X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"חוק הנורמות" שעבר לאחרונה בוועדת השרים לענייני חקיקה, מציע להחיל באופן ישיר את חוקי הכנסת על התושבים הישראלים ביו"ש. הצעת חוק זו מצרה את שיקול דעתו של המפקד הצבאי באזור, שהוא הריבון החוקי והלגיטימי בהתאם למשפט הבינלאומי, ומכפיפה אותו לרצונה של הכנסת. טוב תעשה ממשלת ישראל אם תסיר בהקדם את הצעת החוק מעל סדר יומה
▪  ▪  ▪
העיר אריאל [צילום: פלאש 90]

הצעת החוק

באחרונה הובאה לפתחה של הכנסת הצעת חוק פרטית לתיקון פקודת סדרי השלטון והמשפט (חקיקה באזור באמצעות צו), המכונה גם "חוק הנורמות", שהגישו חברי הכנסת אורית סטרוק, יריב לוין, זאב אלקין, מנחם אליעזר מוזס, דוד רותם, איילת שקד ואברהם מיכאלי. לפי ההצעה, חוק שאישרה הכנסת יחוקק גם ביהודה ושומרון באמצעות צו של מפקד כוחות צה"ל באזור, בתוך 45 ימים ממועד פרסומו ברשומות. מפקד האזור יהיה רשאי, מטעמים מיוחדים, להציע לוועדת הכנסת שבה הוכנה הצעת החוק, להוציא את הצו בנוסח אחר, אולם לוועדה שיקול דעת האם לאשר את הצעתו של מפקד האזור או לדחותה.
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי ההצעה באה לתקן את העוול שנגרם למאות אלפי אזרחי ישראל, המתגוררים ביהודה ושומרון. אזרחים אלה, כך נאמר, מצביעים לכנסת אך בפועל חייהם אינם מנוהלים בידי הכנסת עקב היעדר תחולה של החוק הישראלי ביהודה ושומרון. העדר התחולה גורם לפגיעה קשה בזכויותיהם של אזרחים אלה ומפלה אותם לרעה. הצעת החוק מבקשת אם כן לגרום לכך שהכנסת הנבחרת תנהל גם את חייהם של אלה מאזרחי המדינה, שהם תושבי יהודה ושומרון.

העמדה המדינית

מבחינה מדינית, הגישה המקובלת של ממשלות ישראל בעבר ובהווה, היא ששטחי יהודה ושומרון הם, "שטחי מריבה". ישראל אינה רואה בשטחים אלה "שטחים כבושים" ומעולם לא ויתרה על זכויותיה המשפטיות בנוגע אליהם. עוד היא גורסת, כי היא כפופה בשטחים אלה לתקנות האג המייצגות דין מנהגי, אך אין היא כפופה לאמנת ז'נבה הרביעית משום שלא מתקיים התנאי הקבוע בסעיף 2(2) לאמנה, הדורש כי השטח שנכבש הוא "ארצו של אחד מבעלי האמנה". עם זאת, ישראל הודיעה, כי לפנים משורת הדין, היא מתחייבת להחיל את ההוראות ההומניטריות של האמנה בשטחים. בית המשפט העליון שדן בסוגיה, קבע בשורה של פסקי דין, כי שטחי יהודה ושומרון מוחזקים "בתפיסה לוחמתית".

המצב המשפטי

מבחינה משפטית, ישראל נמנעה במודע לאורך השנים מלהחיל את המשפט הישראלי על שטחי יהודה ושומרון (בניגוד לשטחי רמת הגולן וירושלים המזרחית, שבהם החילה ישראל את "המשפט, השיפוט והמנהל" של המדינה).
ביהודה ושומרון שוררות מציאות חיים מורכבת ומערכת משפטית רב-גונית, הנשענת על דינים שונים. מבחינת התושבים הפלשתיניים, הדינים העיקריים הם שניים: המשפט שחל בשטחים עד שנת 1967, כלומר, בעיקר הדין הירדני; הצווים שנחתמו בידי מפקד האזור או מטעמו (תחיקת ביטחון), המשמשים דבר חקיקה ראשי וחקיקת משנה בשטחים. מצב משפטי זה תואם את עמדת המשפט הבינלאומי המנהגי בנוגע לדין החל בשטח הנתון לתפיסה לוחמתית, שבאה לידי ביטוי בתקנה 43 לתקנות האג.
לעומת זאת, על התושבים הישראלים ביהודה ושומרון מתקיים רובד חקיקתי נוסף, המכונה גם "משפט המובלעות", ואשר כולל חקיקה ישראלית, שהוחלה באופן אישי על אזרחים ישראלים. החוק הישראלי הוחל על תושבים אלה הן באמצעות תחיקת ביטחון (בעיקר דרך החקיקה המיוחדת שחלה בשטח המועצות המקומיות והאזוריות) והן באמצעות חוקי הכנסת בדרך של חקיקה חוץ-טריטוריאלית, שהרחיבה את תחולתה גם על התושבים הישראלים ביהודה ושומרון.
כך, הכנסת חוקקה לאורך השנים כמה חוקים בתחומים מנהליים מובהקים כגון מיסוי, פיקוח על מוצרים, ביטוח לאומי וכיוצא באלה, החלים על אזרחים ישראלים, הגרים בשטחי יהודה ושומרון. העיקרון המנחה את כל דברי החקיקה הללו היה פרסונלי ולא טריטוריאלי. למשל, דיני מקרקעין ודיני תכנון ובנייה אינם חלים בשטחי יהודה ושומרון.
למערכת משפטית מורכבת זו יש להוסיף גם את פסיקת בית המשפט העליון, שהחילה את הדין הישראלי בתחום יחסי העבודה מכוח המשפט הבינלאומי הפרטי (מבחן "מרב הזיקות") ומכוח עיקרון השוויון, גם על פלשתינים העובדים במובלעות הישראליות.

