X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמנם הסתלקות מירושה היא זכות המוקנית ליורש על-פי חוק, אך לפי הדין שימוש בזכות זו - כמו בכל זכות - צריך להיעשות בתום לב. הסתלקות מירושה כדי לחמוק מתשלום חובות נגועה בחוסר תום לב, על כן בתי המשפט סולדים מכך ורואים בפעולה שימוש לרעה בזכויות משפטיות
▪  ▪  ▪
צוואה [צילום: פלאש 90]

אין חובה לקבל ירושה והחוק מקנה ליורשים את הזכות לוותר על זכויותיהם בעיזבון באמצעות הליך שנקרא "הסתלקות". אנשים מסתלקים מעיזבונות מסיבות שונות. כך, למשל, נהוג שילדים מסתלקים מירושתם לטובת ההורה שנותר בחיים, או לטובת אח נזקק.
אך לפעמים מסתלקים מירושה, לרבות כזו שמגיעה בדרך צוואה, שלא בתום לב.אחד המקרים הנפוצים הוא כאשר יורש חייב כספים רבים, וכדי להתחמק מפירעון חובותיוולמנוע מנושיולגבות את חובם מחלקו בעיזבון הוא מסתלק מירושתו לטובת אחיו, כאשר ברור לצדדים של מי באמת הכספים.
הסתלקות מירושה מעין זו אינה הסתלקות אמת אלא למראית עין בלבד, ומטרתה הברחת נכסים מנושים והונאתם. אומנם הסתלקות מירושה היא זכות המוקנית ליורש על-פי חוק, אך לפי הדין שימוש בזכות זו - כמו בכל זכות - צריך להיעשות בתום לב. הסתלקות מירושה כדי לחמוק מתשלום חובות נגועה בחוסר תום לב, על כן בתי המשפט סולדים מכך ורואים בפעולה שימוש לרעה בזכויות משפטיות. מדובר אפוא בהליך שניתן לבטלו מחמת שנעשה שלא בתום-לב או תוך פגיעה בתקנת הציבור.
לכן נושה יכול לעתור לבית המשפט כדי לאכוף על חייב לקבל חלקו בירושה ולמנוע ממנו שימוש בזכות ההסתלקות. כך, לדוגמה, הורה בית המשפט העליון באחד המקרים שבאו לפניו:
"בעת שהסתלק אביטל מירושתו היה זה ברור כי אינו מסוגל לפרוע את חובותיו לנושיו בלאשייעזר בנכסים הכלולים בחלקו בירושת אמו. בהתאם לכך, משמעותה המיידית והברורה כשמש של ההסתלקות הינה מניעת זכויות אשתו כנושה.
... על-פי פשוטם של דברים - בלא שאביטל יסתלק מירושתו, ייטרף הרכוש מידיו. הדרך להברחת הנכסים מידי הנושים הולבשה בכסות חוקית, מתוך סברה כי בדרך פורמלית זו ניתן יהא לפעול בחסות החוק. התמורה שניתנה בעבור ההסתלקות הייתה סימולציה בלבד ולא היוותה את מרכז הכובד בשיקולי ההסתלקות.בנסיבות אלו, ההפחתה מיכולת המימוש של הנושים אגב הסתלקות הינה בניגוד לחובת הקיום בתום-לב ושלא בדרך מקובלת - ועל-כן ניתן לבטלה.העולה מן המקובץ הוא שדינו של הערעור להידחות; קרי, הסתלקותו של אביטל מחלקו בעיזבון אינה תקפה, והוא היורש של מחצית מנכסי אמו" (ע"א 4372/91 סיטין נ' סיטין (ניתן ביום 9.8.95)).
כאמור, הסתלקות מצוואה למטרת התחמקות מנושים היא פעולה שכיחה, אך אם הנושה עולה על התרגיל, יש בידיו הכלים למנוע אותה.
בהקשר זה ראוי להבחין בין זכויות המוריש לחובות היורשים. אך מובן הוא רצונו הלגיטימי של מוריש לייעד את נכסי העיזבון שלו ליורשיו - ולא לנושים שלהם, ככל שכאלה ישנם או יהיו.
בסיטואציה כזו ניתן לחשוב על פתרונות שיעלו בקנה אחד עם הדין, כגון העברת הנכסים (בעוד המוריש בחיים) רק ליורשיו שידוע לו כי אינם נרדפים על-ידי נושים, תוך שמירת זכויותיו בהם, למשל במנגנון של הענקת מתנה על תנאי. אפשרות נוספת היא עריכת צוואה המדירה את בעל החובות מנכסי העיזבון; אך גם זאת בזהירות רבה בגלל מעמדה המשפטי המורכב של צוואה שוללת בישראל.

הכותבים הם ממשרד מקונן, פלומו, פרנלדס ובלאייר.
תאריך:  04/08/2014   |   עודכן:  04/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסתלקות מירושה לצורך התחמקות מחובות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
בית המשפט יחליט בכל מקרה לפי נסיבותיו ויבחן את אמיתות ההסכם, כוונת הצדדים בעת כריתת ההסכם וכלל הנסיבות בטרם כריתתו. במקרים רבים קבע ביהמ"ש כי בן הזוג שערך הסכם פיקטיבי על-מנת לחמוק מנושיו לא יוכל לעתור לביטולו של ההסכם בטענה לפיקטיביות
אורן פרסיקו
ישראל היום וידיעות אחרונות מצניעים מידע שעלול לפגוע במורל הקוראים    איתן הבר מאמין ביכולות הבנייה של הערבים    "מקור ראשון" מגלה עצמאות
משה גרנות
בסוף הספר מופיעה המקאמה הידועה מאוד שלו "אנחנו הרומנים", בה הוא מביע גאווה על היותו ציוני רומני, ויגידו מחרפיה של העלייה הזאת מה שיגידו - לו יש "קבלות"
הרצל חקק
אתה קורא את ההבטחות של מחוללי המעשֶׂה, של אלה שקטפו פרחי יישובים ביד קשה, ואינך מאמין איך פיתו את העם לצעוד במצעד האיוולת הזה
רפי לאופרט
ההבטחה לשקט לטווח ארוך, המטרה הכי אמורפית אך הכי מהותית בין מטרותיו המוצהרות של מבצע "צוק איתן" אינה אפשרית, משום שאף אחד לא יצר במהלך המבצע את התנאים לכך, ולא נראה באופק מי שיהיה מוכן ומסוגל לעשות זאת לאחר יציאתה של ישראל מהשטח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il