X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספרי הלימוד בבתי הספר של אונר"א שוללים את זכות קיומה של ישראל, ומטיפים למאבק מזויין נגדה
▪  ▪  ▪
קייטנה של אונר"א. רחוקים מאלטרואיזם [צילום: AP]

בעקבות דוחות ביקורת על מערכת החינוך של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א), יזמו דוברים של אונר"א מסע ברחבי העולם שמטרתו להעביר את המסר כי יש ספרי לימוד חדשים שאונר"א מקבלת מהרש"פ שאינם עוסקים בהסתה.
המסע הצליח לשכנע את איפא"ק, השדולה של ישראל בוושינגטון, להוריד את הדיון על אונר"א מסדר היום בכנס השנתי של איפא"ק. גם משרד החוץ הישראלי שוכנע על-ידי אונר"א כי חל שינוי מהותי במערכת החינוך שלהם. בנוסף, נראה כי אונר"א גם הצליחה לשכנע בכירים בקונגרס האמריקני, בפרלמנט הבריטי, בפרלמנט הקנדי ובפרלמנט האוסטרלי כי ספרי הלימוד החדשים שהוכנסו למערכת החינוך שלה לשנת תשע"ד אינם מהווים כל בעיה.
כדי לבדוק את המצב לאמיתו, שכר "המרכז לחקר מדיניות המזרח התיכון" את ד"ר ארנון גרוס, מומחה לאיסלאם ועיתונאי ותיק של המחלקה הערבית בקול ישראל, שיבדוק, יתרגם ויבחן את 150 ספרי הלימוד החדשים שהכניסה הרש"פ למערכת החינוך של אונר"א. ממצאי הבדיקה הוצגו בכנסת, בוועדת החוץ של הסנאט האמריקני ובפרלמנט הבריטי.
חממות שנאה
אונר"א מספקת שירותי חינוך לילדי הפליטים הפלשתינים ביהודה, שומרון וברצועת עזה וכן בירדן, סוריה ולבנון. בשנת הלימודים 2011/12 היו לאונר"א 245 בתי ספר ברצועת עזה שבהם לומדים 225,098 תלמידים ו-99 בתי ספר ביו"ש שבהם לומדים 51,695 תלמידים. בתי הספר של אונר"א מלמדים על-פי תוכניות הלימודים המקומיות ומשתמשים בספרים שמוציאות לאור הממשלות המארחות. וכך, ספרי הלימוד בבתי הספר של אונר"א קוראים לעיתים קרובות למאבק מזויין נגד ישראל שממנה הם שוללים כל לגיטימיות כמדינה ריבונית וכלולה בהם דמוניזציה חמורה. זה עומד בניגוד גמור למחויבותה המפורשת של אונר"א לאידיאל השלום ולמטרת האו"ם עצמו בדבר פתרון של שלום לסכסוך במזרח התיכון. הדבר גם סותר את חובתה של אונר"א כגוף של האו"ם לתת לכל המדינות החברות בו יחס שווה ולעולם לא לקדם גישה של אי-הכרה במדינה חברה, דעה קדומה והצגה סטריאוטיפית, שלא לדבר על דמוניזציה נגדה.
ממצאי מחקרו של ד"ר גרוס העלו שלושה מאפייני יסוד:
  • שלילת לגיטימיות - מהיהודים נשללות כל הזכויות בארץ ישראל, ואפילו זכויות במקומות הקדושים להם בה; הם אינם נמנים על תושביה הלגיטימיים של הארץ; השם "ישראל" כמעט שאינו מופיע במפות, ולעיתים קרובות הוא מוחלף בשם "פלשתין"; אזורים וערים בתוך ישראל בגבולות שביתת הנשק 1949 מתוארים בלעדית כפלשתינים; המונח "שטח ישראל" מוחלף לעיתים קרובות בביטויים לשוניים עוקפים.
  • דמוניזציה - נאמר על ישראל כי היא המקור לפגעים רבים שבאו על הפלשתינים ועל ערבים אחרים. ספרי הלימוד של הרש"פ הנלמדים בבתי הספר של אונר"א מלאים בהאשמות נגד ישראל בתחומים שונים, ואין בהם כל מידע אוביקטיבי על ישראל והיהודים שעשוי היה לאזן את התדמית השלילית שלהם.
  • קריאה למאבק אלים לשחרור במקום לשלום - מאבק זה, שלעולם אינו מצומצם לשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה בלבד, מקבל אופי מחייב על-ידי שימוש במושגים איסלאמיים מסורתיים של ג'יהאד ומות-קדושים (שהאדה). ההגשמה בעלת האופי האלים של מה שמכונה "זכות השיבה" משתלבת היטב עם רעיונות אלה. נושא אחרון זה מודגש מאוד בספרים הנלמדים בבתי הספר של אונר"א וממלא תפקיד בולט בחזון הפוליטי הפלשתיני של מאבק מתמשך נגד ישראל - הבלתי לגיטימית והמפלצתית - עד להחרבתה הסופית.
הטפה מתמשכת כזאת של התנגדות לשלום בקרב מאות אלפי בוגרים של אונר"א במשך ששת עשורי פעילותה היא תרומתה להנצחת הסכסוך במזרח התיכון. הגיע הזמן שאונר"א תשנה קו זה, ועל המדינות הדמוקרטיות התורמות לו לעודדה לעשות כן.
לדרוש מאונר"א לתקן
בעניין שלילת הלגיטימיות של מדינת ישראל, יש לתבוע מאונר"א כי בכל מפה המציגה את הגבולות המדיניים של היום, יסומן שטחה של מדינת ישראל בגבולות 1949 בשם "ישראל". יש לחייב את אונר"א לא להשאיר שטח זה ללא שם, וודאי שלא לסמנו בשם "פלשתין".
