X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם ידע כל אזרח ותושב מדינת ישראל, כי מדינת ישראל משתתפת במצוקת הדיור שלו, באופן שהיא תכיר בהוצאות תשלום דמי המשכנתה החודשיים כהוצאה מוכרת, לצרכי חישוב המס השנתי המגיע ממנו, הרי זו תהיה תחילת המפנה והשינוי החברתי
▪  ▪  ▪
משכנתא. מדינה שלא מתנכרת לאזרחיה

הכל מסכימים כי מרכיב בסיסי ויסודי, בהוצאות המחייה השוטפות של יחידים ותא משפחתי בישראל, הינם הוצאות הדיור - וליתר דיוק, הוצאות תשלום המשכנתה החודשית, שבהם נושאים מרבית הזוגות הצעירים, שנטלו משכנתה לצורך רכישת דירה למגוריהם. אם אין מדובר בהוצאה חודשית שוטפת, בגין תשלום חודשי עבור משכנתא, הרי מדובר בהוצאה חודשית נכבדת וניכרת, בגין תשלום דמי שכירות שוטפים, שמשלמים יחידים ותא משפחתי בישראל, מדי חודש בחודשו, לצורך מימון מגוריהם השוטפים.
הוצאות תשלום המשכנתה השוטפת ודמי השכירות השוטפים, מדי חודש בחודשו, מהווים יחד עם הוצאות הכלכלה והמחייה של יחידים ותא משפחתי בישראל, מרבית ההוצאה החודשית השוטפת, כאשר שאר ההוצאות החודשיות, הינן הוצאות נלוות ומתגמדות, בצד הוצאות שוטפות ניכרות אלה. כזה הוא מצב הדברים, מאז שנתייצבה המדינה והפכה למדינה בעלת כלכלה מסודרת ובעלת משנה כלכלית סדורה, אי-שם, באמצע שנות ה-60 ובתחילת שנות ה-70. למרות שמדובר בכמעט 50 שנה מאז שהחלה להיווצר משנה כלכלית סדורה, במדינת ישראל, הרי ההתייחסות למרכיב הדיור, לא נשתנה, כלל וכלל, למעט העובדה שמרכיב זה תופס, משנה לשנה, מקום בולט יותר ויותר, במרכיב תשומות יוקר הבנייה, במרכיב תשומות יוקר המחיה ומהווה גורם עיקרי, לעליית מדד המחירים לצרכן, שעה שאין מדובר במדד מחירים לצרכן מעוקר, שאינו כולל את מרכיב מדד הדיור, בתוכו ובחובו.
עד היום לא טרחו ממשלות ישראל להכין תוכנית ממשלתית מחייבת, בכל הקשור לענייני הדיור בישראל והותירו לקוחות השוק, לעשות בשוק מחירי הדיור, כבשלהם. במצב דברים זה, מושפע שוק הדיור - כאשר כוונת הדברים הינה, הן למדד מחירי הדירות החדשות והדירות מיד שנייה ושלישית והן לעלות דמי השכירות בגין דירות חדשות והדירות מיד שנייה ושלישית - מכוחות השוק - ומכוחות השוק, בלבד. למעט מספר פעמים בודדות, לא היה מצב דברים שבו לא עלה מדד תשומות הבנייה, כאשר במקרה הטוב ביותר, עמד הוא על מכונו והקפאת מצב עליית מחירי הדיור בישראל, נתפרשה בדיעבד ולאחר מעשה כירידת מחירים בשוק הדיור וכירידת מדד תשומות הבנייה.
גם כיום, כבעבר, מועלות חדשים לבקרים הצעות בדבר הקצאת קרקעות ומשאבים, לצורך בנייה ציבורית מסובסדת ומוזלת לזוגות צעירים וליחידים. גם כיום, כבעבר, הצעות אלה ילבשו צורה, יפשטו צורה, יעברו וועדה זו או אחרת ואולי - אולי - בעוד מספר שנים, יהפכו הן לישימות בשטח, אם וכאשר תצליח הממשלה, להעביר בכנסת, תוכנית כלכלית, בדבר הקצאת קרקעות ומשאבים, לצרכי בנייה ציבורית.
אין כל ספק, כי לא ניתן למכור דירות במחירים מסובסדים, כמו-גם לספק דירות להשכרה, במחירים מסובסדים, לזוגות צעירים וליחידים, מהיום למחר. דבר זה מצריך הערכות מרובה, תכנון רב שנתי וחשיבה לטווח רחוק, כאשר אין כל ספיק ספיקא שהוא, כי היישום של הערכות ותכנון זה, ימצא ביטויו, אם בכלל, אך ורק, בפועל ולמעשה, בשטח, בעוד מספר שנים. בכך אין כל פתרון למצוקת הדיור הקיימת ולנטל הכלכלי הכבד, הרובץ על זוגות צעירים ויחידים בישראל, הנאלצים להקצות מרבית הכנסתם החודשית הפנויה, לצרכי דיור, אם למימון משכנתה ואם לצורך תשלום דמי שכירות חודשיים, בגין דירות שכורות, שאינן דירות שלהם.
הפתרון היחיד - וחוזר אני ומדגיש - הפתרון היחיד, היכול להקל, במידה זו או אחרת, על מצוקתם הכלכלית של יחידים וזוגות צעירים, בכל הקשור לכך שהם נאלצים להפנות, מרבית הכנסתם הפנויה, לצרכי מימון תשלום משכנתה וגם/או לצרכי תשלום דמי שכירות, בדירות שאינן שלהם, מדי חודש בחודשו, הינו הכרה בהוצאות כספיות אלה, לצרכי מיסוי, באופן מוחלט.
