X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז ועד עתה, לפני שהיו קווים ירוקים ואחרי שהיו ונגוזו, חיים אנו במציאות שי.ח. ברנר שנרצח בידי פורעים ערבים היטיב להבינה. לא בגלל פרובוקציית העלייה להר-הבית. זוהי פרובוקציה מזערית גרידא, אלא בשל פרובוקציה גדולה מזו: קיומה של ריבונות יהודית בארץ ישראל
▪  ▪  ▪
יהודים בהר הבית. מפרים את הסטטוס קוו? [צילום: ארנון סגל]
"פרובוקציות" של עם היהודי
אשר על כן כל התייחסות לטרור הערבי העכשווי חייבת לצאת מתוך ראייה היסטורית כוללת. ההיסטוריוגרפיה הציונית מתארת שלושה גלים של טרור ערבי נגד היהודים בתקופת המנדט הבריטי: מאורעות תר"פ-תרפ"א, מאורעות תרפ"ט ומאורעות תרצ"ו - תרצ"ט. כל שלושת גלי הטרור הללו קמו ועלו מתוך "פרובוקציות", אך לא של פעילי ימין "הזויים" אלא של העם היהודי כולו.

הטיעונים בדבר פרובוקציות בהר-הבית כגורם לטרור הערבי בימים אלו הוא מופרך לחלוטין, ומעורר תמיהה כאשר הוא נשמע מפי אישים רציניים כמו שר הביטחון יעלון. אין זה נכון, מבחינה עובדתית, כי יש שינוי בסטטוס קוו על הר-הבית. אומנם החודשים האחרונים ראו זרם חזק יותר של מבקרים יהודיים, והשינוי הוא לא במהות אלא בכמות, וגם זה מעורר זעם אצל הערבים.
הזעם וגילויי האיבה הם יסוד אימננטי בתולדות היחסים בין ערביי הארץ הזאת לבין היהודים החיים בה כבר משחר יסוד הבית הלאומי היהודי מסוף המאה ה-19. העולם המוסלמי דוחה כל ריבונות לאומית שאינה מוסלמית על המרחב המזרח תיכוני בכלל ועל ארץ ישראל בפרט. הניסיון של דאעש להקים חליפות אסלמית היא אומנם ביטוי למגמה קיצונית באסלם אלא שזהו ביטוי הנובע מתוך הנחות יסוד תיאולוגיות/פוליטיות כלל-אסלמיות הרווחות משחר האסלם. הזעם הדאעשי מופנה נגד עצם המציאות של מדינות הלאום הערביות במזרח התיכון ולו רק בשל היותן פרי הסדרים קולוניאליים בין מעצמות אירופיות שהרכיבו בשרירות מין בשאינו מינו, כלומר יצרו באופן מלאכותי מדינות לאום באזור בו צריכה להיות כליפות אסלמית בלבד.
אשר על כן כל התייחסות לטרור הערבי העכשווי חייבת לצאת מתוך ראייה היסטורית כוללת. ההיסטוריוגרפיה הציונית מתארת שלושה גלים של טרור ערבי נגד היהודים בתקופת המנדט הבריטי: מאורעות תר"פ-תרפ"א, מאורעות תרפ"ט ומאורעות תרצ"ו - תרצ"ט. כל שלושת גלי הטרור הללו קמו ועלו מתוך "פרובוקציות", אך לא של פעילי ימין "הזויים" אלא של העם היהודי כולו.
בשנת תר"פ החל המנדט הבריטי על ארץ ישראל מה שהיווה הזדמנות לקבוצות צעירים יהודים מאירופה לעלות לארץ ולייסד קיבוצים ומושבים. עצם העלייה הייתה "פרובוקציה" שגררה מעשי טרור נגד יהודים. בשנת תרפ"ט בתפילת ערב יום כיפור הרשו לעצמם היהודים להניח ספסלים ומחיצות בכותל המערבי ובכך יצרו "פרובוקציה" בהפרם את הסטטוס קוו שהיה אז ולפיו מותר ליהודים להתפלל ליד הכותל אך לא להציב ספסלים או מחיצות, מה שעלול להתפרש כביטוי של החלת ריבונות על המקום הקדוש. שנת תרצ"ו הייתה שיאה של עלייה המונית לארץ ישראל עקב התבססות הנאציזם בגרמניה והחרפה ניכרת של האנטישמיות בפולין. היישוב היהודי והמשק היהודי צמחו בשיעור "פרובוקטיבי" מה שעורר את הערבים לגל רציחות שעלה בהיקף ובחומרה על קודמיו.
