X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק כי מותם של הילדים האלה הינו אירוע טרגי וחובתה של התקשורת הייתה לדווח על המקרה. אך כנראה שרק בדיווח העובדתי לא היה די ודברי הפרשנות הנסערים - שכלל לא ברור מה אמינותם - הובילו את הקוראים למחוזות אמוציונאליים לא ראויים
▪  ▪  ▪
גופות הילדים שנהרגו בחוף הים בעזה [צילום: AP]
סערה עולמית
רוב הטקסטים העיתונאיים שתיארו ופירשנו את האירוע הקשה והמצער השתמשו במילים "התקרית הקשה הצליחה "לזעזע את העולם". כיוון שלא היה לי ברור באיזה "עולם" מדובר בדקתי את אופן הדיווח בכלי תקשורת מהמובילים בעולם וגיליתי כי הדיווח, כולל צילומים שבישראל לא פורסמו - הוצג באופן עובדתי בעמודים הראשונים, אך לא בכותרות הראשיות.

האם מה שכתוב בעיתונים הוא האמת או רק תיאור הדברים כפי שהם מצטיירים בעיניו של העיתונאי המדווח, או ערבוב של ידיעה לגיטימית בדעה אישית של הכותב. בעיתונות הישראלית, למרבה הצער, קיים ערבוב לא ראוי ומסולף לא אחת, של השניים הגורם לכך שהמידע הנקלט במוחו של הקורא איננו האמת אלא הצגה סלקטיבית של האמת. דוגמה מעולה לתופעה שלילית זו ניתן למצוא בדיווחים על התקרית שבה, בירי של כוחות צה"ל, נהרגו ארבעה ילדים עזתים ששיחקו בכדורגל על חוף הים.
אין ספק כי מותם של הילדים האלה הינו אירוע טרגי וחובתה של התקשורת הייתה לדווח על המקרה. אך כנראה שרק בדיווח העובדתי לא היה די ודברי הפרשנות הנסערים - שכלל לא ברור מה אמינותם - הובילו את הקוראים למחוזות אמוציונאליים לא ראויים. התחילו בהסתערות הפרשנית שני ערוצי הטלוויזיה המסחרית, שמיד אחרי ההתרחשות התחילו להסביר לנו, שוב ושוב, כי בגלל האירוע "העולם" ודעת הקהל העולמית ילחצו על ישראל להפסיק מידית את המבצע, ממש כמו שהפסיקה את מבצע "ענבי זעם" בלבנון לאחר הרג אזרחים בכפר כנא. הפרשנים הטלוויזיוניים מיהרו לפסוק בוודאות כי המדובר ב"סופו של המבצע". הם לא טרחו לומר לכולנו, כי זו הערכתם האישית בלבד והשמיעו דעה כאילו היא עובדה מוגמרת.
דעת קהל - כוח עליון
בעולם התקשורת מרבים להשתמש במונח "דעת הקהל" כאילו המדובר במין כוח עליון שהכול נעשה כדברו. מן הבחינה העובדתית בהצגה כזו של חשיבות המונח אין שחר והוגי דעות לא מעטים אף הביעו את דעתם הברורה בהקשר זה. אחד המתבטאים החריפים נגד משמעות צמד המלים "דעת הקהל" היה הוגה הדעות הבריטי תומאס קרלייל שהביא אל המרחב הציבורי את האמירה הבאה: "דעת הקהל היא השקר הגדול ביותר עלי אדמות" ואחר כך הוסיף: "דעת הקהל היא ראי עקום; פעם היא מגדילה ופעם היא מקטינה, אולם תמיד מעוותת את הדברים".
בהקשר לדברים האלה ראוי להבין כי "דעת הקהל" לגבי האירוע המצער בחוף עזה איננה מונח שמשמעותו זהה בכל מקום ברחבי העולם. אין דעת הקהל בעולם הערבי-איסלאמי זהה, או אולי אפילו דומה, לדעת הקהל בעולם היהודי ואפילו לא הנוצרי.
כדי שצופי הטלוויזיה, כמו גם קוראי העיתונים, יתייחסו ברצינות לתקשורת חובה על התקשורת, בראש וראשונה, להיות אמינה בדיווחיה. וחשוב מאוד שהעיתונאים המדווחים והפרשנים המפרשים יפנימו את ההכרה כי אמינות היא המידה ההגיונית בה אפשר להאמין לדבר מה, וכי דיווח אמין הוא זה שהוקפד שלא יכללו בו שקרים, שגיאות או סתם דברי הבל המצוצים מן האצבע.
דוגמה שלילית נוספת לפרשנות פגומה ניתן למצוא בידיעות אחרונות שבו - יחד עם הדיווח העובדתי - פורסמו הדברים הבאים כאילו הם עובדה שאין עליה מחלוקת: "גורמים מדיניים אומרים, כי התמונות ניפצו לרסיסים את הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל. כל הדיבורים המדיניים על תוקפנות החמאס נמחקים מיד מתודעת הצופים. אירוע שכזה מוחק את הדיון הפוליטי ומטביע חותם אמוציונאלי עמוק. מרגע שעיתונאים זרים דיווחו על האירוע העולם יאמין לפלשתינים".
ניתוח קצר של הטקסט המוזר והבלתי ראוי הזה מעלה מיד מספר שאלות שאת התשובה עליהן לא יזכה לקבל קורא ידיעות אחרונות:
  • מיהם אותם גורמים מדיניים עלומי שם? האם הם ישראלים או אולי המדובר ב"גורמים במדינות איסלאמיות תומכות חמאס?
  • המונח "ניפצו לרסיסים" מעיד על הרס מוחלט. ואולי האמת היא כי האירוע גרם רק לנזק מסוים?
  • ממתי יש לישראל לגיטימציה בינלאומית? הרי ברוב העולם לא קיימת אהבה גדולה לישראל ויש אף מדינות המחרימות את מוצריה.
  • מי קבע ש"נמחקים מיד מתודעת הצופים" כל הדיבורים המדיניים על תוקפנות החמאס - גורם הידוע בעולם כארגון טרור רצחני. אולי לא מדובר בנזק מידי, אלא רק בתרומה לנזק מצטבר?
  • מי העיתונאי החכם באדם היודע כבר עכשיו כי אחרי הדיווח של כתבים זרים על האירוע "העולם יאמין לפלשתינים"?
כל קורא, אפילו בעל רמת משכל בינונית, יכול להגיע בקלות למסקנה כי הטקסט הזה, המתחזה למידע, אינו אלא הגיגי מוחו הקודח של העיתונאי החתום על הדברים, או אולי המדובר בטקסט שאותו הוסיף עורך שאלה דעותיו. ראוי היה שמערכת ידיעות אחרונות לא תזלזל ברמתם של קוראי העיתון ותגיש להם טקסטים הגיוניים הראויים להבנת אדם.
זעזוע עולמי?
רוב הטקסטים העיתונאיים שתיארו ופירשנו את האירוע הקשה והמצער השתמשו במלים "התקרית הקשה הצליחה "לזעזע את העולם". כיוון שלא היה לי ברור באיזה "עולם" מדובר בדקתי את אופן הדיווח בכלי תקשורת מהמובילים בעולם כמו "ניו-יורק טיימס", "וושינגטון פוסט" ואחרים וגיליתי כי הדיווח, כולל צילומים שבישראל לא פורסמו - הוצג באופן עובדתי בעמודים הראשונים, אך לא בכותרות הראשיות.
בקיצור ולעניין אפשר לומר בוודאות כי "העולם לא הזדעזע" וכל מי שניסה לבחוש בקדירה התקשורתית בתקווה שתתחולל סערה עולמית - כנראה ייאלץ להתבדות.
יחד עם כל הביקורת על הדיווחים העיתונאים המוטים נגד ישראל, קיים מישור אחד שעדיין ישראל חייבת לפעול בו. כנראה שבאמת מדובר בטעות מכאיבה של מישהו בצה"ל שבעקבותיה נהרגו ארבעה ילדים חפים מפשע. אם אלה העובדות ראוי היה שצה"ל ידווח אמת לתקשורת, יביע את צערו על הטרגדיה ויסיק את המסקנות האישיות הראויות. בהקשר הזה אי-אפשר שהממשלה תהיה פטורה מאחריות. חשוב שראש הממשלה בכבודו ובעצמו יודיע לעולם כי ישראל תפצה את משפחות ההרוגים. ואולי הפעם לא יחזור על האמירה - הנכונה כשלעצמה, אך אינה מתאימה למקרה הזה - כי החמאס משתמש באזרחים כמגן אנושי נגד כוחו ההתקפי-מתגונן של צה"ל.
גם אם כך ייעשה ראש הממשלה - העולם לא יזדעזע ויתחיל לאהוב את ישראל. אבל לפחות יהיה זה נדבך קטן אך חשוב לביסוס האמינות. ואז נוכל כולנו לחזור אל האמונה בפתגם הקובע, כי למרות הכול אסור לאבד את התקווה וכי "חשכת הלילה קודמת תמיד לאור השחר שיגיע."

