X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מזכיר הממשלה לשעבר העיד שרובו המוחלט של הממסד האסטרטגי ביטחוני של ישראל, המהווה את סביבת התמיכה של ראש הממשלה והדרג המדיני, מתאפיין במומחיות שמודגשת בה אלמנטים של "מלחמות האתמול"
▪  ▪  ▪
צביקה האוזר. מומחים לאתמול [צילום: פלאש 90]

זה לא פשוט ולא פופולרי בימים טרופים אלה להתבטא באופן שאיננו מחמיא למערכת כיפת ברזל, כשלמעשה היא חוסכת פגיעות בנפש וברכוש בהצלחה מרובה. אבל אסור להסתחרר ולנוח על "זרי הדפנה". מה משמעות ההצלחה הנוכחית? כי מהו הצעד הבא?
מזכיר הממשלה לשעבר, מר צביקה האוזר, בראיון טלוויזיוני העיד שרובו המוחלט של הממסד האסטרטגי ביטחוני של ישראל, המהווה את סביבת התמיכה של ראש הממשלה והדרג המדיני, מתאפיין במומחיות שמודגשת בה אלמנטים של "מלחמות האתמול" ולא של המחר. אם כך הדבר, הרי שנותר להסכים שזה אסון.
לדעתו, בהשגותיהם, המומחים הביטחוניים אינם לוקחים בשיקול הדעת את השינויים המהירים המתחוללים לנגד עיננו "במזרח תיכון חדש", כך אומר מר האוזר. האוזר לא מתעכב להשיב מדוע זה קורה? תופעה זו מזכירה גם פקידי אוצר בכירים שקורצת להם המשרה הבאה בשוק הפרטי, בתום השרות הממלכתי, בשרות הבנקאי הפרטי למשל.
ואזי מהחלטותיהם, עדין בתוקף תפקידם הממלכתי, נגועות לעיתים בשיקולים מוזרים ואולי גם זרים, עם פזילה למקום העבודה החדש.
לדברי מר האוזר, אין בממסד הביטחון הלאומי הישראלי "קבוצה אדומה" החושבת אחרת. בביטוי חריף אומר מר האוזר: "שמעת אחד, שמעת את כולם": אמ"ן, אג"ת, מוסד, שב"כ, מל"ל ואפילו ביקורת המדינה, לכולם מחשבה אחת דומה ונטולת ספקנות. מר האוזר לא התייחס לעובדה המעניינת של מה קורה למי שחושב אחרת, ל"קבוצה אדומה" כל שהיא? אז לפקידי האוצר אולי קורץ הג'וב הבא בשוק הפרטי. ומה קורץ לבכירי הביטחון? ג'וב בתעשיות הביטחון? עסקי יצוא נשק? מי יודע?
מדברי האוזר ניתן להבין שהמומחים החושבים היום במושגים של המלחמה שכבר התקיימה, הם כמו אלה בני הנוער החושבים שבחינת המתמטיקה לבגרות שלפני שנתיים, תהא זהה לזו שתתקיים השנה..
אין ספק ביקורת חריפה של מר האוזר. ברם גם השימוש בכיפת ברזל, הוא הצלחה טקטית יוצאת דופן, אבל טאקטית בלבד עד כדי "שלוחמי מלחמות העבר" כמומחים, מפרשים זאת גם כהצלחה אסטרטגית וזו טעות קשה וחמורה. כי מה יכול להיות השלב הבא ולא זה שהיה? רק נתאר לנו לו החמאס מחמש את טיליו בחומר כימי, וטיל עם חומר כימי, שנשלח לת"א מיורט מעל ראשל"צ, והחומר הכימי מתפזר לו במקום בת"א, בראשון לציון. האם יש אז תועלת בכיפת ברזל? האם עובדה זו הייתה ידועה כבר, טרם היציאה לדרך של כיפת ברזל?
ראוי להזכיר כשצה"ל וגורמי ביטחון אחרים שוקדים למנוע פיגוע שמוצאו, תכנונו, ברצועת עזה ומטרתו למשל להתבצע בת"א, צה"ל בראש ובראשונה מנסה לעצור את המפגע, הטרוריסט הארור, כבר בגבול הרצועה ולא בראשון לציון, בדרכו לת"א, כדוגמא. משולב בזה כמובן, גם חיסול ממוקד. כך רצוי לנהוג באסטרטגית הלוחמה בטילים. כלומר, לעצור אותם כבר ביציאה מהרצועה.
ואז, אסטרטגית, למשל, לא משנה מספר הטילים שיאגרו להם הטרוריסטים בתוך רצועת עזה, כי ממלא הם יעצרו ייורטו כבר ביציאה מהרצועה. תפיסה כזו גם מצמצמת את שיקול הדעת האסטרטגי כשהיא מרחיקה את הצורך בכניסה קרקעית לעזה. למרבה הפלא מערכת טילים להגנה שכזו קיימת. הטכנולוגיה קיימת והשימוש בה זול יותר. מאוד מוזר שאיננה בשימוש צה"ל. מדוע?
הנשיא אייזנהאואר, מוביל צבאות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, שהפך להיות נשיא ארה"ב, בתום 8 שנות כהונה, בנאום הפרידה שלו מהאומה האמריקנית, אמר בין היתר את הדברים הבאים: "זה יהיה אסון אסטרטגי גדול לאומה האמריקנית אם תעשיות הביטחון האמריקניות, הן שתקבענה איזה נשק צריכים צבאות ארה"ב.
ההפוך הוא הנכון לעשות". האם תקלה אסטרטגית כזו קרה או קורת לנו עכשיו? כיצד להתגבר על הבעיה אותה מציג מזכיר הממשלה לשעבר, מר האוזר האומר "שמעת אחד, שמעת את כולם"? מאוד מטריד.

