X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בידי ארה"ב מידע רב על הפעילות החתרנית השיעית-מוסלמית המתנהלת מקובה. מכאן עלינו לשאול כיצד הבית הלבן, שמפרסם שלא חל שינוי במשטר הקובני מאז 1961, יקיים עם קובה מסגרות של שיתוף פעולה נגד טרור, כפי שנובע מהצהרתו של אובמה?
▪  ▪  ▪
מפגינים בעד נרמול היחסים עם קובה [צילום: AP]
חברי קונגרס יוצאי קובה רחוקים מלחגוג עם אובמה. הם הודיעו כי החלטתו של הנשיא האמריקני שהעניק בחינם הטבות חסרות תקדים לקובה צפוייה להיתקל באופוזיציה לוחמת מצד הנבחרים הדמוקרטיים והרפובליקניים כאחד

ארצות-הברית נקטה השבוע צעד פוליטי ודיפלומטי היסטורי כשנשיאה ברק אובמה הכריז על שינוי במדיניות ארצו כלפי קובה ועל חידוש היחסים הדיפלומטיים עם משטרו של קסטרו.
ביום שלישי האחרון (16.12.14) שוחחו בטלפון נשיאי ארה"ב וקובה לראשונה מאז 1959 כדי לדון בעקרונות מנחים לחידוש היחסים. למחרת, פרסם הבית הלבן דף מידע מיוחד בנושא שבו נכתב כי ארה"ב וקובה מאוחדות הודות ליחסים בין שני מיליון הקובנים שקשרו את חייהם עם ארה"ב לבין 11 מיליון תושבי האי השואפים להוביל את קובה לעתיד מבטיח.
במנשר הנשיאותי נאמר עוד כי ברור לארה"ב שלא הגשימה את שאיפתה להפוך את קובה למדינה משגשגת ודמוקרטית, ולמעשה קובה מונהגת כיום על-ידי האחים קסטרו והמפלגה הקומוניסטית כפי שהיה מאז 1961. אובמה מנמק את החלטתו בחוסר רצונה של ארה"ב לדחוף כיום את קובה לתהום, צעד שאינו תורם דבר לארה"ב ולעם הקובני. אובמה קורא לשלטונות הקובניים לאפשר ל-11 מיליוני אזרחי קובה לנצל את הפוטנציאל היצירתי שלהם ללא המגבלות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות שמטילים עליהם שלטונות האי.
בדעתו של אובמה לחדש מיד את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות שנותקו בינואר 1961. בחודשים הקרובים תפתח ארה"ב את שגרירותה בעיר הוואנה, וכבר בינואר הקרוב יתקיימו בבירת קובה שיחות דו-צדדיות בנושאי הגירה, כשבקרוב יתקיימו שיחות משולשות בין ארה"ב, קובה ומקסיקו להסדרת הגבולות הימיים בין המדינות במפרץ מקסיקו. הבית הלבן הכריז כי בין נושאי שיתוף-הפעולה בין ארה"ב לקובה ייכללו סוגיות בהגירה, הסדרת תנועות של נוסעים, סחורות וכספים בין המדינות ואף נושאים באיכות הסביבה.
ארה"ב נקטה בעבר צעדי שלום עם שתי מדינות קומוניסטיות - סין ווייטנאם, הרחוקות ממנה גאוגרפית. במקרה של קובה מדובר בעיקר בהקלות פורמליות המיועדות לעודד את הפעילות של המגזר הפרטי, וכפועל יוצא, לגרום להפחתת התלות של אזרחי קובה במדינתם ולהוזלת מחירי הסחורות והשירותים. למעשה, האמברגו האמריקני נמצא זה זמן רב בעיקר בכתובים, כשבפועל מתנהלת מזה שנים רבות תנועה ערה של תיירים, סחורות וכספים בעיקר מתוך אזור "קובה הקטנה" שבמיאמי פלורידה - המרכז של הגולים הקובניים בארה"ב. אזרחים אמריקניים נהנים בביקוריהם באי מהכנסת אורחים וממנעמים המניבים דולרים לקובה.
ומה עם הטרור?
אחד הסעיפים בהודעתו של אובמה מתייחס לנכונותה של ארה"ב לבחינה מחדש של קביעתה כי קובה נכללת ברשימה של המדינות בעולם המעודדות טרור. ארה"ב הצהירה עוד ב-1982 כי קובה משמשת בסיס לארגוני טרור. מהודעת הנשיא האמריקני עולה כי ארה"ב מבקשת כיום לשתף פעולה עם קובה במאבק בטרור ובמיגור הסחר בסמים. קובה מובילה כיום בין מדינות אמריקה הלטינית ובמדיניות האנטי-אמריקנית וברצון להציב חלופה מהפכנית-מרקסיסטית ראוייה למה שהיא מכנה עד היום "אימפריאליזם אמריקני". קובה משמשת בסיס פעולה לארגוני טרור מוסלמים שיעים בהשראת אירן ותומכת בקביעות בתשתיות של מודיעין וטרור ערבי במדינות אמריקה הלטינית.
מהתבטאויות של בכירים אמריקניים משורות המודיעין הצבאי ומשירות החוץ בהופעותיהם בבית הנבחרים עולה כי בידי ארה"ב מידע רב על הפעילות החתרנית השיעית-מוסלמית המתנהלת מקובה. מכאן עלינו לשאול כיצד הבית הלבן, שמפרסם שלא חל שינוי במשטר הקובני מאז 1961, יקיים עם קובה מסגרות של שיתוף פעולה נגד טרור, כפי שנובע מהצהרתו של אובמה.
