X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחקרו החדש של פרופ' יחיאל שיינטוך, לשעבר ראש הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית, מאפשר הצצה ראשונית לאוצרות הספרות היידישאית, בצד תרגומם בו-זמנית לעברית, עמוד מול עמוד
▪  ▪  ▪
פרופ' יחיאל שיינטוך [צילום: באדיבות בית לייויק]

במשך עשרות בשנים מתנהלת התרבות הישראלית במסלולים מקבילים, בהם נוצר מפגש משמעותי בין שפת היידיש לשפה העברית. הדברים הגיעו לידי כך שגם משתוחמו יצירות מיידיש לעברית - עדיין ניתן למנות על אצבעות יד אחת את ההוצאות הדו-לשוניות, המכילות בספר אחד את המקור היידי, כאשר ממולו ניצב התרגום לעברית. בדרך זו הלכו לאיבוד שני מומנטים מכריעים בכל תהליך האינטגרציה של מקורות תרבותיים זהים, אך הכתובים בשפות שונות, ובמקרה זה - ידיש ועברית.
מפעל דב סדן, שליד הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית בירושלים, בראשותו של פרופסור יחיאל שיינטוך, מציב לו מאז ייסודו, לפני 12 שנים, את משימת קידומו של המחקר הבסיסי בתחומה של חוכמת היידיש ופרסומם של טקסטים מתוך אוצר הספרות של שפת ה"מאמאלושן" בהוצאות דו-לשוניות, כשהדברים אמורים במקור יידי, עם תרגום לעברית, עמוד מול עמוד.
ללא ניתוק
מסביר פרופ' שיינטוך, שעמד עד לאחרונה בראש הקתדרה ליידיש באוניברסיטה: "כשתרגומים לעברית מאוצרות הספרות ביידיש מתפרסמים במנותק ממקורותיהם - נמנעת מהקורא המשכיל הצצה, ולו חטופה, אל המקור, ונמנעת תוך כך גם ההתבשמות מניחוחו".
"טקסטים מספרות יידיש לביצוע תיאטרלי", במהדורה דו-לשונית של יידיש ועברית, הוא שם מחקרו של פרופ' שיינטוך, הרואה בימים אלה אור, ושיש בו כדי לשים קץ ל"מחדל" הספרותי רב השנים. במחקרו מביא פרופ' שיינטוך מבחר מתוך מאות רבות של מונולוגים, דיאלוגים ומחזות, המתאימים לביצוע תיאטרלי. חשיבותם היא הן בשל היותם חלק אינטגרלי מתולדות העם היהודי וזיקותיו לארץ ולמדינה, והן משום הרלוונטיות של תוכניהם לשלל הבעיות האקטואליות של החברה בישראל.
נוהג נפסד
במחקרו מתעד פרופ' שיינטוך טיפוסים מתקופות שונות בתולדות תרבות היהודים במחצית הראשונה של המאה העשרים, כשהמבואות המלווים את היצירה מנסים להעמיד כל אחת מהן בקונטקסט הספרותי שלה. פרופ' שיינטוך קובל על כך שבכל הנוגע לחקר היצירה הדו-לשונית בספרותנו - עדיין קיים הנוהג הנפסד לנתח את יצירתם של סופרים הכותבים עברית ויידיש באורח חד-ממדי, על-פי אחת השפות בלבד.
לעומת זאת, באשר למשורר חיים נחמן ביאליק, ראוי לדעתו לנהוג אחרת. כי אילו, חלילה וחס, הלכה לאיבוד כל שירתו בעברית והיו נותרים רק 11 השירים שכתב ביידיש - הרי שגם אז ניתן היה להכריז עליו כעל המשורר הלאומי של העם היהודי.
לבסוף ראוי להזכיר שמבין חמשת היוצרים שמכתביהם הובאו במחקרו של פרופ' שיינטוך - שלושה (חיים נחמן ביאליק, אהרון צייטלין ומרדכי שטירגלער) היו סופרים דו-לשוניים, כותבי יידיש ועברית, ואילו שני האחרים (שלמה גילבערט ויוסף טונקל) היו בחינוכם ובהשכלתם מעורים בתרבות העברית לדורותיה.

תאריך:  25/11/2014   |   עודכן:  25/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
בקיבוץ בית אלפא הלך לעולמו השבת (22.11.14) הסופר, העיתונאי והמתרגם ישראל ("זרול") זמיר, בנו של חתן פרס נובל לספרות יצחק בשביס זינגר. בן 85 היה במותו. סיפור חייו מרתק ומרגש
איתמר לוין
תפקידם של אנשי יחידת נחשון בשירות בתי הסוהר הוא ללוות עצורים ונאשמים לבית המשפט. אבל אסף מועלם לא מסתפק בתפקיד הזה, ולמעשה משתלט על ניהול אולמה של השופטת נעה תבור - שבאוזלת יד בלתי מובנת מאפשרת לו לעשות ככל העולה על רוחו
עליס בליטנטל
אין כמו קומדיה קלה כנוצה, שאינה מצריכה מחשבה מעמיקה או התלבטות: זהו תענוג של צחוק בריא, במיוחד כאשר כוכבת חדשה וקומיקאית בחסד כובשת את לב הצופים בקלות כזו
מגזין הטכניון
מחקר שנערך בטכניון ובמרכז הרפואי כרמל מוכיח כי שימוש בחלבון אמפרין בולם את התפתחותם של גידולים סרטניים, ויתר על כן - יוצר זיכרון חיסוני יעיל המונע התפתחות עתידית של גידולים כאלה
מאורי הירש
אנדרה לייסט, יהודי-ברזילאי בן 28, סטודנט לתואר שני במרכז הבינתחומי הרצליה, על האמונה החזקה בישראל, האנטישמיות בארץ מוצאו והמלחמה של חייו על תדמית מדינת ישראל: "העבודה למען ארץ ישראל היא קודש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il