X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקריאה הייתה עבורי עינוי של ממש, אבל כאמור, התמדתי בה עד העמוד האחרון אינני זוכר שאי פעם יצאתי מקריאת ספר כל-כך מנוער מכל ערך מוסף, וכל-כך מותש מהתמודדות עם מאות חידות שאינן מובילות לשום מקום
▪  ▪  ▪

לא רק משום שאני קורא אובססיבי קראתי את הספר העבה הזה מתחילתו ועד סופו המר - אני האמנתי שבאיזשהו שלב בקריאת ספר אני אגע סוף-סוף בחידת קסמו של ניר ברעם, שבגינה הוצאה מכובדת כמו כתר פרסמה את ספריו, ומבקרים בארץ ובעולם משבחים ומקלסים את כישרונו.
הקריאה הייתה עבורי עינוי של ממש, אבל כאמור, התמדתי בה עד העמוד האחרון. אינני זוכר שאי פעם יצאתי מקריאת ספר כל-כך מנוער מכל ערך מוסף, וכל-כך מותש מהתמודדות עם מאות (!) חידות שאינן מובילות לשום מקום.
עלילה ההזויה-אבסורדית של הספר, מתרכזת במספר דמויות מרכזיות: יואל שילדותו מובאת בפירוט רב, מגיע למסקנה, בעקבות טיפול פסיכולוגי שעבר בהיותו תלמיד פרובלמטי, שהוא מסוגל להחזיר חלומות. מכאן ואילך הוא מכונה "מחזיר החלומות". הוא נושא לאישה "חולמת", אישה שהייתה אי-פעם גאון, אבל בשל חסרון כיס לא יצא ממנה כלום, והיא מבלה את רוב היממה בשינה, כשמחזיר החלומות, שעוסק בהפקה עבור הטלוויזיה, חודר לתוך חלומותיה, מחזיר אותם, שותל בה חלומות וזיכרונות.
הגיבורים האחרים הם ליאור ואלון, שני תאומים, בניהם של שלמה ונעמה. שלמה הוא סוחר משקאות חריפים בעל עסקים אפלים עם אדם בשם ניקולאי בברית המועצות, ואחר-כך ברוסיה. הוא נעדר מהבית אבל מפרנס את משפחתו בנדיבות. נעמה נוטשת את הבית, נוסעת לברלין לסיים את הדוקטורט שלה. מסתבר שאלון אושפז בילדותו בשל הפרעות נפשיות, וב"הווה" הוא עוסק בתרגום, מבלה את כל הלילות בשיטוטים בעיר, וישן ביום. הייתה לו אהובה בשם נועה, שכמוהו אהבה לשוטט בלילות, אך היא נעלמה לו. ליאור מועסקת על-ידי מחזיר החלומות כמטפלת ב"חולמת". ליאור נקראת על שמו של סמ"ר ליאור שהיה אהובה של אמה ונהרג במלחמה.
הרקע לעלילה הוא תל אביב בסוף המאה ה-20, שבניגוד לשאר הארץ, מתרחשות בה שתי תופעות קטסטרופליות: ענן שחור מכסה את שמיה תדיר, וגשם זלעפות ניתך בה מינואר ועד יוני, קור אימים שורר ברחובות המוצפים, ועשרות חסרי בית מוצאים את מותם; בשל מזג-האוויר הנורא, מתחוללת בעיר מגיפה מוזרה שגם היא מפילה חללים. העיר בסכנת הסגר וכתר, והעניין נדון במוסדות מדי פעם מחדש. האוכלוסייה המבוססת נוטשת את העיר, וחסרי בית ופושעים פולשים אל תוך הדירות הריקות.
חבורת מסעדנים מנדבת עבור הקבצנים אוהל גדול המוקם בשדרות רוטשילד, אך אחרי 25 ימים האוהל נסחף ברוח, והקבצנים שוב זרוקים ברחובות. יואל מנסה את כוחותיו כמחזיר חלומות על נועם, אחד הקבצנים, וזה נעשה ברבות הימים ליושב-ראש איגוד הקבצנים, ואף מוזמן לטלוויזיה.
אלון, הכמה להחזיר לעצמו את נועה, פונה אל הקבצן שמסרב להגיד לו מיהו מחזיר החלומות, ומוכן לטפל בחלומות של אלון בעצמו, אלא שבמקום להחזיר לו את חלום חייו, הוא שודד את כספו ונעלם. אלון רודף אחריו ומתעלף, והקבצן מוצא אותו ומטפל בו. כשהסתבר לו מי הקבצן, אלון מכה אותו וחונק אותו. אלא שהעניין איננו ברור (כמו כל סיפור העלילה בספר) - ייתכן שזה רק חלום, וייתכן שמחזיר החלומות (אליו פונה אלון מאוחר יותר), עשה את המעשה, ושתל באלון את הזיכרון שכאילו הוא הרג את הקבצן.
ליאור, שראתה את אלון מתרועע בלילה עם הקבצן, משוכנעת שאלון הרג אותו, ומדביקה בחשד הזה גם את אביה. ליאור נדבקת במגיפה, ומידרדרת אל מותה. אביה חוזר מסנט פטרבורג ומוצא את גופת בתו.
