X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנובה היא חברה פרטית ולא ממשלתית וכשנמכרה בעבר לנציגי אייפקס שולם לעובדים תגמול מהליך המכירה הקודם, השאלה העולה היא, האם מגיע לעובדים תגמול נוסף ממכירה שניה?
▪  ▪  ▪
מחלבת תנובה [צילום: פלאש 90]

דרישת עובדי תנובה לקבלת תגמול אינה מגובה בחקיקה אלא בנוהג שהשתרש עם השנים ויש להסדיר את הנושא עבור עובדי תנובה אך גם עבור עובדי חברות אחרות שתימכרנה בעתיד.
עובדי תנובה מאיימים להכריז על סכסוך עבודה, מהלך שיאפשר להם לצאת לשביתה. זאת על-רקע דרישתם לתגמול על התרומה שנשאו לטענתם להשבחת החברה ולרווחים שרשמה אייפקס מאז שרכשה אותה, אמש פורסם כי עובדי תנובה קוראים לנציגי חברת "אייפקס" לשבת עימם למו"מ שיכבד את העובדים.
בינתיים העיצומים ממשיכים וגבינות רכות לא הוצאו ממחסני החברה. זאת לאחר שהמו"מ בין נציגי "אייפקס" לנציגי העובדים עלה על שרטון על-רקע מחלוקת שנתגלעה ביניהם ביחס לתגמול העובדים במענק מכירה בעקבות מכירת מניות השליטה בחברה לחברת "ברייט-פוד" הסינית. יו"ר ארגון עובדי תנובה- אחיאב שמחי, אמר "כרגע אין כוונה לפגוע ביצור אלא רק בהפצה. אנו קוראים לנציגי אייפקס לשבת עמנו למו"מ ענייני על תנאים שמכבדים את עובדי תנובה" . לטענת יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד, "אין נכונות מצד הנהלת החברה לקיים משא-ומתן על התגמול המגיע לעובדים, ולכן נראה שאין מנוס ממהלך של שביתה".
אז על מה המחלוקת בין הצדדים? הוועד דורש מתנובה תוספת של 5% במשכורת לשנה, בעוד שבתנובה מוכנים כעת לתוספת של 3%. בנוסף, העובדים מבקשים הפרשה מלאה לפנסיה, בעוד שבתנובה מוכנים להרחיב את בסיס ההפרשות לפנסיה. העובדים מבקשים להעביר את עובדי דרג ב' לדרג א', ובתנובה מסכימים למעבר לא מיידי אלא הדרגתי, בתקופה של שנה שנתיים. העובדים מתנגדים לפיטורי עובדים ובתנובה ביקשו במסגרת המו"מ לפטר עובדים בתיאום עם הוועד, כולל פיצויים.
בתנובה מבקשים להתקין מערכות לשליטה על הקירור במשאיות, אך העובדים חוששים שמערכת הבקרה מרחוק תשמש כדי לעקוב אחרי המשאיות בשטח. גם גמלאי תנובה, יצאו לאחרונה במאבק נגד החברה. "מוצרי תנובה עלו בשנים האחרונות במאות אחוזים" טענו נציגיהם "אבל השי לחג לגמלאים נשאר אותו דבר כבר 25 שנה!"
השבוע פורסם כי העסקה תתבצע לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר לתנובה - פי 2.5 מהשווי שבו רכשו אייפקס ומבטח שמיר את השליטה בחברה בשנת -2007!! נציג הקונים אמר: "אנחנו גאים ברכישת תנובה; עבורנו מדובר בהשקעה יציבה לטווח ארוך, שתסייע לתנובה להפוך לחברה גלובלית החודרת לשווקים חדשים. בכוונתנו להמשיך ולשמור על תנובה כחברה ישראלית ונמשיך לשמר את שיתוף הפעולה עם כלל הגורמים המקומיים הרלוונטיים לרבות העובדים, הלקוחות, החקלאים ומגדלי הבקר וזאת על-מנת לשרת את הצרכן הישראלי בנאמנות. שיתוף הפעולה בין ברייט פוד לתנובה ייצר פלטפורמה בינלאומית לפיתוחה העתידי של החברה.
