X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יח"צ לאובמה: גיוס העולם מול עוצמה צבאית של "המדינה האיסלאמית", חסרת יכולת להשתלט אפילו על בגדד. עשרות מדינות בקואליציה, ורק גורם אחד צריך להילחם: הצבא העירקי "המדינה האיסלאמית" מקרינה איומים שוני, אך אין להפוך את ה"כלב הנובח" לנמר אימתני
▪  ▪  ▪
ברק אובמה. מנהל קרקס [צילום: AP]

בשנת 1952 הופק הסרט ההוליבודי "הגדולה בהצגות תבל". זה היה אחד מגדולי סרטי הקופה של הוליבוד, הוא זכה בכמה פרסי אוסקר, השתתפו בו גדולי השחקנים של הוליבוד, 1400 אנשי קרקס ומאות חיות. אני חושב שממש לנגד עינינו, בספטמבר 2014, מתחוללת הגדולה בהצגות תבל: הקואליציה הענקית של למעלה מ-40 מדינות שמובילה ארה"ב למלחמה נגד "המדינה האיסלאמית" שבעירק וגם בסוריה.
קרקס אחד גדול, שלדעתי הוא בראש ובראשונה תוצר של יחצ"נות, פרי פוליטיקה פנימית אמריקנית לקראת הבחירות בנובמבר לקונגרס האמריקני, ומאמץ לשפר את הדימוי הירוד של אובמה כהססן וחלש. מצעד איוולת בנוסח המאה 21.
למה? קודם לכל צריך להבין מה היא העוצמה הצבאית של "המדינה האיסלאמית". אלו לא הפרשים והקשתים ההונים שהביסו את מה שנשאר מהאימפריה הרומאית; אלו לא הפרשים המונגולים שבאכזריות איומה הביסו את הציביליזציה המוסלמית ואת הח'ליפות העבאסית של בגדד; אלו לא היאניצ'רים העות'מאנים שהביסו את צבאות אירופה והיו אימת מדינות אירופה במשך מאות בשנים. מדובר כאן בעוצמה צבאית זערורית המורכבת מ-3 חלקים: גוף לוחם עיקרי, ללא נשק מתוחכם, המונה כ-15 אלף לוחמים חדורי קנאות איסלאמית קיצונית; כ-20 אלף אנשי שבטים סונים נושאי נשק התומכים "במדינה האיסלאמית"; עד 1500 קציני צבא סונים ששרתו בזמנו בצבא צדאם חוסיין. זאת העוצמה נגדה מקימה ארה"ב קואליציה עולמית?!
לירות ב-10 תותחים בחלון ראווה אחד! ומה שמצחיק הוא שבסופו של דבר איש מאנשי הקואליציה העולמית לא ילכלך את ידיו ויקריב קורבנות בלחימה על הקרקע נגד ה"מדינה האיסלאמית". מי שיצטרך לכבוש את מוסול יהיה הצבא העירקי, שלפי שעה הוא קיים על הנייר! על סוריה אין בכלל מה לדבר. שמה זאת אופרה אחרת לגמרי.
שנית, להערכתי "המדינה האיסלאמית" אינה מהווה שום איום קיומי על-אף מדינה שכנה: לא על אירן, לא על סעודיה, לא על ירדן ולא על טורקיה וגם לא על משטר אסד, בוודאי לא על ארה"ב. יתר על כן: אני מעריך כמעט בוודאות של"מדינה האיסלאמית" אין שום יכולת, שום סיכוי, להשתלט על בגדד! ובכלל, היא טרם ביססה את שליטתה באזורים שנכבשו על-ידה.
אבל, לפתע פתאום היא הפכה לאיום העולמי הגדול ביותר שרק בו צריכה ארה"ב להתמקד. אסד וקצביו ואלפי הקורבנות הממשיכים להירצח שם, חלקם בנשק כלור כימי? אירן והגרעין והטרור? טרור הג'יהאד העולמי ואל-קאעידה? הם הושלכו לפי שעה לפינה! זה לא אומר שה"מדינה האיסלאמית" אינה איום, אבל בוודאי לא כזה כמו שכל מערך ההסברה והתעמולה האמריקני מתאר אותו. הפכו כלב נובח לנמר אימתני!
