X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוזנטל, גוטסדינר, פינטו

וישמן ישורון ויבעט

כאשר רבנים מעדיפים למלא את כרסם במנעמי העולם הזה במקום בש"ס ובפוסקים, התוצאה המתחייבת היא עבריינות דתית ופלילית - הגורמת לחילול השם. אירועי השבועות האחרונים ממחישים זאת היטב
▪  ▪  ▪
פינטו. 1.2 מיליון דולר [צילום: פלאש 90]

"וישמן ישורון ויבעט, שמנת עבית כָּשׂית, ויטוש אלוה עָשָהוּ, וַיְנַבֵּל צור ישועתו". זהו אחד הפסוקים הידועים ביותר בפרשת "האזינו", אותה קראנו בשבת האחרונה, למחרת ראש השנה ולפני יום הכיפורים. שלוש המילים הראשונות אפילו הפכו למטבע לשון, הנמצא בשימוש גם מחוץ לחוגים דתיים או תנ"כיים.
פשט המילים ידוע: עם ישראל זכה לשפע, אך בכפיות טובה הוא מורד במלכו של עולם. אך לר' עובדיה מספורנו ול' נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב מוולוז'ין) יש פירוש אחר. שניהם, במרחק של כמה מאות שנים זה מזה, שמו לב לשימוש יוצא הדופן במילה "ישורון" ופירשו: מדובר בראשי העם, בבכיריו, באנשי המעלה. הללו סטו מן הדרך, ואזי אין להתפלא שפשוטי העם הלכו בעקבותיהם.
כמה אירועים בשבועות האחרונים נראים כהוכחה לדבריהם של הספורנו והנצי"ב. כאשר רבנים הופכים לרודפי בצע, כאשר הם רוצים להשמין, כאשר הם ממלאים את כרסם לא בש"ס ובפוסקים אלא במנעמי העולם הזה - התוצאה ההכרחית היא נטישת דרך התורה ("ויטוש אלוה עשהו") וחילול השם ("וינבל צור ישועתו"). הפסוק הזה אינו רק בגדר אזהרה, אלא גם בגדר נבואה: אם יתממש חלקו הראשון, תהיו בטוחים שיתממש גם חלקו השני.
הרב מאיר רוזנטל היה ראש לשכתו של הרב הראשי לישראל, אבל החליט שהוא יכול לעשות מיליוני דרך מתן אישורים כוזבים על רבנות - אישורים שהיו שווים הרבה כסף לחיילים, שוטרים וסוהרים. החליט ועשה: יצר תעשיה של זיופים, השתמש במעמדו ושלשל לכיסו לפחות 2 מיליון שקל. אחד מעוזריו העיקריים היה הרב אהרון גוטסדינר, רב המחוז הצפוני של המשטרה, אשר השתמש במדיו ובמעמדו ואפילו בסמל המשטרה כדי לקדם את העסק התרמיתי שניהל יחד עם הרב רוזנטל. שניהם נשלחו לכלא (יום ב', 29.9.14) לתקופות ממושכות: הראשון לשבע שנים, השני לארבע.
קצת קודם לכן, הודה הרב יאשיהו פינטו שהוא שיחד את תת-ניצב אפרים ברכה ב-400,000 שקל והיה מוכן לתת לו הרבה יותר מזה. הוא גם עומד להודות שהשתמש לצרכיו האישיים ב-1.2 מיליון דולר שנתרמו לעמותת "חזון ישעיה" ונועדו לנזקקים.
הפרקליטות עודנה בוחנת את תיקו של הרב יונה מצגר, החשוד בקבלת שוחד ובגניבות של מיליוני שקלים כאשר שימש כרב הראשי לישראל. על-פי פרסומים שלא הוכחשו, חוקרי המשטרה מצאו בביתו מאות אלפי שקלים במזומן, מוחבאים בתוך ספרי קודש.
המשותף לכל אלו: רבנים ששמנו ולכן בעטו. רבנים שרצו כסף, והרבה. זה הוביל אותם לבצע לא רק עבירות פליליות חמורות, אלא גם לעבור על שורה של ציוויי תורה. גם התורה אוסרת לגנוב, לרמות ולקבל שוחד. יתרה מזאת: ההלכה אומרת, שקרוב לוודאי שלא ניתן לכפר אפילו ביום הכיפורים על גניבה מן הציבור - וזה מה שעשו (לפי ההרשעה או לפי החשד) אותם רבנים - משום שאי-אפשר לעולם להחזיר את הכסף במלואו, שהרי הציבור מורכב מיחידים שחלקם הולכים לעולמם.
התוצאה האחת והיחידה של כל אלו היא חילול השם נורא - עבירה עליה אומר הרמב"ם שניתן לכפר רק במוות, אם הוא בא אחרי תשובה, יום הכיפורים וייסורים. ותשובה, מדגיש הרמב"ם, מתחילה בהכרה בחטא ובווידוי עליו - אך רוב אלו שהזכרתי, טוענים לחפותם וממילא לא עוברים את הסף של התשובה; אז כיצד יוכלו לכפר על חילול השם שגרמו במעשיהם?
אנו נמצאים ערב יום הכיפורים, זמן המחייב חשבון נפש פרטי וציבורי, גם בסוגיה העגומה של יחסי רבנים-שקלים. במישור הפרטי: כל רב צריך לבחון האם כפיו נקיות, האם הוא מקבל רק מה שמגיע לו, האם אינו לוקח תשלום תמורת "תיווך" מול הקדוש ברוך הוא. הנותנים צריכים לבחון האם קבלת הכספים חוקית, האם הם נרשמים כדין והאם בכלל יש הצדקה לשלם אותם.
במישור הציבורי: כיצד הגענו למצב בו דווקא רבנים, ובעלי מעמד בכיר, נכשלים לא פעם בחטאי ממון? האם אנחנו בוחרים את האנשים הראויים ביותר לתפקידי הנהגה דתית? האם צורת הבחירה מאפשרת לבחור אנשים ישרים ומתאימים, או שהפוליטיזציה שלה מקדמת את ההפך? התשובות לשאלות הללו יקבעו האם בשנים הבאות נחזה בעוד רבנים הנשלחים אל מאחורי סורג ובריח, או נשכיל לשים עלינו רבנים שיהוו דוגמה אישית לצניעות וטוהר המידות.

