X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-פי מסמך של האו"ם התקיפות שביצעה ישראל התרכזו ברובן המוחלט ברצועה שעומקה כ-3 ק"מ מקו הגבול עם ישראל
▪  ▪  ▪
הפגזה ברצועה [צילום: AP]

דוח של סוכנות OCHA של האו"ם מוכיח כי חלק הארי של רצועת עזה נותר על תילו במהלך מבצע "צוק איתן", וכי בפועל רק כ-5% מן השטח נפגע. עובדה זו יש בה כדי לשרת את ישראל שהואשמה בהפעלת כוח בלתי מידתי נגד האוכלוסייה האזרחית ברצועה.
דוברים ישראלים בכירים הרבו להדגיש את העובדה כי חמאס הוכה קשות וכי הנזק העצום שנגרם לתשתיות האזרחיות והאורבאניות ברצועת עזה הוא חסר תקדים ויחזיר את עזה לאחור כדי עשור שלם. במסגרת זו ניסה ראש ממשלת ישראל להטמיע את המושג "הכתשה" כמאפיין את אגרוף הברזל של חיל האוויר שהופעל באופן מודגש בשבוע האחרון ללחימה במסגרת מבצע "צוק איתן".
ממד זה שימש, כבר בשלבים הראשונים של הלחימה, גם כסוג של ארגומנט "מרתיע" כלפי ראשי חמאס בעזה, לאמור, "לכשיצאו ממקומות המסתור שלהם וייחשפו לממדי ההרס יפנימו כי טעו טעות מרה בעצם תקיפת ישראל ברקטות". טיעון זה "אומץ" על-ידי בכירי הפרשנים בצידנו, שאף טרחו להעצימו כמחולל הרתעה וכתמריץ לתקיעת טריז בין האוכלוסייה האזרחית לבין ממשל חמאס.
הרושם שהונחל הן בזירה הבינלאומי והן בציבוריות הישראלית, בין השאר בהסתמך על צילומי תקריב של רשתות טלוויזיה ובראשן רשת "אל ג'זירה", תואר במונחים של גהינום ורעידת אדמה אשר לא הותירה אבן על אבן. הנזק התדמיתי שנגרם לישראל כתוצאה מכך היה הרסני בכל קנה מידה, וקיבע בתודעה הבינלאומי את מהותו של המושג "הפעלת כוח בלתי מידתי" על-ידי צה"ל נגד אוכלוסייה אזרחית.
על-רקע הנאמר לעיל יש עניין במסמך מקצועי, שהופק על-יד אחת מהסוכנויות המקצועיות של האו"ם ( OCHA - United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs), בכותרת "אטלס המשבר בעזה", אשר מכיל 100 עמודים ובכלל זה עשרות צילומי לווין מפוענחים. הממצאים מבוססים על נתונים שנאספו ממקורות שונים בדגש לתצלומי לווין מה-14 אוגוסט 2014; דהיינו, הם מתייחסים לרוב תקופת התנהלותו של מבצע "צוק איתן". הנתונים מתמקדים ביותר מ-12,000 נקודות שבהן דווח על נזק תשתיתי או סביבתי, כפועל יוצא של תקיפות אוויר וקרקע של צה"ל.
מחברי המסמך מבהירים כי "אטלס המשבר בעזה" אמור לשמש ככלי עזר בסיסי למטרת סיוע לסוכנויות האו"ם בהערכת היקף הנזק ההומניטרי והגדרת צורכי השיקום הנובעים מהסכסוך ברצועת עזה.
מכל מקום, המידע העולה מניתוח מסמכי OCHA מחדד תמונת מציאות מודגשת לפיה – התקיפות שביצעה ישראל התרכזו ברובן המוחלט ברצועה שעומקה כ-3 ק"מ מקו הגבול עם ישראל. על-פי המסמך, כ-9000 אתרים מתוך כ-12,500 שהותקפו, היו בשוליים הצרים של רצועת עזה, ובעיקר ב-סג'אעייה, ג'והור אל-דיק, סורייג', וקוזאא.
המסקנה הבולטת מן האמור לעיל היא כי המוקדים המאוכלסים ביותר בערים עזה, ג'אבלייה, חאן יונס, רפיח ודיר אל-באלאח כמעט שלא נפגעו, דהיינו, חלק הארי של רצועת עזה נותר על תילו. בממד המעשי, משתמעת מסקנה מפתיעה לפיה אך 5% משטחה של הרצועה נפגע בכל שלבי הלחימה, בשונה ממה שהיה ניתן להעריך.
נראה אפוא, כי בהנתן העובדה שגוף שאינו אמור להיות אוביקטיבי במהותו, דוגמת OCHA, מציג תמונה שיש בה כדי לשרת את מאמץ ההסברה הישראלי, הרי שראוי לתת את הדעת לכך במלוא משמעות הדברים.
העובדה כי רק חלק מזערי משטחה של רצועת עזה נפגע או נהרס במהלך מבצע "צוק איתן", חזקה שתקנה פרופורציות הגיוניות יותר לטיעונים הישראלים כי התקיפות הישראליות הניבו "צריבה תודעתית חסרת תקדים" למחבלי חמאס ולתושבי הרצועה, וכי יידרשו יותר מעשר שנים לצורך שיקום התשתיות שנפגעו בעזה במהלך המבצע.
המסקנה העשויה לנבוע מן האמור לעיל היא כי טוב תעשה ישראל אם תמעיט בחשיבות שהיא מייחסת להיבט הפגיעה "האנושה" בתשתיות ברצועת עזה, ותמנע מהדגשת ממד זה כחלק מהישגי המבצע .
  • .

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן
תאריך:  29/08/2014   |   עודכן:  29/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
יורי מור
לו אני נושא נאום אחרי המבצע צוק איתן הייתי פונה לתושבי עזה, שאני מבכה את מותם של עשרות ישראלים שנהרגו במהלך המבצע אבל באותה המידה אני מצר על מותם של מאות אזרחי עזה חפים מפשע
עידן יוסף
חייל בחיל-החימוש שהיה בחופשה נפצע בשבוע שעבר מפגיעת גראד במבצע צוק איתן ולא שרד את הפציעה הקשה
עמוס אריכא
זהו רה"מ שמעולם אין לדעת לאן פניו מועדות אם בכלל מחמת פזיזותו לשנות טעמיו. הנה כבר נקלעה לפניו הזדמנות לרוצץ את ראש הפתן, והוא נרתע, ואין איש שיכול לבוא ולפרש התנהלותו המוזרה שהסתכמה שוב כדרכו במסיבת עיתונאים בה הודה שאין לו מושג אם אכן יבוא השקט
נסים ישעיהו
אם היו לומדים את הדרך הנכונה להתנהלות מנהיגותית וצבאית מפרשת השבוע, היו מבינים שתפקידם העיקרי הוא לשמור על ביטחונם של יהודים. בלי להתחשב כלל במחיר שישלם האויב על הביטחון הזה וגם בלי להתחשב ברגישויות אנושיות שעלולות למנוע הדחת מפקדים ומינוי אחרים מתאימים יותר
אברהם בן-עזרא
ככל שהוצבה כמטרת המלחמה צוק איתן לחסל את המנהרות ולהרוג טרוריסטים, להרוס מבנים שמהם יורים ולחסל תשתיות טרור, הרי שמטרות אלו הושגו אך הבעיה אינה בהשגתן אלא בטעות בזיהוי מטרת המלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il