X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחים מציעים שתי גישות מנוגדות למאבק בדאעש, ובינתיים מוכיחה המציאות בשטח שיש צורך בפעילות קרקעית של גורמים יריבים תוך גיבוי אווירי אמריקני כדי להשיג ולו רק הצלחות נקודתיות
▪  ▪  ▪
בעיה המצריכה פעולה קרקעית [צילום: AP]

בחזרה ליסודות

גראהם פולר, קצין CIA לשעבר וסופר בהווה, הוא מומחה למזרח התיכון ולסוגיות שונות באיזור. לאחרונה אמר פולר, כי הפוליטיקה האמריקנית היא שהביאה להולדתו של דאעש. לדבריו, ארה"ב היא גורם מרכזי ביצירת הארגון, בגלל התערבותה בפוליטיקה המזרח-תיכונית והמלחמה בעירק, בעקבותיה הוקם למעשה הארגון. משום שהארגון פעל בין היתר בעקבות הדרת האוכלוסייה הסונית ממוקדי השלטון, אומר פולר, כי רק במתן שוויון זכויות בין הסונים לשיעים אפשר יהיה להיפטר מהארגון, לא בדרך צבאית.
למרות שאפשר לחלוק על פולר בשאלה איך להיפטר מדאעש, הטענה כי ארה"ב עזרה להקמתו היא בבסיסה נכונה. הארגון, שהוקם במתכונתו המקורית בשנת 2003, נועד להילחם נגד הכוחות האמריקניים בעירק. ההתערבות בפוליטיקה העירקית על סמך טענות לא-מוכחות לקיומו של נשק להשמדה המונית, היא שהביאה למעשה את הצרה הנוכחית. פעם נוספת ארה"ב לא למדה מהטעויות שלה, התערבה בפוליטיקה הפנימית של מדינה אחרת, וכעת עומדת להיכנס שוב לבוץ העירקי, בלי לדעת לכמה זמן.

דעה שנייה

לעומת פולר, לוטננט-קולונל בדימוס ג'פרי אדיקוט המתמחה בטרור, סבור, כי אפשר לנצח את דאעש צבאית, ואף רצוי לעשות זאת. אדיקוט טוען, כי ההצלחה של דאעש מעלה את המורל בקרב גורמים ג'יהאדיסטים איסלאמיסטים ברחבי העולם, ומעודדת אותם לבצע פיגועים בעצמם. ההתקפות האוויריות של ארה"ב נגד מעוזי הארגון עוזרות, אך לא מספיקות. לדעתו, ריסוק הארגון יבוצע בשלושה שלבים. הראשון: חימוש כוחות הביטחון הכורדים בנשק מתקדם, שהרי הם בעלי הברית המשמעותיים ביותר של ארה"ב באזור, למעט ישראל. השני: שיתוף פעולה עם בשאר אסד, כדי לאסוף מודיעין על מטרות דאעש. השלישי: להמשיך בכל הכוח בהתקפות האוויריות, בגלל שהארגון נמצא בשטחים פתוחים.
די ברור שהאמירה המשמעותית ביותר היא השנייה, כאשר ארה"ב צריכה להעריך מחדש האם היא באמת רוצה שאסד יפול. דאעש מחזיק במחוז שלם בצפון סוריה ובידיו נשק מתקדם. היחיד שיש לו סיכוי קרקעי נגד הארגון בשטחי סוריה הוא אסד. נראה כי כמו שארה"ב לחמה לצד סטאלין וברית המועצות במלחמת העולם השנייה נגד היטלר וגרמניה, כך ארה"ב צריכה להיעזר עכשיו באסד ובסוריה, נגד האיום הרציני שמציב דאעש.

חזית משותפת

אחד הנצחונות על דאעש הושג בתחילת השבוע, כאשר שוחררה העיר אמרלי שבמרכז עירק. העיר הייתה היחידה באזור מאחורי קווי החזית, כאשר כל הכפרים והערים סביבה נמצאים בשליטת דאעש. אוכלוסיית העיר מונה אלפי שיעים טורקמנים, דבר שהעלה את החשש, כי כיבושה על-ידי דאעש יביא לטבח בתושבי המקום. שיתוף פעולה בין כוחות הביטחון העירקים, כוחות הביטחון הכורדים והמיליציות השיעיות, תוך קבלת כיסוי אווירי מארה"ב, הביא להבסת הארגון מהאזור והנסתו.
אירוע זה מדאיג ומעודד בעת ובעונה אחת. מדאיג, עקב המשאבים והכוחות הרבים שנדרשו להנסת הארגון מעיר אחת. מעודד, משום שהדבר הראה כי הכוחות הלוחמים באזור יכולים לעבוד ביחד, להזיז הצידה לזמן מה את יריבות העבר ולהתמקד באויב החדש והמאיים.

