקבלה לגבי החפצים הגדולים המוצגים במוזאון ויוצרים מעין מסגרת לסיפורים הקטנים, ובכללם מרצפות מהגטו, פסי רכבת, ספסל, פנסי רחוב וקרון, כולם מקוריים והיו בשימוש בתקופת המלחמה. ה"תפאורה" המקורית מדגישה את אמִתוּתם של החפצים ושל הסיפורים האישיים, ויש בה גם משום תשובה במאבק נגד הכחשת השואה.
בניית אוסף החפצים הובילה אותנו למפגשי איסוף מרגשים ומרתקים עם ניצולי שואה. המפגשים התקיימו באווירה פתוחה ולא פורמלית, והם יצרו אמון רב ורגשי ידידות אשר המשיכו להתקיים גם זמן רב לאחר סיום האיסוף. כאשר הסברנו להם במה אנו מעוניינים ולאיזו מטרה, התברר לנו שזוהי הדרך שבה הניצולים עצמם שימרו את הזיכרון. רבים מהם השאירו בחזקתם פריטים שסימלו בעבורם את אבדן הילדות, את הבית, את המשפחה ואת אשר עברו בתקופת השואה. הניצולים סברו שהפריטים שברשותם אינם מעניינים את הכלל אלא מייצגים את הזיכרון הפרטי שלהם. לעתים הם אף חשו מבוכה מכך ששמרו על פריט, לכאורה חסר ערך, כזיכרון לקורותיהם בתקופת השואה. העובדה שאנו גילינו עניין בפריטים אלה נתנה מעין לגיטימציה לצורת שימור הזיכרון הפרטית שלהם. היה עלינו להסביר לניצולים שפריט הזיכרון שברשותם מספר לא רק את סיפורם האישי אלא גם את הסיפור הקולקטיבי, סיפורה של השואה כולה.
ראוי לזכור שהניצולים מפקידים בידינו את היקר להם מכל - את החפצים הקשורים בזיכרונותיהם. גם אם ייראה החפץ נטול משמעות או חסר ערך בעיני אחרים, הפרֵדה מהחפץ הנתרם היא קשה, שכן לעתים מדובר בחפץ היחיד שנותר לניצול מבני משפחתו ומעברו, והוא החפץ הנושא את כל מעמסת הזיכרון. רק ההבנה של הניצול כי החפץ יוכל לשקף את זיכרונותיו ולהמחישם לדורות הבאים מאפשרת לו להיפרד ממנו, והוא כמו מלביש את סיפור חייו וחיי בני משפחתו על החפץ ומוסר אותו למחלקת החפצים ביד ושם. לכן חשנו לא פעם, עם קבלת החפץ יקר הערך, שהפכנו לחלק ממשפחתם של הניצולים וכי מחובתנו לספר את סיפורם. לעתים קרובות ניכרת הקלה אצל הניצול לאחר שמסר את החפץ לידנו, כמו אמר לעצמו: "עד כה נשאתי באחריות להנחיל את הסיפור לדורות הבאים, כעת האחריות בידכם, והחפץ יעזור לכם בכך".
אני מתקשה לכתוב דברי פתיחה לספר זה, שסיפוריו והאנשים שמאחוריהם הפכו לחלק ממני, חלק מישותי. הדבר דומה לכתיבת הקדמה לספר על בני משפחתי, על כל מה שעבר עליהם לפני השואה, בשואה, ואחריה, ועל הקשר העמוק שנוצר בינינו בזכותו של חפץ.
מקצת הניצולים עדיין חיים בקרבנו, והקשר בינינו ממשיך להתקיים. הם דואגים לי ואני להם. אחרים אינם אתנו עוד, והם חסרים לי מאוד, אך אני שומרת על קשר עם בני משפחותיהם. באוסף החפצים גם פריטים של נספים שהגיעו לידינו באמצעות בני משפחותיהם. מעולם לא פגשתי את בעלי הפריטים, אך הקשר עמם, הגם שנוצר דרך הסיפור שלהם, הוא קשר עמוק.