בכל טקסט המפרט בספרי הלימוד הנלמדים בבתי הספר של אונר"א את מדינות האזור בימינו, על אונר"א לאזכר את ישראל כמדינה ריבונית מן המניין. כל איזכור בטקסט של אזור, ישוב או אתר בתחומי ישראל בגבולות 1949 ומתייחס למצב היום, אסור שיתאר אותם כ"פלשתינים" בלבד.
בכל דיון במקומות הקדושים בארץ יש להזכיר גם את המקומות הקדושים ליהודים בצד המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים. בכל איזכור של מקום שהוא קדוש ליהודים (לדוגמה: הכותל המערבי, מערת המכפלה, קבר רחל) - יש לציין זאת.
בכל דיון בנושאי אוכלוסייה, ישוב ודמוגרפיה בארץ היום, יש לכלול גם את 5.5-6 מיליוני היהודים החיים בה. בכל מפה המפרטת את הישובים בארץ היום, יש לדרוש כי יופיעו גם הישובים היהודיים החשובים כמו תל אביב, אילת ואשדוד .
יש לתבוע מאונר"א לא להשתמש בביטויים עוקפים כגון "שטחי 48", "הפנים" או "הקו הירוק" כתחליף לביטוי "שטח ישראל", ולא לזייף תעודות היסטוריות (הבול המנדטורי, למשל).
בעניין הדמוניזציה של ישראל, יש לדרוש מאונר"א כי ספרי הלימוד של הרש"פ שבשימושה לא ייכללו קטעים שיש בהם דמוניזציה ארסית או דה-הומניזציה, או כל תיאור החורג מהצגת ישראל ו/או היהודים כיריב נורמלי בעל זכויות, אינטרסים ועמדות משלו.
יש לדרוש כי בספרים יתווספו קטעים המציגים את היהודים וישראל באור אוביקטיבי. כך למשל, על הספרים לכלול טקסטים על מבנה המשטר בישראל, הכלכלה הישראלית, התרבות העברית, המדע והטכנולוגיה בישראל, ההיסטוריה היהודית, וכולי. יהיה בכך משום איזון מול גודש דברי-הביקורת נגד ישראל שהספרים מלאים בהם.
חשוב מאוד שיודגש בספרים כי למרות הסכסוך, גם היריב היהודי/ישראלי הוא בן אנוש וכי יש לנהוג בו ככזה. כמו-כן יש לדרוש כי בספרי הלימוד תבוטל הקריאה למאבק אלים ותיכלל בהם תמיכה מפורשת בפתרון של שלום לסכסוך. על הספרים להדגיש את הבחירה בשלום כקו אסטרטגי ואת המשא-ומתן כאמצעי היחיד להשגת פתרון לסכסוך. יש לבטל כל הצגה של מאבק מזויין או אלים כפתרון.
יש לאזכר בספרים ג'יהאד ומות-קדושים (שהאדה) בהקשרים היסטוריים בלבד ולא כחלק מהמציאות היום.
את המאבק הטריטוריאלי נגד ישראל יש לסייג לשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה ולא לכלול בו את שטחי מדינת ישראל בגבולות 1949.
על ספרי הלימוד להדגיש בתיאורים של מה שמכונה בהם "נכבה", כי זוהי תוצאה של מלחמה שבה פתח הצד הערבי עצמו ולא תוצאה של תוקפנות הצד היהודי, כפי שזה מתואר כיום. על בתי הספר של אונר"א ללמד את הילדים הפלשתינים להכיר באחריות הצד שלהם לאירועים ולא להחצין אשמה. הדברים אמורים גם לגבי מה שמכונה "חומת ההפרדה" שהוקמה להגנה מפני פיגועי התאבדות של פלשתינים בישראל. כמו-כן יש להציג לתלמידי בתי הספר של אונר"א את מה שמכונה "זכות השיבה" כעמדת הצד הפלשתיני בלבד ביחס לפתרון בעיית "הפליטים הפלשתינים", וכי על הפתרון עצמו לבוא אך ורק במסגרת מו"מ ובהסכמה.

אתר מגזין "מראה"
תאריך:  04/07/2014   |   עודכן:  04/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מרדכי קידר
הכנסנו את הטרוריסטים הביתה והפקדנו את בטחוננו ובטחון ילדינו בידיהם    על קברם הפתוח של נפתלי, גיל-עד ואייל נמחקו המחלוקות בין האדריכלים והמאשימים, בין הנאמנים והאופורטוניסטים, בין האחראים והקורבנות
עמי דור-און
נדמה לרגע כי כל מדינת ישראל רוצה לנקום באותם רוצחי חמאס שירו למוות בשלושת נערי הישיבה שנחטפו ונרצחו    חיסולים לבדם לא יחזירו את כוח ההרתעה אך קיימת עוד דרך ליצירת איום חמור על חוטפים עתידיים
עופר וולפסון
יותר מ-15 רקטות נורו היום מן הרצועה    רקטה פגעה ביישוב בדרום, אחרות יורטו מעל אופקים ונתיבות והשאר נפלו בשטחים פתוחים    מהומות וירי גז מדמיע בירושלים בהלווית הצעיר הערבי שנרצח
מחלקה ראשונה
למרות איומי החמאס ממתינים כעת שחמאס ישליט סדר על ארגונים סוררים    חייל נפצע קל מרסיס    כאלפיים פעילי שמאל הפגינו נגד נקמה    נתניהו איים בתגובה בעוצמה אם הירי יימשך
עופר וולפסון
הפריסה - על-רקע ירי הולך ומתגבר של מרגמות ורקטות    13 שיגורים מאז חצות הלילה    פגיעה בתינוקיה בשדרות    חיה"א תקף 15 מטרות טרור במהלך הלילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il