הימים האלה הם ימים גדולים מאוד, ימים של תשובה, והאר"י הקדוש אומר בשער רוח הקודש (שער ז') שעיקר ימי השובבי"ם הם דווקא ימים של תשובה על עניין הברית, שהפגם בו הוא גדול מאוד. מבואר בזוהר הקדוש (פר' פקודי) שהפגם הזה אין עליו תשובה, כלומר הוא קשה מאוד מאוד, הרבה יותר ממה שחושבים, אך הזוהר הקדוש בסוף פרשת נח (דף סב) אומר ששייך תשובה בפגם הזה, אבל "בתשובה סגיא" - תשובה גדולה, היא נחשבת תשובה על הפגם הזה.
בימים האלו - השבועות שקוראים בתורה בפרשות שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים - זה זמן שקוראים על שעבוד ישראל במצרים וכל מה שהעלו ותיקנו שם בירידה בבירא עמיקתא (בור עמוק).
כידוע, הגיעו למ"ט שערי טומאה, אך אף על-פי כן, בקדושת הברית הם היו קדושים ביותר. כלל ישראל לא היו מקלקלים, אלא שומרים את עצמם בקדושה וטהרה בכל הזמן שהיו במצרים, אפילו שהיו מדוכאים בייסורים.
פגם זה כוחו גדול מאוד להלקות ולייסר את האדם. זה מה שנקרא רע, לכן בזמנים האלו שתיקנו לנו חז"ל ובראשם האר"י הקדוש, עניין של תיקוני תשובה של שובבי"ם, צריך לקחת את זה בתשומת לב מרובה, ולא שייך שאדם יעבור שובבי"ם בלי לעשות תשובה - לא שייך דבר כזה, גם אם עשה תשובה בשנים שעברו וגם אם הוא נקי, לא שייך שלא יעשה תשובה בשובבי"ם, כי תמיד יש מה לתקן, לפעמים גם מגלגולים קודמים. צריכים בכל שובבי"ם לעשות תשובה בכל הכוח.
והדרך המובחרת של תיקוני תשובה בשובבי"ם זה לעשות בציבור דווקא, מחמת שידוע שעניין של תשובת יחיד היא שייכת דווקא בעשרת ימי תשובה, אומנם שובבי"ם דומים לעשרת ימי תשובה אבל לא לעניין של תשובת יחיד. תיקוני שובבי"ם צריך וראוי דווקא לעשות ברבים, לעשות במניין.
הרבה אנשים היום עבדים של עצמם, עבדים של הדמיון שלהם, של המחשבות שלהם, הרבה אנשים מרגישים עבדים. אנחנו לפעמים יושבים ושומעים אנשים רדופים מעצמם, רדופים מאיזה דבר שהוא לא קיים - עבדים של הדמיונות. למה הם עדיין עבדים, כי הם לא עשו תיקון שובבי"ם, עדיין יש להם לשלם את התשלום שלהם של "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה". ודאי שכולם לא נפטרו מהתשלום הכללי של חטא אדם הראשון, אבל מי שיש לו חטא על פשע, אז העבדות שלו יותר מובהקת, ומי שיעשה תיקון שובבי"ם יראה שהוא תכף יוצא מעבדות לחרות. המטרה של הדברים זה שכל אחד יתעורר וינצל ימי השובבי"ם, ויעשה איזה תיקון שמתאים לו, שאם ירצה השם נגיד כל סוגי התיקונים, וכל אחד לפי כוחו יבחר איזשהו תיקון, ואז יצא מעבדות לחרות, משעבוד לגאולה.