בזכות עבודתי ביד ושם הכרתי אנשים נפלאים, שלא הייתי יכולה לפגוש בדרך אחרת, והתוודעתי לסיפור חייהם. הקשר שנוצר בינינו הוא קשר אישי שאינו נובע מתפקידי כמנהלת מחלקת חפצים באגף המוזאונים ביד ושם. אין זו רק עבודה; אילו כך היה הדבר, הייתה זו עבודה קשה מנשוא. ואולם יש בה הרבה מעבר לכך - זוהי שליחות. במהלך שנות עבודתי הייתי לשופר, לכלי שדרכו ובאמצעותו מסופר סיפורם של אנשים אלה.
אני שמחה מאוד שהצלחתי לבנות סביבי צוות מסור, עובדי מחלקת החפצים, המשקיעים בה את נשמתם, וגם הם קשורים לאנשים הנפלאים שמאחורי הסיפורים.
יחד בנינו את מחלקת החפצים במוזאון יד ושם.
אוסף החפצים מונה כיום למעלה מ-27,000 פריטים שנאספו במהלך השנים.
תהליך קליטת החפצים במחלקה מתחיל ביצירת קשר עם מוסר החומר, ובעקבות זאת נפגשים נציגי מחלקת החפצים עם בעל הפריט ושומעים את סיפורו ואת סיפור החפץ.
עם הבאת החפץ לחדר האוספים נערך רישום ראשוני, והחפץ מצולם ומועבר לטיפול המסייע בשימורו לאורך שנים. תהליך השימור במוזאון יד ושם שונה מהתהליך המקביל במוזאונים אחרים. אין אנו מתקנים ומשלימים את החסר והשבור, משום שֶׁלּחָסֵר, לאָיֵן, יש משמעות בסיפורו של החפץ. העיקרון המנחה את תהליך השימור במחלקה הוא שמירה על החפץ כמות שהוא ומניעת החמרה במצבו, ככל האפשר.
בד בבד עם תהליך השימור נערך תחקיר על אודות החפץ והאנשים שמאחוריו. התחקיר מתבסס על מידע שמסר תורם החפץ וכן על מסמכים ותצלומים הנוגעים לאנשים הקשורים בחפץ, מקורות היסטוריים למיניהם והאזנה לעדויות של ניצולי שואה הקשורים בסיפור. בתום התחקיר מתגבש כל המידע לסיפור - סיפורם של החפץ והאנשים שמאחוריו.
מחויבותנו לתיעוד הסיפורים בבהירות המרבית הולידה במקרים רבים תחקירי המשך. עובדה הצטרפה לעובדה, ולעתים העובדות והסיפורים של חפצים שנתרמו על-ידי אנשים שונים הצטלבו בצורה מפתיעה ועוררו בנו התרגשות רבה.
בטרם נציג לפניכם חלק קטן מסיפורים אלה, ברצוני להודות בראש ובראשונה ליושב-ראש הנהלת יד ושם והאוצר הראשי של המוזאון אבנר שלו; למנהלת אגף המוזאונים יהודית ענבר, שאף הצטרפה לחלק ממבצעי האיסוף. לשניהם תודה על האמון שנתנו ביכולתי למלא משימה חשובה זו, ועל ששימשו לי גב פיזי ונפשי בביצועה, ליוו אותי ותמכו בי בכל נסיעה ובכל איסוף.
לצוות שלי, עובדי מחלקת החפצים, שהם חלק בלתי נפרד מספר זה ומהאוסף העומד מאחוריו; ספר זה הוא שלהם:
אוצר המחלקה מיכאל טל, שרה שור, אלכסנדרה רוסקין, שמרית שריקי, נטע פרץ, עינת רוט, טל קובו, דיאנה מנייביץ, אורית נוימן ואיריס בר-ניר כהן, אשר נוסף על עבודתה בצוות ישבה אתי במשך שעות ושכתבה את הסיפורים.