בכל הכבוד הראוי, לתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר, יאיר לפיד, דומה, כי למרות שלמרות ששר האוצר הודיע שהוא "יעלה על בריקדות", אם תוכנית מע"מ אפס לא תעבור ותזכה לאישור הממשלה והכנסת, הרי לא נראה, כי תוכנית זו תפטור, באופן מיידי, מצוקתם של יחידים וזוגות צעירים, בתחום הדיור. אם תוכנית מע"מ אפס תועיל, בכלל, לזוגות צעירים וליחידים, בתחום הדיור - שעה שקיימים רבים הטוענים שלא רק שתוכנית זו לא תוזיל מחיריהם של דירות חדשות שתיבננה, אלא אדרבה, היא תגרום להעלאת מחירי הדירות החדשות הרי תועלתה תהיה רק, בעוד חודשים רבים, כאשר ציבור הנזקקים לדיור, אם ברכישת דירות ואם בתשלום דמי שכירות, בגין דירות שאינן שלהם, נזקקים לפתרון מיידי.
פתרון שאינו פתרון הנותן מענה למצוקת הכלכלית הנגרמת בעקבות הוצאות הדיור הגבוהות - עכשיו ומייד! - אינה בגדר של פתרון ועד שתבשיל תוכנית שכזו, אם בכלל, נמצא עוד עשרות ומאות אלפי ישראלים, אם בגולת ברלין, אם ברחבי פזורת ארצות הברית ואם בכל מקום אחר, על פני הגלובוס, שבו ניתן לחיות, בכבוד, ללא כל צורך לעבוד שתיים ושלוש משרות, כדי "לגמור את החודש".
אם ברשימתי הקודמת - טוב למות בעד עצמנו (מחלקה ראשונה; 19.10.2014) - כתבתי כי מוטל על ממשלת ישראל להביא לשינוי חברתי, של ממש, ברקמת החיים החברתיים בישראל, הרי הפעם מביא אני בפניכם, הצעה של ממש, שיש בה כדי לפתור את מצוקת הדיור, הקיימת בישראל. אם ידע כל אזרח ותושב מדינת ישראל, כי מדינת ישראל משתתפת במצוקת הדיור שלו, באופן שהיא תכיר בהוצאות תשלום דמי המשכנתה החודשיים וגם/או באופן שהיא תכיר בהוצאות תשלום דמי השכירות החודשיים, כהוצאה מוכרת, באופן מלא ומוחלט, לצרכי חישוב המס השנתי המגיע ממנו, בהתייחס לעצמאים ולשכירים, כאחד, הרי זו תהיה תחילת המפנה והשינוי החברתי, לו מצפים אזרחי ותושבי המדינה, זה שנים.
מדינה הנושאת בנטל של אזרחיה ותושביה ונותנת להם תחושה, כי הם אינם בנים חורגים לאלוהים וכי הם אינם משתכרים, מדי חודש בחודשו, אל צרור נקוב, היא מדינה שראוי לחיות בה. מדינה המתנכרת לאזרחיה ותושביה, אל נא יתמהו ראשיה, אם ימתחו עליה בניה ובנותיה, לשעבר, ביקורת מוצדקת מהגולה. כל המוסיף דברים, לעניין זה, נמצא רק גורע.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  21/10/2014   |   עודכן:  21/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשלום שכירות ומשכנתה - הוצאה מוכרת ממס
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יופי של פתרון ל"ת
אוהד שמש  |  21/10/14 18:32
2
חייבים להסדיר את בעיית הדיור ל"ת
דן שפט  |  21/10/14 21:33
3
הצעה ראויה אך לא מעשית
סתם אחד  |  22/10/14 04:19
4
שיפור בעניין
המשפר  |  23/10/14 05:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
הציבור בישראל מרותק היום לתופעות של שנאה. מרותק אך הן מאוסות בעיניו: שנאה לכל מה שמריח ישראליות. שנאה לציונות. שנאה לצה"ל, שנאה לממשלה וכמובן שנאה לביבי בתפקידו כראש הממשלה ולכל מי שיבוא במקומו - יש להניח
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    זדון, הפתעה, בורחים בלבד, מסל"ם    שבת שלום
עמוס אריכא
בלילה שחלף נשבר שיא נוסף בגל האנטישמיות המרתיעה הפוקד ומתעצם בארצות-הברית. אם הלחץ הגובר על בית האופרה לבלום את העלאת היצירה הזאת לא עשה את שלו, הרי ניתן לראות בכך הוכחה עגומה ומדאיגה על ירידת כוח ההשפעה המיוחס ליהודי ארצות-הברית במאבק הסזיפי לבלימת אנטישמיות
איתן קלינסקי
כשחרב הפיטורים מאיימת על מפרנסים של מאתיים משפחות בערד, זה הזמן שהממשלה תהיה להם כתובת. על ממשלה ועל שר הכלכלה מוטלת החובה להיות להם למשענת. הממשלה ובמיוחד שר הכלכלה חייבים לגלות רגישות ואחריות כלפי ההון האנושי
בעז שפירא
מנהיגינו אבדו יכולת התמודדות אמיתית עם האתגר אותו מציב בפנינו האויב הערבי. במקום להנהיג מדיניות תקיפה של הרתעה, תחת פעולה כוחנית נגד המחבלים והרוצחים, כחלופה עלובה לשלטון החוק ולהשלטתו בכל רחבי ארצנו, בוחרת הממשלה על זרועותיה הארוכות לטאטא מתחת לשטיח, "למרוח" ולהסתיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il