X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התוכן השיווקי של 2014 הוא יציר כלאיים של משרדי הפרסום, סוכנויות המדיה ואמצעי התקשורת המדממים, וגרורותיו מתפשטות במהירות כמעט בכל מערכת ומערכת. הגבולות נקבעים תוך כדי תנועה
▪  ▪  ▪
העיתונות המוכרת הולכת ומתכלה
איש תוכן שיווקי:
"כדי לסגור עסקה אני יושב עם העורך הראשי והמחלקה המסחרית ואנחנו משרטטים מה אני יכול לקבל מהם: כתבה כזו, קובייה כזו, תוכן מערכתי. ברגע שאנחנו סוגרים את העסקה נכנס כתב שבונה את הנרטיב"

מחיר התוכן
תמורת 90 אלף שקלים תקבלו שלושה עמודים במוסף "מסלול" של ידיעות. המחירים מאמירים ב"ממון": שלושה עמודים יעלו 120 אלף שקלים, וכך גם ב"24 שעות" ו"זמנים מודרניים"

תראו, נשר בשמיים
במוסף "מסלול" קיבלו הקוראים המלצות טיול על גבי עמודים מעוטרים בלוגו רשות הטבע והגנים. יום לפני, פורסמה בעמודי החדשות ידיעה מרגשת על נשר חדש שנראה בשמי הארץ. מי שצילם את הנשר, הוא עובד רשות הטבע והגנים

גולן כספי, k logic:
"פרסומות הן מדיה טיפשה שאיבדה את האפקטיביות שלה. אנחנו הולכים לעולם בו נראה יותר ויותר תוכן שנוצר בשיתוף מותגים. ההסכם הלא כתוב עם הקוראים יהיה חייב להתבסס על מתן ערך ותוכן טוב שאנשים רוצים לקרוא ולצרוך"

אשת יחסי ציבור:
"פניתי לעיתונאים באחד מהעיתונים הכלכליים, פעם בשביל להכניס ידיעה ובהזדמנות אחרת להציע טור דעה. אמרו לי שזה לא עומד בקריטריונים המערכתיים והפנו אותי למחלקה המסחרית לבדוק אפשרות להכניס תוכן בתשלום"

יועמ"ש הרשות להגנת הצרכן:
"אם אתה מפרסם תוכן מסחרי ככתבה או ידיעה עיתונאית ולא מבהיר שלמעשה מדובר בפרסומת, אז זוהי הטעיה, ועבירה על חוק הגנת הצרכן סעיף 7"