תודה לדודו שנהב, אלה ליבוב ואלכסנדרה בורובק, הרסטורטורים של אגף המוזאונים.
תודה לפרלה חזן, שראתה חשיבות בחשיפת הסיפורים לקהל הרחב, יזמה את הוצאתו לאור של ספר הסיפורים שמאחורי החפצים ואפשרה לי להגשים את החלום.
תודה לחדווה נחמיאס, המנהלת האדמיניסטרטיבית של אגף המוזאונים.
תודה לד"ר בלה גוטרמן אשר ערכה את הספר בהבנה ובסבלנות.
תודה לבעלי אריה, לבנותי יעל ומיכל ולאמי מלכה פלד, על הסבלנות, הרגישות, ובעיקר על האהבה שהעניקו לי במהלך עיסוקי בנושא רגיש ומורכב זה.
תודה מיוחדת לכל תורמי החפצים, אשר נתנו בנו אמון, שיתפו אותנו בסיפור חייהם והפקידו בידנו את היקר להם מכל - למען הדורות הבאים.

ים של זיכרונות וסימנים
יהודית ענבר
▪  ▪  ▪

אוסף החפצים של אגף המוזאונים ביד ושם החל להיווצר זמן רב יחסית אחרי השואה, וחפצים מעטים נמסרו לארכיון יד ושם במהלך השנים, קודם להקמתו כאוסף נפרד. בשנת 1962 הוגדר חלק מהארכיון כאוסף מוזאלי, ואליו הועברו יצירות האמנות והחפצים שהתקבלו בארכיון עד אותה עת. רק עם סיום כתיבת התוכנית הרעיונית למוזאון החדש לתולדות השואה, בשנת 1995, הופרד אוסף האמנות (שהיה רוב רובו של אוסף המוזאון) מאוסף החפצים מתקופת השואה, העומד מאז בפני עצמו.
עיקרי התוכנית הרעיונית למוזאון החדש, שנוסחו במשך כשנה וחצי, התגלמו בהצהרה שהמוזאון החדש לתולדות השואה יציג את סיפור השואה מנקודת המבט של היהודים, במסגרת סיפור השואה הכללי, שמהלכו הוכתב ובוצע על-ידי גרמניה הנאצית ושותפיה בקרב העמים הכבושים. זוהי תפיסה שונה עקרונית מהתפיסה שייצגה את המוזאון שהוקם ביד ושם בשנות השישים של המאה העשרים. את המוזאון הראשון הקימו ניצולי שואה, ומטרתו העיקרית הייתה להציג ולתעד
את אשר עוללו הנאצים ושותפיהם לעם היהודי. בהקשר למטרה זו היה הסיפור היהודי שולי, ולכן למעשה לא הוצגו במוזאון לא סיפורים קבוצתיים ולא סיפורים אישיים של יהודים. בנוסף יש להניח שגם בגלל הקרבה בזמן לתקופת השואה ביקשו מקימי המוזאון שלא להחליט מי מהיהודים יתועדו במוזאון ויונצחו בו, ומי לא יזכו לכך. לפיכך, כדי להציג את מעשיהם של הנאצים ועוזריהם די היה בתצלומים (שצולמו בדרך כלל על-ידי הרוצחים), במסמכים ובבניית דגמים שתיעדו את תהליך הרצח במחנות המוות.
כעבור למעלה מדור הוקם המוזאון החדש על-ידי קבוצת אנשים בני הדור השני והדור השלישי לשואה. התוכנית הרעיונית שנוסחה על ידם ייצגה את תחושת אחריותם לספר מי היו היהודים שנרצחו וכיצד הגיבו לאירועים. מרחק השנים אִפשר גם לבחור את דמויות היהודים ואת סיפוריהם. גישתם זו של מקימי המוזאון עולה בקנה אחד עם גישתו של פרופ' שאול פרידלנדר, אשר בספרו גרמניה הנאצית והיהודים: שנות הרדיפות, 1939-1933 טוען כי ההיסטוריה של השואה יכולה להיכתב רק דרך סיפורים אישיים.
