X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בכל הכבוד הראוי לחרות המחשבה ולחופש הביטוי, המעוגן בחקיקה - ובעיקר בהלכה הפסוקה שיצר בית המשפט העליון בשורה נמשכת והולכת של פסקי-דין תקדימיים - דומה כי ח"כ חנין זועבי חצתה הקווים האדומים המותרים של חופש הביטוי הנוהג בישראל
▪  ▪  ▪
חנין זועבי. להעמיד לדין פלילי [צילום: AP]

מפתה הדבר, מפתה עד מאוד לפטור דבריה החמורים של ח"כ חנין זועבי, שאמרה כי: "שלושת חוטפי הילדים אינם טרוריסטים", בנוסח זה וגם/או דומה לו, באמירה השחוקה, לפיה דבריה אלה נכללים במסגרת חופש הביטוי. הפיתוי גדול במיחד, כאשר מדובר במי שהינה חברת-כנסת ונקל לשייך דבריה למסגרת מעמדה ותפקידה הציבורי, כחברת הפרלמנט בישראל. עם זאת, בכל הכבוד הראוי לחרות המחשבה ולחופש הביטוי, המעוגן בחקיקה - ובעיקר בהלכה הפסוקה שיצר בית המשפט העליון בשורה נמשכת והולכת של פסקי-דין תקדימיים - דומה כי ח"כ חנין זועבי חצתה הקווים האדומים המותרים של חופש הביטוי הנוהג בישראל. ככל שהפרה ח"כ חנין זועבי חוק - ולדעת כותב שורות אלה הפרה היא גם הפרה, לכאורה, הוראת חוק מחייב בישראל - מן הראוי להעמידה לדין פלילי, בידי היועץ המשפטי לממשלה וגם/או בידי פרקליט המדינה, לאחר הסרת חסינותה בוועדת הכנסת.
הדמוקרטיה הישראלית הינה דמוקרטיה צעירה לימים ובתור שכזו הינה שבירה - שבירה עד למאד מאד. בכל הכבוד הראוי למידת הנאורות המופלאה והמופלגת שגילה - וממשיך לגלות - נשיאו לשעבר של בית המשפט העליון, אהרן ברק, איני בטוח כי מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה כיום להמשיך ולגלות מידה כה נדיבה של סובלנות והבנה, למי הקמים עלינו, לכאורה, מבית. מה ש/היה נכון, בשנות השמונים של המאה הקודמת, בתקופתו של הרב מאיר כהנא - אינו בהכרח נכון עוד, בתקופתנו אנו - בעשור השני של המאה העשרים ואחת.
הזמנים השתנו. כוח הטרור גובר ועולה, מדי יום ביומו ודברי הסתה, לכאורה, שנאמרו - במישרין וגם/או בעקיפין - שנחשבו שוליים והזויים, בעבר, אינם עוד שוליים והזויים, כיום - בהווה. דברי הסתה וגם/או דברי עידוד, סיוע ו"הבנה" למעשי טרור בייחוד שעה שהם עדיין ממשיכים ומתבצעים, למעשה ובפועל - ראויים לתגובה ההולמת והראויה, שנקבעה לצורך כך, בחוק. החוק אינו בגדר של אות מתה ואם הוא מופר - גם בידי אנשי ציבור ובכללם חברי-כנסת מכהנים, לכאורה, וזאת גם בשם הטענה לזכות חופש הביטוי וחירות הזעקה - יבוא היועץ המשפטי, יאזור אומץ, יגיש כתבי-אישום נגדם ויביא עניינם לבחינה, בפני שופטי ושופטות בתי-המשפט בישראל. שם - ורק שם, במצב הדברים האקוטי אליו נקלעו, החברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק המרוסקת והמתגוננת שלה, בשנים האחרונות - ניתן יהיה לבחון, אל וודאי ואל נכון, מבחנה הנכון והאמיתי של הדמוקרטיה בישראל.
מוכר, נפוץ וידוע לכל המשפט הלטיני המפורסם: "דורה לקס, סה לקס" ובשפתנו אנו: "החוק הוא קשה, אבל הוא חוק". המחוקק הישראלי כלל בספר החוקים, הוראת סעיף 144ד2. (א) ו-(ב) לחוק העונשין, תשל"ז-1977. דומה עלינו, כי די בהבאת נוסח סעיף זה, כדי להבין, כי ח"כ חנין זועבי הפרה, לכאורה, הוראת חוק נוהג ומחייב בישראל. במצב דברים זה, אין לנו כל ספיק ספיקא שהוא, כי יש להסיר חסבינותה של ח"כ חנין זועבי, להעמידה לדין פלילי ולתת למערכת השיפוט בישראל, לומר דברה, אם לכאן ואם לכאן. הדברים צריכים להיאמר, בקול רם ובנחרצות רבה, למען נדע - אחת ולתמיד - מה הם גבולותיו של חופש הביטוי ומה הם הקווים שאין לחצותו בחסותו ובשמו.