כאן ראוי להזכיר כי תנובה היא חברה פרטית ולא ממשלתית וכשנמכרה בעבר לנציגי אייפקס שולם לעובדים תגמול מהליך המכירה הקודם, השאלה העולה היא, האם מגיע לעובדים תגמול נוסף ממכירה שניה? שאלה נוספת היא האם העובדים ראויים לקבלת תגמול מזכויות המכירה של החברה ומהו חלקם במקרה בו החברה מפסידה, האם הם ייקחו סיכון וישתתפו בהפסדים יחד עם הבעלים כפי שהם מבקשים ליטול לעצמם בעת המכירה?
אחד התנאים לסיכומה המוחלט של העסקה הוא הגעה להסכם עם העובדים - נציגי העובדים מודעים היטב ללוח הזמנים הקצר (3 חודשים לעסקה) לצד תנאי חשוב זה עם הגבלת קנס למקרה של ביטול העסקה בגובה של מאות מיליונים! ולכן הם דורשים את חלקם בשנית למול הגידול והצמיחה להם היו שותפים במהלך השנים מאז המכירה הראשונה.
חשוב לומר כי תגמול העובדים מהמכירה אינו מעוגן בחוק ונתון היה להחלטות הבעלים למול בקשות או דרישות נציגי העובדים בתהליך המכירה, הליך זה הפך לנוהג ויש להסדיר אותו בחוק בצורה יעילה והגונה עבור שני הצדדים, הבעלים הנוטל סיכון רב ברכישה של החברה ובהשקעה ממיטב כספו לצמיחתה, לצד תרומתם של העובדים לשגשוגה וחלקם בביסוסה והצלחתה כעת.
כאן המקום להזכיר תגמול אחר המגיע ממקום ציבורי ואשר הוסדר לאחר שנים רבות של מאבקים ושביתות של עובדים והנהלות למול נציגי הממשלה. המדובר ב"תגמול עובדים בהפרטה"- קיימים שני נוהלים של רשות החברות הממשלתיות בנושא זה. האחד מתייחס למצב של הפרטה בדרך של הפרטה לציבור והשני מתייחס לתגמול העובדים במקרה של מכירה פרטית של מניות המדינה.
תגמול במקרה של מכירה פרטית- על-פי הנוהל הקיים כיום לעובדים הקבועים ולעובדים המועסקים לפי חוזים אישיים לפחות 6 חודשים, של חברה אשר המדינה תמכור מניות המהוות 20% ומעלה מהונה, במכירה פרטית (ולא דרך הבורסה), ישולם, מתוך תמורת המכירה, תגמול כספי במזומן. הסכום הכולל של התגמול הכספי יהיה עד 3% מתמורת המכירה. התגמול יחולק בין העובדים לפי מפתח של שווי משכורת חודשית אחת, בתוספת של 2% בגין כל שנת ותק.
תגמול במקרה של הצעה לציבור המדללת את אחזקות המדינה בחברה ממשלתית או מעורבת- על-פי הנוהל הקיים כיום לעובדים של חברה ממשלתית או מעורבת שמניותיה מוצעות לציבור, יוצעו מניות על-ידי המדינה ו/או החברה, בכפוף לביצוע ההצעה לציבור, המדינה תציע לעובדים לרכוש מניות בשיעור של עד 10% ממספר המניות שיוצעו למכירה לציבור על-ידי המדינה בהנחת דילול מלא.
נהוג ליצור רשת ביטחון של תנאי פרישה לעובדים אם יפוטרו ע"י החברה לאחר ההפרטה.
בד"כ רשת הביטחון הינה לתקופה חופפת להארכת ההסכם הקיבוצי. לעובדים יש הסכם עבודה קיבוצי וערב ההפרטה נוהגים להאריך אותו במספר שנים (בשנים האחרונות בד"כ ב-5 שנים) לאחר ההפרטה. לגבי העובדים הצפויים לפרוש לאחר המכירה -קיימת אפשרות שבה יקבע ההסדר כי העובד הפורש זכאי לדרגת פרישה גבוהה יותר מזו האחרונה שלו, דבר שלו השלכות ישירות על תנאי הפרישה הגבוהים אותם יקבל עקב המכירה.