המוני בני אדם מעוניינים בשירותיו של מחזיר החלומות, והוא שוכר אולם גדול לשינה עבור הפאציינטים שלו, שאת חלומותיהם הוא מחזיר, ולמעשה, הוא עושה בתודעתם כבתוך שלו. השאלה הגדולה שכל קורא סביר אמור לשאול את עצמו: לשם מה, לכל הרוחות, צובאים אנשים לפתחו של "מחזיר החלומות"? איזה "ביג דיל" יש בהחזרת חלומות, שלשם כך צריכים האנשים לשלם במיטב כספם? אבל התמיהה הזאת טובעת בים של תמיהות רבות אחרות, ובעמימות התמידית השוררת בכתוב (הכוללת גם ערבוב זמנים, כך שהקורא לעולם איננו יודע אם הוא מתקדם, או חוזר אל העבר).
כאשר העוזר של מחזיר החלומות, שמעון כצנלסון, מבקש בעצמו לקבל טיפול ממחזיר החלומות - הלה נתקף בטירוף, ובעקבות כך קורים בתל אביב שני אירועים: שריפות ענק פורצות בעיר, ולאחר-מכן שמש זורחת שוב, ותושבי העיר חוזרים לתל אביב מהארץ ומחו"ל.
החולמת, רחל, שנטשה את מחזיר חלומות משום השליטה שלו בה, נעשית חסרת בית, כמו הקבצנים. מוהנד, נער ערבי מוצא אותה ומציל אותה, אך אינתיצאר, אחותו, המבקשת לשחרר את אהוב ליבה מהכלא, מתכננת לחטוף אותה כדי שתהיה קלף מיקוח לשחרור אהובה. הנער הערבי, שהתאהב בחולמת, למרות שהיא בת 37, מבריח אותה, והיא חוזרת לתל אביב החרוכה מהשריפה, אך המתחדשת עם זריחת השמש עליה. יש עוד עלילות משנה, שאני משוכנע שגם המחבר איננו יודע למה הן משובצות בספר.
הדמיון ל"הדבר" של קאמי ול"על העיוורון" של סאראמגו בולט לעין, אך שם לפחות משתמע משהו, יש איזה קשר בין האבסורד ובין הריאליה, יש נמשל, וניתן להסיק מסקנות - בסיפור שלפנינו יש אנדרלמוסיה אדירה של חלומות ומציאות הזויה, ולקורא אין מושג מה הזוי ומה סופֶּר הזוי, ובוודאי שאין שום סיכוי שמכל הבלגן הזה מישהו יכול להסיק איזו מסקנה - וכל זה מתמרח על-פני 406 עמודים, שהם לרוב משמימים, ולקראת הסוף - ממש מעצבנים.
אני מבקש לדעת אם מישהו הצליח לקרוא את הספר הזה עד סופו, כמוני, ואם הגיע לתובנות כלשהן, אליהן לא הצלחתי אני להגיע מפאת קוצר המשיג.

על "מחזיר החלומות" של ניר ברעם, כתר 2006, 406 עמ'
תאריך:  09/09/2014   |   עודכן:  09/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עינוי!
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לאחר כמה סרטים משעממים
אהרון שחר  |  9/09/14 21:25
2
החוק לקריאת ספר...
עזרא מנצור  |  10/09/14 00:27
3
זה הקורא ספר הגורם לו לעינוי
ועדיין ממשיך בכך  |  10/09/14 06:31
4
אני לוקח החלטה עוד הרבה קודם
רמי רצון  |  10/09/14 08:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש אידסיס
ההסבר ה"פשוט" להתנהגותם הכפייתית של אנשי השמאל ובמיוחד אלה הישראלים הוא ללא ספק שהם נגועים במה שניתן לכנות "תסמונת סטוקהולם" עם שינוי קטן: במקום חוטף אני מחליפה ביישות ערבית מוסלמית שרוצה לחסל אותנו
איתן קלינסקי
פרשת "שופטים" פותחת לנו צוהר איך לנהוג בנושאי צבא בעת שלום ובעת מלחמה    הפרשה מחייבת אותנו לפטור מחובת גיוס לא רק מי שנסיבות חייו עושות את סכנת מותו בקרב לבלתי נסבלת, אלא גם את כל "הַיָּרֵא וְרַך הַלֵּבָב" העלול להדביק את אחיו הלוחמים בפחדיו וברכות לבבו ולפגוע במאמץ המלחמתי
מרדכי ליפמן
מידי פעם אנו שואלים כיצד יכולים יוצרים בתקשורת, לצייר את ישראל בצבעים שחורים משחור, ליצור תמונה שונה כל כך מן המציאות. בו-זמנית אנו גם משקיעים מאמץ ניכר לשכוח, בחיי היומיום "מציאות" מדומה זו. אלא שבתקשורת מזכירים לנו אותה, שוב ושוב
עו"ד יואב ברקאי
אם חלילה נפגע ילד בתאונה בזמן הלימודים - ישנם מספר גורמים שיתבקשו לתת דין וחשבון ואולי אף לשאת באחריות, לצד הביטוח האוטומטי שיש לכל תלמידי ישראל
מתי דוד
ברית האדום והירוק נגד הכחול לבן, זהו הנוסח החדש של האנטישמיות הישנה, שתורגם לאנטי ציונות ישראלית.
הסיסמאות של הברית הן: הכו בישראל הלאומנית והצילו את פלשתין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il