X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אך הזעזוע היה חמור במיוחד, לנוכח העובדה כי מפקד הקומנדו הצרפתי והלוחמים קראו נואשות לעזרה לכוחות הפלמ"ח הגדולים שחנו רק כמה קילומטרים ספורים משם
▪  ▪  ▪
[צילום: אוצר תמונות הפלמ"ח]

מאת: רס"ן במיל' משה חסדאי
בשורות הקומנדו הזה לחם פחמה אבוקסיס. את זהותו נחשוף בסוף המאמר. הגיבור הזה היה בין לוחמי קומנדו צרפתי ייחודי, שלחם בשורות צבא הגנה לישראל, בקרבות מלחמת העצמאות.
מפקדה של היחידה המיוחדת הזו, היה רב סרן תדי איתן, קצין צרפתי (שמו המקורי היה תָדֶה דִיפְרה - 1912-1971), מתנדב צרפתי קתולי, אוהב ישראל, סרן בצבא המחתרת הצרפתית במלחמת העולם השנייה. כשפרצה מלחמת העצמאות החליט דיפרה להתנדב לעזרת היישוב. הוא יצר קשר עם אנשי ההגנה בצרפת, על סיבת התנדבותו הצהיר בפניהם: "אני קתולי מאמין ואני רוצה להילחם עם היהודים. לחמתי למען דה גול, תחת פיקודו של גנרל לקלרק. הערבים הם אויבי צרפת, וכל מי שמכה בהם פועל לטובת צרפת. המלחמה שלכם צודקת, ואני אוהב מלחמות צודקות. המלחמה הזאת מעניינת אותי כחייל ואני רוצה לראותה מקרוב".
גדוד 75 שכונה "הקומנדו הצרפתי" מנה כמאה לוחמים דוברי צרפתית, רובם עולים יהודים ממדינות צפון אפריקה. הלוחמים מוינו על-ידי רס"ן דיפרה מקרב כשש מאות מתנדבים, והתאמנו בהדרכתו באזור קיסריה, עד שהיו כשירים ללחימה. זו הייתה יחידת גח"ל היחידה שתפקדה כיחידת חי"ר אורגנית.
במסגרת הגדוד התשיעי השתתפה הפלוגה במבצע יואב ובמבצע חורב. במסגרת מבצע יואב, באוקטובר 1948, הייתה פלוגת הקומנדו הצרפתי בכוח שפרץ לבאר שבע וטיהר את השטח הבנוי (במבצע משה). לאחר כיבוש העיר ביקשו כמה מאנשי היחידה לנקום את דם חבריהם, ופגעו בשבויים ואזרחים ערבים. במבצע חורב שנערך בדצמבר 1948, השתתפה היחידה בקרבות לכיבוש משלטי האויב המצרי על כביש באר שבע - ניצנה. בקרבות אלה כבשה היחידה את אחד המשלטים. בהתקפת הנגד של המצרים החל הכח לסגת והשאיר את ההרוגים על המשלט. את הפצועים הסתירו תחת מעביר מים והמשיכו להשתתף בקרב עד שהמשלט נכבש מחדש. כאשר שבו אנשי היחידה אל מעביר המים גילו כי המצרים רצחו את הפצועים והתעללו בצורה קשה בשמונה גופות, והדבר עורר זעזוע קשה. בין הלוחמים בקומנדו הצרפתי הנועז היה פחמה אבקסיס, שמו המקורי של האלוף והרבצ"ר גד נבון זצ"ל. גם הוא היה מזועזע. גם אנחנו.
קרב הישרדות
אך הזעזוע היה חמור במיוחד, לנוכח העובדה כי מפקד הקומנדו הצרפתי והלוחמים קראו נואשות לעזרה לכוחות הפלמ"ח הגדולים שחנו רק כמה קילומטרים ספורים משם. מדוע לא הגיעו הפלמ"חניקים לסייע לקומנדו הצרפתי כפי שנאמר בתוכניות המקוריות בקרב? מדוע לא פעלו לוחמי ומפקדי חטיבת הנגב על-פי הקודים של הרעות? היסטוריונים מסתירים את פרשה המוזרה והעצובה הזאת בה למעשה הופקרו אנשי הקומנדו הצרפתי.
אז מה קרה בליל ה-25.12.1948 שמנע ועיכב את לוחמי הגדוד של חיים בר-לב? בעת שהקומנדו הצרפתי נלחם בקרב הישרדות נואש על גבעות חשופות במדבר, הגדוד של חיים בר-לב נהנה מהופעה מהנה של להקת הצ'יזבטרון. בר-לב לא רצה למנוע מלוחמיו את התענוג. בבוקר, לאחר נסיגת הקומנדו הצרפתי מגבעות המוות, הגיעו לבסוף לוחמי הגדוד התשיעי של הפלמ"ח, אחרי שרוב הלוחמים המצרים כבר נסוגו, וכבשו בקלילות את מוצב התמילה. על-רקע הפקרת הקומנדו הצרפתי, פורק גד' 75, "הקומנדו הצרפתי", ותדי התפטר מצה"ל (אף על-פי שמונה למג"ד 42) וחזר לצרפת.
אכן "פרשה קשה" שבוחנת את ערך הרעות ואחוות הלוחמים. זו "פרשה קשה" החוזרת על עצמה כדפוס הרסני בעם היהודי. הפקרת לוחמי "הקומנדו הצרפתי" מזכירה לנו כיום את הפקרת לוחמי צה"ל אל מול הפורעים הערבים הפלשתינים. היא מזכירה לנו את הפקרת המתיישבים החלוצים ביש"ע אל מול הפורעים הערבים הפלשתינים. היא מזכירה לנו את הפקרת לוחמי צד"ל במהלך הבריחה של אהוד ברק מלבנון. היא מזכירה לנו את הפקרת אזרחי מדינת ישראל ולוחמיה אל מול הטרור הערבי הפלשתיני ופגזיו במשך שנים ארוכות ועקובות מדם. היא מזכירה לנו שהערבות ההדדית בתוך העם היהודי וכלפי בני בריתנו חייבת להיות מונחת על סדר היום הלאומי והחינוכי בצבא ובאזרחות. בערבות ההדדית טמון סוד חורבננו וסוד קוממיותנו. זהו סוד גלותנו וסוד גאולתנו.

