"איזו מדינה אנחנו"? זאת הכותרת של פלקט התלוי על הקיר של כתה ב' בבית ספר יסודי בצפון תל אביב. הסתקרנתי מאוד כאשר ראיתי את השאלה הזאת, והתחלתי לקרוא: "מדינה דמוקראטית בה כל האזרחים שווים, גברים, נשים, יהודים וערבים ועולים חדשים. כולם שווי זכויות. לכנסת יש שליטה על חוקים והיא בוחרת ממשלה. בכנסת 129 חברים. הממשלה מנהלת את המדינה. ראש הממשלה נבחר על-ידי האזרחים. נשיא המדינה....."
זהו פלקט הצריך לתת לנוער הצעיר שלנו את התמצית המזוקקת הפשוטה של מהי מדינת ישראל. מי כתב את הפלקט? המורה? המנהלת? משרד החינוך? אין לי צל של מושג, וזה בכלל לא חשוב העיני. החשוב הוא שזה מה שהעיניים הצעירות של התלמידים והתלמידות רואות כל יום, וזה מה שמעצב את תפיסתם, בצד החינוך בבית. ככלל, הדברים שהמורה אומרת והדברים הכתובים על הפלקטים הם עבורם בגדר דברי אלוהים חיים. הם נתפסים כאמת המוחלטת. אז ראשית לכל בואו ונראה מה הן השגיאות העובדתיות המופיעות בפלקט הזה:
טעות דפוס
ראשית, מספר חברי הכנסת. זאת לא טעות דפוס. כתוב שחור על גבי לבן שהמספר הוא 129! לא 120! המספר 9 הוא ברור. ואתה שואל עצמך: איך זה יכול להיות? נניח לרגע שנפלה טעות דפוס, אז היכן המורה? היכן המנהלת? לא נמצא איש בבית הספר היוקרתי שיעיר על השגיאה והיא תתוקן? אני יודע שישנם תלמידים שתשומת לבם הוסבה לשגיאה, אך הם חוששים להגיד למורה שנתפסת בעיניהם כיודעת כל. שנית, ראש הממשלה לא נבחר על-ידי האזרחים. זאת, טעות "קטנה" בהשוואה למספר חברי הכנסת, אך טעות!!
אבל, מה שהכי משך את תשומת לבי היא הפיסקה הראשונה המגדירה את זהותה של המדינה. עבור תלמיד כתה ב' בבית ספר בשכונה יוקרתית בצפון תל אביב מדינת ישראל היא לא מדינה יהודית! היא רק דמוקרטית! למה מחברי הפלקט לא כתבו "מדינה יהודית ודמוקרטית"? אין לי מושג, אך אני שואל עצמי: האם הדבר נעשה בכוונה, במטרה ברורה לעצב את התודעה של הנער הרך? להחדיר למוחו שהזהות היחידה של המדינה היא צורת הממשל הדמוקרטי?
ועוד משהו זעיר שאני מתקשה להבינו: מדוע צורפו "עולים חדשים" לרשימת האזרחים שווי הזכויות? זאת פעם ראשונה שאני בכלל נתקל בדבר כזה. האם הכוונה היא לעולים מרוסיה, מצרפת? לבית הספר פתרונות.
מדברים אצלנו המון על החינוך ואתגריו, בגיל הרך ובגיל המבוגר. והרי לכם דוגמית זערורית על טיב החינוך לגיל הרך. בושה!!