ומה קורה במגזר הפרטי? כאשר דנים בתגמול מובחן ככלי להמרצת עובדים לתוצאות טובות יותר בחברה ובוחנים את עקרונות מדיניות התגמול הנהוגים בחברה פרטית שהייתה בעבר ממשלתית והופרטה לאחר תהליך ארוך ומייגע- חברת בזק. ניתן ללמוד כי התנאים לתגמול נובעים מהמדדים הבאים- להיות תחרותיים בשוק העבודה באמצעות חבילת שכר כוללת, שיתוף במונחי רווחיות בהצלחות ובסיכונים של החברה, תגמול לפי עמידה ביעדים וביצועים מדידים כגון ביצוע גבוה אשר יוביל באופן ישיר לתגמול גבוה, כלי התגמול תומכים בהשגת היעדים העסקיים של החברה. מדובר בחברה מובילה בה לעובדים יש נציגות בהנהלה ויכולת להשפיע לצד מתן אפשרות לעובדים לרכוש חלק מהבעלות בחברה.
לדעתי, יש לבחון מסלול משולב בו העובדים יגבירו אחריות ויהיו מעורבים יותר בניהול החברה בה הם מועסקים, בתמורה יקבלו ביטחון תעסוקתי ותגמול גבוה יותר בעת מכירה של החברה עם רווחים נאים לגורם אחר, אך אסור להם לשכוח כי את עיקר הסיכון נוטל עליו הבעלים וכי במקרה של קריסת החברה יהיו חייבים עובדיה להשתתף עם הבעלים בהפסדים וליטול חלק יחסי גם עליהם.

כותב המאמר הוא ד"ר למנהל ציבורי וכלכלה פוליטית, מרצה באונ"י בר-אילן- אשר חקר את תופעת יישום תהליך ההפרטה בישראל לצד מאבקי העובדים וההנהלות בחברות הממשלתיות, שימש בתפקידים בכירים בממשלה ובכנסת וכיום מייעץ לגופים מובילים בישראל ובחו"ל.
תאריך:  29/05/2014   |   עודכן:  29/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובדי תנובה: רווח והפסד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ועד עובדים סחטן ללא הצדקה
שוטה חלב  |  29/05/14 17:52
2
תנובה
פתחיה וינשטיין  |  30/05/14 06:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
האם אין משמעות לברכת אדם לזולתו? יש ויש כי כל ברכה נשלחת מפי המברך אל הקב"ה בין במפורש ובין מתוך כונה, שהקב"ה יתן את ברכתו לאדם, שבחר המברך לברך אותו
עמוס גלבוע
עודד טירה, מי שהיה יו"ר התאחדות התעשיינים בעבר, ויו"ר המועצה לספורט בהווה, תא"ל (מיל ) פלט מפיו את המילים "5 כושים" (שחקני קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א)    אכן, ביטוי לא יפה שלא ברוח ימינו    אבל, לבוא ולקחת דברים אלו, להקדיש להם עמוד שלם בעיתון, עם תמונה וכותרות צבעוניות רועשות בעמוד השער של העיתון זה להפוך זבוב לפיל    זה מה שהופך את התקשורת המודפסת לכל כך בלתי אמינה ודוחה
יאיר דקל
הרופא זיהה את החולה בעזרת ת.ז ולא הספיקו עדויות של כמה בני משפחה. אח"כ קרא בעיון ובקול את הפרטים שעל שקית הדם והאח קרא את הפרטים הרשומים על טופס ביה"ח וחזר אחריו בקול רם
עו"ד חיים שטנגר
לא רק שביבי, לא הצליח למנוע מועמדותו של ריבלין לנשיאות והתנגד לה אלא הוא נאלץ, כמי שכפאו שד, להכריז על תמיכתו הפומבית בו. לא רק שביבי נאלץ לתמוך, פומבית, במועמד שאינו "כוס התה שלו", הרי שותפו הפוליטי אביגדור ליברמן, מודיע כי הוא אינו מחויב לתמוך במועמדות ריבלין. אז תגידו אתם, זה רה"מ מכהן? זה אדם הראוי לאימון הציבור?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - התעלמות, מתרפסים, מתחסד, מיותר ורב-פעמי    שישו את ירושלים ביום איחודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il