X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שישנה מצווה גדולה ואוניברסלית, שהקדימה את שבע מצוות בני נח וגם את מצוות התורה עצמה. אותה מצוות-על הינה הכרת הטוב
▪  ▪  ▪
לזכור את חומרת החטא. חטא עגל הזהב

לדברי משה רבינו בנאומו האחרון והגדול לבני ישראל היו שתי מטרות עיקריות: האחת, להוכיח את עמו על מעשיו הרעים משך ארבעים שנות המדבר; והשנייה: להכינו לחיים אינטימיים עם הקב"ה בארץ הקודש, כאשר אותה מטרה נשגבת תלויה גם בבניית גדרות חברתיים בין עם ישראל לבין שכניו המצרים, העמונים, המואבים והאדומים. את הקשר ההלכתי עם כל העמים הללו קבע הקב"ה בפרשת 'כי תצא'.
בימינו אנו, נראות המצוות המגדירות את יחסינו לאותם עמים בלתי רלוונטיות בעליל. ומדוע? כי הרי נפסק להלכה כשיטת ר' יהושע (ברכות כח, א) שבלבל סנחריב מלך אשור בין כל האומות, זהותם אבדה, ולפיכך גרים מאומות העולם מותרים לבוא בקהל ה' (קרי, לשאת ישראליות).
ולכן, נשאלת שאלה גדולה: מה לנו היום להבין וליישם מן המצוות שקבעו שעמוני ומואבי לא יבואו בקהל ה' לעולם, ושאסור לנו לדרוש שלומם וטובתם, ומאידך-גיסא, שאסור לנו לתעב אדומי כי הוא אחינו, ואפילו אסור לנו לתעב מצרים כי גרים היינו בארצם. ובניהם דור שלישי יכולים לבוא בקהל ה'. מנה עומד מאחורי היחס הפרטני השונה לכל אותם עמים - עד מעשהו של סנחריב? מה ניתן ללמוד בימינו מאותן הלכות שפסקו מן העולם?
ראשית, יש לשים לב למבנה מערכת העונשים שקבע הקב"ה למעשינו. כאשר מדובר במצוות עשה לא קבע השם כל דירוג על טיב כל מצווה, כך שנוכל למדוד בין מצווה קשה וקלה כדי לנסות להעדיף אחת על חברתה. הראיה המובהקת לכך הינה שמצווה הנחשבת לקלה - כגון מצוות שילוח הקן - תזכה את העושה אותה באריכות ימים, אך גם מצווה קשה ביותר ככיבוד אב ואם תזכה על-פי התורה לאותו שכר.
להבדיל מהמצוות ההן, במצוות לא תעשה שלצידן עונש, אנו מוצאים מגוון של חומרות ענישה, ועל-פי אותם עונשים ניתן לנסות לקטלג את המצוות הללו. במצוות ההרחקה מהעמים הנ"ל יש ממד נוסף להשוואה וסיווג – מספר הדורות או משך ההינתקות בין עם ישראל לעמוני, מואבי, אדומי, מצרי ועמלקי – מכאן ניתן לנסות ולהבין את הרקע המוסרי שעל בסיסו קבע הקב"ה את משך הינתקויות מאותם עמים.
רש"י לשיטתו הקצרצרה מסביר כי אל לנו לתעב את האדומי "לגמרי, ואף-על-פי שראוי לך לתעבו שיצא בחרב לקראתך" 'כִּי אָחִיךָ הוּא' (דברים כג, ח), ומדוע לא לתעב מצרי וגם את בניו להכניס בקהל ה' בדור השלישי? שוב עונה רש"י: "אף-על-פי שזרקו זכוריכם ליאור... היו לכם אכסניא בשעת הדחק". אם כן, מצאנו שתי סיבות גדולות שהגבילו את אורך ההינתקות שלנו מאותם שני עמים - אדום כי הוא עשיו אחיו של ישראל, ומצרים כי אנו מחויבים לזכור לו את החסד שעשה עמנו בימי הרעב, הכבוד שעשו לישראל אבינו ולבנו יוסף כאשר המליכו אותו עליהם.
