X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמציו של בלעם לקלל את ישראל והברכה היוצאת מפיו בעל כורחו, מלמדים אותנו על מקומן של הברכה והקללה בחייו של האדם המאמין: מדובר במידה בה מעשיו יכולים להתחבר לתוכניותיו של ריבון העולם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

בקרב אנשי עסקים הסוחרים ביהלומים קיים נוהג, לפיו כריתת עסקה נעשית בלחיצת יד המלווה באמירת צמד המילים: "מזל וברכה". התפתחות המנהג ושורשו אינם ברורים די הצורך, אבל התבוננות בביטוי מעלה את השאלה: מה המשמעות של ביטוי זה? מה היחס בין "מזל" ובין "ברכה"? מהו סוד הקסם של הביטוי הזה בהקשר של כריתת עסקה?
עיון בפרשת השבוע שלנו, פרשת בלק, עשוי להעניק מענה מפתיע.
סיפורו של בלעם מספק הצצה נדירה לעולמם של בעלי רוח הקודש והנבואה. בלעם הוא נביא בעל שם מארץ מדין, הניחן ביכולת מופלאה בתקשורת ישירה עם אלקים. מלך מואב - השוכנת בצמוד למדיין - מנסה לגייס את שירותיו למאבק בבני ישראל ההולכים וקרבים אל מדינתו. כיצד יוכל הנביא לסייע למלך מואב? ובכן, מסתבר שלבלעם יש "נשק סודי" - הקללה. וזוהי הבקשה מבלעם: "ועתה לכה נא אָרָה לי את העם הזה, כי עצום הוא ממני... כי ידעתי, את אשר תברך - מבורך; ואשר תאוֹר - יוּאָר".
בלעם נעתר לבקשה בסופם של דין ודברים. אלא שכאשר מגיע הרגע לקלל את עם ישראל, לאחר השתדלות גדולה של מלך מואב בבניית שבעה מזבחות והקרבת קורבנות עליהם, יוצאת מפיו של בלעם ברכה נאה. ההסבר להיפוך המפתיע נמצא בדבריו של בלעם: "מה אֶקוֹב לא קַבּה אל ומה אזעום לא זעם ה'".
יש להניח שבלעם היה מנוסה בשימוש במילים כאלו או אחרות על-מנת להשיג תוצאות מסוימות. מדוע לא יצר את רצף המילים העשויות להשיג את מה שנתבקש? מסתבר, שככל שהדברים קשורים למושגים של "ברכה" ו"קללה" המילה האחרונה היא של אלקים, ריבונו של עולם, ועם כל הרצון של בלעם לקלל - אין זה כלל ביכולתו.
אז מה זאת בעצם ברכה? האם זהו צירוף מילים המסוגלות לפעול ולהשפיע? ולחלופין, מהי בעצם קללה? האם זהו סוג של לחש המטיל כישוף?
לחבר את הבית לתשתיות
אם נעזוב לרגע את עולם הדיבורים והמילים וננסה להתבונן על עולם של פעילות ועשייה, נוכל לתאר את הדבר כך: אדם מבקש לבנות בית משוכלל. הוא משקיע תכנון וחשיבה רבה ומקפיד על ביצוע מדויק. כאשר הבית עומד ומוכן לשימוש, נותר לעשות רק דבר אחד, והוא לפנות לרשויות שיחברו את הבית לתשתיות שמסביבו: חשמל, מים, ביוב, תקשורת וכדומה. אם מסיבה כזאת או אחרת לא יהיה חיבור - כל מאמציו יירדו לטמיון. אבל אם יהיה חיבור - מאמציו ישאו פרי. החיבור הזה הוא שיקבע את ה"קללה" או ה"ברכה" שתשרה על מעשי ידיו.