זה הוא נוסחו של סעיף 144 ד2.(א) ו-(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שעניינו הסתה לאלימות או לטירור, שהוסף לחוק העונשין, בשנת 2002 כדלהלן:
"(א) המפרסם קריאה לעשיית מעשה אלימות או טרור, או דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה אלימות או טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו (בסעיף זה - פרסום מסית), ועל-פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות או טרור, דינו - מאסר חמש שנים.
(ב) בסעיף זה, "מעשה אלימות או טרור" - עבירה הפוגעת בגופו של אדם או המעמידה אדם בסכנת מוות או בסכנת חבלה חמורה".
יקרא ציבור הקוראות והקוראים סעיף חוק ברור וחד-משמעי וישאל עצמו, אם לאחר פרסום דבריה אלה של ח"כ חנין זועבי, ניתן לעבור על הדברים שנאמרועל ידה ולפטור אותם, במשיכת כתף אדישה,תוך הסתמכות על זכות חופש הביטוי. אם דעתנו תשמע, הרי גם לדמוקרטיה יש זכויות משלה ואחת מהן היא, כי לא ירמסו אותה, בשם חופש שאין שהיא מעניקה, כלל וכלל.
לטעמנו ולדעתנו, אין בנמצא חופש ביטוי מוחלט. גם מדינות נאורות, דוגמת בריטניה וארה"ב, כלאו - בתקופת מלחמת העולם השנייה - נתיני מדינות אויב, בהם לחמו הן שלא הפרו כל חוק שהוא, רק משום היותם נתיני מדינות אויב אלה. לא ניתן להאשים את ארה"ב ואנגליה - דרך כלל - בפגיעה מכוונת בדמוקרטיה הנוהגת בהן. גם בארה"ב הבינו היטב - בייחוד לאחר מתקפת ספטמבר השחור - כי אין קיימת דמוקטיה מוחלטת וכי גם לדמוקרטיה קיימת זכות להתגונן. גם בית המשפט העליון בארה"ב שמתח - לא אחת - ביקורת קשה בפסיקותיו על תנאי העצירים המוחזקים במתקן המעצר בבסיס הצי האמריקני במפרץ גואנטנמו, לא אסר על המשך קיומו של מתקן מעצר זה, חרף הביקורת הקשה שמתח הוא עליו. גם לדמוקריה הנאורה ביותר ישנם קווים אדומים, שאין היא מרשה לחצותם ואפילו לא תוך הנפת דגל ונס הדמוקרטיה, אל על.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  18/06/2014   |   עודכן:  18/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חופש הביטוי או חופש השיסוי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
זועבי הצהירה שאינה תומכת במעשה
א.א.  |  18/06/14 09:47
2
מקומה בכלא ולא בכנסת ישראל  ל"ת
יצחק יחזקאל   |  18/06/14 09:52
3
היא לא עברה על החוק
ישראל שחר  |  18/06/14 10:15
 
- תן גם עדות אופי עבורה במשפט
להקת המצדיקים  |  19/06/14 01:30
4
להוריד את האויב מהבמה! די כבר! ל"ת
יענקי  |  18/06/14 10:27
5
כל הכבוד לחנין
Ra28031959  |  18/06/14 11:39
6
מה לנו כי נלין על חופש הביזוי
קורןנאוה טבריה  |  19/06/14 11:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי גוטמן
בשנים האחרונות כל שר חינוך שנכנס לתפקידו חייב לנקוט באיזו יוזמה, רפורמה ולשנות את המערכת    זה מזכיר את האימפריה הרומית שככל שהקיסר היה מטורף יותר כך הוא יזם מפעל הנצחה כביר יותר להאדרת שמו
יהודה דרורי
מסתבר שלדברי זועבי צומח לנו בארץ דור של צעירים עם מבט ריאלי על העתיד, צעירים שרובם עם השקפה ימנית-לאומית, צעירים שלא מאמינים ל"תכסיסי השלום הכוזבים" של האויב הפלשתיני
ראובן לייב
אילו התייחסו כחולי המדים ברצינות הראויה לשיחת המצוקה הגורלית של אחד החטופים - היו פני הדברים, מן הסתם, שונים בתכלית
מתי דוד
אירופה ממשיכה להיות שפוטה של מדינות ספקות הנפט, שהשליטים שלהם קונים אנשי ממשל, תקשורת ומעצבי דעת הקהל. עובדה זו מסבירה את הצביעות והשיתוק של אירופה, המתעלמת מהטרור המוסלמי שפועל נגדה
שמעון זיו
אני ששמשתי מנכ"ל עיריה נחשפתי לעובד כזה שלאחר שפוטר בנסיבות שבית המשפט אישר אותן, החליט לסגור חשבון עם ראש העירייה, איתי, עם מזכירתו ועוד. גם המדיה שיתפה איתו פעולה ערוץ 2, מעריב וכרגיל משהוכח שתלונות הן תלונות סרק לא הייתה כל התנצלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il