X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנתונים לגבי העשור האחרון, המוצגים על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המוסד לביטוח לאומי, ומרכז המידע של הכנסת, מציירים תמונה של צמיחה מרשימה שהיטיבה במיוחד את מצבן של השכבות החלשות
▪  ▪  ▪
לשכת התעסוקה. מה מצב האבטלה באמת? [צילום: פלאש 90]

הנתונים המוצגים במאמר זה נלקחו משלושה מקורות, האחד השנתונים הסטטיסטיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השני דוחות העוני של המוסד לביטוח לאומי, והשלישי דוח של מרכז המידע של הכנסת על מעמד הביניים.
הנתונים המוצגים בשנתונים הסטטיסטיים מצביעים על השינויים שחלו בין השנים 2003 ל-2013, כדלהלן:
1. בשנת 2003 מנתה אוכלוסיית ישראל 6.7 מיליון נפשות, ובשנת 2013 8.1 מיליון, עלייה של 20%.
2. מדד המחירים לצרכן עלה בין השנים 2003 ל-2013 ב-25%.
3. בין השנים האלה עלו היבוא והיצוא בלמעלה מפי שניים, כאשר בשנת 2003 פיגר יצוא הסחורות והשרותים אחרי היבוא במיליארד דולר, ואילו בשנת 2013 כבר עלה יצוא הסחורות והשרותים על הייבוא בארבעה מיליארד דולר.
4. התוצר המקומי הגולמי עלה בשנים אלה ב-84%, ובניכוי עליית המדד (כלומר במונחים ראליים) עלה התוצר ב-46%. בהתחשב בגידול האוכלוסייה בשעור של 20%, עלה התוצר לנפש במונחים ראליים ב-22%.
5. ובשעה שהאוכלוסייה עלתה כאמור ב-20%, עלה מספרם של השכירים ב-37%, כשעלייה זו לוותה בירידה באבטלה שהייתה בשנת 2003 10.7%, ובשנת 2013 6.2% בלבד.
6. סך הכל השכר ששולם לכל העובדים השכירים עלה ראלית ב-44%, ופיגר ב-2% אחרי עליית התוצר שכאמור עלה ראלית ב-46%. כיוון שמספר השכירים עלה כאמור ב-37%, עלה השכר הראלי (המחושב כמנת החלוקה של סך הכל השכר ב-סך הכל מספר השכירים) רק ב-5%.
הנתונים המוצגים בסעיפים 5,6 הם נתוני המפתח להבנת הסתירה שבין הצמיחה המרשימה, לבין העלייה המרשימה הרבה פחות בשכר הראלי. כאשר מחשבים את השכר לנפש, ולא את השכר לשכיר, מקבלים עלייה ראלית של 20%, רק ב-2% פחות מעליית התוצר לנפש.
הגידול של 37% במספר השכירים, הרבה מעבר לגידול באוכלוסייה, מצביע על הצטרפותם לכוח העבודה של הערבים והחרדים, שהם המגזרים בהם שיעור השייכים לכוח העבודה הוא הנמוך ביותר, ושלכן מצבם הכלכלי/חברתי הינו הגרוע ביותר.
נוכח נתונים אלה, ניתן היה מלכתחילה לשער שהצטרפותם של הערבים והחרדים לכוח העבודה תשפר את מצבן של השכבות החלשות, והשערה זו מקבלת אישור בנתוני ההכנסה לנפש לפי חמישונים, המוצגים בדוחות העוני של המוסד לביטוח לאומי. על-פי הנתונים המוצגים בדוחות אלה, בין השנים 2006 ל-2013 עלתה ההכנסה הראלית לנפש של החמישון התחתון (בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר) ב-31%, של השני ב-30%, של השלישי ב-25%, של הרביעי ב-22%, ושל החמישון העליון (בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר) ב-18%.
תמונה קצת שונה, לגבי תקופה קצת שונה, מוצגת בדוח של מרכז המידע של הכנסת. על-פי הנתונים המוצגים בדוח זה, בין השנים 2005 ל-2011 עלתה ההכנסה הראלית לנפש של החמישון התחתון ב-13%, של השני ב-16%, של השלישי והרביעי ב-11%, ושל החמישון העליון ב-9%.
כך או כך, ברור כשמש שהצמיחה היטיבה את מצבן של כל שכבות האוכלוסייה, ובמיוחד את מצבן של השכבות החלשות. באופן מפתיע, ובניגוד מוחלט לרושם שנוצר בציבור, על-פי שני המקורות דוקא מצבם של העשירים השתפר פחות משהשתפר מצבם של השייכים למעמד הביניים ולשכבות החלשות.
וכשאלה הנתונים, לא מפתיע שחלה ירידה בערכו של מדד ג'יני, המודד את רמת אי- השוויון בהכנסות. ערכו של המדד בשנת 2006 היה 0.3923, והוא ירד בשנת 2013 לערך של 0.3767.
ולנוכח תמונה ורודה זו של משק צומח ומתפתח, שבו אי-השוויון הולך ומצטמצם, נשאלת השאלה מדוע אף אחד(!) מהתומכים בנתניהו, שלזכותו יש לזקוף לפחות חלק מההצלחה, איננו מנסה להתמודד עם סיסמאות הכזב לפיהן העניים נהיים עניים יותר, העשירים נהיים עשירים יותר, ומעמד הביניים הולך ונשחק ומתדרדר לעוני.
למרבה הצער, לא ניתן למצוא את התשובה בפרסומי הלמ"ס או בדוחות העוני, וניתן רק לשער שתומכיו של נתניהו, המופיעים בתקשורת, מונחים על-ידי עובדים במשרדי פרסום שמילים דוגמת תוצר לנפש, או חמישונים, מפחידות אותם ונראות להם כמו מילים בסינית. יש גם לשער שלאנשי פרסום אלה יש כרגע דברים הרבה יותר חשובים לעסוק בהם, דוגמת ההתחבטות בשאלה מה יעזור יותר לשכנע את העם המטומטם להצביע לליכוד, האם הצרוף המזהיר בוז'יציפי, או שמא ההברקה המקורית ציפיבוז'י.

