X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא חלף זמן רב מן המלחמה, והחמאס כבר מתגאה בכך שחידש את שיקום המנהרות שנהרסו, כדי לבנות אותן מחדש בטכנולוגיה חדשנית. לא, לא מדובר בשמועות!
▪  ▪  ▪
ממשיכים בחפירות [צילום: AP]

מלחמת צוק איתן הסתיימה, וכולנו חשנו הקלה כשנאמר לנו שההישג הגדול ביותר של המלחמה היה הרס המנהרות. התוכניות שנחשפו על התוכנית לתקוף סמוך לראש השנה במספר יישובים בו זמנית, שהמנהרות הובילו אליהם, היכו בתדהמה את הציבור הישראלי. לכן, הפעולה ההתקפית להריסת המנהרות זכתה לגיבוי מקיף בקרב הציבור הישראלי. המבצע הקרקעי, שנראה בראשיתו שנוי במחלוקת, זכה להסכמה רחבה, כיוון שבאחת נחשפה התוכנית לפגוע במטרות אזרחיות בתוך ישראל. הריסת המנהרות שנחפרו מתחת למבנים אזרחיים הובילה להחרבת בתים רבים. אזרחים פלשתינים נהרגו, בעוד המנהיגים הסתתרו במקלטים מוגנים.
לאחר ההסכמה על הפסקת אש, חזרה ההנהגה הישראלית שוב ושוב על המנטרה שההישג של המלחמה היה ניתוץ המנהרות, ואם ינסה החמאס בעתיד לחדש שוב את פתיחת המנהרות כדי לפגוע ביישובים אזרחיים, תִראה בכך ישראל עילה למלחמה (Casus belli). מובן שהבטחה זו של ההנהגה הייתה בבחינת גלולת הרגעה לאחר מלחמה כואבת ששיבשה את סדר היום של האזרח הישראלי.
ב-9 בספטמבר אמר יאיר פרג'ון, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון: "המשך חפירתן של המנהרות לעבר יישובינו הוא קאזוּס בֶּלִי". הגדרה מדויקת. האם ההנהגה המדינית עֵרה לציפיות של ההנהגה המקומית?
שוב חופרים מנהרות
מדהים להיווכח שלא חלף זמן רב מן המלחמה, והחמאס מתגאה בכך שהוא חידש בתנופה עזה את השיקום של המנהרות שנהרסו, כדי לבנות אותן מחדש בטכנולוגיה חדשנית ובעבודה מאומצת עשרים וארבע שעות ביום. לא מדובר בשמועות! הפתיחה המחודשת של המנהרות והשיקום שלהן מלוּוֶה בסיקור תקשורתי ובצילומים של העבודות על המנהרות.
על-פי העיתונות הערבית הנסקרת באתר "ממרי" פרסם בטאון חמאס (היוצא בעזה) "אל רסאלה" ב-19.10.2014 כַּתבה מקיפה בנושׂא. החופרים, אנשי עיז א-דין אל קסאם, מסרו שהם חופרים את המנהרות עשרות מטרים מתחת לקרקע בעבודה רציפה ללא הרף. הם חזרו ואמרו שהמטרה של המנהרות היא לרצוח אזרחים ולחטוף חיילים. נמסר גם שחלק מן המנהרות נועדו להסתיר כַּנֵי שיגור של רקטות ופצצות מרגמה הרחק מן המכ"ם של הטייסים הישראלים. לצורך ההתגרות בישראל מסר המרואיין, שהמנהרה שבה נערך הראיון עם כתב "אל רסאלה" שוקמה בעת אחת ההפגנות ההומניטריות, שעליהן הסכימה ישראל במהלך מלחמת צוק איתן.
אל נשכח שבצד הסקירה העיתונאית המלַווה את חפירת המנהרות מחדש, הצהיר גם מחמוד אל-זהאר בכיר החמאס, שחמאס פועל למען שיקום ופתיחה של המנהרות מחדש (עיתון אל איאם, בטאון רשות פלשתינית, 20.9.2014).
כדי לחזק את רוחם של החופרים ולהעצים את המוטיבציה שלהם, "כּלֵי החפירה בידי לוחמי גדודי אל קסאם באחת ממנהרות התקיפה בתחום רצועת עזה השמיעו צלילים לפי מנגינת ההמנון שאימצה חמאס: מעל האדמה ומתחתיה, ממצולות הים ומעליו, מאחורי קווי האויב פָּרצו הצלילים כמו סופות".
המפקד על החפירה, שהתראיין, מָסר: "המצב עשרות מטרים מתחת לאדמה שוֹנה מזה שעליה. העבודה אינה מסתיימת לעולם. לכל מקום שתַפנה את פניך תראה אנשים עובדים חוצבים בסלע בכלים פשוטים בהשוואה לגודל ההישג הוודאי שיושג בפועל".
כתב העיתון העזָתי "אל רסאלה" מוֹנה את ההישׂגים של המנהרות עד כה: שיגור רקטות על ישראל, ירי מסיבי של מאות פצמ"רים (פצצות מרגמה) על יישובי עוטף עזה, פריצה מתוך המנהרות ליישובים יהודיים והטלת אימה בפיגועי פתע. מפקד אחת המנהרות אבו ח'אלד שהתראיין, אמר לכַּתב, שישראל התגאתה בכך שהרסה את המנהרות, אך האמת היא שהמנהרות הן במצב טוב וניתן לפתוח אותן מחדש בעבודה מתמשכת. וכשתגיע השעה, הם יידעו איך להכאיב לישראל באמצעות המנהרות.
ומה המדינה עושה בנדון?
נשאלת השאלה: האם המודיעין הישראלי שקורא את כלי התקשורת הערביים קורא את הדברים? האם המידע המאַיים הזה הובא לידיעת ההנהגה הצבאית והמדינית? מה עושה ישראל כדי לסכֵּל את שיקום המנהרות ופתיחתן מחדש?
בהפסקת האש התחייבה הנהגת החמאס לשקם את העיר עזה מהריסותיה. נראה היום שהמחויבות של ההנהגה גדולה יותר לשיקום המנהרות מאשר לשיקום העיר, ולא בטוח לפי המעשים שנעשים שהכַּוונה של החמאס היא לרגיעה ארוכת טווח.
המבחן של הפסקת האש הוא לא השֶקט המדומה שמעל פני הקרקע, אלא הקידוח האמִתי שמתחת לפני הקרקע. אם ישראל תבליג עכשיו על ההֲפרות הללו, כדי להשיג שקט כוזב, היא תשַלם מחיר כבד יותר עם השלמת השיקום של המנהרות ויהיה עליה להילחם בתנאים יותר קשים. מנין לנו שהמֶלֶט, חומרי הבנייה, הצינורות וחומרי הדישוּן אינם הולכים לשיקום המנהרות ולא לשיקום העיר?
אם אכן לצבא הישראלי יש כֵּלים המאפשרים אִיתור של נקודות חפירה, כדי לסכל את החפירה מראש, מדוע לא נעשָׂה דבר? האם שוב נחכֶּה עד פריצת כוח חמאס לחדר אוכל של יישוב אזרחי כדי להתעורר?
מה צריך לִקרות כדי שחיל-האוויר יסכֵּל את חפירת המנהרות?