בעולמו של אדם מאמין יש מנגנון דומה מאוד. אדם עשוי להשקיע מאמצים רבים בניסיון להשיג איזה דבר, אבל אין במאמצים אלו ערובה ל"ברכה" או "קללה" שתגיע. אלו תלויים בחיבור של מאמצים אלו לאלקים, רבונו של עולם. בסופו של דבר, משגיח אלקים על מאמצי האדם, לעיתים מחבר אותו ולעיתים לא. בניגוד לדעה הרווחת, לפיה ברכה או קללה הם המילים עצמם שנאמרות, מתברר שהברכה היא השלב שבא לאחר שסיים אדם את מעשיו או דבריו.
יכולתו של בלעם לדעת את אשר מתרחש בעולם שמעבר למילים ומעשים, גרמה לכך שכאשר ביקש לקלל את ישראל, הוא גילה שאף אם יאמר את המילים המקללות - לא תהיה לכך שום משמעות, משום ש"מה אֶקוֹב לא קַבּה אל ומה אזעום לא זעם ה'".
נחזור לביטוי "מזל וברכה". מה ההבדל בין מזל וברכה? "מזל" הוא מה שתוכנן עבור האדם. לאלקים יש תוכנית לאדם. בבחירתו החופשית, יכול האדם להתאים לתוכנית זו או ללכת בכיוון אחר. מובן מאליו שאם מעשה מסוים מתאים ל"מזל" של העושה אותו, מתחבר המעשה לאלקים.
לעומת זאת, ישנה אפשרות לאדם לעשות מעשה שלא תוכנן עבורו. האם מעשה זה יחובר לאלקים? אם כן - תשרה עליו "ברכה", ואם לא - לא תשרה עליו ברכה. כאשר עסקה נכרתת, מאחלים הצדדים זה לזה שעסקה זו תצליח. להצלחת העסקה יש שתי אפשרויות: האחת, אם עסקה זאת היא "מזל", כלומר, היא מה שריבונו של עולם תיכנן שיתרחש. השנייה, אם עסקה זו היא "ברכה", כלומר, היא מה שריבונו של עולם מסכים שיקרה.
כריתת עסק בעולמו של אדם מאמין חייבת לקחת בחשבון שמעבר למאמצים שהוא נדרש אליהם ומשקיע, ישנו ממד רחב יותר והוא שיקבע בסופו של דבר אם עסק זה יהיה לברכה.

הכותב הוא מנהל מחלקת נישואין וקהילות בצהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  02/07/2014   |   עודכן:  02/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב דב ברקוביץ
יחסה של התורה למצרים, אדום, מואב ועמון מלמד אותנו רבות על סולם הערכים היהודי ועל הצורה בה הוא מודד את האדם על-פי התייחסותו לחברו המצוי בצרה
הרב שובאל כהנא
אם קרח היה מתמקד בטענות על חלוקה לא הוגנת של סמכויות ומשאבים- אפשר היה לנהל איתו ויכוח תרבותי. אך כאשר הוא יוצא נגד ההלכה וסמכותו הרוחנית של משה, אחת דתו: להיבלע באדמה
הרב אלי קפלן
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
הרב יוסף צבי רימון
לפני היציאה ממצרים מצטווה עם ישראל על הלוח העברי - משום שעבד מאבד את תחושת הזמן    הבה ונשמור על הלוח העברי, שהוא סממן של חרות ומנחה אותנו כיצד לא להשתעבד - לא לבני אדם ולא לאופנות
ערן כהן
התורה אוסרת עלינו מאכלות מסוימים לא משום שאינם טעימים או משום שהם מזיקים, אלא משום שמותר האדם מן הבהמה הוא היכולת להבדיל בין המותר לאסור. ולא רק במה שנכנס לפה, אלא גם במה שנכנס לכיס, וגם במה שיוצא מהפה
רשימות נוספות
מצה ושמחה  /  הרב זאב קרוב
מישהו לדבר איתו  /  הרב בועז גנוט
מכרז במשכן  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il