X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
את כל הצלחתו וחוכמתו ייחס שלמה המלך לשפע שהשפיע עליו הקדוש ברוך הוא, וכמו שנאמר בפסוק הפותח את מסעה של מלכת שבא: "ומלכת שבא שומעת את שמע שלמה לשם השם"
▪  ▪  ▪
מלכת שבא מבקרת בארמון שלמה המלך בירושלים [ציור: גוסטב דורה]

את התיאור המקראי על אודות הפגישה ההיסטורית המפורסמת בין שלמה המלך עליו השלום למלכת שבא, אפשר להתחיל למעשה כבר בעת ששלמה היה צעיר לימים, והקדוש ברוך הוא התגלה אליו בחלום הלילה, ושלמה ביקש ממנו חוכמה וכושר שיפוט לדעת להבחין בין טוב לרע. בקשתו של שלמה הייתה טובה בעיני השם, והוא השיב לו:1 "הנה נתתי לך לב חכם ונבון, אשר כמוך לא היה לפניך, ואחריך לא יקום כמוך. וגם אשר לא שאלת נתתי לך, גם עושר גם כבוד, אשר לא היה כמוך איש במלכים כל ימיך".
שלמה גדל ומלכותו התבססה, וחוכמתו התפרסמה בין העמים השונים, ומשלחות הגיעו ממרחקים כדי לעמוד מקרוב ובאופן אישי על טיבו של המלך, שהתפרסם במיוחד כאדם שיודע לפענח חידות שאין ביכולתו של שום אדם לפענח.2 ובמקרא נאמר על שלמה:3 "וייתן אלוהים חכמה לשלמה ותבונה הרבה מאוד, ורוחב לב כחול אשר על שפת הים. ותרב חכמת שלמה, מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים. ויחכם מכל האדם... ויהי שמו בכל הגויים סביב".
גם לממלכת שבא4 הגיע שמעו של שלמה, ומלכת הממלכה החליטה לעלות לירושלים, ולבחון את חוכמתו של שלמה, וכפי שכתב ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו כי מלכת שבא הייתה "בקיאה ביותר בחכמה, ומעוררת השתוממות גם משאר הבחינות. וכששמעה על מידותיו הטובות ועל תבונתו של שלמה... החליטה לילך אצלו. רצונה היה ביחוד לבחון בעצמה את חכמתו, להביא לפניו שאלות ולבקש ממנו לפתור את בעיותיהן הסתומות".5
מלכת שבא הגיעה אפוא לירושלים עם מתנות רבות, בהן גמלים הנושאים משא כבד של בשמים, זהב ואבני חן יקרות ערך,6 והתקבלה על-ידי המלך שלמה בכבוד רב ופאר, ולמרות סדר יומו העמוס כמלך, הוא הקדיש לה את מלוא תשומת הלב, והשיב על כל שאלותיה וחידותיה בטוב טעם ודעת.7
כאשר ראתה מלכת שבא את חוכמתו המפוארה, ואת הסדר והארגון שבו ניהל את ארמונו וממלכתו, היא כל כך התפעלה עד שאמרה לשלמה:8 "אמת היה הדבר אשר שמעתי בארצי על דבריך ועל חכמתך ולא האמנתי לדברים, עד אשר באתי ותראינה עיני, והנה לא הוגד לי החצי, הוספת חכמה וטוב אל השמועה אשר שמעתי. אשרי אנשיך, אשרי עבדיך אלה העומדים לפניך תמיד השומעים את חכמתך".
את כל הצלחתו וחוכמתו ייחס שלמה המלך לשפע שהשפיע עליו הקדוש ברוך הוא, וכמו שנאמר בפסוק הפותח את מסעה של מלכת שבא:9 "ומלכת שבא שומעת את שמע שלמה לשם השם", וביאר בעל ה"מצודת דוד" על אתר כי מלכת שבא שמעה את "אשר חכמתו איננה מטבע האנושי, כי אם מאת השם הייתה לו".
ואמנם לפני שמלכת שבא עזבה את ירושלים לחזור לארצה, היא אמרה:10 "יהי ה' אלוהיך ברוך אשר חפץ בך לתתך על כיסא ישראל, באהבת ה' את ישראל, לעולם, וישימך למלך לעשות משפט וצדקה".

הערות

1. מלכים א, פרק ב, פסוקים יב-יג.
2. השוו גם את מה שכתב ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו: "מלך הצורים שלח לשלמה גם דברי חכמה וחידה וביקש ממנו לפתרם לו ולפטרו מקושי הבעיות הכלולות בהם. ושלמה היה איש חריף-השכל ובעל תבונה, שלא נבצר ממנו דבר מאלה, ופתר בשכלו את כל הבעיות והשכיל להבין את הרעיון שבהן והוציאו לאור", (יוסף בן מתתיהו, קדמוניות, ספר שמיני, מהדורת אברהם שליט, עמ' 281).
3. מלכים א, פרק ה, פסוקים ט-יא.
4. בנוגע לזיהויה של ממלכת שבא, ראו בפירוש ה"דעת מקרא" על אתר.
5. יוסף בן מתתיהו, קדמוניות, ספר שמיני, מהדורת אברהם שליט, עמ' 284.
6. החוקרים כתבו כי "גם במקורות הקלאסיים מסופר על העושר הרב, הבשמים, הזהב והאבנים היקרות של ממלכת שבא. מן העדויות אלה ברור, שממלכת שבא וממלכות ערביות דרומיות נוספות סחרו במוצרי מותרות ובסחורות יקרות, שהיו מבוקשות בחצרות המלכים ובחוגי האצולה" (אנציקלופדיה עולם התנ"ך, מלכים א, עמ' 108).
7. לדוגמאות לחידותיה של מלכת שבא, ראו: ילקוט מעם לועז, מלכים א, עמ' קעג-קעד; תרגום שני למגילת אסתר (פרק א); מדרש חפץ.
8. מלכים א, פרק י, פסוקים ו-ח.
9. שם, פסוק א.
10. שם, פסוק ט.

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  07/01/2015   |   עודכן:  07/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב נפתלי רוטנברג
הרב דסלר אומנם מסייג את הפלורליזם הפרשני באמצעות הדגשת הקשר שבין "שבעים פנים לתורה" ובין "שבעים דסנהדרין", כלומר לא כל אחד יכול לפרש ככל העולה על רוחו. סמכות הפרשנות אומנם מורחבת ומוענקת לקבוצה גדולה, אך בכל זאת נתונה ליושבי בית המדרש בלבד
מנחם רהט
השמאל במאמציו להכפיש את נפתלי בנט, רק מאדיר את תיאורי תפקודו בגבורה ובתושייה    תדע כל אם עברייה    ואולי בכלל השמאל עובד למען בנט?
יעקב שטרכר
אם היו משלמים סכומי המענק בעת השרות והפיקדון מיידית מדי חודש בחודשו היה השכר של חייל קרבי עולה ל-2,373 ש"ח
ירון ריבלין
מצבם של הפלשתינים בעקבות העברת השליטה לידי ארגונים פלשתינים רק הלך והדרדר בהשוואה למצב בו שלטה ישראל ודאגה לזכויות האדם והתושב הפלשתיני
גל קסטל
בשנה האחרונה שוק הנדל"ן עבר תהפוכות רבות. השוק התאפיין בחוסר יציבות שנבעה בגלל חוסר וודאות    הרבה פרמטרים שאינם בשליטת חברות הבנייה, השפיעו ישירות על השוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il