X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבה נחזיר לעולם את הענווה האנושית, את אהבת ה' ואת הרצון ללכת בדרכו
▪  ▪  ▪
נדודי בני ישראל במדבר

אפשר לקטלג את ספר 'דברים' לשלוש מטרות - תוכחת עם ישראל על עברו, הזהרת עם ישראל לגבי עתידו, והכנתו לחיים סטנדרטיים בארץ הקדוש. אך משלושת המטרות הללו, מהי מטרתה העיקרית של פרשת 'ראה'?
לעניות דעתי, זו המטרה השלישית והיא הכנתו של עם ישראל לחיים קבועים בארצו, כיתר העמים, ללא הניסים הגלויים שהם חוו יום יום במדבר - המן היומיומי, המים היומיומיים, עמודי האש והענן, ואולי, ומעבר לכל,- חוויית נוכחותו של ה' בכל עת במחנה. נדרשת הכנה שתגרום להם בארץ הקודש שלא להפחית מחובתם להשתדל ולא לסמוך על ניסים כדי להצליח.
דוגמה מובהקת לאותה מטרה של משה להכין את בני ישראל לחיים "נורמליים" היא קביעתו שלא כמו שהיה במדבר, כאשר רצו לאכול בשר תאווה היה עליהם להביא שלמים ועולות לפני כן למשכן, אך כאשר הם יהיו בארץ הקודש או אז - "כִּי-יַרְחִיב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת -גְּבֻלְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לָךְ וְאָמַרְתָּ אֹכְלָה בָשָׂר כִּי-תְאַוֶה נַפְשְׁךָ לֶאֱכֹל בָּשָׂר בְּכָל-אַוַּת נַפְשְׁךָ תֹּאכַל בָּשָׂר: כִּי-יִרְחַק מִמְּךָ הַמָּקוֹם אֱשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ לָשׂוּם שְׁמוֹ שָׁם...וְאָכַלְתָּ בִּשְׁעָרֶיךָ בְּכֹל אַוַּּת נַפְשֶׁךָ" (דברים יב, כ-כא).
הקב"ה ידע מראש שכאשר יהודי משבט אשר שבצפון הארץ יתאווה לאכול בשר, ייאלץ לנסוע לירושלים להביא קורבן לפני שהוא אוכל מן הבשר, הדבר יגרום לאחת משלוש תוצאות בלתי רצויות - או שהוא יוותר על הבשר ובכך יצא עם התחושה הקשה שקשה מדי לשמור את המצוות בעולם הזה; או שהוא יאכל את הבשר בביתו כי הוא לא יוכל לעמוד במצווה הזו, או שהוא יקים במה וקורבן כמקום מגוריו - איסור מוחלט על-פי התורה. אומנם לגבי בשר קורבנות, להבדיל מבשר תאווה (חולין), שזכה לאותה הקלה, קבעה התורה בפרשתנו: איסור מוחלט מהקרבת בשר קורבנות בבמות: "וְהָיָה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר ה' אֱלֹקֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם [בית במקדש] שָׁמָּה תָבִיאוּ אֵת כָּל-אֲשֶׁר אָנֹכִי מֱצַוֶּה אֶתְכֶם עוֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם מַעְשְׂרֹתֵיכֶם וּתְרֻמַת יֶדְכֶם וְכֹל מִבְחַר נִדְרֵיכֶם אֲשֶׁר תִּדְרוּ לה' " (דברים יב, יא). ומכיוון שהתורה היא תורת חיים ממש, אבינו שבשמים הורה למשה להורות לעמו את ההלכה המקלה והמתאימה לחיים בארץ הקודש.
אך מה לגבי כשרות? מדוע חזר משה רבינו בפרשתנו על הלכות הכשרות שכבר קבלנו אותם בפרשת 'שמיני'?
לעניות דעתי, גם פה, מטרתו של ה' הייתה ללמד את בני ישראל שהתורה היא תורת חיים. אך בניגוד להלכת בשר חולין בארץ הקודש שזכתה "להקלה", בנושא כשרות הקב"ה קבע שלא תהיינה כל "הנחות" -מה שנחשב טרף או טהור במדבר יישאר כך בארץ הקודש. כי למרות שמבחר החיות בארץ הקודש יהיה גדול יותר, ויכלול חיות שאינן מעלות גרה ואינן שוסעות שסע ומפריסות פרסה, אל נא לנו לאכול מבשרם כי תורת חיים היא ושמירת ואיכות חיינו הגשמיים והרוחניים דורשים את הימנעותנו מאכילת בשרם.
ולבסוף, דוגמה "להחמרה הלכתית" שהקב"ה קבע לנו - הלכה שזכתה לפטור במשך שלושים ותשע שנות נדודים במדבר הקרבת קורבן הפסח. זו באה בעקבות האיסור בברית המילה באותן שנים וההוראה שרק נימול יחגוג את הפסח. מיד עם כניסת בני ישראל לארץ הם נימולו, ובכך היו מחויבים שוב לחגוג את חג הפסח כפי שנצטוו לפני יציאתם ממצרים.
לסיכום, ראינו ב'ראה' שלוש דוגמאות הלכתיות שיחולו על בני ישראל בכניסתם לארץ הקודש: דוגמה להקלה הלכתית (בשר חולין), שתי דוגמאות לשמירת הסטטוס קוו ההלכתי (כשרות ובשר קורבנות), ודוגמה להחמרה הלכתית (פסח). את כל זה הורה ה' למשה רבינו ברצונו להראות ולהורות לנו שתורתנו "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם וְכָל-נְתִיבֹתֶיהָ שָׁלוֹם: עֵץ-חַיִים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר" (משלי ג, יז-יח). זו אמונתנו וזו ידיעתנו דווקא בימים קשים אלו של פוסט-מודרניזם, אינדיבידואליזם קיצוני, הומניזם ופלורליזם שמכשירים כמעט כל דעה וכל מעשה כלגיטימי. הבה נחזיר לעולם את הענווה האנושית, את אהבת ה' ואת הרצון ללכת בדרכו.

הכותב חננאל ובר ז"ל היה רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  24/08/2014   |   עודכן:  24/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אוטונומיה אישית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הראיה לתורת חיים בפרשת 'ראה'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מי יתן להמשך איזון שראוי לכל ה ל"ת
ח.מ  |  24/08/14 13:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
לאחרונה נוסף גורם נוסף בלתי ידוע ובלתי מפוענח עד רגע זה והוא החליפות האיסלמאית או דאעש בקצור שהיא ארגון טרור ההולך ומשתלט על חלקי מדינות במזרח התיכון ולוטש עיניו גם לישראל, שלא לדבר על החיזבאללה בלבנון שרק ממתין לרגע הנאות על-מנת לירות את ארסנל הטילים שצבר
סיגל אוסטר קנב
חשיפה של נפגעים מינית בתקשורת - משמעות והשלכות על התחום הטיפולי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - חרפה, הר-געש, עריפה, חוגגים ושלהי קיץ    שבוע טוב וחודש טוב
אפרים הלפרין
הספר ללא תהילה מתאר את הקרבות הקשים של הצבא האמריקני בפלוג'ה עירק, לא תאמינו היכן נמצא הספר, ומי סיפר לי עליו
קובי קמין
מתעלמים מחום הכבשן שסביבם    הם סיפרו לנו שחמאס קיבל את תנאי הקוורטט, ושוב נאלמו דום נוכח התוצאות    הם טרחו לספר לנו בפרוטרוט את שמו של כל ילד שנהרג עד כה במבצע, והתעלמו לחלוטין מאחריותו של חמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il