X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז ומקדם ירושלים היא העיר המקודשת ביותר במסורת היהודית מה הביאה לידי כך שתוכל לחבר ולקשר בין אנשים?
▪  ▪  ▪
עיר שחוברה לה יחדיו. ירושלים [צילום: פלאש 90]

בימים אלה לפני ארבעים ושבע שנים פרצה מלחמת ששת הימים שבה הוחזרו לידי עם ישראל חלקים יקרים מארץ ישראל, כדוגמת הערים חברון, בית אל, יריחו, בית-לחם, שכם ובראשם ירושלים העתיקה.
"ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדו" (תהילים קכ"ג, ג'). ייחודה של עיר העושה את עם ישראל חברים. מה הביאה לידי כך שתוכל לחבר ולקשר בין אנשים?
מאז ומקדם ירושלים היא העיר המקודשת ביותר במסורת היהודית. הנביאים שרו לה שירי הלל וקשרו לה כתרים של קדושה ויופי. חז"ל הפליגו בשבחה ומנו בה את כל המעלות והסגולות המופלאות שבעולם. הם ראו בה את נקודת המוקד של העולם והיסוד שעליו הוא מושתת. אמרו חז"ל: "ירושלים - טבור העולם" (מדרש אגדה ויקרא י"ט).
המסורת של העיר ירושלים - טבורו של עולם עם הילת קדושתה והוד הקדומים שבה, הם מצאו את ביטויים בכתביהם של חכמינו במהלך הדורות. הבה נמנה חלק מביטויים אלו שהפכו לנכסי צאן וברזל במורשת ישראל:
הראשון: "ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של העולם, וירושלים באמצעיתה של ארץ ישראל ובית המקדש באמצע ירושלים" (מדרש תנחומא, קדושים י').
השני: "אין לך יופי כיופייה של ירושלים" (אבות ד"ר נתן, פר' כ"ח).
השלישי: "מי שלא ראה ירושלים בתפארתה לא ראה כרך נחמד מעולם" (סוכה נ"א, ב').
הרביעי: "עשרה קבים של יופי ירדו לעולם - תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו" (קידושין מ"ט, ב').
לכל אורך הדורות הייתה ירושלים לסמל של התיישבות ובניין יהודי בארץ ישראל. דורות רבים התפללו לשלומה ולחידוש המלכות בעיר זו. עיני כל יהודי נשואות אליה בחיי היום-יום וביחוד בשעת התפילה. אם אמרת ירושלים - אמרת ארץ ישראל! אחת השבועות שנשאו בקרבם גולי בבל הייתה: " ...אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני..."תהילים קל"ז, ה'). שבועה זו נאמרת ברגע השיא של הקמת המשפחה והבית היהודי - רגע לפני שמסתיים טקס הנישואין.
ידועה הגמרא במסכת יומא (דף י"ב, עמ' ב') המציגה שתי דעות לגבי מעמדה של ירושלים. האחת, שחכמים סוברים שירושלים לא נתחלקה לשבטים, והשנייה כדעת רבי יהודה הסובר שירושלים נתחלקה לשבטים. על - אף שלירושלים יש מעמד מיוחד, נשאלת השאלה מדוע לא מוזכר שמה בתורה? ועוד, ספר בראשית הדן על ארץ ישראל, הר המוריה, יבוס, שלם וכו'. מקום המקדש לא מופיע בצורה מפורשת, רק בספר דברים כתוב הביטוי המקום אשר יבחר ה'" (דברים י"ב, ב'-י"ט'), המסביר כי יש רק מקום אחד שתהיה בו אפשרות להקריב קרבנות.
ביטוי זה מופיע עשרים ואחד פעמים בספר דברים. דבר המעורר את השאלה מדוע התורה לא מגלה את זה והאם המקום נבחר כבר?
תשובה לכך מביא הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (חלק שלישי פרק מ"ה): " אבל מדוע לא הזכירו בפירוש בתורה ולא ייחדו אלא נרמז עליו ונאמר ' אשר יבחר ה' ' יש בכך לדעתי שלוש חכמות:
האחת - כדי שלא יחזיקו בו העמים וילחמו עליו מלחמה קשה כאשר ידעו שהמקום הזה מטרת התורה כולה.
השנית - שלא ישחיתוהו אותם שהוא בידיהם עתה, ויהרסוהו ככל יכולתם.
והשלישית - והיא היותר חשובה, כדי שלא יבקש כל שבט שיהא זה בנחלתו ויכבוש אותו, ויהיה שם מן המחלוקת והקטטה כמו שאירע בדרישת הכהונה ולפיכך בא הציווי שלא יבנה את בית הבחירה כי אם אחר הקמת מלך, כדי שתהא ההחלטה ביד אחד ויסתלקו הקטטות כמו שביארנו בספר שופטים".
דוד מלך ישראל לא ידע מהו מקום המקדש - זה מה שעזר שאף שבט לא דרש בעלות וזאת גם הסיבה שלא התגלתה ירושלים. מתי יכלה היא להתגלות רק שיש עם מאוחד, מלך ושלטון והעם מבין את חשיבות העניין רק אז ניתן להקים בית מקדש.
נמצאים אנו בתוך ימי ספירת העומר, ספירה המקשרת בין חג הפסח לחג מתן תורה. תקופה הכוללת בתוכה את יום העצמאות של מדינת ישראל, ל"ג בעומר ויום ירושלים המציין את איחודה של העיר. מגאולה פיזית בחג החרות עובר דרך ימי הגבורה היהודית לדורותיה בחודש אייר וכלה בגאולה הרוחנית בחג השבועות. הבה נעלה את ירושלים ביום חגה לראש שמחתנו.

תאריך:  27/05/2014   |   עודכן:  27/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירושלים סמל של התיישבות ובניין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
מאיר ריפס  |  27/05/14 23:10
2
כתבה נהדרת. תודה ל"ת
ישראלי גאה  |  28/05/14 17:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
העניין הפלשתיני אינו אינטרס אסטרטגי ערבי/מוסלמי, אלא מכשיר טקטי לקידום אינטרסים בין-ערביים/מוסלמים והשמדת המדינה היהודית
הרצל ובלפור חקק
גיבורי השיר של יוסי בנאי אומרים, כי השיר המוכר הפך את הילדות הזו לילדות נצחית, לילדות של כולם    יוסי בנאי היה ונשאר גיבור תרבות, המשורר של תשעה קבין היופי שנטלה ירושלים, הוא הקול הפנימי של סיפורי הילדות בירושלים
איתן קלינסקי
עיון במגילת רות לקראת חג השבועות    המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי
מתי דוד
תגובות ממוקדות לאירועים בחדשות    חברי כנסת שצריכים לדעת מהי דמוקרטיה אמיתית, השמאל רק מותח ביקורת, ודמויות שנעלמו מפרשת הולילנד
יעקב שטרכר
יש להכריז על תוכנית מיזוג בין רשויות ולהתוות תוכנית רב שנתית למיזוג תוך ניצול הזדמנויות    יש לפזר את תאגידי המים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il