X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חג הסוכות הוא מועד טוב להתכנס ולעורר את המחאה. העם רואה שהמשק נכנס להאטה מסוכנת וככל שתוכניות לפיד ימריאו על-כנפי הדמיון כך יהיה רע יותר
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. התפוח נפל רחוק [צילום: פלאש 90]

במאמרו המונומנטלי שנכתב ב-1963 קרא יצחק בן-אהרון לאיחוד תנועות הפועלים. בכותרת המאמר, המושאלת בחלקה, מכותרת מאמרו של בן אהרון נקרא הקורא לנקוט פעולה שתמנע את איוולת מע"מ 0.
כל הקורא את ראיון החג רחב היריעה שהעניק יאיר לפיד לעיתון הבית שלו נחשף למספר תובנות מעניינות. אתרכז באלה המתייחסות לכלכלה ולא לאלה המתייחסות לייסורי יאיר, המייחס לעצמו תואר של מנהיג, הלא כל כך צעיר.
באשר לכלכלה הרי שלפיד מיחס לעצמו את הצלת כלכלת ישראל. עובדתית אין הדבר כך ויעיד על כך הגרעון הנמוך השנה. אולם באשר לתוכנית המע"מ הנואלת הוא מייחס לעצמו את אצטלת החדשן שמנער מעליו את השמרנים שלא עשו דבר ומפחדים משינויים.
אביו, טומי לפיד יכול היה לקבל את תפקיד שר האוצר עקב זכית שינוי ב-15 מנדטים בבחירות לכנסת ה-16. לפיד האב שעלה עשרות מונים בכישוריו ההשכלתיים, ניסיונו הניהולי, האינטליגנציה וכושר הביטוי על צאצאו נמנע מלדרוש את תפקיד שר האוצר בהכירו בעובדה שאינו מתאים לתפקיד.
התפוח נופל לעיתים, בניגוד לחוק הכבידה, רחוק מהעץ. יאיר הבן רואה עצמו רפורמטור ומתעקש בקשר למע"מ 0. אם שלושה אנשים, אומר הפתגם, אומרים לך שאתה שיכור מוטב שתלך לישון. במקרה שלנו אין כלכלן שיגיד שמע"מ 0 לא יגרום לעלית מחירים, אך שר האוצר מתעקש להתעלם. רצוי היה שבמקום לנהוג ינסה לקרוא ספרות מקצועית.
מה ניתן לעשות? מחאת העם ב-2011 הצביעה על מצוקות תוך הנחה הגיונית שהממשלה יודעת כיצד לפתור את הבעיות. מסתבר שהידע הרצון והיכולת לא קיימים או לא חברו יחדיו ופרט לשיפור בחינוך לגיל הרך לא נעשה דבר. אין להתייחס להצגת שקפים על-ידי ראש הממשלה כעשייה.
הממשלה כמו בפירמה עסקית היא ההנהלה והעם הוא הדירקטוריון. הדירקטוריון שהבחין ב-2011 שההנהלה אינה מתפקדת הביע את מחאתו. מאחר שאין שינוי על הדירקטוריון להכתיב לממשלה כיצד עליה לפעול.
חג הסוכות הוא מועד טוב להתכנס ולעורר את המחאה. העם רואה שהמשק נכנס להאטה מסוכנת וככל שתוכניות לפיד ימריאו על-כנפי הדמיון כך יהיה רע יותר. יש לדרוש מהממשלה לפעול כדלקמן:
- לא לבצע את סיוט מע"מ 0 ובמקומו להכפיל את שכר חיילי החובה ולפזר את מענק השחרור לאורך השרות. בצורה זו חייל קרבי יוכל להשתכר כ-2000 ש"ח. לחודש ולא ישען על עזרת ההורים ובמצבים קיצוניים אף לעזור להם. יש לפחות 50000 חיילים המקבלים סיוע שוטף מהצבא.
