X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מכלול הדיונים בעד ונגד מוצרי החלב, בחלקם מגובים במחקרים רפואיים ובממצאים שמוכיחים שחלקינו באמת אינם מעכלים או מפרקים את מרכיבי החלב אבל לצד הממצאים הביולוגיים, הצטברו במשך השנים מיתוסים שכדאי לברר אותם ובעיקר להפריחם
▪  ▪  ▪
מיתוסים סביב החלב [צילום: AP]

ככל שהמוצר אותו אנו צורכים ושכיחותו בסל מוצרי היסוד גבוהה, כך מצד אחד המדע מתעניין בהם ונערכים בנושא מחקרים ומצד שני מצטברים הרבה מעשיות סיפורים ובעיקר מיתוסים.
חלקם של הסיפורים מקורם בתרבויות שונות ובהרגלי תזונה של אנשים, חלקם קשורים במיקום גאוגרפי, מזג אוויר. הרבה מאוד מיתוסים צמחו בכל הקשור לאוכל ומיני מזונות, ביניהם גם על החלב, שנחשב למוצר יסוד בסיסי שמזין את התינוקות מהרגע שהם נולדים וממשיך להיות חלק ממוצרי המזון של המבוגרים. החלב היום נמצא במגוון של מוצרים וטעמים, אשר אינו מפסיק לגדול.
אצל היהודים מוצרי החלב קיבלו משנה תוקף בכך שהם קיבלו חג משלהם, שבו מקובל להרכיב כל תפריט ארוחות החג ממוצרי החלב. מכלול הדיונים בעד ונגד מוצרי החלב, בחלקם מגובים במחקרים רפואיים ובממצאים שמוכיחים שחלקינו באמת אינם מעכלים או מפרקים את מרכיבי החלב. אבל לצד הממצאים הביולוגיים, הצטברו במשך השנים מיתוסים שכדאי לברר אותם ובעיקר להפריחם.
חלב הינו מזון לילדים אך מבוגרים לא צריכים לצרוך אותו
חלב הינו מזון המכיל כמות גדולה של חלבון, סידן, ויטמיני A, D, E. סידן הינו מינרל חשוב בכל שלב בחיים לחיזוק העצמות והשיניים. סידן נמצא במוצרי החלב בכמות גדולה וגם במזונות מהצומח כמו ירקות ודגנים מלאים. אך בירקות ובדגנים ישנם גם סיבים המפריעים לספיגת הסידן ולכן ספיגתו יעילה יותר כאשר מקורו ממוצרי החלב. מסקנה שמוצרי החלב טובים גם למבוגרים.
חלב מגביר ייצור ליחה
אין הוכחה מדעית למיתוס בדבר הקשר בין צריכת חלב ומוצריו לבין מחלות דרכי הנשימה כמו נזלת ואסתמה. במחקרים שונים תופעות במערכת הנשימה נצפו רק בקרב אנשים שנמצאו כאלרגניים לחלבון חלב. תופעות אלה הפסיקו מיידית עם הפסקת הצריכה באנשים שסבלו מאלרגיה.
חלב עלול לגרום ליצירת אבנים בכליות
מזונות עשירים בסידן כמו חלב ומוצרי חלב, מגינים בפני היווצרות אבנים בכליות. כאשר שותים חלב יחד עם מזונות המכילים אוקסלאטים: תרד, ירקות בעלי עלים ירוקים כהים, אגוזים, בוטנים, תותים, קקאו, שוקולד, בטטות, סובין, נבט חיטה, חצילים, פלפל ירוק וענבים אדומים, הסידן שבחלב קושר את האוקסלאטים ומונע מהם להיספג. כתוצאה מכך פוחת הסיכון וקטן הסיכוי להיווצרות אבני סידן - אוקסלאט.
אנשים בעלי רגישות ללקטוז צריכים להימנע ממוצרי חלב
ישנם רמות של רגישות לסוכר החלב. ישנם אנשים שלא יכולים לעכל אפילו טיפה של לקטוז וישנם אנשים היכולים לעכל כמות מסוימת של לקטוז במיוחד עם אוכלים אותו בליווי מזונות נוספים. כמות הלקטוז משתנה בין מוצרי החלב השונים ונמצאת בכמות קטנה מאוד בגבינות קשות, בחמאה ובגבינות שעברו תהליך הבשלה (ברי, רוקפור..) לכן על כל אחד מומלץ לבדוק מה סף הרגישות שלו כיוון שמוצרי החלב הינם מקור חשוב לסידן. שוב האמירה הגורפת היא חלק ממיתוס שחשוב לבחון אותו מחדש.
