X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מדובר במחלה נדירה וקטלנית, שעד לאחרונה לא היה עבורה טיפול תרופתי, ומאופיינת בהתפתחות צלקות ברקמת הריאה הצטלקות הריאה, יכולה להיגרם על-ידי גזים רעילים, טיפולים רפואיים, הקרנות, מתכות, אזבסט ועוד
▪  ▪  ▪
מבוגרים נמצאים יותר בסיכון [צילום: פלאש 90]

הריאות הן איבר הנשימה שתפקידו לקלוט חמצן העובר למערכת הדם שלנו. חמצן הינו חיוני לקיומנו, כאשר אנשים בריאים, מבצעים למעלה מ-30,000 נשימות במהלך יום רגיל.
מבין מחלות ריאה המוכרות, ידועות מחלות האסתמה, COPD, דלקת ריאות ואף סרטן ריאות. עם זאת, אחת המחלות שמרבית האנשים לא שמעו עליה, היא מחלת ה-IPF - פיברוזיס ריאתי אידיופתי.
מדובר במחלה נדירה וקטלנית, שעד לאחרונה לא היה עבורה טיפול תרופתי, ומאופיינת בהתפתחות צלקות ברקמת הריאה. הצטלקות הריאה, יכולה להיגרם על-ידי מספר רב של גורמים, בהם גזים רעילים, טיפולים רפואיים, הקרנות, מתכות, אזבסט ועוד. למרות שרשימת החומרים והתנאים שיכולים להוביל לפיברוזיס ריאתי ארוכה, ברוב המקרים, הגורם אינו ידוע וקשה להצביע במדויק מה גרם להתפתחות המחלה.
כאשר רקמת ריאה הופכת להיות פגועה ומצולקת, המצב מאובחן כמחלת IPF. רקמה מעובה ונוקשה זו, מקשה על פעולתן התקינה של הריאות, הדבר מתבטא בקוצר נשימה, שיעול ובהמשך חוסר חמצן. מהלך המחלה הדרגתי וכרוני ועד לאחרונה, לא היה לה שום טיפול, מלבד השתלת ריאות המתאימה לקבוצה קטנה מאוד של חולים.
איך מאבחנים?
ניתן לבלבל את תסמיני פיברוזיס ריאתי אידיופתי, הכוללים קוצר נשימה, שיעול יבש, עייפות, ירידה במשקל עם תסמיני מחלות אחרות. עקב כך, במקרים רבים המחלה מתגלה בדרך אקראית ולא מכוונת, באמצעות ביצוע בדיקות רפואיות שאינן קשורות באופן ישיר למחלת ה-IPF.
אבחון המחלה מתבצע על-ידי פולמונולוג (רופא מומחה ברפואת ריאות) ודורש בדיקות כמו תפקוד ריאות, צילום CT ולעיתים בדיקות נוספות כמו ביופסיה. חומרת הסימפטומים שונה בין חולה לחולה, כאשר הידרדרותם של חלק מהחולים עשויה להיות חדה מאוד, למול אחרים אשר חווים סימפטומים מתונים יותר. החולים בפיברוזיס ריאתי אידיופתי חשופים לסיכון להחרפות במצבם אשר עלולים לגרום להידרדרות חדה במחלה ולמוות.
מי נמצא בסיכון?
פיברוזיס ריאתי אידיופתי, IPF, היא מחלה שפוגעת בעיקר בחולים בטווח הגילאים המבוגר (מעל גיל 50), ושכיחותה גבוהה יותר בקרב גברים. כמו-כן, נתונים מראים, כי מעשנים ומעשנים לשעבר, נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה, מאשר אוכלוסייה שמעולם לא עישנה.
בין גורמי הסיכון האפשריים נמצאים אנשים העובדים במקומות עבודה החשופים למזהמים הידועים כמזיקים לריאות, בדומה לחקלאות ובנייה הקשורים בחשיפה ארוכת טווח לאבק, אזבסט ומתכות שונות. בנוסף, אנשים שנחשפו לטיפולים כימותרפיים. יש לציין, כי סוגים מסוימים של פיברוזיס ריאתי, עשויים לעבור בתורשה.
איך ניתן לטפל?
משך ההישרדות הממוצע לאחר האבחנה אינו גבוה, כאשר חשוב לזכור כי מדובר במחלה נדירה וקטלנית שעד היום, מלבד השתלות ריאה פרטניות, הייתה חשוכת מרפא והובילה למוות. לאחרונה, פותחו טיפולים ראשונים למחלה, בהם Ofev ופרפינידון, שאף קיבלו בנוהל דחוף את אישור ה-FDA. תרופות אלו פועלות באופן ממוקד לטיפול בחולי IPF, דרך האטה של הידרדרות המחלה באופן משמעותי. טיפולים אלו מהווים בשורה משמעותית הן לחולי IPF והן לצוות הרפואי, שכן לראשונה ישנו מענה טיפולי לחולים אלו, המרחיב את אפשרות הטיפול המוגבלת עד מאוד שעמדה עד-כה בפני חולי פיברוזיס ריאתי אידיופתי - השתלת ריאה.
פיברוזיס ריאתי אידיופתי עשויה לגרום לסיבוכים שונים, בדומה להגברת הסיכון לפתח סרטן ריאות, יתר לחץ דם ריאתי, כשל נשימתי (רמות נמוכות של חמצן בדם) ועוד. פריצת הדרך החדשה של התרופות החדשות, עשויה בהחלט לסייע בהקלה על הסימפטומים ובשיפור משמעותי של איכות חיי החולים.

הכותב הוא מנהל מערך מחלות הריאה ואלרגיה בבית-החולים בילינסון
תאריך:  09/12/2014   |   עודכן:  09/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שמואל גור
חג חנוכה הוא חג שמח, טעים, מתוק (ומשמין), אבל הוא גם חג שטומן בתוכו לא מעט סכנות    טקס הדלקת נרות החנוכיה והכנת הלביבות והסופגניות, חושפים את הילדים ללהבות ואש ומהווים סכנה אמיתית לבית ולילדים הקטנים שנמצאים בסביבה
איילת נדיב
אקדים ואומר שתמיד עדיף לא לטגן    הימנעות מאוכל מטוגן מפחיתה את הסיכון למחלות, ומעלה את רמת השומן הרווי מהסוג המסוכן ביותר    הוסיפו גזר לשמן הטיגון, הוא מסייע לשמן לא להתחמצן וייצר רדיקלים והקפידו שטמפרטורת הטיגון לא תעלה על 180 מעלות
מכון ויצמן למדע
מדעני מכון ויצמן למדע חישבו את המשאבים הסביבתיים הנדרשים לייצור מוצרי חלב, ביצים, בשר בקר, עוף, ועוד. כך התברר שהעלות הסביבתית של בשר הבקר גבוהה פי 10...
איתמר לוין
ניר נחשון מפגין סבלנות ויעילות בטיפולו בתביעות קטנות, אם כי יש מקום לשיפור - בעיקר לא לתת לצדדים לנצל לרעה את אורך הרוח שלו. גישתו פרו-צרכנית אבל הוא לא נותן לצרכנים להגזים
אילון פרת
פרופ' אריה מהרשק, נשיא מכללת אורט בראודה, בכנס תעשיה-אקדמיה החמישי, שעסק בהעסקה רב-גונית של האוכלוסייה בישראל: "נותר רק לשאול: האם אנחנו בשלים לקבל את השונה ולא לשפוט אותו?"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il