X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החלק החשוב ולעיתים הקשה ביותר בטיפול בחולים עם גידולים נוירואנדוקרינים הינו האבחנה האבחנה נעשית על-ידי בדיקות דם ושתן ייחודיות ובדיקות הדמיה מתאימות מכיוון שמדובר בגידולים נדירים למדי, המודעות של הציבור ושל המערכת הרפואית לקיומם הינה נמוכה, ופעמים רבות ישנו איחור באבחנה
▪  ▪  ▪
האבחנה נעשית ע"י בדיקת דם [צילום: AP]

גידולים נוירואנדוקרינים (Neuroendocrine tumors - NET) נחשבים גידולים נדירים, אך שכיחותם בשנים האחרונות הולכת ועולה. מדי שנה מאובחנים בישראל כמה מאות חולים חדשים. שכיחות המחלה דומה בגברים ובנשים ועשויה להופיע בכל גיל.
תחת הכותרת "גידולים נוירואנדוקרינים" כלולה למעשה קבוצה מגוונת של גידולים, עם כמה מאפיינים משותפים. בראש ובראשונה - מדובר בגידול. הגידול הינו תהליך תופס מקום, שמקורו בדרך-כלל בריאות או בחלקים שונים של מערכת העיכול כגון המעי או הלבלב. כמו גידולים אחרים, גם גידולים נוירואנדוקרינים עלולים לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים, לרוב לכבד או לעצמות. עם זאת, בשונה מגידולים סרטניים אחרים, קצב ההתקדמות של גידולים נוירואנדוקרינים הינו איטי, ולכן תוחלת החיים עם גידול מסוג זה ארוכה יחסית.
המאפיין הייחודי לגידולים אלו הינו הפן האנדוקריני. גידולים נוירואנדוקרינים צומחים מתאים בגופנו היודעים לייצר ולהפריש הורמונים שונים. במקרים רבים, התלונה המרכזית של החולה קשורה בתסמונת ההורמונלית, ובעקבותיה מתגלה הגידול. כך למשל, חלק מן הגידולים הנוירואנדוקרינים מפרישים סרוטונין. הרמות הגבוהות של הסרוטונין בדם עלולות לגרום לכאבי בטן, שלשול, התקפי הסמקה וחום בפנים ובחזה ולעיתים גם לתמונה דמויית אסתמה ולפגיעה במסתמי הלב.
במקרים אחרים, הגידול הנוירואנדוקריני מפריש אינסולין וגורם לאירועים חוזרים של נפילת סוכר, המתבטאים בחולשה, רעד, דפיקות לב מהירות ודחף עז לאכול. חולים עם גידולים המפרישים גסטרין, יפתחו כאבי בטן, שלשול וכיבים קשים בתריסריון.
החלק החשוב, ולעיתים הקשה ביותר בטיפול הרפואי בחולים אלו הינו האבחנה. האבחנה נעשית על-ידי בדיקות דם ושתן ייחודיות ובדיקות הדמיה מתאימות. מכיוון שמדובר בגידולים נדירים למדי, המודעות של הציבור ושל המערכת הרפואית לקיומם הינה נמוכה, ופעמים רבות ישנו איחור באבחנה. לעיתים המטופל סובל שנים מהתקפי הסמקה ושלשול, אך אינו פונה בשל כך לבירור רפואי. במצבים אחרים, המטופל עובר את הבדיקות המקובלות, אך המחלה אינה מאובחנת, משום שיש צורך בבדיקות ייחודיות.
הטיפול המועדף בגידולים נוירואנדוקרינים הוא כריתה ניתוחית. במקרים בהם הגידול גרורתי ולא ניתן להסרה בניתוח, ניתן להשתמש במספר שיטות טיפול. טיפול ותיק ומקובל בגידולים נוירואנדוקרינים הוא טיפול המבוסס על הורמון טבעי בשם סומטוסטטין. הזרקה חודשית של חומר דמוי סומטוסטטין, מעכבת את התפשטות המחלה ומקטינה את הפרשת ההורמונים השונים מן הגידול.
לטיפול זה מעט מאוד תופעות לוואי והוא מאפשר למטופל להמשיך בשגרת חייו. שיטות טיפול אחרות כוללות טיפול קרינתי ממוקד לתאי הגידול (PRRT), הרס מכוון של גרורות בכבד וכימותרפיה.
חולים המאובחנים עם גידולים נוירואנדוקרינים, חשים פעמים רבות תחושות של תסכול וחוסר אונים. הם מעולם לא שמעו על סוג הגידולים הללו, ופעמים רבות גם לצוות הרפואי אין מספיק מידע בנושא. כמו-כן, המידע ברשת האינטרנט הוא חלקי ומבלבל. על-מנת לתת מענה לחולים ולבני משפחותיהם ולאפשר להם לקבל את מלוא האינפורמציה והתמיכה, מוקמת בימים אלו קבוצת תמיכה לחולים עם גידולים נוירואנדוקרינים במרכז הרפואי מאיר.

לפרטים ולהרשמה ניתן ליצור קשר בטלפון 09-7471646
הכותבת היא רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה סוכרת ומטבוליזם במרכז רפואי מאיר בכפר סבא
תאריך:  13/11/2014   |   עודכן:  13/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אולגה רז
כנראה שהאוכל שאוכלים במצב סטרס, עלול להשמין אותנו יותר מאשר כשאנחנו אוכלים רגועים    ומה אוכלים בזמנים של סטרס? מה שמשמח אותנו ואת המוח שלנו - ממתקים ושומנים
שושנה ויג
בעקבות שיר של שולה ברנע מתוך ספרה "קרוב אל האמת" הוצאת פרדס, 2014, 81 עמ'
תומר סימן-טוב
יונים עלולות ליצור מפגע תברואתי    לכל מרחיק יונים מומחה יש היום מגוון של פתרונות להרחקתן בלי לפגוע בהן
פרופ' ידידיה שטרן
ראוי לשאוף לדו-קיום של המשפט היהודי והישראלי בדרך שתשמש לצבירתו של עושר תרבותי ותחזק את הזהות היהודית של בני דורנו. ניתן להפוך את התחרות הממאירה בין השתיים למשחק שסכומו חיובי עבור המרחב הציבורי של מדינת ישראל
יואב יצחק
בניגוד לניצב ארביב, תנ"צ אפרים ברכה לא נחקר באזהרה אפילו אצל חבריו במשטרה    בניגוד לדרכי החקירה והאימות בפרשת ארביב - נדחתה בקשת הרב פינטו ומקורביו להיבדק בפוליגרף משטרתי כדי לבדוק את גירסתם המפלילה את ברכה    בניגוד למתחייב ועל-אף החשיפה - טרם נבדקו שמונה חשבונות בהם יש לברכה ייפוי כוח    למרות המידע המפליל, טרם נקרא אסף לוי למסור עדות על מידע מוכמן שהדליף תנ"צ ברכה על חקירות רגישות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il