X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטלוויזיה והרדיו, האמורים לעמוד על משמר השפה, אינם מקפידים על עברית תקינה ושגיאות הלשון שבהם חזרות על עצמן, חדשים לבקרים, בתדירות מבהילה. אבוי לשפה שכל כך מתדרדרת
▪  ▪  ▪
אליעזר בן-יהודה. לא לשפה שכזו הוא פלל

שיבושי הלשון העברית הם רעה חולה, אם לא מגפה, הפושה בקרב רבים מאיתנו. חומרתה כפולה כשנדבקים בה גם אמצעי התקשורת האלקטרונית, האמורים לעמוד על משמר השפה.
ממעקב שערכנו במשך השבוע האחרון, מנינו מספר שגיאות נפוצות הצורמות את האוזן והחוזרות על עצמן חדשים לבקרים, באין פוצה פה, הן ברדיו והן בטלוויזיה.
די לעקוב אחר מהדורות החדשות היומיות, שמטבע הדברים משודרות בתכיפות גבוהה למדי במדינה שבכורח המציאות נוהגת "לייצר" כל העת שיאים חדשותיים.
קחו, למשל, את תא"ל (מיל.) אבי בניהו, שכאחד מגיבורי פרשת הרפז מתואר, משום מה, כ"דובר צה"ל לשעבר" (במקום: דוברו לשעבר של צה"ל), כאילו הצבא שלנו, רחמנא לצלן, איננו קיים עוד.
ארצות-הברית מוזכרת מפעם לפעם כ"בת הברית" (במקום "בעלת-הברית") של מדינת ישראל, אלא שבמחילה מכבודה ייאמר שארצו של הדוד סם איננה נחשבת, עדיין, ליהודית מטבעה ולכן גם איננה בת-בריתה. לכל היותר היא בעלת-ברית נאמנה עבורה, ועל כך, מן הסתם, אין ויכוח.
את הידיעה על ישיבת הכנסת המתמשכת מכתירים השדרים בכותרת, לפיה "הישיבה עדיין ממשיכה" (במקום "נמשכת") - מה שבהחלט צורם את אוזנינו הרגישות.
ההיגוי הרצוי
התכנסות של קהל גדול באזור מסוים מתוארת כ"כמות" גדולה של אנשים (במקום "מספר" גדול של אנשים), כאילו המדובר איננו בבני-אנוש אלא בחפצים שמשקלם נמדד, רחמנא לצלן, בקילוגרמים. ובואריאציה על אותו נושא מתוארת, משום מה, מידת השטח של 10 "דונם" כ-10 "דונמים". אז עד אנה הגענו?
המרחק שבין יום ראשון אחד בשבוע ליום ראשון שלאחר מכן מתואר כ"שבוע-ימים", והרי שבוע-ימים הוא תמיד מעל לשבוע, והפער שבו אכן מדובר הוא שבוע בלבד.
קורבן השגיאה הנפוצה ביותר, על-פי מנייננו, הוא המספר 18. ברדיו ובטלוויזיה מספרים על "עלם בן שמונה (קמץ מתחת לנון במקום סגול).עשרה", והוא הדין, כמובן, עם "תפילת שמונה-עשרה".
ואחרון-אחרון לא חביב הוא, מן הסתם, השימוש בשאלה הקלוקלת שמפנה המראיין למרואיינו: "איך זה מרגיש" (במקום: "מהי ההרגשה"), כאילו המרואיין הוא חפץ ולא בן אנוש,
דומה שהגיעה העת לשים קץ לשגיאות הבולטות, החוזרות על עצמן מדי יום בתדירות גבוהה. והיה ולא ניתן להחזיר למקלטי הרדיו והטלוויזיה את שפתו הטהורה של אליעזר בן יהודה - ראוי לפחות לחזור לימיהם של השדרנים משה חובב וראומה אלדר, אבירי ההיגוי הנכון בעברית.

תאריך:  06/09/2014   |   עודכן:  06/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלים שצורמות את האוזן
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
והזוכה המאושר...
ער אחיאונן  |  6/09/14 19:13
2
מצמרר
אהרון שחר  |  6/09/14 19:35
3
התחנה הפסאודו צה"לית
דרור5  |  7/09/14 08:07
4
המלים שצורמות את האוזן
רם סואן  |  7/09/14 12:43
5
ואיפה ה"הא"? כשאומרים: אוא אמ
פריטה  |  8/09/14 10:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חננאל ובר
מה מערכות המשפטים שבני אנוש מחוקקים? תורתנו האלוקית הינה מושלמת, כך שמצוותיה וחוקיה חלים על כל אפשרות - אלו שיצאו לפועל אי-פעם
חננאל ובר
שישנה מצווה גדולה ואוניברסלית, שהקדימה את שבע מצוות בני נח וגם את מצוות התורה עצמה. אותה מצוות-על הינה הכרת הטוב
מתי דוד
בעיני הפלשתינים החמאס ניצח עבאס הפסיד    הפלשתינים רוקדים על מתיהם ואילו ישראל ניצחה את החמאס, על-פי כל אמות המידה, אבל ישראל עצובה
מנשה שאול
"אפילו אם נצליח לגרש את דאעש מעירק ומסוריה, יקשה עלינו לגרשו מראשינו. כי דאעש לא ירד מן השמים ואין הוא יציר כפיהן של ישראל או אמריקה. הוא נולד מעצם תרבותנו - תוצר "האחים המוסלמים". כך כותב הסופר האלג'ירי חמיד זנאז
יובל ברנדשטטר
המדינה האמיתית ברצועת עזה אינה חמאס, אלא האו"ם על זרועותיו השונות. אך בניגוד לכל מקום בעולם שבו סוכנויות האו"ם הן צד שאינו מעורב, אונר"א היא הזרוע האזרחית של ארגון טרור, עושה עבורו את פעולות התחזוקה של מדינת חמאסטן, ומשאירה במקומם את תושבי עזה במצב של נזקקות תמידית כדי שיהוו בשר תותחים עבור הג'יהאד נגד ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il