X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ימי התענית הם לא רק לזיכרון של צרות העבר, אלא הם בעיקר ימי תשובה וחשבון נפש לתקן את מעשי העבר ומעשינו בהווה
▪  ▪  ▪
הדמיה של בית המקדש

במעגליות המאפיינת את עם ישראל, אותו החודש המסיים את חג האורות מוביל לפתיחת תקופת חושך. היום שבו החל המצור של נבוכדנצר השני מלך בבל על ירושלים, שהסתיים בחורבן ממלכת יהודה, ירושלים וחורבן בית המקדש הראשון. היום נקבע כאחד מארבעת הצומות על חורבן ירושלים ביחד עם צום גדליה, שבעה עשר בתמוז ותשעה באב.
מצינו חומרה מיוחדת בצום עשרה בטבת, שאין בצומות האחרים, אפילו לא בצום תשעה באב. כל הצומות אם חלו להיות בשבת נדחין לאחר השבת, חוץ מעשרה בטבת שאפילו אם היה חל בשבת לא היו יכולים לדחותו ליום אחר, בהיות שעליו נאמר במפורש בנביא יחזקאל: "ויהי דבר ה' אלי...בעצם היום הזה" (כ"ד, א-ב). המילים בעצם היום הזה הם הקובעים את מהותו של היום הזה שלא ניתן לשנות בו את התאריך.
מדוע אנחנו צמים בעשרה בטבת, בית המקדש הרי היה עומד אז על תילו?
האבודרהם ראה בחומרתו של צום זה והשווה אותו לצום יום כיפורים שגם עליו נאמר "בעצם היום הזה", שבשניהם אם חלים הם בשבת לא ניתן לדחותם. אומנם בסדרי הזמנים בלוחות השנה שלנו אין מקדשים את החודש על-פי הראייה, אין יום עשרה בטבת חל בשבת. רבי יהונתן אייבשיץ הסביר בספרו "יערות דבש" (ח"א דרוש ב') על-פי האבודרהם, שעשרה בטבת הוא "יום הרע אויב בקודש לצור על עיר, ויום ההוא קשה לישראל למאוד יותר מיום חורבן הבית, כי ט' באב אינו דוחה שבת, ואילו י' טבת דוחה שבת כמו יום הכיפורים, ומזה מופת כי צרה גדולה הייתה, וכל התחלות קשות, וכיוון שכבר הותרה הרצועה מלמעלה לצור על עיר, כבר אחר-כך הייתה הדרך כבושה לפני אויבי עמו לעשות כאשר זממו בעוונות הרבים".
מובן אפוא שיום עשרה בטבת המשמש כיום צום ותענית מיועד ליום של חשבון נפש וליום התעוררות ותיקון כפי המובא ברמב"ם בהלכות תעניות (פ"ה, ה"א): "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהם כדי לעורר את הלבבות ולפתוח דרכי תשובה.
ויהיה זה למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה. עד שגרם לנו אותן הצרות, שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב".
כלומר, ימי התענית הם לא רק לזיכרון של צרות העבר, אלא הם בעיקר ימי תשובה וחשבון נפש לתקן את מעשי העבר ומעשינו בהווה. ולא רק, אלא שגם אם באה צרה חדשה על עם ישראל, ישנה מצווה מהתורה לזעוק ולהתריע על-כך. כידוע, אנו זוכרים היטב אירועים גדולים, אם היו אלו אסונות או שמחות. בתודעה האירוע נצרב חזק ברגע שבו הוא אירע. תשעה באב נצרב בזיכרוננו בעת חורבן בתי המקדש הראשון והשני. אך אנו יודעים שכל האירועים סביב החלו הרבה קודם. כל מאורע פרטי או כללי, מתחיל לפני שהוא מתרחש. כאן באים חכמינו להדריך אותנו לא להיתפס רק לרגע האסון, אלא לחפש אחורה, מהיכן שהכול התחיל, היכן היינו צריכים לזהות את הסימנים הראשונים ואז לפתוח בזעקה ובתיקון.
יום עשרה בטבת, היום שבו החל המצור על ירושלים שהוביל לחורבן בית המקדש ולגלות בבל טומן בתוכו מסר חשוב שנועד לגרום להתעוררות עם ישראל ולשנוי בדרכיו, אולם הוא באותה תקופה לא עמד במשימה זו. דבר שהוביל לחורבן וגלות. המסר שהועבר לעם ישראל בתקופה ההיא, לפני החורבן, קיים עדיין לנגד עינינו ועלינו לממשו להתעורר ולעשות חשבון-נפש תמיד ובפרט בימים אלה.

תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  29/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
המערכת רוצה להגן על ההליך המשפטי מפני זיהומו. הרי ידוע שפוליטיקה זה עסק מלוכלך וגם מזוהם. עכשיו יש לזה אישור במסמך רשמי של מדינת ישראל. לא סתם מדינת ישראל, אלא מסמך רשמי של פרקליטות מחוז ירושלים
יוני בן-מנחם
מתיחות בצמרת החמאס סביב השאלה מי צריך לנהל מול ישראל את נושא עסקת חילופי השבויים של מבצע "צוק איתן". תנועת חמאס מחפשת הישגים מהירים בעקבות לחץ מצד אסיריה הביטחוניים בבתי הכלא בישראל
ראובן לייב
העיתונאי גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בארה"ב, מדווח על סערת פיטוריו של ארי רוט, מנהלו האמנותי של התיאטרון היהודי בוושינגטון, בשל ההצגות בעלות המסר האנטי-ישראלי שקידם
עו"ד ורו"ח רמי אריה
בית המשפט קובע שלא בהכרח מי שרשום ברשות המיסים כבעלי העסק, הוא שייחשב לבעלים האמיתי והוא שהיה חייב בתשלום המיסים בגינו
רו"ח שרון שולמן
מדיניות מיסים חדשה של OECD עשויה לגרום לישראל בעיות - אבל יותר מזה היא עשויה לפתוח בפניה את האפשרות להפוך למוקד עולמי אמיתי של חברות ענק רב-לאומיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il