תאריך:  05/01/2015   |   עודכן:  05/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המצב הכלכלי/חברתי: התמונה האמיתית
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אסטרונאוט
אהרון שחר  |  5/01/15 10:27
2
עיוור מלמד צליפה
אהרון שחר  |  5/01/15 12:16
 
- דו-שיח של חרשים.
אהוד פרלסמן  |  5/01/15 14:49
 
- מצאנו נקודת הסכמה
אהרון שחר  |  5/01/15 17:45
 
- חתיחת קשקשן
מגיב ותיק  |  19/01/15 03:22
3
אהוד- הלוואי וכל
חייך,  |  5/01/15 12:22
4
תיקון טעות(?) חסרת משמעות.
אהוד פרלסמן  |  5/01/15 14:24
5
סליחה חברים: דו-שיח של חרשים
רפי לאופרט  |  9/01/15 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נוקט מדיניות של "הליכה על הסף" ומאיים באינתיפאדה עממית נגד ישראל. במקביל הוא מעביר מסרים לישראל והעולם כי הוא מתכוון לפרק את הרש"פ בתגובה לסנקציות הישראליות
בעז שפירא
משה פייגלין - איש משכמו ומעלה שתוכו כברו ותוכניתו להגיע להנהגה אמונית למדינת היהודים מתבשלת לה במשך שנים ארוכות בתוככי מפלגת השלטון, הליכוד
אלכס נחומסון
כל מי שעסק בתחום החקירות יודע שסיפורים אינם ראיות. אם אינך מצליב עדויות ובודק פערים של גרסאות אתה לא חוקר. אתה רשם סיפורים במקרה הטוב. מסקנות של חקירה אינן מושתתות על מה שהשכן אמר והמהנדס התרשם, אלא על המושג "ראיה" במשמעותה המשפטית והקרימינולוגית
אפרים הלפרין
במסגרת הכרת היריב הפוליטי רשמתי עצמי ל-NEWS LETTERS של יש עתיד. בימים כתיקונם בא לי לצחוק ממה שאני קורא, בימים אלה, ימי בחירות, בא לי לבכות. והמסקנה: שומר נפשו ירחק מדיקטטורות שס, יש עתיד והדיקטטורות האחרות
רפאל בוכניק
יוזמה בלתי שגרתית של הגנרל מיכאל נגאטה, מפקד הכוחות המיוחדים של ארה"ב במזה"ת, ל"חשיבה מחוץ לקופסה" בהקשר להיערכות להתמודדות יעילה יותר מול איום דאעש, ממחישה תחושה של חוסר אונים אמריקני בהבנת תופעת ה"מדינה האיסלאמית" והדרכים להביסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il