X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מטרת רשימה זו, כמו-גם הרשימות הבאות שתבואנה בעקבותיה הינה, בחינה מקורבת של "מהפכת סדרי הדין האזרחיים", שמציע משרד המשפטים. בחינה זו תיעשה, בבחינת תפיסת ה"מהפכה" המוצעת, דווקנית ופרטנית, בהתייחס לתקנות שהוספו וגם/או שהוחסרו וגם/או שהושמטו, בתקנות החדשות, בידי שרת המשפטים, ציפי לבני
▪  ▪  ▪
השרה ציפי לבני. סיוע בניהול המשפט [צילום: פלאש 90]

כמעט בלתי אפשר לתאר קיומם של הליכים אזרחיים בבתי-משפט ובבתי-הדין האזוריים לעבודה, ללא קיום תקנות סדר הדין האזרחי. לפני חמישים ואחת שנה - בשנת 1963 - הותקנו תקנות סדר הדין האזרחי, שזכו לעידכון ניסוחי - בשנת 1984. מאז לא נגע מחוקק המשנה בתקנות אלה. למעט שינוי תקנה, פה ושם, הוספתה של תקנה אחרת, שם ופה ותיקונים מינימאליים בתקנות הבסיסיות, לא בוצע - מעולם - מאז שנת 1963 כל תיקון קוהרנטי כללי וכוללני, בתקנות סדר הדין האזרחי. עתה, מבקש משרד המשפטים להתקין תקנות חדשות שיתאימו - לדעתו - לתקופתנו אנו.
בשל היקפן העצום של תקנות סדר הדין האזרחי ונגיעתן, בכל תחומי המשפט האזרחי - למעט מספר חוקים חריגים ודווקנים - דומה, כי תקנות סדר הדין האזרחי, הינן בגדר של חקיקה ראשית - ולא היא! תקנות סדר הדין האזרחי הינן פרי חקיקת משנה, היוצאת ונחקקת - בהתאם להוראות חוק בתי-המשפט - מבית מדרשם ומתנור האפייה של שר/ת המשפטים. דווקא בשל חשיבותם של תקנות אלה, מן הראוי לבחון טיוטת התקנות החדשות המוצעות, לגופן.
בתזכיר טיוטת הצעת תקנות סדר הדין האזרחי, שהופצה לציבור הרחב ולאנשי המקצוע בתחום התקנות החלות בעניינים אזרחיים בבתי-משפט ובבתי-דין לעבודה, נכתב, כי מטרת התקנות החדשות המוצעות הינה להפחית העלויות המשפטיות הכרוכות ביישום התקנות ולקצר הימשכותם של ההליכים המשפטיים. "למרבה הצער, בשנים האחרונות חלה זילות ממשית בהתייחסות להסדרים הדיוניים שבתקנות ובכלל, דומה הדבר שההתייחסות אליהם היא כאל עניין טורדני ומטריח", נכתב בטיוטת תקנות אלה. משרד המשפטים ממשיך ומפרט בדברי ההסבר לתקנות החדשות המוצעות, כי: "בהינתן שהעומס בבתי המשפט הוא כבד מנשוא ולהליכים האזרחיים אין מכוון ומורה דרך ראוי, נדרש לשקול את שינוי התובנות באשר לפן הדיוני של ההליכים האזרחיים".
אולי כאן הוא המקום למתוח ביקורת על ציבור השופטים והשופטות, כאחד, ההופכים תקנות סדר הדין האזרחי, מתקנות פעילות, חיות, ישימות ובועטות לתקנות נרפות, חסרות חיים וחוט שדרה משל עצמן, אשר כל הרוצה ורואה שעת כושר ראויה, נוהג כלפיהן, כאילו אין הן קיימות ובמקרה הטוב, בועט הוא אותן לקרן זווית ולא נודע הדבר, כי באו על קרן זווית זו. מכאן ואילך, ייעטפו הן בקורי עכביש ובשכחה ואיש - איש לא יעשה בהן שימוש ראוי ומושכל.
ראש וראש - בכל הכבוד הראוי - ראויים לגינוי השופטים והשופטות, שאינם/שאינן מכבדים/מכבדות פסקי-דין וגם/או החלטות שבשוליהם מתנוססת חתימתם. אם שופט אינו אוכף קיום החלטה שלו, שלצורך ביצוע נקב הוא, בתאריך מחייב ודווקני, אשר עד שיחול התאריך זה, יש לבצע פסק-דינו וגם/או החלטתו והוא מאריך לבעל הדין הסורר, המועד לביצוע ולקיום פסק-דין וגם/או לקיום החלטה זו שלו, מה טעם יש צורך בתקנות סדר דין אזרחי, שבית המשפט עצמו אינו נוהג בהם במידת הרצינות הראויה? אם שופט או שופטת מסרב להוציא צו שיפוטי נגד בעל-דין לאכיפת מענה על שאלון בתצהיר נגד בעל-דין סורר, בנימוק שיש לתת לו "הזדמנות נוספת", לאחר שבעל-הדין, מתחמק פעם אחר פעם מלהשיב על השאלות הנכללות, בשאלון זה, מה יגידו על כל מי שנוהגים קדושה בפסקי-דין וגם/או בהחלטות שיפוטיות? מה יגידו על כך, מי ששנתם נודדת עליהם בשל איזה אי-קיום פרט מזערי בפסק-דין וגם/או בהחלטה שניתנה נגדם, דוגמת אי-המצאת מסמכים בתוך המועד הנקוב בצו שיפוטי זה, בשל מחדלי צד שלישי שאין להם כל קשר וכל נגיעה שהיא לחובותיהם כלפי בית המשפט, שמולאו, על-ידם, בקפידה.