מעבר להודעה הרשמית, נראה כי התוצאה החיובית והממשית של ההפשרה ביחסים היא שחרורו של האזרח האמריקני היהודי אלן גרוס בן ה-65 שהוחזק במעצר בקובה בחמש השנים האחרונות והוחלף בשלושה מרגלים קובניים שנידונו לעונשי מאסר ממושכים בארה"ב. בטקס הדלקת נרות חנוכה בבית הלבן, ציין אובמה בפני אורחיו היהודיים כי פדיון שבויים היא אחת מן המצוות החשובות, וכך עשו האמריקנים עם אלן גרוס.
קובה הרשמית כמעט שנמנעת מלהתייחס להכרזת הנשיא אובמה. היא מצוטטת באמצעי התקשורת הרשמיים כלשונה, בעיקר בקטעים הרלוונטיים המתייחסים לכשלונה של ארה"ב לשנות את מדיניותה של קובה.
בקהילה הקובנית בארה"ב מצפים להקלות במדיניות ההגירה האמריקנית ובהקלות נוספות בתנועת כספי-הסיוע של הקובנים מארה"ב לקרוביהם באי.
חברי קונגרס יוצאי קובה רחוקים מלחגוג עם אובמה. הם הודיעו כי החלטתו של הנשיא האמריקני שהעניק בחינם הטבות חסרות תקדים לקובה צפוייה להיתקל באופוזיציה לוחמת מצד הנבחרים הדמוקרטיים והרפובליקניים כאחד. חבר הקונגרס מרקו רוביו המוביל את הפעילות נגד קובה מתמודד כיום בבחירות המוקדמות לנשיאות ארה"ב מטעם הרפובליקנים מול ג'ב בוש. רוביו הודיע כי יפעל בפני ועדת החוץ של הקונגרס למניעת הקצבות של כספים לפעילות המתוכננת של ארה"ב בקובה. שכן שום דבר לא השתנה בקובה עצמה, והודעתו של אובמה היא למעשה חסרת ערך ממשי, כי לא צפוייה לחול כל תפנית אמיתית במדיניותם של האחים קסטרו בקובה.
האפיפיור פרנסיסקוס שמילא תפקיד חשוב בחידוש היחסים בין ארה"ב לקובה ואירח משלחות של שתי המדינות בוותיקן, הביע את שמחתו מהודעתו של הבית הלבן, ואילו מחוגים המקורבים לנשיא ונצואלה ניקולס מדורו, בעל הברית הנאמן של האחים קסטרו, נמסר כי ונצואלה צפוייה בקרוב לעיין מחדש במדיניותה כלפי ארה"ב.
פועל יוצא מהכרזתו של אובמה היא הזמנתה של קובה למפגש נשיאי מדינות אמריקה הלטינית המאוגדות במסגרת "ארגון מדינות אמריקה".

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה במדיניות חוץ של מדינות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  20/12/2014   |   עודכן:  20/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
עם ההכרה במדינה הפלשתינית, אפשר גם להפנות אליה את כל מנגנון החוק הבינלאומי ולתבוע אותה על כל פעולה תוקפנית של כל אחד מנתיניה, כולל אלה המתגוררים בירושלים. יתר על כן, אפשר להגדיר מחדש את כל ערביי ירושלים כאזרחי המדינה הפלשתינית, ולשלול מהם את כל זכויות התושבות של המדינה היהודית. הצונמי המדיני אכן הגיע, ואפשר לכוון אותו כבומרנג בדיוק מהיכן שבא
דורון בקל-איילון
התרגלנו לבוז לפוליטיקאים גם מבלי לבחון באמת את תפקודם. נשבינו בדימוי המעוות שיצרנו להם במו-ידינו
יעקב שטרכר
יש לחתוך את המעגל המרושע בו טיפוסים כמו אלי ישי שכשר הפנים הסתפק בכתיבת מכתבים והתנער מאחריותו לאסון הכרמל. האם היה מסתפק בכתיבת מכתבים אם היו מקצצים בתקציבי ישיבות? או העבריין דרעי העומד בראש תנועה דתית גזענית. הם שישרדו והברוורמנים יתפוגגו
אליקים העצני
מועצת הביטחון גינתה את ישראל ב-1955 על פלישה לעזה, אח"כ על פעולות סמוע וכראמה, קראה שלא לקיים מצעד בירושלים, גינתה את איחוד ירושלים ודרשה להפסיק את ההתנחלויות, נזפה על תקיפת הכור בעירק, הכריזה שסיפוח הגולן בטל, תקפה את הריגת אבו-ג'האד ומשנת 2002 קוראת ל"פתרון שתי המדינות". אנחנו המשכנו בשלנו, ולמרבה הפלא נשארנו בחיים
איתן קלינסקי
בשנת 2015 אנחנו זקוקים לשר ביטחון שקול וזהיר, ולא לשר ביטחון שמתכתב עם התלהמות משיחית שאחזה בליכוד, התלהמות משיחית שעשויה להעניק לו את מבוקשו להתמקם בצמרת הרשימה לבחירות לכנסת ה-20
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
היכן עוברת הדרך לשחרור פלשתין  /  מנשה שאול
איפה חבריה של רייצ'ל קורי?  /  מרדכי קידר
צבא התעמולה לישראל  /  מנפרד גרסטנפלד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il