תאריך:  30/09/2014   |   עודכן:  30/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וישמן ישורון ויבעט
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
כואב ונכון אך מתעלם מהשותפים
יואל משה  |  30/09/14 14:55
 
- יכולת גם להוסיף:
יוסי ק  |  1/10/14 13:30
2
תגיד פינטו, זה הכל נכון?
אצבעוני  |  30/09/14 16:26
3
סנדויץ
שוטר  |  30/09/14 18:12
4
לידעתך אין איסור לרב לקבל כסף
לאיתמר לוין  |  30/09/14 19:48
5
איך אפשר להגיד ויבעט
מירב שיר  |  30/09/14 23:02
6
איך אפשר להגיד ויבעט
מירב שיר  |  30/09/14 23:02
7
היררכיה בממסד הדתי רקובה,אמונה
צ. שירן  |  1/10/14 13:41
8
כול הכתבה בגלל
אורית ברגר  |  1/10/14 19:47
 
- אורית ברגר אדם לא נותן לקצין מ
יוסי ק  |  2/10/14 01:35
9
פינטו בושה ליוצאי מרוקו
איש החולות  |  13/10/14 22:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת מצגר (ב)
איתמר לוין
ערוץ 10: וינשטיין יאמץ את המלצת המשטרה להעמיד לדין את הרב הראשי לשעבר, החשוד בקבלת מיליוני שקלים    מקורב של הרב יהיה עד מדינה נגדו, כולל על ניסיונות השיבוש
אריה אבנרי
נתניהו הנהנתן - הטיפול בתיק "ביבי טורס" לא הסתיים עדיין. מעניין לדעת האם עד סיום כהונת לוינשטיין בעוד שנתיים תתקבל הכרעה    מצגר העבריין - כל הסימנים מעידים על כך שההכרעה בפרקליטות בעניינו של הרב מצגר תיפול אחרי החגים. השאלה רק באיזה חג ובעיקר באיזו שנה    רותם הנקמן - היועמ"ש טרם נענה לדרישת אומ"ץ לפתוח בחקירה של מח"ש לבירור טענות רפי רותם על מעצרים והשפלות בכל פעם שהוא מתראיין לתקשורת
איתמר לוין
ראש אגף החקירות אימץ את עמדת החוקרים והעביר את עמדתו לפרקליטות מחוז ירושלים - הצפויה להסכים איתו משום שהיא מלווה את החקירה בזמן אמת    ההכרעה - בידי וינשטיין, לאחר שימוע
איתמר לוין
נתניהו היה צריך לבחור בין שתי אפשרויות סותרות ביחס להסכם עם אירן    שירות התעסוקה, ארגוני נשים ומפלגות עדתיות צריכים לבחור האם להודות שנכשלו או שאין עילה לקיומם    כסף ורבנים - סתירה במונחים    מדוע פעל וינשטיין בניגוד לקו שהוביל    ומהו היחס הנכון לחנוכה
איתמר לוין
לאחר שמונה ימי מעצר מלא: הרב הראשי לשעבר שוחרר בערבויות בסכום כולל של 1.5 מיליון שקל    ישהה שבועיים בביתו ויוכל לצאת רק לפגישות עם סניגוריו
רשימות נוספות
מצגר צולם והוקלט משבש חקירה  /  איציק וולף
מעצרו של הרב מצגר הוארך בשמונה ימים  /  איתמר לוין, עידן יוסף
נהגו של הרב מצגר נשלח למעצר בית  /  איתמר לוין
איסור פרסום חומרי חקירה לפני משפט  /  עו"ד חיים שטנגר
הרב הראשי הסורר  /  אריה אבנרי
ידידים שכאלה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il