ההחלטה להציג את הסיפור היהודי עוררה שאלה לגבי אמצעי הייצוג של סיפור זה. היהודים נרצחו ורכושם נגזל. מעטים בלבד תיעדו בכתב את האירועים ואת תגובותיהם של היהודים במהלך התקופה, ובכל מקרה טקסטים כתובים אינם יכולים לספק עדות ויזואלית. מבחינה מסוימת עמדנו בפני שוקת שבורה שכן אוסף חפצים, שהוא הבסיס לתצוגה מוזאלית, לא היה קיים. אוסף האמנות הוצג בתצוגה ובחלל משל עצמו, וסברנו שמן הראוי להציג את התצוגה ההיסטורית בחלל נפרד.
ההתלבטויות זכו למענה ולפתרון כאשר החלה חביבה פלד-כרמלי לעבוד ביד ושם, ולב העשייה שלה התרכז בהקמת אוסף חפצים לצורך תצוגה במוזאון המיועד. ביום הראשון לעבודתה הגיעה ליד ושם אישה ובידה שקית בד קטנה. היא הייתה נרגשת ביותר ולאחר שנרגעה שאלנו אותה מהי תכולת השקית. תשובתה הייתה שזוהי אמהּ. כאשר פתחה את השקית נפלו על השולחן פירורי פלסטיק ועדשות משקפיים. אלה היו משקפיה של אמה, שאותם נתנה לה לפני שהופרדו בסלקציה באושוויץ. שם האישה הוא טולה מלצר ושם אמהּ הוא בלומה ולך. סיפורן מסופר בפרק הראשון של הספר הזה.
פגישה מיוחדת זו חידדה את ההבנה בדבר מטרתה הייחודית של תצוגת אוסף החפצים ביד ושם. אין מדובר באוסף חפצים כמקובל במוזאונים היסטוריים ואתנוגרפיים, אלא עמדה בפנינו המשימה לבנות אוסף של סימנים. החפץ כשלעצמו - משמעותו שולית בלבד; יש לו תקפות וחשיבות רק אם הוא מייצג סיפור של דמות או של קבוצה. לכן אין חשיבות לשלמותו, ליופיו, לתקינותו או לייחודיותו של החפץ. החפץ אמור לתפקד כנוצר הזיכרון, כקפסולה של זמן ושל סיפור אנושי, וככזה הוא יכול להיות כפתור, צעצוע שבור, בגד קרוע או שריד של ספר תפילה. החפצים אמורים לשמש כסימנים, לסמן את הסיפור העומד מאחוריהם.
באחת הנסיעות בארצות מזרח אירופה הגענו, חביבה פלד-כרמלי ואני, לאזור מרהיב ביופיו, שבו יצרו היער והנהר תמונה פסטורלית. נאמר לנו שבאותו מקום רוכזו 8,000 יהודים באורווה, והועלו באש. הבטנו זו בזו בחוסר אונים שכן אין כל עדות לאירוע שהתחולל שם. לפתע, כמו באינסטינקט משותף, רכַנּו אל הקרקע והתחלנו לחפור באצבעותינו באדמה. מצאנו כפית וכמה פירורים אחרים מהטרגדיה האנושית שהתרחשה שם לפני כמה עשרות שנים. היו לנו סימנים...
חביבה פלד-כרמלי ריכזה צוות של אנשים מסורים ומקצועיים, ויחד הם בנו אוסף ייחודי שאִפשר לבנות את התצוגה החדשה אגב הדגשת מטרתו של המוזאון: להציג את הסיפור היהודי.
האוסף הוא בסיס הן לתערוכות רבות בארץ ובעולם הן למחקר על השואה, ויש בו תוספת חשובה לאוספים המקוריים האחרים השמורים ביד ושם: האוסף הארכיוני ואוסף האמנות. מתוקף תפיסה זו נכלל לראשונה גם אוסף האמנות במוזאון ההיסטורי, היות שגם לציורים מתקופת השואה יש ערך תיעודי, והם נותנים ביטוי להיבט ההיסטורי נוסף על ההיבט האישי.
