X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי תוכניות מובילות קידמה של הממשלה הכושלת היוצאת על-מנת לפתור את מצוקת הדיור: תוכנית מחיר המטרה, אותה קידם שר השיכון, ותוכנית מע"מ 0 אותה קידם שר האוצר ממשלת ישראל יצרה קשר בין התוכניות ובגלל תוכנית רעה ושלילית לא זכינו עד כה בתוכנית טובה יותר, עם סיכוי רב משמעותית יותר, והסיבות לקשר הזה? לטעמי סיבות רעות, סיבות מאוד רעות
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. לא שקל טובת זוגות צעירים [צילום: מן הטלוויזיה]

כאשר נוצרת בועה כלכלית מכל סוג, בייחוד בועה המשפיעה באופן ניכר על יציבות המשק או החברה מצווה המדינה להתערב.
להתערבות המדינה יכולים להיות מספר פנים: המדינה יכולה להתערב ישירות באמצעות מיסוי (או ביטול מיסוי), הלאמה, חוקים המגבירים מאוד את מעורבות הממשלה במשק, ומן העבר השני יכולה הממשלה להתערב באופן פחות בוטה, לדוגמה באמצעות שינויי מינון בנושאים שהיא ממילא מעורבת הם עמוקות, ואשר אינם קשורים למדיניות המס.
כך בדיוק אני רואה את ההבדל בין תוכנית מחיר מטרה לבין תוכנית מע"מ 0; תוכנית מע"מ 0 היא החרגה בוטה על-ידי הממשלה של האחידות במדיניות המיסוי, מדיניות אשר מאז ומעולם הממשלה ובייחוד האוצר התנגדו נחרצות לכל חריגות וחריגים בו. כי לכל חריג מתגלים פתאום שני אחים תאומים, והאחים האלה מצמיחים בני דודים, ובנות דוד וילדים ונכדים לרוב, והתוצאה היא שמערכת המיסוי אשר אחד ממוקדיה הוא באחדותה ובפשטותה הופכת להיות מערכת מסורבלת, בלתי נסבלת ובלתי נשלטת, תוך גרימת חסרון כיס ענק למדינה ואזרחיה.
כך ענה סגנו של השר לפיד מעל דוכן הכנסת להצעה מע"מ 0 על תרופות מצילות חיים: "שלא תתבלבל. הגירעון עדיין עומד על 33 מיליארד ש"ח. במצב הקיים, המדינה מממנת את סל הבריאות בהיקף של 8 מיליארד ש"ח ואף קובעת התרחבות כלפי מעלה אם אין אירועים חריגים. אישור הצעת החוק יהווה פריצה של מסגרת התקציב וייפתח פתח לעוד בקשות. סביר להניח שאם נגדיר רשימת תרופות מצילות חיים, אז תחת לחץ יצרניות התרופות וגורמים רבים אחרים, הרשימה תתרחב ויהיו לכך השלכות תקציביות אדירות".
כנראה שהכוח האלקטוראלי של הזקוקים לתרופות מצילות חיים הרבה יותר נמוך מהכוח האלקטוראלי של הזוגות הצעירים כי אחרת קשה לי מאוד להבין איך ההסבר הפשוט הזה של סגן שר האוצר בשמו של המשרד והשר בכנסת לא שומט לחלוטין את הקרקע מתחת לרגלי המציעים של מע"מ 0 לדיור; כי אם פריצת התקציב ופריצת אחידות במיסוי אסורה גם כאשר מדובר בדיני נפשות (תרופות מצילות חיים) על אחד כמה וכמה היא אסורה בדיני ממונות (מחיר הדיור).
חיסרון נוסף ומרכזי בתוכנית מע"מ 0 הוא שהפתרון בכללותו לא מבטיח שההנחה במחיר אכן תיכנס לכיסם של הקונים, בשיטת מע"מ 0 ובמצב קיצוני של עודף ביקושים, תיכנס "ההנחה" או המתנה של האוצר לכיסי המוכרים במקום לכיסיהם של הקונים.
מנגד, תוכנית מחיר המטרה אינה קשורה כלל ועיקר למדיניות המיסוי. על-פי תוכנית זו, תשנה המדינה את מדיניותה בכל הקשור להקצאת אדמות לאום לבניה, בכך תבצע תיקון בנושא שממילא היא שולטת בו ביד רמה, מכירת קרקעות לאום, ובאופן שיחייב במכרזי הקרקעות מכירת דירות המתאימות לזוגות צעירים, ב 20% מתחת למחירי השוק.