חשש אמיתי

המדינה המערבית שמתחילה לחשוש הכי הרבה מדאעש היא בריטניה. לדברי ראש הממשלה, דייוויד קמרון, הארגון מהווה את האיום הגדול ביותר על בריטניה. לדבריו, גורמי מודיעין מעריכים ש-500 אזרחים בריטים נמצאים כעת בשורות הארגון. לאור זאת, בבריטניה ננקטים כעת צעדים חדשים ללחימה בטרור.
בשל הימצאותם של לוחמים בריטים רבים כל כך בשורות הארגון, ישנו חשש רב שהם יחזרו לבריטניה ויבצעו פיגועים. הצעדים הננקטים כעת הם בעיקרם צעדים מניעתיים, כמו מעקב אחרי גורמים חשודים בכניסה וביציאה מבריטניה. החשש לביצוע פיגועים בבריטניה מתגבר, לאור התערבותה בלחימה בעירק באמצעות שליחת סיוע הומניטרי ומתן סיוע לאוכלוסייה היזידית בצפון המדינה.

מיגור או הסלמה

לא ניתן לדעת איך תימשך הלחימה בעירק. המצב הנוכחי, שקיים כבר קרוב לשלושה חודשים, יכול להמשיך ולהתקיים עוד חודשים רבים. התקווה נמצאת בהמשך פעולות כמו שחרור העיר אמרלי: המשך שיתוף פעולה בין כל הכוחות הלוחמים בעירק, תוך קבלת סיוע אווירי, נגד דאעש. קואליציה מעין זו תכה קשות בארגון, ויכולה אפילו להביא להבסתו. הדבר תלוי מאוד ברצון של הצדדים הלוחמים, ובצעדים שינקוט ראש הממשלה, חיידר אל-עבאדי, להרגעת הרוחות בזרמים השונים, תוך מתן שוויון זכויות והזדמנויות לכל אזרחי עירק.

תאריך:  04/09/2014   |   עודכן:  04/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דאעש בראש
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
המערב השלים עם קיומו של הטרור
דודי30  |  4/09/14 09:52
2
דעה שלישית
אהרון שחר  |  4/09/14 10:28
3
לעניין המאמר, ועוד
עוד סתם אזרח  |  4/09/14 10:43
4
ארגון דעש לא קם , הוא הוקם !
דן אופיר  |  5/09/14 13:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
העולם הזדעזע ממעשה רצח של דאעש משום שהפעם הקורבן הוא אמריקני. לא מזיז לו כאשר הטרור המוסלמי רוצח מאות אלפים בסודן, בסומליה, בסוריה, באירן - וגם בישראל. מלחמה גלובלית אמיתית בטרור לא תתרחש לעולם
איציק וולף
התפשטות פעילות ארגון המדינה האיסלאמית ושיתוף הפעולה המתהדק נגדו בין ארצות הברית לאירן מטריד בכירים ישראלים    החשש: האמריקנים יפחיתו מהאירנים את הלחץ לעצירת תוכנית הגרעין    משלחת ישראלית תצא לוושינגטון בשבוע הבא לקראת חידוש המו"מ בין אירן למעצמות
איציק וולף
בסרטון שפרסמו חמושי ארגון המדינה האיסלאמית נראה לכאורה סטיבן סוטולף מוצא להורג יחד עם שישה בני ערובה נוספים    הבית הלבן: נצטרך לבחון את האותנטיות של הסרטון
הדר פרבר
אנשים וחברות עסקיות בשם ISIS מתקשים לבטא את שמם למול המציאות האכזרית של ארגון הטרור במזה"ת    אישה פונה לתקשורת להשתמש בשם ISIL וחברות עסקיות מחפשות שם חדש
אריאל י. לוין
הזרם הגדול ביותר בעירק היה מדוכא תחת שלטונו של סדאם - והשיב בדיכוי משלו
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
הנשים היזידיות נמכרות לטרוריסטים  /  יפעת גדות
עלות מבצעים בעירק - 7.5 מיליון דולר ליום   /  אביתר בן-צדף
קרי: להקים קואליציה עולמית נגד דאעש שמתפשט כסרטן  /  יואב יצחק
הסונים / האיסלאם הסוני  /  אריאל י. לוין
דאעש  /  אריאל י. לוין
מדשדש מול דאעש   /  איתמר לוין, אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il