X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד המצאה בלתי מוסרית מבית היוצר של השמאל "מבחן התוצאה" מאפשר (שלא לומר נועד) להתעלם מן הכוונות והמטרות של אנשים במעשיהם
▪  ▪  ▪
חומרת הירי[צילום: פלאש 90]
הטוב והרע
כך, במחי מבחן, מבטלים תורות מוסריות שנבנו ועוצבו במשך אלפי שנים בדבר הטוב והרע, המותר והאסור.

"מבחן התוצאה" אינו מוצג כעוד קלישאה עריצה שהכניס לאחרונה השמאל, העולמי והישראלי, לשיח הציבורי. הוא מוגש לנו כ"מבחן", לא פחות ולא יותר, שעל פיו יש למדוד מוסרית את האירועים, כל האירועים, המתרחשים בחיינו הפוליטיים. תמציתו של ה"מבחן" הוא שמוסריותם של האירועים נמדדת על-פי "השורה התחתונה" שלהם, ללא התייחסות לשאלות כמו מה הביא לאותה שורה תחתונה, מה הייתה המטרה שהאירוע נועד להשיג וגם לא מי שאף להשיגה. יתר על כן, השלב שבו עוצרים את מהלך האירוע ומחליטים כי זהו שלב ה"תוצאה" שלו קובעת למעשה את טיבו הערכי של האירוע - לשבט או לחסד.
במבחן נוח ופשוט זה עושים שימוש בינלאומי רחב למדי, במיוחד כשרוצים לבצע לישראל "שיפוט ממוקד". כך למשל החליטו מועצת זכויות האדם של האו"ם ובכירים מודאגים בבית הלבן כי ה"תוצאה" של מבצע "צוק איתן" היא מספר הנפגעים הישירים ממנו, ועל-פי ה"מבחן", הצדק והמוסר הוא עם מי ש"זוכה" במספר הגבוה ביותר של נפגעים, ואפשר בנוחות להפנות אצבע מאשימה כלפי ישראל שהעזה בחוצפתה למנוע את שפיכת דם-אזרחיה. "תוצאה" זו גם מאפשרת להתעלם מכך שיֶרי של כל פגז, רקטה וטיל של חמאס ושותפיו כוון במפגיע לעבר אוכלוסייה אזרחית, ובכך מהווה פשע נגד האנושות.
כך, במחי מבחן, מבטלים תורות מוסריות שנבנו ועוצבו במשך אלפי שנים בדבר הטוב והרע, המותר והאסור, ומציבים במקומו מעין נייר לקמוס זריז, מבחן כמותי, לקביעת מוסריותו של אירוע, כמו מספר הרוגים, היקף הנזק החומרי שנגרם, כמות הגינויים וההשמצות שהניב.
מוסר גמיש ויעיל
אין זה מפתיע שהמשפט הפלילי שלנו מגדיר מעשה כפלילי לא רק על-פי הנזק - "התוצאה" - שלו. הדגש מושם דווקא על ההתנהגות הגורמת לנזק, ושליליותה נקבעת לא מעט על-ידי המחשבה והרצון שבהם מבצע העושה את התנהגותו. כך, אין דומה גרימת מוות על-ידי אדם שלא היה מעלה על דעתו את האפשרות שתיגרם תוצאה קטלנית, למי שהביא אותה בכוונה תחילה. היסוד הנפשי שבו מתבצעת ההתנהגות הוא המרכיב העיקרי שעל פיו מדורגת התנהגות עבריינית. כך למשל, התנהגות קטלנית יכולה להיות מסווגת כאירוע שאינו עברייני כלל, כמו כשעושה אותה ילד בן 8 או אדם בלתי שפוי, או כשהעושה לא יכול היה לצפות את התוצאה, ולאירועים עברייניים הנעים על סקאלה שבין גרימת מוות ברשלנות שעונשה הוא שלוש שנות מאסר, ועד רצח בכוונה תחילה שעונשו מאסר עולם.
שימת הדגש על המודעות ועל המטרה שבהם עושה אדם את ההתנהגות המזיקה מבטאת את השקפתנו המוסרית שעמדה במבחן מאות בשנים, ומקבלת ביטוי ממצה במשפט הפלילי שלנו.
זה שולל מכל וכל את "מבחן התוצאה" כמבחן, ודאי כמבחן העומד בפני עצמו, להערכת שליליות המעשה או פליליותו. אומנם לא כל מה שאינו מוסרי הוא גם פלילי, אך עדיין הדרישה שתהיה זו התנהגות של בר דעת, המודע או יכול להיות מודע לה, הם תנאים הכרחיים להערכתה על-פי קנה מידה מוסרי.
החשיבות הרבה שמייחס המשפט הפלילי למצב הנפשי שבו בוצעה ההתנהגות המזיקה ולאו-דווקא לתוצאתה, מתבטאת בכך שאפילו ניסיון לעבור עבירה - שבו אדם מתחיל להוציא לפועל את כוונתו לגרום לנזק - הוא עניש. כלומר, לא רק שהמשפט שולל את "מבחן התוצאה", אלא שזו כלל אינה דרושה על-מנת שההתנהגות תיתפס כפלילית . יותר מכך, העונש על הניסיון לעבור את מרבית העבירות זהה לעונש על העבירה המושלמת. בכך מבוטא הרעיון שהחברה מתייחסת לאי-השלמת העבירה כאל עניין מקרי מבחינת העושה. לא רק שאין בוחנים את מעשהו על-פי התוצאה, אלא שזו כלל אינה נדרשת על-מנת שמעשהו יגרור אפילו את מלוא העונש על העבירה כאילו זו הושלמה.
השקפתנו המוסרית, המבוטאת במשפט הפלילי המודרני, מנוגדת תכלית ניגוד לאותו "מבחן תוצאה" שעל פיו אנו נדרשים כיום, כמובן מאליו, לשוות ערכיות מוסרית לאירועים ולדרג את חומרתם. כך, משפטית ומוסרית, העובדה שרק מעט אזרחים בצד שלנו נפגעים מהפצמ"רים, הרקטות והטילים שיורים עלינו חמאס והארגונים האיסלאמיים האחרים הסרים למשמעתו, אינה משנה כהוא זה מחומרת הירי. זאת, משום שהוא מהווה תחילת ביצוע של שלב בהגשמת תוכניתם של תנועותיהם לחסל את מדינת ישראל ולהשמיד את תושביה היהודיים והלא-מוסלמיים. אי-הצלחתם להגשים את מזימתם אינה תלוייה בהם. מבחינתם, "כיפת ברזל" היא התפתחות בלתי רצוייה בעליל, וככזו - אינה משפיעה על אי-מוסריותם או על חומרת ניסיונותיהם להשיג את התוצאה הסופית של השמדת עם.
"מבחן התוצאה" מאפשר (שלא לומר נועד) להתעלם מן הכוונות והמטרות של אנשים במעשיהם. כיצד אפשר להעמיד על אותו מישור מוסרי את מי שמטרתו להשמיד את העם היהודי למי שמבקש להציל את אודי עמו שניצלו משריפה גדולה ולראות בשניהם טרוריסטים? אבל באמצעות "מבחן התוצאה" - אפשר. ה"מבחן" גם מאפשר להגדיר כל הטלת חרם כ"תוצאה", ולשלול חרם בין אם המוחרמת היא אירן המנסה להוציא לפועל באמצעות פצצות גרעין את תוכניתה לחיסולו של העם היהודי, ובין אם המוחרמת היא ישראל המנסה להגן על בני עמה ולסכל תוכנית מפלצתית זו. המבחן מאפשר למשתמשים בו לראות כשווים ערכית את רוצחי חמאס שלולא הקדמנו אותם, היו פושטים ארצה דרך המנהרות ורוצחים את כל מי שנמצא בדרכם, ללוחמי צה"ל שסיכלו את כוונתם זו, ועוד לאפשר למשתמשים בו להרגיש כמגינים אמיצים של זכויות אדם - כל עוד שהאדם אינו ישראלי.

