X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צהר לפרשה

איש אשר כברכתו

ברכת יעקב לבניו מלמדת, כי לכל אחד יש יכולות משלו וממילא כל אחד יכול להנהיג - ומצד שני שאיש אינו שלם וממילא כל אחד זקוק לחבריו
▪  ▪  ▪
יעקב אבינו. "כללן באחרונה"

בדרך כלל כשמדברים על מנהיגות, עולות בראש כל מיני דמויות מופת כריזמטיות, יחידות במינן, שהצליחו לסחוף אחריהן אנשים בודדים או רבים לעבר מטרה משותפת. אנשים אלו מסוגלים להשפיע על אנשים, להניע אותם ולחולל בהם שינוי. אולם דווקא על-רקע ברכותיו של יעקב, ערב פטירתו, ניתן להסתכל על הדברים בצורה שונה.
יעקב בוחר לברך את בניו בתכונה הייחודית של כל אחד מהם, כפי שמפרש הרש"ר הירש את הפסוק: "איש אשר כברכתו ברך אותם - איש איש בהתאם לברכה ההולמת את אופיו". לכל אחד ישנו אופי המייחד אותו, ורק באמצעות אופי זה הוא יכול להביא לעולם את הברכה המיוחדת הגלומה בו.
המשמעות היא שהתכונות, האופי והכשרונות הייחודיים לכל אחד מאיתנו, הופכים את כולנו למנהיגים ומשפיעים, או כפי שאומר המדרש: "אלא בשביל שנתן ליהודה גבורתו של ארי וליוסף גבורתו של שור, ולנפתלי קלתו של איל, ולדן נשיכתו של נחש" (בראשית רבה, פרשה צ"ז).
קביעה זו מעלה את השאלה: האם ייתכן מצב בו מנהיג ומוביל בתחומו יכול להיות טוב יותר מאחרים? על כך ממשיך המדרש ואומר: "תאמר שזה גדול מזה? כללן באחרונה: 'איש אשר כברכתו ברך אותם', לפי שחילק להם את הארץ ונתן ליהודה ארץ שהיא עושה שעורים, ולנפתלי ארץ שהיא עושה חיטין, אף על-פי כן כללן באחרונה, שיהו אוכלין אילו משל אילו".
דברי המדרש מסבירים, כי כל אחד צריך לדעת שאין שלמות מוחלטת אצל איש. מי שנותן לאחרים גם מקבל מהם, גם אם הוא איננו מודע לכך. מבנה זה מהווה יצירה שלמה הגדולה מסך חלקיה. בעניין זה כותב הרב סולובייצ'יק בספרו "ימי זיכרון": "את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר... נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם. ההשגחה יודעת היכן וכיצד יכול הפרט-היחיד על חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו, לקיים את שליחותו".
סיפור חסידי מפורסם מספר על רב שאמר פעם לתלמידיו, כי כל אדם צריך להסתובב כשבכיסו שני פתקים: באחד יכתוב "אנכי עפר ואפר" ובאחר "כי בצלם אלוקים עשה את האדם". כאשר מישהו פוגע בו, יוציא מכיסו את הפתק הראשון, וכך יבין שהפגיעה איננה נוראה. מאידך-גיסא, כאשר מישהו בא ומבקש ממנו טובה או לעשות מעשה הדורש מאמץ, או אז יוציא מכיסו את הפתק השני ויבין, כי היכולות קיימות בו.
הבעיה, המשיך הרבי, היא שאנשים מתבלבלים בפתקים. כאשר פוגעים בהם, הם מוציאים את הפתק "כי בצלם אלוקים ברא את האדם", ואז כעסם הולך וגובר והמריבה מחריפה: שהרי כיצד ייתכן שפגעו במישהו שנעשה בצלם אלוקים. מאידך-גיסא, כאשר מבקשים מאדם טובה או להתאמץ מעט, הוא שולף את פתק ה"אנכי עפר ואפר", תוך שהוא טוען שאין בידו היכולת והכוח להוביל ולהועיל.
על כך כותב הרב סולובייצ'יק: "בורא עולם פועל בהתאם להלכה האומרת, כי לא ייתכן למנות שליח כדי לבצע תפקיד שהוא למעלה מכוחותיו של השליח". יהי רצון שנדע למצוא בנו את הכוחות והברכות בהם ברך אותנו הקב"ה, ואיתם להנהיג, להוביל ולהשפיע בעולם.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב היישוב לפיד ומרבני צהר.
תאריך:  31/12/2014   |   עודכן:  31/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עצם הרעיון
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב ד"ר דרור פיקסלר
יוסף יודע שמקומו האמיתי היחיד הוא במשפחתו, אבל עליו לוודא שאחיו למדו את הלקח ובפעם הבאה בה ייתקלו בבעיה עם הבן המועדף - הם יפתרו אותה במקום לנסות להיפטר ממנה
הרב עידו פכטר
מדוע ראובן נכשל שוב ושוב בנסיונותיו להנהיג את האחים? - משום שהוא פזיז ונמהר, לא שוקל את הדברים לטווח הארוך. גם לאנשים כאלו יש מקום בציבור, בתנאי שהם יהיו מועטים ולא יתפסו את ההנהגה
הרב שאול ברוכי
יהודה וראובן ממלאים תפקידים מרכזיים בפרשת מכירת יוסף והורדת בנימין למצרים - אך עושים זאת בצורה שונה לחלוטין
הרב יובל שרלו
עשרות שנים לאחר שגרם לעשו עוול בדמות רכישה כשרה-אבל של הבכורה, פועל יעקב לרצות אותו. כך צריך לפעול גם עולם עסקים, שרוצה לא רק עסקה משתלמת אלא גם כזו שמשכינה שלום
הרב יוסף צבי רימון
כיצד יעקב - התם, הפסיבי - בכלל מנסה להרים את האבן הענקית שעל פי הבאר בחרן? מה קרה לו? - הוא זכה להתגלות השכינה, קיבל תפקיד וייעוד    ועם אלו, מתמלאים בכוחות שכלל לא ידענו שהם קיימים
רשימות נוספות
לא לדעת הכל  /  הרב ד"ר יהודה אלטשולר
המכפלה של עפרון  /  הרב יהודה זולדן
מתנערים מהסדומיות  /  הרב ניצן ברגר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il