בדברי ההסבר לטיוטת התקנות נכתב, כי ראשית: תכליתן של התקנות החדשות המוצעות, הינה לסייע בידי בית המשפט לנהל המשפט, תוך קיום הליך שיפוטי ראוי והוגן, שיאפשר הגעה לתוצאה נכונה וצודקת, תוך יעילות מירבית. לכן, מבוקש להביא לפישוט ולהאחדה של סדרי הדין הקיימים; שנית: לקבוע מדדי זמן וכמויות על-מנת לשרש חסמים הגורמים להתארכות דיונים בבתי-המשפט ולהתמודד עם תופעות של העדר התייחסות למועדים או שימוש מרובה בניירת, עד שקשה לבית המשפט לאתר השאלות האמיתיות השנויות במחלוקת בין הצדדים; שלישית: להביא לגילוי הדדי ושקיפות מלאה בין בעלי הדין לפני הגשת התובענה ובמהלכה. רביעית: לקדם נגישות לערכאות שיפוטיות, להבטיח קיומו של הליך ראוי והוגן ובתוך כך למנוע בזבוז זמן שיפוטי יקר, שהינו משאב ציבורי מובהק ולהשריש שיקולי יעילות וצדק מהיר. עוד נכתב, בדברי ההסבר, כי עקרונות יסוד אלה ראוי שישמשו גם כלי פרשני, בבחינת מורה דרך לבתי-המשפט ולצדדים, גם יחד, בכל הנוגע ליישומם של ההסדרים הדיוניים המוצעים בתקנות החדשות.
מטרת רשימה זו, כמו-גם הרשימות הבאות שתבואנה בעקבותיה הינה, בחינה מקורבת של "מהפכת סדרי הדין האזרחיים", שמציע משרד המשפטים. בחינה זו תיעשה, בבחינת תפיסת ה"מהפכה" המוצעת, דווקנית ופרטנית, בהתייחס לתקנות שהוספו וגם/או שהוחסרו וגם/או שהושמטו, בתקנות החדשות, בידי שרת המשפטים, ציפי לבני.
התקנות החדשות כוללות בחובן גם, התייחסות לאחריות הניהולית של בתי-המשפט בעניין המשפטים האזרחיים ויש בהם נסיגת-מה, מהגישה האדברסרית, הנהוגה בבתי-משפט, בישראל. מחוקק-המשנה מעוניין, בהתקנת התקנת החדשות, להביא לכך, כי בית המשפט יהיה אקטיבי יותר, במהלך הדיונים, כדי להביא לניצול נכון יותר והגשמה יתרה של זמנו של הציבור. סמכויות הניהול השיפוטי של בית המשפט תורחבנה, בתקנות החדשות, מעבר לשלב קדם-המשפט ולמעשה נפתח פתח לשיטה האינקוויזיטורית במשפט הישראלי. למעשה ובפועל, מוצע שהתקנות החדשות תהיינה מורה דרך, בכל הקשור להתנהלות בהליכים אזרחיים וכלי פרשני, ראשון במעלה, לסוגיות דיוניות שונות.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  30/11/2014   |   עודכן:  30/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקיקת משנה שהינה חקיקה ראשית בפועל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
6 שנות "זמן שיפוטי יקר" (למי?)
סחר באדם ופרוטקשן  |  7/12/14 12:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
השייח' אחמד יוסף, ממנהיגי תנועת חמאס, מציע לשקול משא-ומתן ישיר עם ישראל, להקפיא את הפעילות הצבאית ולשנות את אמנת חמאס מ-1987. הצעותיו נועדו לחלץ את תנועתו ממצוקתה המקומית והאזורית
זאב בן-יוסף
חוק לאום דורש הסכמה רחבה ולפיכך מוצע כאן נוסח המעוגן במגילת העצמאות והחלטות האו"ם שעשוי להתקבל על-ידי הרוב המכריע של תושבי ישראל היהודים והלא-יהודים וגם על-ידי ארה"ב ורוב שאר העולם
יעל לוטן
כאשר רוצים לעשות יחסי ציבור ללקוח, חשוב ביותר להתייחס בכובד ראש אל קהל המטרה בו הוא מעוניין ולהעביר אליו את המסר ברמה שלא תהיה במדרג גבוה או מוזר מדי. הרי לא נוכל לעשות קמפיין לגיל השלישי בסגנון שיתאים לסטודנטים, ולהפך
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק פרנלדס
דברים גסים ובוטים במיוחד של פעיל טבעונות נגד רפתן עלו לו 80,000 שקל. אלא שבית המשפט התעלם מכך שהרפתן מצידו תרם גם הוא להתלהטות הוויכוח
ראובן לייב
התנערותו של רובי ריבלין משירו של עמיר בניון, כמו גם מחוק הלאום, מוכיחה שלמרות שצמח על ברכי הימין, הוא משכיל להתעלות על עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il