X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ידיעה שהגיעה לראש המוסד הייתה מסוג אותן ידיעות "זהב" שיש בהן כדי לשנות מצב אסטרטגי ולהשפיע במישרין על קבלת ההחלטות בדרג העליון תוך כדי מלחמה
▪  ▪  ▪
צבי זמיר. התקבלה ידיעה

ב-12 אוקטובר 1973 דיווח מקור מהימן כי תוך יום-יומיים הצבא המצרי יפתח בהתקפת שריון גדולה. צה"ל נערך, והשריון המצרי הוכה. החלה התפנית בגזרה המצרית. אותו מקור התריע פעמיים, ערב המלחמה, על צליחה מצרית קרובה מאוד, והתרעתו נדחתה אז בבוז על-ידי צמרת אמ"ן המסונוורת. וממש באותו זמן, כשבוע לפני המלחמה, התריע מקור איכותי אחר מהמעלה הראשונה על תוכנית ההתקפה הסורית ומצב ההכנות האחרונות לכך. גם התרעה זאת נופנפה ברגל גסה על-ידי צמרת אמ"ן.
ב-12 אוקטובר, לפני 41 שנים פחות יום, נערכה ישיבת קבינט דרמטית סביב השאלה האם לצאת עכשיו לצליחת התעלה או לא. הרמטכ"ל דדו עמד בראש אלו שצידדו בכך, ואילו סגנו, האלוף טל, עמד בראש המתנגדים. הנימוק המרכזי של טל היה כי אין לבצע צליחה כל עוד עיקר כוח השריון המצרי נמצא עדין ממערב לתעלת סואץ ולא הוטל למערכה. התערבבו כאן גם שיקולים מדיניים שונים.
והנה, תוך כדי הדיון, מכניסים לראש המוסד, צבי זמיר, ידיעה ולפיה בכוונת המצרים לפתוח ב-13 או 14 אוקטובר בהתקפה משוריינת גדולה על כוחותינו, שתכלול כוחות שיחצו מזרחה את תעלת סואץ. סימנים ראשונים להכנות (עדין לא ברורות) בשריון המצרי נקלטו אותו זמן ביחידה 8200. בו במקום הודיע דדו כי הוא "יורד" מהצעתו לצליחת התעלה עכשיו; צה"ל יערך ויתארגן לבלימת המתקפה המשוריינת המצרית, ישמיד מירב הטנקים המצרים ורק לאחר מכן תבוצע הצליחה. הקבינט אישר. ב-14 אוקטובר הוכה השריון המצרי, וזמן קצר לאחר מכן החלה הצליחה.
אני מעוניין להגיד כאן כמה מילים בהקשר המודיעיני. הידיעה הייתה מסוג אותן ידיעות "זהב" שיש בהן כדי לשנות מצב אסטרטגי ולהשפיע במישרין על קבלת ההחלטות בדרג העליון תוך כדי מלחמה.
היכן כאן העוקץ, היכן טמונה כאן הטרגדיה? ובכן, המקור לידיעה היה מקור של המוסד. מקור איכותי, נגיש לרמה המצרית הצבאית העליונה, מהימן. והנה, אותו מקור התריע כעשרה ימים לפני מלחמת יום הכיפורים כי המצרים מתכוונים לצלוח את התעלה בעיתוי קרוב, וחזר על התרעתו 4 ימים לאחר מכן, תוך ציון פרטים צבאיים שונים על ההכנות המצריות. צמרת אמ"ן בטלה את הידיעה הזאת, כמו הרבה ידיעות אחרות של מקורות טובים שדברו על מלחמה, בנימוק שהכל נובע מחששות של המצרים מאתנו,וכן מההכנות המצריות לתרגיל הגדול שלהם.
ככה זה! ב-12 אוקטובר כבר לא הייתה בנמצא צמרת אמ"נית מוכת סנוורים שתוכל לבטל בזלזול ידיעות מתריעות שונות, בכללן ידיעות מוסד.
ובהזדמנות זאת אני רוצה לעלות כאן אירוע שלא זכה לתשומת הלב הראויה, וגם עניינו ביטול ידיעה התרעתית מהמעלה הראשונה על-ידי צמרת אמ"ן ערב מלחמת יום הכיפורים. הפעם הגזרה היא סוריה. ב-25 ספטמבר, כידוע, נפגש המלך חוסיין עם גולדה מאיר והתריע בפניה כי "הצבא הסורי נמצא בעמדות זינוק להתקפה". משנשאל לגבי הצבא המצרי השיב חוסין כי אינו יודע. התרעת חוסיין נידונה בדרגים העליונים ונדחתה בגלל התפיסה כי סוריה לא תצא למלחמה בלי מצרים, ובמצרים יהיה תרגיל, והסורים חוששים מאתנו ולכן הם נערכים להגנה.