השינוי הצפוי בעקבות החקיקה – סיפוח?

עד כה נמנעו כל ממשלות ישראל מלספח את שטחי יהודה ושומרון או חלק מהם. הכנסת נמנעה עד כה מלחוקק חוקים בעלי תחולה טריטוריאלית, מחשש לשינוי חד-צדדי במעמדו של השטח. נדמה, כי הצעת החוק הטרייה באה לשנות מן היסוד מצב מדיני ומשפטי זה. עולה, אם כן, השאלה, האם החלה ישירה של חוקי הכנסת על התושבים הישראלים ביהודה ושומרון מהווה סיפוח השטחים למדינת ישראל?
המצב הקיים כיום תואם את הדין הבינלאומי: המפקד הצבאי הוא הריבון בשטח. סמכויות השלטון עוברות לידיו והוא אחראי על הסדר והביטחון באזור. בעשותו כן, כפוף המפקד הצבאי למשפט הבינלאומי ולעקרונות המשפט המנהלי הישראלי. מציאות משפטית זו לא השתנתה גם בעקבות התהליכים המדיניים שבהם הייתה מעורבת ישראל, ואשר הבשילו לכדי הסכמים – הסכם השלום עם מצרים (1979), הצהרת העקרונות של אוסלו (1993), הסכם השלום עם ירדן (1994) והסכם הביניים (1995).
הצעת החוק הנוכחית מחילה באופן ישיר את חוקי הכנסת על התושבים הישראלים באופן ששולל, הלכה למעשה, את שיקול דעתו של המפקד הצבאי. ההצעה מכפיפה את שיקול דעתו של המפקד הצבאי באזור – הריבון – לשיקול דעתה של כנסת ישראל והופכת אותו למעין חותמת גומי לרצונה. בכך הופכת הכנסת עצמה לריבון ביהודה ושומרון. מהלך זה חותר תחת התפיסה של מעמד השטחים כשטחים מוחזקים, הנתונים לתפיסה לוחמתית, לפי המשפט הבינלאומי. על-ידי החלפת הריבון מציעה הצעת החוק, למעשה, סיפוח דה פקטו של שטחי יהודה ושומרון למדינת ישראל. מהלך זה אף סותר את דברי ההסבר של ההצעה, המציינים כי החוק נועד להשוות בין הנורמות החלות על אזרחי מדינת ישראל לאזרחים ביהודה ושומרון, "וזאת מבלי לשנות את מעמדו של השטח מבחינה מדינית ומבלי לסתור את הוראות הדין הבינלאומי שישראל קיבלה על עצמה, לפנים משורת הדין, להתנהל על פיו ביהודה ושומרון".
מעבר לכל אלה, יש לתהות על מיקומו של התיקון המוצע בספר החוקים הישראלי. הצעת החוק מציעה להוסיף את סעיף 11 ג לפקודת סדרי השלטון והמשפט, כאשר סעיף 11 ב לפקודה עוסק בהחלת "המשפט, השיפוט והמנהל של המדינה" בכל שטח שהממשלה קבעה בצו. נדמה, כי גם מיקום התיקון בפקודה עשוי להעיד על כוונותיהם של מציעי החוק.
ניתן, אם כך, לשאול האם הצעת החוק אכן נועדה, כמוסבר בה-עצמה, להקל על חייהם של התושבים הישראלים ביהודה ושומרון. אם זו המטרה, ניתן להשיגה, למשל, באמצעות הרחבת חקיקה חוץ טריטוריאלית של הכנסת, כפי שנעשה עד היום, ובאופן שאינו משנה את מעמדו של השטח. אולם מציעי החוק בחרו במודע בדרך אחרת. הצעתם מצטרפת להחלטות והצעות חוק אחרות, אשר אינן תורמות ואף מחבלות בקידום תהליך שלום. כך, למשל, ניתן למנות את ההחלטות בדבר גבולות אזורי העדיפות הלאומית, המכלילים את ההתנחלויות המבודדות; שינוי נוהלי הטיפול בבקשת מתן מעמד לבן-זוג זר, הפוגע במיוחד בפלשתינים; ואפילו ההוראה לצמצם את שעות לימוד הערבית. גם הצעות חוק פרטיות המועלות חדשים לבקרים, אשר בין אם עברו בכנסת ובין אם נדחו, גלומה בהן פגיעה בעצם היכולת להתקדם במשא-ומתן מדיני. למשל, הצעת החוק לסיפוח בקעת הירדן, או זו שקראה לחייב את הממשלה לקבל אישור מהכנסת לכניסה למשא-ומתן על ירושלים או על הפליטים הפלשתינים.
ביחס להצעת החוק הנוכחית תלוי ועומד ערר של שרת המשפטים היוצאת, ציפי לבני, העומדת בראש ועדת השרים לענייני חקיקה. בין אם תתקבל הצעת החוק ובין אם לאו, את עצם הגשתה ניתן לפרש כהתרסה, שתכליתה לשנות מציאות משפטית-מדינית מורכבת ורגישה, בעלת השלכות מרחיקות לכת על יכולת התמרון הדיפלומטית של ישראל ועל מעמדה בזירה הבינלאומית. המציאות שנוצרה בפועל – כבישים נפרדים, אוטובוסים נפרדים, אכיפת חוק סלקטיבית, ואולי גם סיפוח דה-פקטו של הישובים הישראלים ביהודה ושומרון – כל אלה יחדדו את האפליה בין התושבים הישראלים לתושבים הפלשתינים. יתר על כן, הם צפויים לספק תחמושת למסע הדה-לגיטימציה, המתנהל נגד ישראל ולמאמצים המתגברים לבודדה בזירה המדינית והכלכלית הבינלאומית. לפיכך, טוב תעשה ממשלת ישראל אם תסיר את הצעת החוק מעל סדר יומה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 638 (4.12.14)
תאריך:  05/12/2014   |   עודכן:  05/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלת חוקי המדינה על יו"ש: סיפוח דה פקטו?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אין כזה מושג כמו חוק בינלאומי  ל"ת
יש אמנות וולונטרי  |  5/12/14 15:26
2
צעד נכון ומתבקש
ד"ר רון בריימן  |  5/12/14 18:21
 
