X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית המשפט קבע שנטילת רכב ללא רשות הייתה גניבה מבחינה ביטוחית, גם אם אינה מוגדרת ככזו מבחינה פלילית
▪  ▪  ▪
בעיניו של המבוטח [צילום: משטרת ישראל]

בחודש אוקטובר 2010 נהג רועי ברכב הוריו וברשותם, כשאיתו במכונית שלוש ידידות. בשלב מסוים הוא עצר ויצא מהרכב כדי לדבר בטלפון, והשאיר אותו מונע. אחת הידידות התיישבה במושב הנהג, החלה לנהוג ברכב בפראות, ולבסוף התנגשה בעמוד חשמל בתאונה שגרמה לרכב אובדן מוחלט. הוריו של רועי פנו להראל, שביטחה את הרכב בביטוח, מקיף בדרישה לקבלת תגמולי הביטוח לפי הפוליסה. חברת הביטוח דחתה את הדרישה והם פנו בתביעה לבית המשפט.
בבית המשפט טענו רועי והוריו, כי הרכב למעשה נגנב על-ידי הידידה, ולכן האירוע מכוסה בפוליסת הביטוח. לשיטתם, יש לפרש את הפוליסה באופן כזה שלפיו נטילת הרכב ללא רשות, בנסיבות המקרה, עונה על הגדרה של "גניבה", שהיא סיכון המכוסה בה. עוד טענו, כי ככל שקיימת מחלוקת בין הצדדים לגבי משמעותה של גניבה לפי פוליסת הביטוח, יש לאמץ את הפרשנות המיטיבה עם המבוטח.
הראל טענה שהאירוע אינו בגדר גניבה, והפנתה להגדרתה של עבירת הגניבה בדין הפלילי. בהתאם להגדרה זו, גניבה מתרחשת כאשר אדם הנוטל דבר ללא הסכמת הבעלים, מתכוון בשעת הנטילה "לשלול את הדבר מבעליו שלילת קבע". ואילו בענייננו, טענה הראל, ברור שלא הייתה כל כוונה לשלול את הרכב מבעליו לצמיתות. לכן, במקרה זה לא מדובר באירוע של גניבה המכוסה בפוליסה.
בית המשפט קיבל את עמדת התובעים. לגישת בית המשפט, כאשר נדרשים לפרשנות חוזה ביטוח, אין לעשות זאת בזיקה לדין הפלילי, אלא צריך להחיל את כללי הפרשנות הרגילים שחלים על חוזי ביטוח.
משהפוליסה נעדרה הגדרה של המונח "גניבה", הסבירה השופטת כאמלה ג'דעון, צריך לבחון את משמעותו בעיני צדדים סבירים לחוזה ביטוח. לגישת בית המשפט, נטילת רכב ללא רשות הוא בגדר מעשה העלול להיתפס בעיני המבוטח הסביר כגניבה, ואין חשיבות אם מי שלקח את הרכב התכוון לשלול אותו לצמיתות או לא. לכן בעיני המבוטח הסביר נטילת רכב ללא רשות כמוה כמעשה גניבה לצורך כיסוי ביטוחי. אילו הראל רצתה להקנות למונח "גניבה" משמעות לפי הדין הפלילי, היה עליה לבטא זאת במפורש בחוזה הביטוח. משלא עשתה כן, אין לה להלין אלא על עצמה.
בית המשפט אימץ בקביעותיו היגיון הידוע כ"כלל פרשנות נגד המנסח", כלומר: בחר בפרשנות המיטיבה עם צד להסכם שלא השתתף בניסוחו (הוא המבוטח-הצרכן), ונגד חברות הביטוח.
בצד זאת נפסק, שרועי התרשל כשהשאיר את הרכב מונע שבתוכו נערות שיכורות ללא השגחה, ויוחס לו אשם תורם בשיעור של 30%. קרי, בית המשפט הפחית כשליש מסכום התגמולים שבו חייב את הראל. בסופו של דבר הראל חויבה לשלם 90,000 שקל.

ת"א 36193-06-12, נדיה חיימוב נ' הראל חברה לביטוח, ניתן ב-31.7.14.
תאריך:  24/08/2014   |   עודכן:  24/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גניבה לצורכי ביטוח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שיקול דעת מוטעה של בית המשפט
יאצק  |  24/08/14 14:34
 
- אתם נאמנים לדרכם.
בבון זה קוף  |  24/08/14 15:42
 
- שימוש במונחים זואולוגיים
מיכאל ב  |  24/08/14 16:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ביקורת: " סיפור ישן-חדש" - בית ליסין - שני דורות במפגש טעון - משחק מופלא של לאורה ריבלין - הלהיט מברודווי נוטע שורש מוצק בישראל
שולמית קיסרי
בירושלים, אווירה מאופקת,לתיירים מכל הגילים והסוגים והדתות, אין מי שלא יידבק בירושלים, במשהו מסחרר מסינדרום ירושלים. כבר כמה ימים שאני חולמת על ירושלים, זה לא סינדרום?
יואב יצחק
זילכה וויצמן שירי נמנעו ממסירת המידע על קשריהם החברתיים והעסקיים בעת שביצעו העסקה בקווינקו השקעות    במקום זאת דיווחה קווינקו בראשות זילכה, לציבור ולרשות ניירות ערך כי החברה "התקשרה בהסכם עם צד שלישי שאינו קשור לחברה ו/או לבעל השליטה בה"    הכספים שהושקעו בקווינקו השקעות על-ידי החברה הזרה בראשות ויצמן שירי, הוצאו בחזרה שלא כדין ובדרכי רמייה    קווינקו לא מסרה על-כך דיווח כמתחייב מהחוק
אלעזר לוין
שבע הסיבות שהביאו - לגירסת החברה - לכניסתה לקשיים, לבקשת צו הקפאת הליכים ולמינוי נאמנים    מה יהיה גורלם של מאות רוכשי דירות?
טובה ספרא
צפויה גם התמודדות בהשפעת האירועים המתרחשים סביבנו. לאבו מאזן אין כוח להנהיג ולקדם משהו בעל משמעות. הניסיון להציג אותו מחדש כפרטנר יתברר כעוד אשליה שתתנפץ בעתיד. מבצע צוק איתן: חוסר השקט יימשך עד ספטמבר. ברמה האישית, היזהרו מקצר חשמלי או משריפות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il