הוויכוח המתקיים היום בציבוריות הישראלית בין אלה הגורסים שגל הטרור הנוכחי הוא תוצאה של פרובוקציית הר-הבית לבין מי שתופס זאת כביטוי עונתי למצב אימננטי מתמשך גם הוא אינו חדש אלא מלווה את תולדות ההיסטוריוגרפיה של המדינה שבדרך.
כבר בתקופת העלייה השנייה התחולל וויכוח בין אלה כגון הסופרים יצחק אפשטיין ור' בנימין (הפסאודונים של יהושע רדלר-פלדמן) אשר הציגו גישה אידיאליסטית לפיה קידום מעמדם הסוציו-אקונומי והתרבותי של ערביי ארץ ישראל תסלק את העוינות שלהם למפעל הציוני, לבין פעילי ציבור וסופרים כמו נחמה פוחצ'בסקי והסופר המפורסם י.ח. ברנר אשר הציגו גישה ריאליסטית.
בתגובה למאמר פובליציסטי אידיאליסטי מלא אופטימיות של ר' בנימין אשר אף קרא להקמת "היכל שלום" כתב ברנר: "הנני אומר: סוג מאמרים פובליציסטיים כזה הנהו מזיק. פשוט מזיק...כי ביחס אידיאלי כזה אל העולם, בחלומות - ילדות ויפי נפש כאלו, שאין להם יסוד באינסטינקטים הכי עמוקים של האדם, יש לדעתי איזה אי-מוסריות, כן, אי-מוסריות, בהיותם בבחינת אבק פורח, בהיותם נובעים מאי-קליטה כראוי של כל מרירות המציאות...מה ר' בנימין, יש לדבר על "היכלי שלום"...בעוד שאנו...הרי היינו מאושרים, אילו הייתה לנו אפשרות לשפוך את דמנו ודם אחרים על ארץ-מולדת יהודית, אילו הייתה לנו אפשרות למסור את עצמנו ואת בנינו לקסרקטין של אנשי- צבא יהודים! מה, ר' בנימין, יש לדבר על אהבה לשכנינו בני-הארץ אם אנו אויבים-בנפש, כן, אויבים?...היחס האידיאלי כוזב הוא בכל, מאז ומעולם...כבר התרגלנו לגור חלשים בין חזקים, ועלינו אפוא להיות נכונים גם פה לתוצאות השנאה ולהשתמש בכל האמצעים שבידינו החלשות בכדי שנוכל להתקיים גם פה". (מופיע בכתב העת רביבים ג-ד עמ' 165).
ברנר היה קרבן של שנאה זו. הוא נרצח על-ידי פורעים ערביים במאורעות תר"פ-תרפ"ט. ומאז ועד עתה, לפני שהיו קווים ירוקים ואחרי שהיו ונגוזו, חיים אנו במציאות שברנר היטיב להבינה. לא בגלל פרובוקציית העלייה להר-הבית. זוהי פרובוקציה מזערית גרידא, אלא בשל פרובוקציה גדולה מזו: קיומה של ריבונות יהודית בארץ ישראל.

תאריך:  12/11/2014   |   עודכן:  12/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
אלמונים ניסו להצית את בית הכנסת העתיק בשפרעם    במקביל הציתו אלמונים מסגד בכפר הפלשתיני אל מורייר הסמוך לרמאללה
איציק וולף
מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, מאשים גם את פעילי הר-הבית היהודים בהסלמה הביטחונית וביצירת אווירה "שמכשירה מעשי טרור"    טוען כי אין קשר בין הדיווחים בתקשורת אודות מתיחות בהר למתרחש במציאות
איציק וולף
ראש הממשלה הודיע בתום ישיבת הקבינט על שורת צעדים שיינקטו למיגור הטרור וההתפרעויות על-רקע לאומני    מאשים את אבו מאזן בחוסר אחריות ובהפצת שקרים ואת הקהילה הבינלאומית בצביעות
איציק וולף
ח"כ אחמד טיבי טוען כי צה"ל נכנס לרמאללה ויורה באנשים    "אם אין ביטחון ברמאללה, אין ביטחון בתל אביב"    "מפקדי צה"ל שניחנו בגנים אלוהיים, שכשהם מחליטים שמישהו אשם הם גם מוציאים אותו להורג"
איציק וולף
שר הביטחון ביקר בחטיבת עציון ביום אחרי פיגוע הדקירה שאירע סמוך לבסיס החטיבה    הנחת העבודה של צה"ל היא שפיגוע 'מוצלח' גורר אחריו פיגועים נוספים    "אם לרשות הפלשתינית יש עניין בהרגעה, אז ראוי להרגיע"    גילה כי מתקיימים מאמצי שכנוע כלפי פוליטיקאים להימנע מעלייה להר-הבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il