תאריך:  27/10/2014   |   עודכן:  27/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המנהרות נחפרות שוב בדרך אל החושך
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
אכן: מנהרות "השלום"/ל"גהינום"! ל"ת
א. וינשטיין  |  27/10/14 16:13
2
מנהרות השאול=כצפוי=את החמאס הי
קורןנאוה טבריה  |  27/10/14 17:01
3
גם בקפריסין ובאריתריאה
מנהרות החופש  |  27/10/14 17:55
 
- הזוי - הבנת הנקרא בסיסית! !
mosheabr1  |  27/10/14 19:16
 
- האסיר רוצה לצאת לחופשי,
זה עניין של הגדרה  |  28/10/14 09:11
 
- ל"רודף" השלום: ד"ש לדאש! ל"ת
א. וינשטיין  |  27/10/14 19:16
4
המנהרות כיתרון אסטרטגי [לגנץ!]
שפכטל  |  27/10/14 20:30
5
שאלתָ שאֵלת תם: האם המודיעין
נתין מדמנת ישראל  |  27/10/14 20:56
6
והעולם דורש מאיתנו מידתיות...
אופיר  |  27/10/14 22:41
7
בסופו של דבר, נחזור לעזה
אלון פלג  |  27/10/14 23:06
 
- נחזור לשתות מהים של עזה. ל"ת
רוצה לאמר  |  28/10/14 09:16
 
- נחזור לשתות מהים של עזה. ל"ת
רוצה לאמר  |  28/10/14 09:18
8
חפירת מנהרות בעזה
מחמוד   |  28/10/14 09:12
 
- מופקרים מזה שנים רבות,
ישובי עוטף עזה  |  28/10/14 09:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמוס גלבוע
יש להתפרעויות סיבות מקומיות אך הן מהוות חלק מהאסטרטגיה של אבו מאזן נגד ישראל: מלחמה מדינית ומשפטית בזירה הבינלאומי ו"התנגדות עממית" בשטח שמוצגת כלא-אלימה אך בפועל היא מאוד אלימה, למעט ירי באש חיה. מאות פעולות כאלו היו בשנתיים האחרונות ביו"ש אך התקשורת התעלמה    אם תרצו, זאת "האינתיפאדה השלישית"
איציק וולף
660 יחידות דיור ייבנו בשכונת רמת שלמה הסמוכה לשועפט ו-400 יחידות ייבנו בשכונת הר חומה    נתניהו הגיע לסיכומים עם בנט על בניה מקיפה בהתנחלויות    לפיד ולבני מתנגדים
איתמר לוין
בית הדין סירב להורות לעיריית לוד להחזיר לעבודה פסיכולוגית חינוכית שהביעה שמחה על נפילת חיילי צה"ל בסג'עיה במבצע "צוק איתן"    בדיון כינתה את פעילות צה"ל במילה "טבח"
מתי דוד
הסכמי שלום רבים "כמעט" נחתמו בעבר    פרס, ביילין, רבין, ברק ואחרים עשו את זה, כמעט
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    מפסידים בלבד, לא להרגיז, לחיצים, נחשף ותמיהה    חודש מרחשוון טוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il