מי שקנה עיתון ביום שישי עד לפני כמה שנים, נאלץ כדרך קבע לנער את הגיליון השמן, לתת ל"אינסרטים" הפרסומיים לנשור ולהפריד מעט בין התוכן המסחרי וכתבות המערכת. היום מי שיבקש לברור את הפרסומת, יצטרך לעיתים לנער קודם כל את הכתבות עצמן. עולם השיווק המשתנה, האבולוציה של ענף הפרסום ובעיקר המשבר הכלכלי בעיתונות, הפכו את ה"תוכן השיווקי", מונח שהיה שמור פעם לכפולות ממומנות של ג. יפית וגד בירון, למגפה שמתפשטת כמעט ללא בקרה.
התוכן השיווקי של 2014 הוא יציר כלאיים של משרדי הפרסום, סוכנויות המדיה ואמצעי התקשורת המדממים, וגרורותיו מתפשטות במהירות כמעט בכל מערכת ומערכת.
הגבולות נקבעים תוך כדי תנועה. בכיר בגוף פרסום המשווק תוכן מסחרי לכלי התקשורת, מדגים כיצד המנגנון עובד: "נניח שאנחנו רוצים לקדם חיתול שמונע תפרחות. מערכת העיתון, האתר או תוכנית הטלוויזיה לצורך העניין, מעלה כתבה על התופעה בכלליות ומציגה את אפשרויות הטיפול בה. אז יש שתי אפשרויות: או שהכתבה מזכירה את המוצר שלנו כפתרון לבעיה, או שהכתבה תופיע במקביל לעליית הקמפיין, ואז ייעשה קישור אוטומטי אצל הקורא בינה לבין הפרסומת ". ומי השחקנים? כולם: "תוכן שיווקי מתרחש בכל תחום בו יש כסף. בנקאות, רכב, מזון, משקאות, פוליטיקה. כך למשל ארגון שאינו למטרות רווח, שאנחנו מייצגים, קיבל סיקור שלילי בגוף תקשורת מסוים. כדי לתקן את הנזק פנינו לגוף אחר, שלא סיקר את הנושא, וקיבלנו אזכורים חיוביים".
שילמתם באופן ישיר על כתבות אוהדות?
"זה תמיד כסף, בצורה כזו או אחרת, זה חלק ממערכת היחסים עם כלי התקשורת. אף אחד לא עושה לך טובות. התמורה היא תמיד בעבור רכש מדיה, או פרסום שאתה קונה שם, בעבור הכתבה".
"החומה הסינית" המפורסמת, אותו קו אתי שמפריד בין מחלקות התוכן למחלקות המסחריות, כבר מזמן הפכה לקיר גבס דק. מעורבות העיתונאים היא הכרחית להשלמת המהלך: "כדי לסגור עסקה אני יושב עם העורך הראשי והמחלקה המסחרית ואנחנו משרטטים מה אני יכול לקבל מהם: כתבה כזו, קובייה כזו, תוכן מערכתי. ברגע שאנחנו סוגרים את העסקה נכנס כתב שבונה את הנרטיב. לעיתים נדירות אני נפגש אתו, בדרך כלל הכתבים עובדים מול המערכת ואני עובד מול המחלקה המסחרית". בסופו של דבר חברת המדיה מעורבת באופן מלא במוצר הסופי: "לרוב אני רואה את הכתבה לפני שהיא עולה לאוויר, וכבר קרה שלא אישרתי כתבות שלא הדגישו את הנרטיב שרציתי".
עבור הכתבים מדובר לעיתים במקור הכנסה נוסף: "העורך מעביר לי בריף לכתבה, ובו מסרים מרכזיים, קהל יעד, ומיקוד", מסבירה עיתונאית, שכמו רוב המרואיינים בכתבה, ביקשה להישאר בעילום שם: "יש חברות מסחריות שמבקשות לאזכר את השם של המוצר ולהיות נוכחים בכתבה. חברות אחרות מעדיפות להיות ברקע ורק להעלות נושא הקשור בעקיפין למושא השיווק".
המוצר הסופי מוצג לעיתים, אפילו ללא קרדיט כתב. "זה לא טקסט עיתונאי שאני גאה בו", מסביר כתב שהוטלו עליו משימות בתחום, "הסיבה היא כלכלית, כתבות התוכן השיווקי מסייעות לי בשנים האחרונות להשלמת הכנסה וזה הכרחי". התשלום עבור כתיבת תוכן שיווקי, משתנה בהתאם לכלי התקשורת ואופי הפרויקט. "הרבה פעמים הסכומים שאני מקבל בעבור כתבות תוכן ממומן גבוהים משמעותית מכתבות אחרות, לפעמים אלו תעריפים של עולם הפרסום, וזה יתרון אדיר".
קבוצת ידיעות מגלה את המטמון
בשנתיים האחרונות דווחנו על שיתופי פעולה נרחבים בין משרדים ממשלתיים לקבוצת ידיעות אחרונות. כך למשל בחודש מרס האחרון דווח בכותרת הראשית של האתר ynet מבית ידיעות אחרונות על פעילות משרד המדע, במסגרת אירועי "יום המדע הישראלי של משרד המדע ו-ynet ". הכותרת ששמורה לחדשות השעה, הסגירה הסכם נרחב לשיתוף פעולה בין לשכת הפרסום הממשלתית והאתר, שקיבל ביטוי גם בעיתון הכתוב. על-פי פרסומים, מדובר בסכום שהכניס מיליון שקלים וכלל יום שידורים מיוחד, סיקור נרחב ועוד.