תאריך:  17/07/2014   |   עודכן:  17/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערבוב המסולף של דעה וידיעה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
התקשורת היא אוייב !!
חשדנית  |  17/07/14 12:32
2
לא לדוש עוד ועוד ועדו
שמעה  |  17/07/14 13:05
3
עמי דור און
צורי  |  17/07/14 16:44
 
- גס רוח טיפש שלא מבין את הכתבה  ל"ת
קשת בענן  |  18/07/14 16:49
 
- דעה וידיעה
עמידון  |  18/07/14 21:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עמוס גלבוע
ישראל הופיעה כמדינה שאינה כזאת שכל חפצה הוא להרוס ולהרוג, ואילו החמאס שב והראה למנהיגי המערב כי לחמאס לא איכפת כהוא זה מהאוכלוסייה האזרחית שתחת שלטונו
בן יצחק
צחי מרקור, מנכ"ל חברת חניוני הצלחה ויו"ר איגוד החנייה בישראל מטעם לשכת המסחר, מציע חנייה חינם והטבות לתושבי הדרום, בימי מבצע "צוק איתן"
רועי אורן
לפעמים צריך אומץ כדי להכריע מבצעים כאלו או אחרים שאותם תשפוט ההיסטוריה, אך כאשר מדינה מוקפת אויבים אל לה לגלות מורך-לב למול אויביה שכן אחרת היא תצטרך ללקק את הפצעים בכל פעם מחדש
אברהם בן-עזרא
הבקשות שלנו להפסקת אש או ההסכמות, מוכיחות שם למנהיגי כנופיות הטרור כי אנו נכנעים. אין להם פירוש אחר לשאיפתנו (הכנה) לשלום ולשקט. החזק - לא הוא הנכנע, מקובל שהחלש נכנע ומבקש את נפשו
אורי שרגיל
בעיני זה כמו לשאול עקרת בית נורמטיבית בכל שכונה, בחצר ביתה: את רוצה שלום עם משפחות פשע? את רוצה שלום עם השוטר המושחת של השכונה? עם בעל הקניון והרשתות החומס במחיריו המדהימים את האדם הפשוט של הרוב הדומם, המדמם והעני רק משום שהוא הציף לרגע את מחיר העוף ומכר אותו בשקל לעוף?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il