אבל, זמן קצר ביותר לאחר מכן מגיעה ידיעת "זהב" ממקור איכותי ביותר. והידיעה: מתארת את כל תוכנית ההתקפה הסורית ומוסיפה, לפרטי פרטים, מה מצב ההכנות הסוריות להתקפה!! לא הגנה, לא חששות. התקפה לכיבוש כל רמת הגולן!! סא"ל אבי יערי, מי שהיה ראש הענף האחראי על סוריה, הכין נייר מיוחד שזעק בקולי קולות: הכנות סוריות למתקפה כזאת וכזאת. הנייר הזה עלה לאישור ו"נשחט" על-ידי צמרת אמ"ן המסונוורת. הנייר הרשמי שיצא מטעם מחלקת המחקר של אגף המודיעין החריש לחלוטין את הזעקה; הוא השאיר בכתובים את הקונספציה כי הסורים חוששים מאתנו, אינם מתכוונים לתקוף, והציב סימן שאלה על מהימנות הידיעה של המקור. כל מחאותיו של אבי יערי לא עזרו לו. האיוולת המדהימה נצחה!
עוד טרגדיה, ומי יודע מה עוד יתגלה בשנה ה-42 למלחמה?

תאריך:  13/10/2014   |   עודכן:  13/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתי טרגדיות מודיעיניות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב בטוח שצמרת אמ"ן (זעירא!)
נתין מדמנת ישראל  |  13/10/14 12:03
2
נמושות בצמרת ודדו הוכיח
סמך  |  13/10/14 13:23
3
הצליחה הצליחה?
אהרון שחר  |  13/10/14 15:03
4
אולי ראש אמ"ן לא היה נאמ"ן? ל"ת
מחשבה  |  16/10/14 22:33
5
לא ביוזמת האוייבים המוסלמים..
יוסף אגמון  |  18/01/15 17:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
שמעון זיו
נכון היו הרבה נופלים, היו הרבה פצועים, צה"ל נתפס לא מוכן אבל באמת במלחמת השחרור היו הרבה יותר נופלים ופצועים, היו הרבה יותר פשלות
ארכיון המדינה
מסבירות נמוכה לפרוץ הקרבות ל"מלחמה על ארץ ישראל" - חילופי מברקים בין לשכת ראש הממשלה לשגרירות ישראל בוושינגטון, 7-5 באוקטובר 1973
אמציה חן (פצי)
סיפור ממלחמת יום הכיפורים 1973 - קציני תצפית, רימון מס' 18, ורעות    סיפורע על חבר אמיתי גיבור וחכם
עו"ד אברהם פכטר
משפט זה שנאמר בטלפון לתא"ל יואל בן-פורת, מפקד 8200 (בגלגולו הקודם), ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, בנוכחות קצין בכיר נוסף מאותה יחידה, כיום תא"ל (מ'), הוא הסימפטום הפרובלמטי של אי-הבנת הזירה ערב מלחמת ההפתעה של יום כיפור 1973. "סבירות נמוכה" - הפכה מאז לסלוגן של אדישות, יהירות, עקשנות וקבעון של קונספציה. ולמרות זאת: הצליח צה"ל להפוך הפתעה וכיפור - לניצחון מזהיר
עמוס גלבוע
עשה ככול יכולתך על-מנת להתריע אם אתה משוכנע בעמדתך וגורל אנשים על כף המאזניים. מי שאומר: "אני התרעתי", ולא נלחם עד הסוף על דעתו ולא הפך עולמות - לא עשה כלום ולא התריע!
רשימות נוספות
מידע מדויק מסיירת מטכ"ל המצרית  /  עידן יוסף
"היו ידיעות מקדימות לפני המלחמה"  /  איציק וולף
"חיילי הגדוד הירושלמי - קטסטרופה"  /  עידן יוסף
יום כפור   /  ליאורה קוזלובסקי
מתים חיים  /  מיכאל הרשקוביץ
"תפסיק עם הפאניקה הגלותית שלך"  /  אברהם פכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il