למרות שהמחלקות המסחריות של ynet וידיעות אחרונות, נפרדות, שיתופי פעולה כאלה חוצים גבולות בתוך הקבוצה. בקיץ האחרון השיק משרד החינוך את הפרויקט "מחנכים מסביב לשעון" נרחב עם ידיעות, שכלל ערוץ ייעודי, מודעות פרסומת ותוכן מערכתי. הערכות בענף דיברו על כמיליון שקלים שהושקעו בקמפיין. גם המשרד להגנת הסביבה שינה את אופי פרסומיו. לפני כשנתיים חתם המשרד על רכש מדיה בקבוצת ידיעות אחרונות. במסגרת העסקה ששווייה הוערך ב-700 אלף שקלים, עיתוני ואתר קבוצת ידיעות פרסמו - לצד מודעות שיווקיות - תוכן מערכתי הממותג תחת "משפחה ירוקה". במשרד מאשרים: "אכן ביצענו את פרויקט זה בעבר וכעת אין כל שיתוף פעולה מסוג זה עם שום גורם תקשורתי".
אולי הם כבר לא, אבל את השיטה, למדו רבים: משרד התרבות רכש בחודש האחרון מודעות בידיעות סביב פעילות "חודש הקריאה" הארצי. נוסף על עמוד הפרסומת המסומן, המשרד הצליח להכניס בין עמודי המערכת תוכן חדשותי החתום על-ידי כתב מערכת, אבל ממותג עם הלוגו של "חודש הקריאה". משרד התרבות סירב לאשר שאכן התקיימה עסקת מדיה, הכוללת מודעות ותוכן מערכתי. ומה עם משרד התיירות? דוח סיכום הפעילות לשנת 2012 שלו כלל את הגילוי הבא: "הופעל הסכם שת"פ עם ידיעות אחרונות במסגרתו פורסמו מספר כתבות, במקביל פורסמו מודעות שונות". כמו משרד התרבות, גם משרד התיירות הכחישו שמדובר בחבילת פרסום משולבת.
גם המוסף הכלכלי "ממון" אינו חף מתוכן שיווקי: פרס "בראשית" שחולק בחודש שעבר וזכה לסיקור נרחב, קיבל ביטוי מודגש בידיעות אחרונות. לצד עמודי פרסומת ברחבי העיתון, בלטה ידיעה של כתב העיתון במדור החדשות של המוסף, על פגישה בין ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, מייקל בלומברג, חתן הפרס, לבין יזמי הייטק מירושלים. הכתבה סקרה את הפעילות של היזמים, והציגה את הישגיהם. ציון היותו של בלומברג חתן הפרס, הצטרף למיקום לוגו קרן genesis, מעניקת הפרס, בלב הטקסט. בשנה שעברה, השתלט בנק הפועלים, גוף שהוא מאמין גדול בתוכן שיווקי, על עמודי מערכת שלמים בממון, לאורך תקופה, עם קמפיין "משפחה בצמיחה", שאליו צוותו כתבי העיתון.
המשמעות היא שתמורת הסכום המתאים והתוכן הרלוונטי, ניתן לתפוס מקום של כבוד בעמודים שהיו שמורים פעם לחדשות בלבד: יש לכם מוצר לקדם בתחום התיירות? תמורת 90 אלף שקלים, כך נודע ל"ליברל", תקבלו שלושה עמודים במוסף "מסלול" של ידיעות. המחירים מאמירים עם השדרוג למוסף ממון. שלושה עמודים יעלו 120 אלף שקלים, וכך גם ב"24 שעות" ו"זמנים מודרניים". תמורת סכומים קטנים יותר, תוכלו לפאר עמודי כתבות בקבוצת המגזינים של ידיעות ("בלייזר", "מנטה", "לאשה" ועוד), כמו גם במגזינים של מוציאים לאור אחרים.
המחלקה המסחרית בעיתון אינה מתחייבת שהתוכן יופיע ככתבה. בידיעות, כמו גם אצל שחקנים אחרים, נזהרים בדרך כלל ממסמכים וסיכומים מפורשים שעלולים לחזור אליהם כבומרנג. חלק מהסגירות האלה הן הרבה פעמים בעל פה, תוך מחויבות רפה ש"הכל בכפוף לאישור המחלקה והמערכת", לצד המשפט השגור לא פחות – "הכל אפשרי".
והמפרסמים, באים בקצב הולך וגובר: מוסף "מסלול" לרגל יום העצמאות, נחתם בשיתוף קרן קיימת לישראל. ההערכות הן שהקרן שילמה 40 אלף שקלים לעמוד. באותו החג יצא המוסף "על הדבש ועל הקרמבו", ותחת לוגו ידיעות, ניתן היה למצוא כי הגיליון "בשיתוף איגוד תעשיות המזון בישראל". ההערכות שפורסמו ב"דה מרקר", הן שהיקף עסקת האיגוד וידיעות הוא יותר ממיליון שקלים.
במוסף "מסלול" מתחילת מאי, קיבלו הקוראים המלצות טיול, על גבי עמודים מעוטרים בלוגו רשות הטבע והגנים. ייתכן שמדובר בצירוף מקרים בלבד, אבל יום לפני פרסום המוסף, פורסמה בעמודי החדשות ידיעה מרגשת על נשר חדש שנראה בשמי הארץ. מי שגילה את הנשר וצילם את תמונתו, הוא לא אחר מאשר עובד רשות הטבע והגנים.

