X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפתרון לבעיית נחלתן של בנות צלפחד מלמד אותנו, שלא מתקנים עוול אחד על-ידי יצירת עוול אחר, אלא על-ידי ניסיון לממש את המירב שניתן מטענות הצדק שבכל הכיוונים
▪  ▪  ▪
איזון בין הנחלות

הפסוקים האחרונים של ספר במדבר מספרים סיפור הבא לתקן עיוות שקדם לו. בפרשת פנחס מסופר, כי בנותיו של צלפחד התלוננו על הפסיקה שרק גברים יורשים נחלה. הן מצאו את עצמן במציאות בלתי נסבלת מבחינתן - אביהן מת במדבר, ובשל העובדה שלא היו לו בנים כי אם בנות, הן יהיו מנושלות מכל נחלה, וייגרע חלקן בתוך עם ישראל.
משה רבינו לא ידע כיצד להגיב לטענה זו, פנה אל ריבונו של עולם, וקיבל תשובה חד-משמעית: "כן בנות צלפחד דוברות - נתון תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן". זוהי אכן פרשה מופלאה, שבה עומדות בנות צלפחד ומתלוננות על חוסר הגינות, והפסיקה האלוקית מצדיקה את טענתן, ומעניקה אף להן נחלה.
אולם, כפי שאנו מכירים מן החיים, גם בשעה שמנסים לתקן וביושר, ואפילו בשעה שנענים לטענה צודקת - אפשר שנמצא את עצמנו בתופעת הדומינו. הזזת לבנה אחת מהבניין גוררת בעקבותיה שינוי כללי, ולעיתים דווקא רדיפת צדק חברתי במקום אחד, עלולה לגרום נזק במקום אחר. כך בדיוק אירע בסיפור זה, ועם הבעיה הזו מתמודדים הפסוקים האחרונים שבספר במדבר.
במי פגעה הפסיקה לטובת בנות צלפחד? בשבט שלהן! ואת הטיעון הזה העלו אנשי השבט: "ויאמרו: את אדוני ציווה ד' לתת את הארץ בנחלה בגורל לבני ישראל, ואדוני צוּוָה בד' לתת את נחלת צלפחד אחינו לבנותיו. והיו לאחד מבני שבטי בני ישראל לנשים - ונגרעה נחלתן מנחלת אבותינו, ונוסף על נחלת המטה אשר תהיינה להם, ומגורל נחלתנו ייגרע".
הטענה ברורה: קיים סיכוי סביר, כי בנות צלפחד יבחרו להינשא לגברים שמוצאם משבט אחר. על-פי חוקי הנחלה - הן למעשה יעבירו את הנחלה שהן זכו בה לשבט של בעליהן, וממילא השבט המקורי שלהן (שבט מנשה) ימצא את עצמו עם חבל ארץ מוקטן. חלק ממנו יעבור לשבט אחר.
התשובה המתקנת לא איחרה לבוא. המיוחד בה הוא, שהיא לא שללה את זכותן של בנות צלפחד לנחלה; היא גם לא שללה את צדקת הטיעון של בני השבט; התשובה הכתובה בתורה תרה אחרי פתרון אופטימאלי. גם אם הוא לא מקסימאלי - הוא מבקש להנכיח את יסודות הצדק שבשני הכיוונים. הפתרון הוא התחייבות של בנות צלפחד להקים את ביתן עם גבר מהשבט שלהן (וכך אכן אירע). יש בפתרון הזה צמצום של זכותן להינשא לכל מי שיבחרו בו; יש בפתרון הזה צמצום של זכות השבט לבעלות על הנחלה, כי זהו פתרון רק לדור הראשון, ולא להמשך הקיום. אולם יש בו - ועל כן הוא הרצוי - ניסיון לעשות את המיטב מול שתי טענות הצדק המופיעות בפרשה.
אנו אומנם לא נמצאים בתקופה בה אלו דיני הנחלות; גם הפתרון של הגבלת זכות הנישואין לגברים משבט זה או אחר אינה רלוונטית בימינו. אולם אנו מסוגלים להפשיט את הפרשה הזו מהנושא הנדון בה, וללמוד דבר מה משמעותי מאוד על חוט השדרה שלה ועל העקרונות הנלמדים בתוכה. יש בפרשה זו היענות משמעותית מאוד לטענות הצודקות של בנות צלפחד, ואנו למדים ממנה על חובת הצדק. יש בפרשה הזו האזנה גם לטענות מי שנפגע מהצדק שנעשה עם בנות צלפחד, ואנו למדים, כי במקום בו אנו מנסים לעשות צדק - אפשר שייגרם עוול לצד השני של המטבע.
ויש בפרשה הזו גם התוויית דרך להתמודדות עם המציאות הזו. היא קוראת לא להתעלם ולא לבכר את טענות הצדק של האחד על פני טענות הצדק של השני. היא קוראת לחיפוש דרך אופטימאלית, בה חובה לממש את המקסימום האפשרי משני הכיוונים, ולהנכיח אותו במציאות. לא מתקנים עוול אחד על-ידי יצירת עוול אחר, אלא על-ידי ניסיון לממש את המירב שניתן מטענות הצדק שבכל הכיוונים.
הכותב הינו: הרב יובל שרלו

הכותב הוא ראש ישיבת אמי"ת "אורות שאול" בכפר בתיה וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  24/07/2014   |   עודכן:  24/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צדק אופטימלי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
וגם צווה שינשאו לטוב בעינהן!!! ל"ת
רק עם מי שרוצות!!  |  24/07/14 10:11
2
ספר-משגב אמהות בנות צלפחד
אוריאל בן ארי  |  24/07/14 12:53
3
להכנס לענן ולברר
באום  |  24/07/14 13:46
4
מומלץ,לקרוא .א.שניאורסון גרי
אוריאל בן ארי  |  24/07/14 14:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב מאיר נהוראי
בני ראובן ובני גד גם לא רצו ליטול חלק במצות כיבוש הארץ וגם שמו את רכושם לפני משפחותיהם. שני החטאים הללו נובעים מאותו מקור, והלקח המוסרי שלהם רלוונטי גם לימינו
הרב בועז גנוט
מאמציו של בלעם לקלל את ישראל והברכה היוצאת מפיו בעל כורחו, מלמדים אותנו על מקומן של הברכה והקללה בחייו של האדם המאמין: מדובר במידה בה מעשיו יכולים להתחבר לתוכניותיו של ריבון העולם
הרב דב ברקוביץ
יחסה של התורה למצרים, אדום, מואב ועמון מלמד אותנו רבות על סולם הערכים היהודי ועל הצורה בה הוא מודד את האדם על-פי התייחסותו לחברו המצוי בצרה
הרב שובאל כהנא
אם קרח היה מתמקד בטענות על חלוקה לא הוגנת של סמכויות ומשאבים- אפשר היה לנהל איתו ויכוח תרבותי. אך כאשר הוא יוצא נגד ההלכה וסמכותו הרוחנית של משה, אחת דתו: להיבלע באדמה
הרב אלי קפלן
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
רשימות נוספות
תאריך של חרות  /  הרב יוסף צבי רימון
הבדלה  /  ערן כהן
מצה ושמחה  /  הרב זאב קרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il