- טוב מאוחר מאשר לעולם לא ל"ת
יהודי מפוכח  |  5/12/14 19:22
3
מהלך היסטורי מכפיף חוקים
באום  |  5/12/14 21:11
4
מטרת החוק היא זכויות האזרח !!! ל"ת
מה פה לא ברור?  |  6/12/14 21:58
5
חסר גילוי נאות
אבי כהן  |  8/12/14 12:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
סיבוב נוסף בקרב האגרופים בין לפיד ונתניהו בזירה הפוליטית התנהל השבוע מול פני האומה שלא נדרשה לשלם כרטיסים אבל התמורה תיכלל בהעלאת המיסים. נתניהו חילק ללפיד בפומבי ציון "בלתי מספיק" בתפקידו כשר האוצר, ומנגד לפיד לא נשאר חייב וכינה אותו אדם חסר אחריות שרוקם דילים בזויים מאחורי הקלעים. בסופו של דבר הנחית נתניהו ללפיד נוק אאוט. עם פיטוריו של לפיד מהממשלה הגיעה ההתמודדות ביניהם לסיומה
נעם סולברג
משה רבינו סבר שהשפיטה היא דרך לחבר בין אדם לאלקיו. בא יתרו ולימד: היא יכולה וצריכה להיות אנושית, שכן המשימה אינה רק ליישב סכסוכים אלא גם להנחיל מערכת של ערכים
איתמר לוין
סיכום שלושת הימים הראשונים של הדיון בבית המשפט העליון בערעורים בפרשת הולילנד: אל מי מכוונים חיציהם של המורשעים, מה עלולה להיות הטעות הכבדה ביותר של אולמרט והאם ניתן לנסות לשער את התוצאה
איתמר לוין
הכותרות הראשיות של ידיעות אחרונות ומעריב מלמדות כיצד עומדים חלקים ניכרים מהתקשורת להתנהג בחודשים שעד הבחירות: או שיקדמו מטרות בתחפושת של אוביקטיביות, או שימציאו מציאות ויסבירו לנו מה קורה בה
אליקים העצני
יערי לא הרגיש כלל שבסאב-טקסט, בין השיטין של דבריו, הוא השמיע - אף שלא מרצונו - שיר הלל לרעיון ארץ ישראל השלמה. שהרי ההשתלבות בין מזרח ומערב העיר, אותה יערי תיאר ונגד ניתוקה התקומם, קרמה עור וגידים תחת שלטון ישראל - ללא "תהליך שלום", ללא מו"מ והסכם, והעיקר - ללא "ויתורים כואבים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il