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
תאריך:  16/07/2014   |   עודכן:  17/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך השתלט התוכן השיווקי על אתרי האינטרנט ועל העיתונות המודפסת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
קוראת כתבה ומגלה שזו פרסומת
ירושלמית  |  17/07/14 08:08
2
לא חדש בכלל
AW  |  17/07/14 08:47
3
אתמול בלילה הוזכר גם גלובס
מוזר  |  17/07/14 11:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מ. קרפ, מ. גלאנט, ע. טימין
ההתמודדות עם הלחץ, במיוחד עבור סוכרתיים, עשויה להיות קריטית לשמירה על בריאות תקינה ורמות סוכר מאוזנות בדם    מומלץ לשים לב לכמות הפחמימות הנצרכת ולנשנש יותר ירקות וגבינות
אורן פרסיקו
עורכי ynet עושים כבוד לגדעון סער
איילת נדיב
במצבי לחץ וחרדה העוברים על כולנו בשבועיים האחרונים, אין ספק שכולנו זקוקים לנחמה    תפקיד האכילה הוא להזנת צרכינו הפיזיולוגיים, אבל לא רק    כולנו מפנקים את עצמינו בממתק ומפנקים אחרים בהפתעה מתוקה
נעמה בן-דוד-טרבלסי
הורים יקרים, לפני שאתם מתחילים לקטר כי החופש כבר כאן, עיצמו לרגע את העיניים ותחזרו לתקופה שבה הייתם תלמידים    נסו להיזכר איך כל שנה התחילה בהתלהבות ובמרץ, כי ידענו שבסוף מגיע החופש הגדול
אילנית סנדרוביץ
ארוחת סלט מאפשרת גיוון, כך שכל אחד יכול למצוא את הטעמים המתאימים לו והאהובים עליו במינימום זמן ובמקסימום בריאות, תוך שמירה על המשקל
רשימות נוספות
הערך "שלום", עליו השלום.  /  בעז גאון
המנוע השקט של בוז'י  /  רונית ורדי
אלף הזהויות של אביגדור ליברמן  /  רונית ורדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il