תאריך:  11/05/2014   |   עודכן:  11/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת הקומנדו הצרפתי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
פחמה(פחימה או פהימה) אביקסיס
תיקון  |  11/05/14 18:19
2
פרשה לא ידועה, ולקחה נכון
ירון זכאי 1  |  11/05/14 22:01
3
מסתבר שאנו חיים בשקר/הכחשה
יחודי  |  11/05/14 23:35
 
- מה כבר אפשר לצפות מהשמאלנים
מקס פאואר  |  13/05/14 12:14
4
גם גנץ הפקיר
יואל קורנבלום  |  12/05/14 04:50
 
- אכן הוא היה מפקד הגזירה
יאצק  |  13/05/14 08:03
5
ועוד הפקרות חיילים
יואל קורנבלום  |  12/05/14 04:59
6
ובנוסף להפקרת הלוחמים
משה מיכאל  |  12/05/14 18:09
7
Same story
Eli Yaron  |  12/05/14 22:04
8
משה חסדאי ושלמה זנד
הציוני האחרון  |  13/05/14 07:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
פתרון מרבית הקשיים המתוארים בטיוטת הדוח, יושג על-ידי קביעת תמריצים להכוונת הצדדים להסדר החוב, קביעה שתביא לנקודת איזון טובה יותר ביחסים שבין בעלי העניין השונים בחברה
שושנה ויג
6.5.14 יום העצמאות של ישראל הופעה בטורון, פולין    אני ואבא    כשאני במצב של כתיבה, אני במצב של נתינה אינסופית. אלה הרגעים שאני מעניקה יופי לאחרים
ראובן לייב
בכי התמרורים של החינמון על הניסיון להצר את צעדיו ולסתום את פיו - מסיח, משום מה, את הדעת מן השאלה העקרונית: האם עשוי העיתון הזה לשגשג בתפוצתו הגדולה גם כשיימכר בכסף מלא?
הרב אליהו קאופמן
נתניהו יודע היטב כי יריבות רעיונית קשה לפשרה מיריבות אישית וכי כנשיא הרי שריבלין לא יהסס לומר את דעתו ההפוכה גם כשנתניהו יחפוץ ב"אחדות לאומית" עם הנשיא החדש כלפי אירופה, כלפי ארה"ב ובמיוחד כלפי הפלשתינים
טוני בדראן
הבית הלבן סייע לחיזבאללה לשלוט על הגבול מובלעת של אסד במע' סוריה ובכך סייע לאירן להבטיח האינטרסים האסטרטגיים שלה ביצירת רצף טריטוריאלי בין שתי המושבות של אירן (לבנון וסוריה) בים התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il