אולם כוחו של אוסף החפצים אינו רק בהיקפו המרשים אלא גם בשיטה הייחודית שננקטה כדי להשיג את הסיפורים שהוא מייצג. הספר שלפנינו מראה בבירור כי החפץ הוא רק הבסיס, וכי על גבי בסיס זה נבנה מבנה מורכב המייצג סיפור היסטורי ואנושי שהוא עצמו מורכב ממאות פרטים קטנים, וכל אלה מצטרפים יחד לכדי תמונה שלמה. במסגרת האיסוף האינטנסיבי של חפצים בארץ ובעולם, השגתם של הפריטים והחפצים והצגתם כאוסף מוזאלי הם הישג אנושי, אינטלקטואלי ומחקרי מרשים.
הישג נוסף של אוסף החפצים טמון ביכולתו להאניש את השואה וליצור חיבור רגשי בין קהל המבקרים במוזאון לבין הסיפורים המוצגים בו. החיבור הרגשי נעשה באמצעות הצגת הסיפור האנושי והאישי של דמויות ואירועים מתקופת השואה. מדובר בספקטרום רחב של דמויות שאינן בהכרח מנהיגים, שקל יחסית למצוא מידע בנוגע אליהם, אלא דווקא אנשים מן השורה - נשים וגברים, זקנים וילדים. ריבוי הקולות יוצר נרטיב דמוקרטי שבו נשמעים קולותיהם של אנשים מאזורים גאוגרפיים שונים, אשכנזים וספרדים, דתיים וחילוניים. מדובר בדמויות שזכו לייצוג מועט בלבד במהלך השנים שבהן נתן נרטיב השואה ביטוי לקבוצות מסוימות בלבד.
ים הזיכרונות והסימנים העומד מאחורי אוסף החפצים, שרק קצהו מוצג לפני הקורא בספר זה, הוא התגלמות עבודתם של קבוצת אנשים מסורים, הן מוסרי החפצים והן העוסקים במלאכת האיסוף, שעשו מלאכת קודש להנצחת נושא השואה. באמצעות אוסף החפצים, אנשים אלה מבקשים מכל אחד מאתנו לא רק לזכור ולעולם לא לשכוח, אלא גם - למען שלום עולמנו והחברה שאנו חיים בה - להירתם למשימה ולשאת על כתפינו את האחריות למניעת הישנותן של זוועות השואה.

מאת: חביבה פלד-כרמלי, הוצאת יד ושם, 272 עמודים, 148 שקלים
תאריך:  08/05/2014   |   עודכן:  08/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבנר שלו / Avner Shalev
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ציפי לוין
אימא רוֹמה שורדת שואה ובנה דורון ההיסטוריון, חוזרים אל המקומות המקוללים, אלה שמעולם לא עזבה    במפת הזיכרון מלקטים השניים "למודי האבל" את המילים והמראות, נאמנים לאמת של האם ולתיעוד ההיסטורי של הבן, וכל העת מרחף ביניהם המספר המקועקע "שליווה כל ליטוף אוהב". נאוה סמל
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ארווין קליין
"היטלר הגיע לגן עדן" – האם אפשרי? - האם קביעה זאת מהספר "שיחות עם אלוהים" – אפשרית? תשובה לקוראים של הכתבה הקודמת שלי
ציפי לוין
אני ליאונה הוא רומן ששואב את השראתו ממסורת הרומנים הפיקרסקיים הגדולים של המאה ה-19, במרכזו עומדת גיבורה ששפתה הייחודית יונקת מהספרים שקראה מאז ילדותה, והשפה הזאת גורמת לה להישמע באוזני סובביה כמישהי שכאילו יצאה בעצמה מבין דפיו של ספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il