- לבטל מע"מ על חשמל ומים למשקי בית וכן מע"מ על מצרכי יסוד דבר שיכול לשמש שיפור מידי למשקי הבית ב-400-500 ש"ח לחודש. שינוי זה יכול להתבצע מידית ולהגיע כולו לידי משקי הבית. זאת במקום ביורוקרטיה הכרוכה במס הכנסה שלילי או טכניקות דומות.
- על הממשלה להציג תוכנית מסודרת בדבר הגדלת כמות הדירות הנבנות שאת תוצאותיה נראה בתוך כ-3 שנים. התוכנית צריכה לכלול מסלול בו יובטח ליזם שהדירות ייקנו על-ידי המדינה במחיר מינימום מובטח מראש במידה ולא יצליח למוכרן.
- האמור לעיל עשוי לעלות כ-2 מיליארד ש"ח בהנחה שההוצאה על מע"מ 0 תיחסך.
מספרים שבעת העברת תפקיד בין שני מנכ"לים אמר המנהל היוצא שהוא השאיר באחת המגירות 3 מעטפות. אם החברה תקרטע יוכל לפתוח הנכנס את אחת המעטפות. לאחר תקופה כשהחברה מקרטעת נפתחה המעטפה הראשונה ובה היה כתוב: "האשם את קודמך". לאחר תקופה כשהמצב לא השתפר המעטפה השנייה הורתה: להכריז על תוכנית רה ארגון. המעטפה השלישית הורתה להכין 3 מעטפות. אם הממשלה לא תבצע את הוראות הדירקטוריון תצטרך הפעם להכין 3 מעטפות.
פול סמואלסון הכלכלן זוכה פרס נובל. בבואו להסביר את חוק היתרון היחסי, לידיעת לפיד יש דבר כזה, בהמחישו את העקרון של התמחות ביתרון המוחלט. הוא תיאר זאת בדוגמה הבאה: בעיר מסוימת היה עו"ד שהיה הטוב בתחומו בעיר אך היה גם הקלדן, כתבן במקור, הטוב בעיר, למרות זאת ישכור שרותי קלדנות ויתרכז בעריכת דין. לפיד מתעקש להיות גם שר אוצר וגם נהג. האם הוא רומז שיתרונו המוחלט הוא בנהיגה? האם שאיפתו הסודית היא להיות נהג שר?אם כך תנו לו וניפטר מעונשו של זה. המחיר סביר.

תאריך:  28/09/2014   |   עודכן:  28/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
"צוק איתן" מאפשר לנתניהו שני סוגי אופק מדיני, ליהודים או לאויביהם. ראוי שנתניהו יבהיר לאלתר שבתפקידו כרה"מ של מדינת היהודים חובתו לדאוג לאופק מדיני ליהודים ולא לאויביהם. נאום השטנה של אבו מאזן מסייע להבהרת חובתו זו
צ'לו רוזנברג
אותו ראש ממשלה, אותה קואליציה בישראל המקדשת את הסטטוס קוו, ומנגד אבו מאזן החלש, הבלתי יצירתי בעליל
יאיר דקל
הסטטיסטיקים מדברים על המושג טעות דגימה. מסתבר שטעות של חמישה אחוזים היא סבירה לחלוטין לסטטיסטיקאים, אבל היא לא כל כך סבירה לציבור הרחב ולי
ישראל רוזנבלט
הפרשנית הפוליטית של ידיעות אחרונות סימה קדמון, מאוד מאוכזבת מסקר שערך העיתון. תיסכולה עוד גבר כאשר הסקר גילה שנתניהו הוא המועמד המועדף על הציבור לתפקיד ראש הממשלה
איתן קלינסקי
כל עוד הכוח טמון בנו, מחובתנו לאמץ את הנגד, כאשר אנו עדים למציאות חברתית, המחייבת אותנו לשנס מתניים להשתית בחברתנו מסר לחברה שוויונית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il