X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בכוס פרישייק קטנה יש כ-10-8 כפיות סוכר מיץ גזר נכנס כאן תחת אותה קטגוריה של מיצים עם כתשע כפיות סוכר לכוס גדולה כאשר אתם בוחרים לחם בריאות שימו לב שהרכיב הראשון המופיע בה הוא חיטה מלאה או שיפון
▪  ▪  ▪
לא כל מזון שנתפס כ"בריא", הוא באמת כזה [צילום: יח"צ]

בשנים האחרונות מזון בריאות הפך להיות גולת הכותרת. דוכני שייקים צצים להם עם כל צעד ושעל, הקיוסקים מוכרים חטיפי אנרגיה ובריאות לצד שוקולדים, כל בלוג אוכל מתהדר במתכונים נטולי גלוטן ובגלידריות תוכלו להתפנק ביוגורט עם מגוון אינסופי של תוספות טעימות. אך האם כשאתם בוחרים בטרנד הבריא, אתם באמת אוכלים בריא? או שבעצם מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר.
ראשית, בואו נלמד מהם המוקשים שלנו - מהן אותן הבטחות או מאפיינים שגורמים לנו להעדיף מוצר "בריא" על-פני מוצר אחר?
  • מזונות דלי שומן / ללא שומן: שימו לב כי מזונות אלו הם לאו-דווקא דלים בקלוריות או בריאים, שכן הם יכולים להכיל כמויות גדולות של סוכר;
  • מזונות ללא סוכר: גם כאן, תסתכלו על התוויות הקטנות וקראו את הערך התזונתי, שכן לעיתים קרובות מוצרים אלו מכילים כמויות גדולות של שומן שנועד לפצות על היעדר הסוכר;
  • מזונות ללא גלוטן: גלוטן הוא חלבון החיטה (ולא פחמימה כפי שרבים חושבים), והיחידים שצריכים להימנע מצריכתו הם חולי צליאק, שלהם רגישות לגלוטן. קיימים כיום מגוון תחליפים ללא גלוטן המיועדים לאותם חולי צליאק, כולל במבה, וופלים, עוגיות, פיתות ושוקולדים, ולכן הימנעות מגלוטן אין משמעה אכילה בריאה;
  • "רכיבים טבעיים בלבד": הבטחה זו אינה בהכרח מבטיחה לנו מזון בריא. רוצים דוגמא? קטשופ מכיל רכיבים טבעיים בלבד, שחלקם הוא סוכר (טבעי) ומלח (טבעי גם כן). כנ"ל לגבי ציאניד- טבעי לחלוטין;
  • שומן טראנס: חפשו את המונחים "שומן צמחי מוקשה" או "שומן צמחי מוקשה חלקית" ברשימת הרכיבים. תופתעו למצוא אותו גם בלחמים מחיטה מלאה, חטיפי בריאות ואף מוצרים אורגניים;
  • מזונות ללא כולסטרול: כולסטרול מצוי במוצרים מן החי בלבד. לכן צ'יפס, עוגיות או מרגרינה ללא כולסטרול, הם ממש לא הבחירה הבריאה, שכן הם מכילים כמויות גדולות של שומן וקלוריות, על-אף היעדר הכולסטרול.
אחרי שראינו מהם המוקשים, להלן כמה מזונות "בריאות" לא כל-כך בריאים: ראשית נתחיל במיצי פירות ופרישייקים למיניהם. יש לזכור, כי אחד החלקים החשובים והבריאים בפרי הוא הסיבים התזונתיים. ברגע שסוחטים מפרי את המיץ, הסיבים נותרים בחוץ ומקבלים רק מים עם סוכר (אם שותים בתוך חצי שעה מרגע הסחיטה- מקבלים ויטמינים). הלכתן דווקא על שייק פירות? במקרה הזה הסיבים דווקא בפנים, אך האם בדוכן שמו לכם פירות טריים או דווקא משומרים מקופסא? במקרה הזה הפסדתם ויטמינים וקיבלתם בוסט של סוכר וקלוריות.
זכרו, כי בכוס פרישייק קטנה יש כ-10-8 כפיות סוכר. אגב, מיץ הגזר נכנס כאן תחת אותה קטגוריה של מיצים עם כתשע כפיות סוכר לכוס גדולה. הייתם אוכלים 10 גזרים בבת אחת? כי זה מה שאתם עושים במיץ גזר.