לאתר מגזין מראה
הכותבת היא עורכת-דין, והעורכת הראשית של המגזין "מראה".
תאריך:  17/08/2014   |   עודכן:  17/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התוצאה של "מבחן התוצאה"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אכן צביעות, טמטום, אטימות... ל"ת
וינטר הניה  |  17/08/14 09:14
2
מאמר חשוב!
ד"ר רון בריימן  |  17/08/14 10:02
3
הכותבת מדגישה טענה הגיונית,
ר.ב.ז  |  17/08/14 11:11
4
petition
take a pen  |  18/08/14 00:42
5
מבחן התוצאה הוא המבחן היחיד
אהרון שחר  |  19/08/14 00:08
 
- מבחן התוצאה הוא המבחן היחיד
היחיד  |  24/08/14 13:49
6
במבחן התוצאה
באום  |  19/08/14 00:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
יובל ברנדשטטר
על דור המדבר של הסוגדים לו    כל התוצר הכלכלי של גוש חוטף עזה שווה לתוצר של אחד מבנייני עזריאלי. זול יותר לפנות את הגוש מאשר למגן אותו
איתמר לוין
נאומו של דוד גרוסמן היה אוסף של טענות מסיתות, מתלהמות, בדיוניות ובעיקר שקריות. מתברר שדווקא השמאל הוא שלוקה באותם חטאים בהם הוא מאשים את הימין: ניסיון לסתום פיות ולכפות את דעת המיעוט על הרוב
איתן קלינסקי
מציאות של חממה לתנועות דתיות קנאיות, להצמחת דור אחר דור של שנאה חסרת מעצורים    נמל ימי ואווירי ופתיחת המעברים היבשתיים תוך כדי פיקוח בינלאומי מוסכם הוא אינטרס ביטחוני ישראלי
עו"ד דוד סנדובסקי
מלחמת "צוק איתן" - ללא הכרעה    התוצאה: אי-סיום מוחלט של הלחימה גורם לאי-ודאות הולכת וגוברת, במחירים הולכים וגדלים    הביטחון והחוסן הלאומי הישראלי נפגעים בשל תהליכים אלה
רון בריימן
ישראל, שבצדק לא הכירה ב"ממשלת המומחים" - מומחים לטרור - של הצמד עבאס-חמאס, נגררת אל הפינה הבלתי מכובדת של הכרה בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il