X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק ממשלות ישראל ראו הבדל בפעילות הלחימה בלבנון בין ספטמבר 1982 לאוקטובר 1982, מבחינתם מי שלחם ברצועת הביטחון בחיזבאללה נחשב למי שמבצע כיום פעילות ביטחון שוטף בגבול הצפון
▪  ▪  ▪
טנקים ישראלים בבירות. מלחמת של"ג [צילום: יואל קנטור/לע"מ]

ריימונד ארון הפילוסוף הצרפתי הגדיר את המלחמה כקונפליקט מזוין בין יחידות מדיניות ואכן מלחמת לבנון הראשונה עונה על הגדרה זו, המלחמה התרחשה בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלשתינים שפעלו נגד ישראל משטח לבנון.
השאלה היותר מעניינת ומאתגרת היא מתי הסתיימה מלחמת לבנון הראשונה. מלחמת לבנון הרשמית התחילה, לפי אות מערכת שלום הגליל, ב-5 ביוני 1982 והסתיימה ב-29 בספטמבר 1982, כלומר הלוחמים שלחמו בלבנון וברצועת הביטחון מאוקטובר 1982 עד מאי 2000 נחשבים לחיילים שביצעו פעילות ביטחון שוטף בגבול הצפון.
ב-18 שנות המלחמה, השתנו מאפייני הלחימה, שיטות הלחימה ואפילו האויבים.שלושה מבצעים צבאיים גדולים התחוללו בתקופה זו: מבצע "חוק וסדר" בשנת 1988 מבצע "דין וחשבון" בשנת 1993 ומבצע "ענבי זעם" בשנת 1996. שני המבצעים האחרונים מזכירים את אופי הלחימה במלחמת לבנון השנייה.
ממשלת ישראל מעולם לא הגדירה בצורה רשמית מהי מלחמה, האם מלחמה מוגדרת כל פי מספר ימי הקרב? כיבוש שטחים ? או מספר ההרוגים?
מלחמת ששת הימים שונה ממלחמת ההתשה ששונה ממלחמת לבנון השנייה אולם תקופות אלו הוגדרו כמלחמה, נכון שמלחמת ההתשה הוגדרה רק בשנת 2003 כמלחמה ובאיחור של 32 שנים, הוענק אות מלחמת ההתשה לחיילים שהשתתפו בה.
מדינות רבות בעולם נצמדו להגדרה הראשונית של ריימונד ארון. לדוגמה מבחינת צבא ארצות הברית מלחמת העולם השנייה מלחמת ויאטנם או המלחמה אפגניסטן מוגדרות כתקופת מלחמה והחיילים שלחמו בתקופות אלו מקבלים אות לחימה. גם הצבא הבריטי העניק אות לחימה לחייליו שלחמו במלחמת העולם הראשונה ולחייליו שלחמו במלחמת פוקלנד.
רק ממשלות ישראל ראו הבדל בפעילות הלחימה בלבנון בין ספטמבר 1982 לאוקטובר 1982, מבחינתם מי שלחם ברצועת הביטחון בחיזבאללה נחשב למי שמבצע כיום פעילות ביטחון שוטף בגבול הצפון.
שני רמטכ"לים הגדירו את הלחימה בלבנון בשם המפורש "מלחמה" אמנון ליפקין-שחק ז"ל ואהוד ברק יבדל לחיים ארוכים. אהוד ברק כראש הממשלה גם היה אחראי לסיומה של אותה מלחמה כאשר צה"ל נסוג מלבנון במאי 2000 . בינואר 2012 שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, החליט להעניק אות לחימה ללוחמים שלחמו ברצועת הביטחון בדרום לבנון, אולם עד כה אות זה לא ניתן.
ב24 במאי 2000 לאחר 18 שנים של מלחמה בלבנון נסוג החייל הישראלי האחרון מדרום לבנון. בשנים 1982-2000 נהרגו כ-1,216 חיילי צה"ל, מתוכם כ-654 חיילים במלחמת לבנון הראשונה וכ-562 חיילים במלחמה שהתנהלה ברצועת הביטחון. עד הנסיגה לרצועת הביטחון נפצעו כ 3750 חיילי צה"ל,ומספר דומה של חיילי צה"ל נפצעו בלחימה ברצועת הביטחון. כמו-כן ראוי לציין שצבא דרום לבנון איבד בלחימה ברצועת הביטחון כ 650 חיילים וכ-250 נפצעו. כמו-כן נהרגו כ 200 אזרחים לבנונים.
המלחמה הסתיימה, המאבק שמנהלים הלוחמים שלחמו בלבנון וברצועת הביטחון על-מנת שיכירו בתקופה זו כתקופת מלחמה עדיין נמשך.

הכותב הוא נציג הפורום "רצועת הביטחון מלחמה ללא שם".
תאריך:  08/07/2014   |   עודכן:  08/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל רוזנבלט
שוב למדנו כי אין לנו מה להלין על "העולם הנאור" שבקושי מזדעזע מאסוננו, אם בכלל. בישראל מספקים לאינטרנציונל הצבועים הבינלאומי את התחמושת הכי טובה
רועי אורן
כפי שכתב הזמר ג'ון לנון ב-1971 לעם יש כוח, פשוט הוא צריך לתרגם אותו למאבק ארוך בשלל רבדים ומישורים, שכן, אחרת דינו של מאבק זה להיכשל
הרב אליהו קאופמן
בית המשפט הישראלי רומס את הדת ומתערב בנושאים רעיוניים ודתיים, ותוך כדי כך כופף את "בתי הדין הרבניים" להשקפת המיעוט האנטי דתי. מכאן שלמעשה ה"רבנות הראשית" ו"בתי הדין הרבניים" אינם אלא ערכאות עכו"ם בדיוק כמו בתי המשפט שמעליהם. את ה"אקטיביזם השיפוטי" הזה הגה פרופ' אהרן ברק שהרים את הדגל האנטי דתי-יהודי מעל לחצי התורן. כאן נעוצה באמת השאלה "עד מתי"?
איתן קלינסקי
אני מצטרף ליוזמה לפנות לממשלת ישראל לא לנקוט פגיעה מכוונת בכל האוכלוסייה האזרחית החפה מפשע כעונש קולקטיבי על מעשי בודדים. העונש הקולקטיבי מנוגד לכל עיקרון חוקי ומוסרי
משה חסדאי
האם ניתן ללמד זכות על האשמים ברצח הנער מוחמד אבו-חדיר? רצח הוא רצח הוא רצח. במיוחד רצח אכזרי, שפל, מנוול, פחדני וברברי כזה. אכן כולנו מתביישים ומזועזעים מכך שהרוצחים הם נערים וקטינים יהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il