מוקש נוסף הוא לחמי בריאות למיניהם: פעמים רבות הלחם שנראה לנו כל-כך בריא - חום, עם דגנים מפוזרים מלמעלה - הוא לא יותר מלחם לבן שנצבע בקצת קרמל. לכן, היו חכמים וקראו את רשימת הרכיבים, וודאו כי הרכיב הראשון המופיע בה הוא חיטה מלאה או שיפון. קונים לחם במאפיה? שאלו את המוכר מהו אחוז הקמחים המלאים בלחם שבחרתם ואל תקנו חתול בשק.
גם סלטים נתפסים על ידינו כמזון בריא ודיאטטי, אך אם תוסיפו לירקות גם גבינת רוקפור, אגוזי מלך, רוטב וקרוטונים, הרי שמדובר בפצצת שומן וקלוריות לא פחות מהמבורגר עם צ'יפס. אז לכל מי ש"אוכל רק סלט" תדאג שהסלט שלכם יגיע עם גבינה רזה, בקשו את הרוטב והשמן בצד והוסיפו לבד כף בלבד, וכמובן השאירו בחוץ את הקרוטונים, הגרעינים, האגוזים וגבינת העזים המטוגנת (ניתן לבקש בצד ולהוסיף מעט רק בשביל הטעם).
בא לכם משהו מתוק בחום הזה ואתם לוקחים גלידת יוגורט? שימו לב לתוספות. גלידת היוגורט כשלעצמה דלה בשומן ובקלוריות, אך לא כך החגיגה שמתלווה אליה: קוקוס, פקאן סיני, שוקולד, שברי עוגיות, פירות משומרים, סילאן... כבר עדיף היה ללכת על כדור גלידת שמנת עם קצפת. הקפידו לקחת את היוגורט שלכם עם פירות טריים בלבד, ואם ממש מתחשק להתפנק, הוסיפו כפית אחת של תוספת מתוקה (שוקולד, סילאן, עוגיות).
חטיפי "בריאות" נתפסים אף הם כחטיף בריא, אך למען האמת הם מכילים את אותן כמויות שומן, קלוריות וסוכר כמו מקביליהם הלא בריאים, במיוחד אם מדובר בחטיפי "בריאות" עם עוגיות ושוקולד. למעשה, מדובר בממתקים לכל דבר והיתרון היחיד שלהם הוא העובדה שהם באים באריזות אישיות וקטנות, מה שמאפשר שליטה על הכמות.
בהקשר זה חשוב לציין גם את הגרנולה והמוזלי, שהם מאוד בריאים עקב תכולת הסיבים, אך גם מכילים כמויות גדולות של שומן וסוכר. כף אחת של גרנולה שוות ערך מבחינה קלורית לשתי פרוסות לחם קל. ובינינו, מי לוקח רק כף אחת של גרנולה?
וזה באמת רק על קצה המזלג...
זכרו, אם כן, כי לא כל מזון שנתפס כ"בריא" או שממותג כ"בריא", הוא באמת כזה. בנוסף, לא כל מה ש"בריא" טוב להרזיה ויכול להיות גם מאוד משמין... היו חכמים, בדקו את הרכב המזון שלפניכם ובחרו בתבונה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית B.Sc.RD, הולמס פלייס, חברה בעמותת עתי"ד
תאריך:  30/07/2014   |   עודכן:  30/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מזונות במסווה "בריאות"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישראבלוף
אהרון שחר  |  1/08/14 13:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
פילוח יחסי זוג כפי שתיארה מרגריט דוראס (1914-1996) ב"לה מוזיקה", על כל סערת המורדות והעליות, המשברים והבגידות, השקרים והעלמת האמת - לקוחים מחייה של הסופרת הצרפתיה המוערכת (הירושימה אהובתי ו-המאהב)
אהוד פאי
באלו דרכים ניתן לבטל צוואה? ובאילו מקרים בית המשפט יתנגד לביטולה
עידן יוסף
משרד התחבורה חושף כי בישראל קיימים כ-50 קווי הפרדה ובכך מגלה שמשרד המשפטים הטעה את הממשלה כאשר מסר על 10 קווים בלבד    יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה תקיים דיון מיוחד: "אני מרגישה אי-נוחות. משהו פה לא מסתדר"
צילה שיר-אל
התחושה תהייה שהכול פועל לטובתכם, היחסים חמים, טובים ותקינים ואתם מצליחים להסדיר נושאים שכבר מזמן רציתם לטפל בהם.
תרגישו כי כולם באים לקראתכם, אתם בעלי מזל והחיים זורמים. ההצלחה שתרגישו תהיה בכל תחומי החיים החשובים לכם
אורן פרסיקו
קורא ביטל את המנוי ל"גלובס" בשל קריאת בעלי טורים בעיתון לבטל את המנוי להארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il