תאריך:  12/07/2014   |   עודכן:  12/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצלחה טקטית והתראה לאסון אסטרטגי
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת יירוט מסתורית!
יוסי הגלילי  |  12/07/14 14:22
 
- הוצאת לי את המילים מהפה.
אהוד פרלסמן  |  12/07/14 17:35
 
- לא כולם
אהרון שחר  |  12/07/14 23:09
 
- אבל אתה תנמק, והם אף פעם לא.
אהוד פרלסמן  |  13/07/14 01:24
 
- תודה
אהרון שחר  |  13/07/14 13:16
2
כתבה בהארץ
קראתי היום   |  13/07/14 01:56
3
אולי יש לו אינטרס כספי במערכת  ל"ת
דוד נ  |  13/07/14 05:21
4
מערכת לייזר
אבי22  |  14/07/14 05:26
5
חכם גדול
דודקה  |  14/07/14 14:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
רפי לאופרט
אינך יכול להשיג מטרות אישיות או לאומיות אם אינך מוכן להשקיע בהשגתן את המאמץ החיוני לכך. ומאמץ זה כרוך ביכולת להחליט מה רוצים ובנכונות להקצות לכך את כל המשאבים הלאומיים הדרושים
ישראל רוזנבלט
שומרי המוסר וזכויות האדם - שכל השנה אינם משמיעים אפילו בדל ציוץ כאשר רקטות נורות ללא אבחנה על אוכלוסייה אזרחית יהודית – החלו להשמיע קולות מחאה מוכרים
קובי קמין
צמח פה דור המבין כי המילים "גזענות, כיבוש ופאשיזם" אינם אלא קשקוש פופוליסטי סטליניסטי שעולה בכל פעם שהשמאל, או הערבים, מוצאים את עצמם בנחיתות מול האמת והמציאות
עופר וולפסון
הציגה טיוטה הכוללת שחרור 56 אסירי עסקת שליט שנעצרו מחדש בתמורה להפסקה כוללת של האש משני הצדדים    חמאס מסרב לפי שעה לדון בהצעה בעוד ישראל "מסכימה עקרונית" לדיון
רפאל בוכניק
מן הדין שיובן כי נצחון תודעתי של החמאס הוא בהישג יד, שכן כל מהלך סיום של הלחימה שיותיר בידיו יכולת רקטית יהווה בבחינת תבוסה ישראלית, ויביא כמו מטבע הדברים להאצת תהליך של מיסוד סניף נוסף של "המדינה האיסלאמית" ממש מעבר לדלת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il