X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם נפילה מגרר היא תאונת דרכים? בית משפט השלום דחה פרשנות יצירתית של חברת ביטוח וקבע שאכן מדובר בתאונה - והנפגע זכאי לפיצוי
▪  ▪  ▪

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים נועד להקל באופן משמעותי על קבלת פיצויים בידי מי שנפגע בתאונה. עם זאת, לא כל אירוע שמתרחש בקשר עם שימוש ברכב פירושו "תאונת דרכים" במובנו של החוק. מאחר שהחוק נועד לאפשר לנפגעים בתאונה לקבל בקלות יתרה פיצויים מחברות הביטוח, לעיתים עיקר הדיון המשפטי סב על שאלה טריוויאלית לכאורה: האם האירוע הנדון עונה להגדרה של "תאונת דרכים".
כעניין שבשגרה חברות הביטוח, שצריכות לשלוח יד לכיס ולפצות נפגעים, יוצאות מגדרן כדי לשכנע את בית המשפט שלא מדובר בתאונת דרכים, ואילו הנפגעים משמיעים טענות כרימון שנועדו לשכנע, כי האירועים הנדונים הם תאונות דרכים למהדרין.
מעניין שהחוק עצמו אינו ממש לעזר והוא דוגמה טובה לחומר ביד הפרשן: זהו דבר חקיקה מפותל, מתפתל, עתיר סתירות ופעמים מבולבל למדי. חקיקתו נעשתה טלאי על טלאי והגדרותיו תוקנו ונמתחו עד אין-קץ על יסוד שורה ארוכה של מקרים שאליהם נדרש בית המשפט מפעם לפעם. לדוגמה, בהתאם לחוק טעינת מטען או פריקתו מייצרת "חזקה ממעטת" (או בעברית: הנחת מוצא) שהאירוע הנדון אינו מהווה שימוש ברכב מנועי, לצורך זכאות לפיצויים - והמשמעות היא שהנפגע לא יקבל פיצויים מחברת הביטוח. ואילו כניסה לרכב או ירידה ממנו משמשים "חזקה מרבה" (שוב, הנחת מוצא) שהאירוע דווקא כן עונה להגדרה של "תאונת דרכים" - ואו אז חברת הביטוח תאלץ לשלם.
מקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב עסק בשאלה אם נפילתו של אדם מרכב גרר נכנסת בגדר "תאונת דרכים" ומזכה בפיצויים. מכוניתו של שבתאי אספור נתקעה והוא הזמין גרר. נהג הגרר שהגיע למקום ביקש משבתאי לשבת ליד הגה המכונית ולכוונו, שעה שהרכב מועלה לגרר. לאחר שהמכונית הועלתה לרמפה של הגרר, שבתאי ניסה לרדת למטה בקפיצה. אלא שרגלו נתפסה בדופן הגרר, והנפילה גרמה למתיחת השריר ולקריעת גיד אכילס.
חברת הביטוח, שהעדיפה שלא להחסיר 100,000 שקל שדרש הנפגע בגין נזקיו, טענה, כי שבתאי סייע לנהג הגרר בפעולה של העמסת הרכב - וכזכור, "החזקה הממעטת" שבחוק קובעת, כי אירוע שמתרחש בעת פריקה או טעינה אינו עונה להגדרה של "תאונת דרכים".
אלא שבית המשפט לא נמצא שותף לטענה המחוכמת (27.8.14), וכנגדה הציע השקפה מלומדת לא פחות: בה העת ששבתאי עזר לנהג הגרר להעמיס על הרמפה את רכבו התקוע, הוא גם ניסה, הבהירה השופטת אורלי מור-אל, לרדת מהרכב (אם כי בקפיצת ראש) - וירידה מכלי רכב מהווה, כזכור, הנחת מוצא להיות האירוע תאונת דרכים לכל דבר ועניין.
ומה לעשות שבמקרים מסוג זה, שבהם הנחות מוצא סותרות זו את זו משמשות בערבוביה, בית המשפט העליון מעדיף את טובת הנפגע החלש על פני רווחתה של חברת הביטוח ובוחר לקרוא לאירוע "תאונת דרכים"? כך היה גם במקרה של שבתאי, והנתבעים חויבו לשלם לו 95,000 שקל.

ת"א 44825-12-11, אספור נ' ברקאי ואח'
הכותבים הם ממשרד מקונן, פלומו, פרנלדס ובלאייר
תאריך:  18/09/2014   |   עודכן:  18/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
שלושה שבועות עברו מסיום מבצע "צוק איתן" ועד לירי הראשון - בדיוק ממוצע בין הזמן המקביל שחלף אחרי מבצעי "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה"
צ'לו רוזנברג
טוב עשה דיסקין שתמך בבנט אך הוא אינו מגלה דבר חדש    רוב הם אינם מרגישים שום צורך לשאול, לבקר ולעמוד על שלהם
רביבה בן-זאב
עמותת אלו"ט, בשיתוף עם אנשים טובים וגופים איכפתיים גייסו את כל המשאבים ועשו למען האוטיסטים: בית שיחיו בו ויהיו מוגנים בין כתליו גם כאשר הוריהם יזדקנו וילכו לעולמם
עמי דור-און
לתפקיד הרמטכ"ל במדינה בעלת נתונים אסטרטגיים כבדי משקל ובעייתיים כמו ישראל, דרוש מפקד צבאי מנוסה וחכם מן המעלה הראשונה. אנחנו לא זקוקים לרמטכ"ל "נחמד" שמנסה לרצות את כולם. מן הטעם הזה חשוב ביותר שראש הממשלה יצלול לעומק הבעיה הניצבת כיום בפני ישראל וישאל את עצמו מה הפתרון הנכון
עו"ד חיים שטנגר
קיימת חשיבות רבה להגדרתה של דירת מגורים, אם וככל שתתקבל ההצעה שמקדם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, למסות מי שבבעלותם, שלוש דירות מגורים או יותר, בעת ובעונה אחת. יושם אל לב ויודגש, כי עניין לנו בדירות מגורים ולא בדירות, שאינן משמשות, כדירות מגורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il