X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפרים כהנא ראש המחלקה למדעי המדינה המכללה האקדמית גליל מערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
החלופות המועדפות על ממשלת ישראל, להלן תוכנית ב', כוללות מתן אוטונומיה לפלשתינים וסיפוח השטחים בהם מרוכז רוב יהודי, קרי גושי התנחלויות. ההנהגה הפלשתינית אינה רואה באף אחד ממרכיבי הפתרון אותם מציעה ממשלת ישראל כישימים. נראה כי המרחק אל היעד מעולם לא נראה רחוק יותר
▪  ▪  ▪
מו"מ עם הפלשתינים. נשאר בגדר תמונות בלבד [צילום: פלאש 90]

ראש הממשלה, ראש אמ"ן לשעבר וחברי כנסת סקרו בכינוס שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי, את החלופות המדיניות בהיעדר מו"מ להסדר קבע.
plan B
חלופות אלו מוכרות בעגה המקצועית של המדינאים ואנשי הביטחון כ-"plan B".
לאורך השנים נשיאים אמריקנים ניסו לתווך ולמצוא פתרון קבע שישים קץ לסכסוך ההיסטורי בין ישראל והפלשתינים, פתרון המסתמך על עקרון שתי מדינות לשני עמים. בינתיים מזכירי מדינה ושליחים מיוחדים לאזור, התרוצצו. נשיאים התחלפו. תוכניות גרנדיוזיות עם שמות יצירתיים כמו מתווה קלינטון או "מפת דרכים" קמו ונפלו אך התוצאות תמיד הובילו לנקודת הפתיחה. מה הפלא שמרטין אינדיק מרגיש "חבול" אחרי 9 חודשים מתסכלים באזור. המשתנה הקבוע היחידי היה והינו הנכונות הפורמלית של מנהיגי שני העמים היושבים בישראל להותיר גחלת לוחשת עמומה שתשאיר את אופציית המו"מ על אש קטנה ותמנע מהאזור כולו להתלקח.
הגעה להסדר קבע באמצעות משא-ומתן של הכל או כלום בלחץ האמריקנים מקוטלגת, אם כן, כ-תוכנית א'. אך כיוון שסיכויי הצלחת תוכנית זו בריאל פוליטיק של המזרח התיכון שקולה לסיכוי לזכות בפרס הראשון בהגרלת מפעל הפיס (מבלי לרכוש את כרטיס ההגרלה) מומלץ לבדוק גם אלטרנטיבות אחרות.
החלופות המועדפות על ממשלת ישראל, להלן תוכנית ב', כוללות מתן אוטונומיה לפלשתינים וסיפוח השטחים בהם מרוכז רוב יהודי, קרי גושי התנחלויות. ההנהגה הפלשתינית אינה רואה באף אחד ממרכיבי הפתרון אותם מציעה ממשלת ישראל כישימים, כולל ויתור על זכות השיבה, מעמדה הבינלאומי של ירושלים, הסדרי ביטחון, גבולות קבע. נראה כי המרחק אל היעד מעולם לא נראה רחוק יותר אך קיימת גם תוכנית ג' או plan c.
plan c
האופציה השלישית מגדירה מחדש את היעד ובכך מקצרת את הדרך אליו. במקום הסדר קבע, פתרון זמני. במקום קץ לסכסוך, שמירה על שכנות טובה. הפלגנות והוויכוחים בתוך החברה הפלשתינית בעקבות הקו המדיני שצריך לנקוט והאירועים הביטחוניים רק מחדדים את המסקנה כי בטווח הקרוב לא ניתן יהיה להגיע להבנות באותם נושאים מהותיים. על כל צד להשכיל להבין כי ביכולתו לכבד את הצרכים הבסיסיים של הצד שכנגד (הזכות לחיות ללא איומי טרור, הזכות לחופש תעסוקה בתוך הקו הירוק ועוד..)
ניתן יהיה לחיות בשכנות שני עמים בשתי טריטוריות לא מתוחמות מבלי להסלים את המתיחות. בין רוסיה ויפן קיימת מחלוקת, זה 70 שנים, לגבי שרשרת האיים הקוריליים אולם במזרח הרחוק, שלא כמו במזרח התיכון, קיימות הבנות הדדיות השומרות על השקט התעשייתי בין המדינות. על-מנת לשבור את מעגל הקסמים של האלימות מוכרחים לחשוב מחוץ לקופסה ולהכין גם תוכניות ג', ד', ה' ותוכניות מגירה נוספות. (שולחן המדינאי היצירתי חייב להכיל מגירות רבות).

הכותב הינו מהמחלקה למדע המדינה במכללה האקדמית גליל מערבי.
תאריך:  08/07/2014   |   עודכן:  08/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלופות המדיניות בהיעדר מו"מ להסדר קבע
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
נשיא ארצות הברית פרסם מאמר בעיתון 'הארץ' ובו קרא לישראל ולרשות הפלשתינית לשוב למשא-ומתן    "בעוד שחומות ומערכות הגנה מפני טילים עשויות לעזור בהגנה מפני איומים מסוימים, ביטחון אמיתי אפשרי רק במסגרת פתרון מקיף שיושג במשא-ומתן"
איציק וולף, עידן יוסף
לאחר כמה שעות הפוגה נשמעו שוב אזעקות והתרעות צבע אדום בדרום    מערכת כיפת ברזל יירטה רקטות מעל אשדוד ומעל אשקלון    השר אהרונוביץ': הקבינט אישר את כל מה שצה"ל ביקש
ישראל רוזנבלט
שוב למדנו כי אין לנו מה להלין על "העולם הנאור" שבקושי מזדעזע מאסוננו, אם בכלל. בישראל מספקים לאינטרנציונל הצבועים הבינלאומי את התחמושת הכי טובה
אליקים העצני
הציבור, בחושיו, מרגיש את החולשה של ממשלתו, את הוואקום, הריק, אפס עשייה מול כל בעיה שהיא, ובראש וראשונה בענייני ביטחון
יורם דורי
המעשה המזעזע והנפשע של רוצחי מוחמד אבו חדיר חייב אמירה ברורה ונחרצת של הצמרת הרבנית של מדינת ישראל    רצח הוא רצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il