X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטענה שמדיניות החוץ של ארה"ב מעוצבת על-ידי נשיא כל-יכול מופרכת על-ידי תקדימים רבים וחוקת ארה"ב, שגובשה כדי למנוע שלטון יחיד ולכן מעניקה לקונגרס ולנשיא, גם יחד, את הסמכות לעצב את מדיניות החוץ והביטחון
▪  ▪  ▪
הקונגרס האמריקני. מפקח על הנשיא [צילום: AP]

הבית הלבן ומחלקת המדינה בוושינגטון טוענים שלמרות התמיכה הגורפת של הקונגרס בישראל, הנשיא אובמה יכול להפעיל לחץ אפקטיבי לוויתורים משמעותיים של ישראל.
הנטייה להמעיט בעוצמת הקונגרס - שהוא הנציג האותנטי ביותר של הציבור האמריקני - נשמעה לאחרונה על-ידי שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו: "אסור להתעלם מהעובדה שבכל הקשור למדיניות חוץ, החוקה האמריקנית מעניקה לנשיא את מירב הכוח...." האמנם?
הטענה שמדיניות החוץ של ארה"ב מעוצבת על-ידי נשיא כל-יכול מופרכת על-ידי תקדימים רבים וחוקת ארה"ב, שגובשה כדי למנוע שלטון יחיד ולכן מעניקה לקונגרס ולנשיא, גם יחד, את הסמכות לעצב את מדיניות החוץ והביטחון.
בניגוד לתובנה המקובלת, הנשיא אינו "הממשל", אלא אחד משלוש זרועות הממשל המופרדות ועצמאיות באופן מוחלט. לפי החוקה הקונגרס הוא הרשות הבכירה, ולכן הסעיף הראשון בחוקה מוקדש לקונגרס.
בניגוד לשאר הדמוקרטיות המערביות - שם הרשות המבצעת עליונה על המחוקקת- חוקת ארה"ב הקימה מסד לרשות מחוקקת החזקה בעולם ולמאבק מתמיד בין רשויות השקולות בעוצמתן. הנשיא הוא "המפקד העליון" כל עוד הקונגרס מאשר ומתקצב, ובמיוחד בנושאי סנקציות, סיוע חוץ, סיוע צבאי, אשרור הסכמים בינלאומיים, מינויים בכירים וכל סעיפי ההוצאות.
עוצמת הקונגרס קיבלה רוח גבית ממלחמת וייטנאם, שערוריות וואטרגייט ואיראנגייט והגלובליזציה שקיצצו את כנפי הנשיא באמצעות הגברה דרמטית של מעורבות המחוקקים בסוגיות חוץ, העמקת פיקוח הקונגרס על הנשיא ושדרוג דרסטי של איכות וכמות צוות העוזרים בקונגרס (כ-17,000!).
אבל, המחוקקים מעדיפים להתמקד בנושאי פנים העומדים בראש מעייני המצביעים וקובעים את גורלם ביום הבחירות, ולהניח לנשיא להוביל בנושאי חוץ, אלא אם כן הנשיא מועל באמון, מפיר את החוק, מוביל מדיניות כושלת, או חורג מקונצנזוס כגון אהדה גורפת לישראל. או אז המחוקקים מפגינים שריר מרשים המבטא את תלותם המוחלטת בבוחר ולא במפלגות או הנשיא.
לדוגמה, ב-2011 אילצו סנטורים דמוקרטים את אובמה להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"מ בגנות ההתנחלויות. בעיצומו של "צוק איתן" סיכלו סנטורים דמוקרטים את ניסיון אובמה להתנות את הענקת 225 מיליון דולרים לרכישת סוללות "כיפת ברזל" באישור חוק הגירה שנוי במחלוקת. מ-2009 מסרב הקונגרס לסגור את מחנה מעצר הטרוריסטים בגואנטנמו. ב-2012 מנע הקונגרס הענקת 450 מיליון דולרים לממשלת ה"אחים המוסלמים" במצרים. ב-2009 מנעו סנטורים דמוקרטים את מינוי צ'אס פרימן הפרו-סעודי והאנטי-ישראלי ליו"ר וועדת המודיעין הלאומית. בשנים 1992-1990 שודרג שתוף הפעולה האסטרטגי ישראל-ארה"ב באופן חסר-תקדים ביוזמת הקונגרס, למרות התנגדות הנשיא בוש. ב-1990 מנע הקונגרס קיצוץ של 5% בסיוע החוץ לישראל. הקונגרס סיים מעורבות צבאית אמריקנית בווייטנאם, אנגולה וניקרגואה.
כאשר ניסו הנשיא בוש ומזכיר המדינה בייקר לשכנע את הסנטור אינוייה למשוך את יוזמתו לשדרוג נמל חיפה בכספי הפנטגון, ענה אינוייה: "לפי החוקה, הקונגרס מפקח עליכם ולא אתם עלי...." אתה הבנת את זה, ברוך?!

תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  29/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשיא אמריקני אינו כל-יכול
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ארה"ב קרובה למלחמת אזרחים
מסעודה משדרות  |  29/12/14 15:43
2
עוד שנה וחצי של אי וודאות:
רפי אשכנזי  |  29/12/14 17:26
3
ומה בנוגע לצונאמי
אהרון שחר  |  29/12/14 17:37
4
אובאמה מסוכן לישראל
אליעם  |  29/12/14 22:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גבי סיבוני
חוסר הרצון, המשותף לכל הקבוצות המעורבות בסימולציה, להיגרר להסלמה, היה מאפיין מרכזי של סימולציה זו. כל הצדדים ניסו להכיל את האירוע ולהגבילו לסבב מהלומות קצר. בין הגורמים המרסנים בלטו במיוחד האתגר שמציבה 'המדינה האיסלאמית' והיחלשות הציר השיעי באזור, מעורבות חיזבאללה בלחימה בסוריה, והדיאלוג בין טהרן לוושינגטון
חניאל פרבר
ימי התענית הם לא רק לזיכרון של צרות העבר, אלא הם בעיקר ימי תשובה וחשבון נפש לתקן את מעשי העבר ומעשינו בהווה
עו"ד חיים שטנגר
המערכת רוצה להגן על ההליך המשפטי מפני זיהומו. הרי ידוע שפוליטיקה זה עסק מלוכלך וגם מזוהם. עכשיו יש לזה אישור במסמך רשמי של מדינת ישראל. לא סתם מדינת ישראל, אלא מסמך רשמי של פרקליטות מחוז ירושלים
יוני בן-מנחם
מתיחות בצמרת החמאס סביב השאלה מי צריך לנהל מול ישראל את נושא עסקת חילופי השבויים של מבצע "צוק איתן". תנועת חמאס מחפשת הישגים מהירים בעקבות לחץ מצד אסיריה הביטחוניים בבתי הכלא בישראל
ראובן לייב
העיתונאי גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בארה"ב, מדווח על סערת פיטוריו של ארי רוט, מנהלו האמנותי של התיאטרון היהודי בוושינגטון, בשל ההצגות בעלות המסר האנטי-ישראלי שקידם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il