מה הם כן הם האיומים והסיכונים האמיתיים המצויים ב"מדינה האיסלאמית"? ה"המדינה האיסלאמית" היא אחד מהתוצרים של שני תהליכים מרכזיים שעברו על האזור ב-10 השנים האחרונות ובעיקר ב-4 האחרונות: האחד, המדיניות האמריקנית שתחילתה בכיבוש עירק ב-2003 בזמן הנשיא בוש, והמשכה בפינוי עירק ב-2011 על-ידי אובמה; השני הטלטלה המדינית, החברתית והדתית שעבר העולם הערבי מאז 2011 (מה שהאמריקנים והמערב הבינו בטעות כ"אביב הערבי"). אחת התוצאות המרכזיות הייתה התמוטטות המשטרים הריכוזיים החזקים, הרודניים, בעירק ובסוריה.
לכן, ה"מדינה האיסלאמית" מגלמת את כל הר הגעש שהתפרץ באזור והקורא תיגר על תרבות המערב ועל כל הסדר המדינתי של האזור.
ככזאת, היא מהווה אבן שואבת ומדרבנת לכל הגורמים "הדפוקים", המטורללים, האנרכיסטים והמנוכרים בכל העולם. לא מדובר כאן על אפגניסטן הרחוקה, אלא על אזור שבלב הסהר הפורה הקרוב לאירופה. וכאן טמון האיום, שהמערב רואה אותו כחמור ביותר: אותם אזרחי המערב שהתגייסו לשורות "המדינה האיסלאמית, צברו ניסיון קרבי ונשטפו באידיאולוגיה איסלאמית קיצונית- יחזרו לארצותיהם ויקימו שם תאי טרור.
לא מדובר בבודדים אלא כבר בלמעלה מאלף, ומספרם עלול לגדול מיום ליום אם ה"מדינה האיסלאמית" לא תתחיל לנחול מפלות. לפי שעה הניסיון של "המדינה האיסלאמית" להשתלט על השטח הכורדי לא הצליח, כמו גם הניסיון להשתלט על סכרים גדולים וקריטיים.
כל התופעה הזאת של ארגון טרור איסלאמי שמקים לו מדינה והאסטרטגיה שלו היא הברוטאליות המופגנת, תוך נכונות להילחם בכולם ולהרגיז את כולם- היא חדשה, ומצויה ברגע זה בהתהוות.
גם אם היא תובס ותושמד בעירק, הבעיה המרכזית של האזור תמשיך להיות חיה וקיימת: היעדר משטרים ריכוזיים חזקים, תסיסה חברתית ודתית עמוקה, ארגוני טרור וגרילה שונים ומשונים, וחתירה אירנית להגמוניה במפרץ הפרסי והסהר הפורה.
כן, "שכחתי" את ישראל. היא לא חברה פורמלית בקרקס הקואליציה, אך יכולה להפיק ממנו הרבה תועלת, אך זהו כבר נושא אחר.

תאריך:  15/09/2014   |   עודכן:  15/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרקס אחד גדול
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הקרקס הוא שבקטאר יושב ליצן על
ספוילר  |  15/09/14 16:08
2
השאלה מי הבדיחה הגדולה יותר
רני  |  15/09/14 22:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
לא פלא שכ-48 ח"כים, שחלקם הם אפילו אנשי שלום, משודרגים לרצון מנהיגיהם הנעים בין ימין קיצוני לתאוותנות שלטונית - פוליטית ואופורטוניסטית
עמי דור-און
סוקרטס סיפר על מבחן שככל הנראה העיתונאים לא שמעו עליו, כשהם מפרסמים סיפורים שאינם בהכרח נכונים ואינם תורמים לקהל הקוראים
צ'לו רוזנברג
חוסן חברתי-כלכלי הוא מיסודות הביטחון הלאומי. חברה שסועה, בלתי שוויונית, עם בעיות כלכליות קשות, אינה מסוגלת לייצר ביטחון מקסימלי גם אם משקיעים את אחרון השקלים בהצטיידות או כל דבר אחר הקשור בביטחון
עו"ד חיים שטנגר
המערכת מגנה על עצמה, בכל דרך אפשרית. עותרים כאלה דוגמת יואב יצחק ואחרים המעזים לצאת חוצץ נגד המערכת המשפטית, מסווגים במקרה הטוב, כ"עותרים צבעוניים" ובמקרה הרע כ"עותרים תמהוניים", כך מצליחה המערכת המשפטית להשתיק כל ביקורת נגדה
עמי דור-און
התהודה הרחבה שעורר מכתב הסרבנות לא נולדה מאליה. ברור לחלוטין כי יד מקצועית בחשה בקלחת. ולכן כל כך חשוב שהציבור שוחר האמת יקבל את התשובות האמתיות לתהיות לגבי נסיבות הולדת המכתב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il