טעמן של אותן מצוות בין אדם לחברו נראה ברור והגיוני. אך הקושי בא כאשר מנסים להסביר את חומרת החרם שהטיל הקב"ה על עמון ומואב - שאל לנו לסלוח להם לעולם, ושעלינו היה להחרימם לנצח אלמלא מעשה בלבול האומות של סנחריב. הסיבה, על-פי השם הינה "עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמָּיִם בַּדֶרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרַיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם...לְקַלֲלֶךָ" (שם, ה). ידוע שכל גויי העולם מחויבים בשבע מצוות בלבד - שבע מצוות בני נח - נשאלת השאלה: איזו מצווה מאותן שבע הפרו עמון ומואב? לעניות דעתי, אפילו לא אחת מהן! אז מדוע היחס הכעוס הבלתי סלחני כלפיהם וכלפי צאצאיהם לעולם ועד?
התשובה הגדולה, לעניות דעתי, הינה שישנה מצווה גדולה ואוניברסלית, שהקדימה את שבע מצוות בני נח וגם את מצוות התורה עצמה. אותה מצוות-על הינה הכרת הטוב. היא היא ההופכת את האדם לאיש, או כפי שכינו אותו רבותינו האחרונים באשכנז "מנטש". והיא היא המצווה הבסיסית שדרך ארץ קדמה לתורה. איפה נמצא את חטאם של עמון ומואב בהפרת אותה מצוות-על של הכרת הטוב? אברהם, דודו של לוט, כאשר נודע לו שהוא נחטף על-ידי ארבעת המלכים בסדום, לקח את חניכיו ויצא למלחמה כדי להצילו ולהשיבו לביתו. עמון ומואב היו בניו-נכדיו של לוט. והיו חייבים את חייהם לאותו דוד אברהם. כאשר הם התעלמו מן החסד האדיר שהוא עשה אתם הם חטאו בחטא הגדול של כפיות הטובה. ועל כך נגזר עליהם נתק נצחי מהעם הקדוש שלא ידרוש שלומם וטובתם לעולם.
לסיכום, בימינו אנו, שאין אנו מסוגלים לקיים את מצוות ההינתקות מן העמוני והמואבי, עלינו לזכור יום יום את מה שהם עוללו לנו. את חומרת החטא העליון של כפיות טובה, שמדרדרת את האדם לריחוק מן הענווה אל הגאווה, אל הקנאה והכבוד, וכל יתר המידות הרעות שעתידות לסלול את דרכו של האדם לגיהינום, ואת האומה לגלות.

חננאל ובר ז"ל היה רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  06/09/2014   |   עודכן:  06/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה לנו עם העמוני, המואבי, האדומי והמצרי?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
בעיני הפלשתינים החמאס ניצח עבאס הפסיד    הפלשתינים רוקדים על מתיהם ואילו ישראל ניצחה את החמאס, על-פי כל אמות המידה, אבל ישראל עצובה
מנשה שאול
"אפילו אם נצליח לגרש את דאעש מעירק ומסוריה, יקשה עלינו לגרשו מראשינו. כי דאעש לא ירד מן השמים ואין הוא יציר כפיהן של ישראל או אמריקה. הוא נולד מעצם תרבותנו - תוצר "האחים המוסלמים". כך כותב הסופר האלג'ירי חמיד זנאז
יובל ברנדשטטר
המדינה האמיתית ברצועת עזה אינה חמאס, אלא האו"ם על זרועותיו השונות. אך בניגוד לכל מקום בעולם שבו סוכנויות האו"ם הן צד שאינו מעורב, אונר"א היא הזרוע האזרחית של ארגון טרור, עושה עבורו את פעולות התחזוקה של מדינת חמאסטן, ומשאירה במקומם את תושבי עזה במצב של נזקקות תמידית כדי שיהוו בשר תותחים עבור הג'יהאד נגד ישראל
יוסף אורן
באמצעות הרומן הזה ביקשה רביניאן לא רק לחזור לשורת הכותבים הפעילים בסיפורת הישראלית, אלא בה-בעת גם להתייצב לצד "הגדולים" שהתפרסמו בעולם כחשובי הכותבים במדינת ישראל בזכות תמיכתם - כל אחד לפי מידת קיצוניותו - בנסיגה לגבולות 1967, בהצהרה שהמדינה היא מדינת כל-אזרחיה, ובהסכמה לייסוד מדינה דו-לאומית במקום מדינת ישראל הקיימת
נסים ישעיהו
כשרואים מדינות שנחרבות גם בלי שיקום עליהן אויב חיצוני, זה אומר בבירור שהשורש הרוחני שלהן אינו קיים יותר. זו המסקנה המתבקשת לגבי עירק וכנראה גם לגבי סוריה. כך גם היה עם מדינות ועמים רבים לאורך ההיסטוריה, שהשורש הרוחני שלהן נגדע והן גוועו בגשמיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il