גם כאן דוחפת המדינה את היד עמוק לכיס, כי ההתחייבות למכירת הדירות במחיר נמוך ממחירי השוק תביא ודאי את הקבלנים להציע מחירים פחותים יותר עבור הקרקעות, אך כאן המימון הוא עקיף, ללא נגיעה בקודש קודשים של מדיניות המיסוי, ועם יתרון מרכזי נוסף, הסובסידיה אומנם ניתנת תחילה לקבלן במחיר הקרקע, אך השיטה מחייבת את הקבלן להעביר את הנחה במלואה ללקוח באמצעות התחייבות מראש למכור במחיר שהוא 20% פחות ממחירי השוק.
ומה עשתה ממשלת ישראל האחרונה, הכושלת? היא התנתה את אישורה של תוכנית טובה ומבטיחה תוכנית מחיר המטרה, באישור תוכנית הגרועה והמזיקה על-פי מרבית הדעות, תוכנית מע"מ 0.
המנטרה הזו של מע"מ 0 לא רק הכניסה את השוק לקיפאון, לא רק הזיקה טרם נולדה והייתה מזיקה שבעתיים לו הייתה נולדת, היא גם עצרה תוכנית אחרת, תוכנית טובה ממנה לאין שיעור; ואין כל הסבר להחלטה התמוהה והמקוממת של הקשר בין שתי התוכניות מלבד העובדה שהממשלה הכושלת הזו נכנעה ללחציו של שר האוצר בדימוס, שלא לטפל בבעיית הדיור עם תוכנית טובה כל עוד לא אושרה תוכנית הנפל שלו.
קשה יהיה מאוד לסתור את המסקנה ששר האוצר לא שקל ממש את טובתם של זוגות הצעירים אלא שקל את היכולת שלו למנף את תוכנית הנפל שלו על-מנת להתקבל בציבור כמושיע חברתי, ועל-מנת להגדיל את כוחו הפוליטי, בעוד הוא במקביל פוגע הגיעה ניכרת בזוגות הצעירים במונעו מתוכנית טובה ורצינית, שאינה רשומה על שמו, מלהבשיל.
בואו נזכור את זאת טוב טוב בדרכנו לקלפי.

תאריך:  07/12/2014   |   עודכן:  07/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחיר המנטרה של מע"מ 0
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טלמרקטינג
Sassi6  |  10/12/14 04:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
נחום ברנע סומך על מקורותיו ולמעשה אינו יכול לדעת אם מה שהוא מדווח, בהסתמך על מקורותיו, הינו אמת או בדיה
איתן קלינסקי
אני מרכין ראש בפני משה ארנס - מוותיקי התנועה הרוויזיוניסטית ושר לשעבר בממשלות ישראל - המתריס נגד רהב משיחי מסוכן, שדבק בחבריו בכותבו: "מתעורר החשד, כי חברי הכנסת המקדמים את חוק הלאום - או שלא אכפת להם מה חושבים עליו האזרחים הלא יהודים, או שהם רוצים להבהיר להם שהם זרים במדינה"
זאב בן-יוסף
הסיפור הבלתי ייאמן של הקולונלים הבריטיים ג'ון פטרסון וריצ'רד מיינרצהאגן שהיו ציונים נלהבים וסייעו בפועל לייסוד צבא יהודי ולהקמת מדינת ישראל
רפי לאופרט
הבחירות הקרובות עומדות להיות מאבק מכריע על השליטה הפוליטית בישראל לפחות בעשור הקרוב, ומכאן גם על נושא ארץ-ישראל. ואת עמדתו בסוגיה זו חייב נתניהו לעם עכשיו, ערב הבחירות. בלעדיה לא יזכה בתמיכה רחבה
אברהם פכטר
שימוש בהסתה בכתב, בעל פה ובציור, למטרות פוליטיות, צבאיות או חברתיות, הוא מסוכן, מערער יסודות ערכיים ומוביל למעשים בלתי חוקיים בעליל. פרסום תמונות של שרים ואנשי ציבור בלבוש נאצי, הוא מעשה מתועב של אדם/אנשים עם מוח מעוות שאינו מבין את ההשלכות של המעשה. הסתה זה נשק - נשק שיורה ומנסה בדרך שלילית להשיג תוצאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il