אנשים בעלי רגישות ללקטוז יכולים לצרוך מוצרים מחלב עיזים
חלב בקר, עיזים וצאן מכילים כמויות זהות של לקטוז ולכן לאנשים בעלי רגישות ללקטוז מומלץ להימנע מחלב וגבינות רכות מכל סוגי הבקר והצאן.
בזמן שלשול יש להימנע ממוצרי חלב
על-פי הנחיות משרד הבריאות האמריקני, לאחר שלשול רצוי לחזור מיידית לאכילה רגילה, כולל מוצרי חלב. רק בשלשולים ממושכים קיימת אפשרות שהנזק במעי כולל פגיעה בלקטאז במידה כזו שהדבר מחייב הפסקת צריכת חלב.
מחקרים מראים, שאכילת מוצרי חלב מותססים המכילים חיידקים פרוביוטיים כגון יוגורט BIO, בזמן שלשול מקצרת את משך השלשול ומורידה את חומרת הסימפטומים. אז תבדקו שוב את מה שחשבתם על החלב ומוצריו. לא כל מה שאמרו פעם נכון ותזכרו שהטכנולוגיה של המזון מפתחת היום דרכים ומוצרים חדשים שמשנה את מה שהיה מקובל. הרבה מזונות חדשים שבעבר אנשים עם רגישויות שונות סבלו ממחסור מגוון במוצרים, היום המדפים מתמלאים במוצרים למי שרגיש ללקטוז.
תזכרו שמיתוסים חייבים להבחן מחדש כל הזמן.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, M.Sc, מנהלת מקצועית ברשת סטודיו C
תאריך:  30/07/2014   |   עודכן:  30/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיתוסים על מוצרי חלב וניפוצם
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מפריחים בלונים
בלון  |  30/07/14 15:11
2
די מספיק לשקרים הפסקתי עם מוצר
חיה חיה  |  30/07/14 15:59
3
די מספיק לשקרים הפסקתי עם מוצר
חיה חיה  |  30/07/14 15:59
4
שוטי החלב מאת ד"ר אריה אבני
ספר חזק  |  30/07/14 18:17
5
להפריכם לא להפריחם ל"ת
תיקון לשוני  |  30/07/14 20:58
6
חלב ומוצריו מסוכנים לאדם
חשדנית  |  30/07/14 21:20
7
מיליארד סינים לא טועים
חשדנית  |  25/08/14 13:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילנית סנדרוביץ
בכוס פרישייק קטנה יש כ-10-8 כפיות סוכר    מיץ גזר נכנס כאן תחת אותה קטגוריה של מיצים עם כתשע כפיות סוכר לכוס גדולה    כאשר אתם בוחרים לחם בריאות שימו לב שהרכיב הראשון המופיע בה הוא חיטה מלאה או שיפון
עליס בליטנטל
פילוח יחסי זוג כפי שתיארה מרגריט דוראס (1914-1996) ב"לה מוזיקה", על כל סערת המורדות והעליות, המשברים והבגידות, השקרים והעלמת האמת - לקוחים מחייה של הסופרת הצרפתיה המוערכת (הירושימה אהובתי ו-המאהב)
אהוד פאי
באלו דרכים ניתן לבטל צוואה? ובאילו מקרים בית המשפט יתנגד לביטולה
עידן יוסף
משרד התחבורה חושף כי בישראל קיימים כ-50 קווי הפרדה ובכך מגלה שמשרד המשפטים הטעה את הממשלה כאשר מסר על 10 קווים בלבד    יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה תקיים דיון מיוחד: "אני מרגישה אי-נוחות. משהו פה לא מסתדר"
צילה שיר-אל
התחושה תהייה שהכול פועל לטובתכם, היחסים חמים, טובים ותקינים ואתם מצליחים להסדיר נושאים שכבר מזמן רציתם לטפל בהם.
תרגישו כי כולם באים לקראתכם, אתם בעלי מזל והחיים זורמים. ההצלחה שתרגישו תהיה בכל תחומי החיים החשובים לכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il