X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרב יוני לביא   |  צהר
צהר לפרשה

מה זה מנהיג?

לא פחות משלוש פעמים מתערב משה לצידו של החלש והנדכא, וזאת לצד היותו בעל אומץ וגדולה כראוי למי שגדל בביתו של מלך מצרים. זהו השילוב הראוי למנהיגות
▪  ▪  ▪
[ציור: אפרים משה ליליאן]

קצת מוזר שגדול המנהיגים של העם היהודי בכל הדורות, האיש שנאבק באומץ מול מלך מצרים והוציא את ישראל משעבוד נורא, הביא לעם את התורה והוביל אותם במסירות במדבר - איש זה כלל לא צמח בתוך עמו, אלא גדל כנסיך בארמונו של מלך זר. האם לא היה מתאים יותר שאחד כזה יבוא מתוכנו? שיגדל ברוח יהודית אותנטית ולא בסביבה אחרת?
ר' אברהם אבן עזרא, שהיה מגדולי פרשני המקרא בימי הביניים, משורר, פילוסוף ומדען (אגב, על שמו קרוי מכתש בירח - "Abenezra"), עונה תשובה מעניינת לשאלה זו: "מחשבות השם עמקו, ומי יוכל לעמוד בסודו. אולי סיבב השם זה שיגדל משה בבית המלכות להיות נפשו על מדרגה העליונה... ולא תהיה שפלה ורגילה להיות בבית עבדים".
האבן עזרא מסביר, כי לו היה גדל משה כעבד, כשאר אחיו, הייתה נפשו שפלה ומדוכאת כשל שאר העבדים. או אז לא היה לו העוז והאומץ, הגבורה ורוח החרות המאפיינת מנהיג שהוא בן מלך, הנדרש להוביל עם שלם לדרך חדשה של אתגרים גדולים. נמצא שדווקא גדילתו של משה בביתו של פרעה כנסיך מצרים, היא זו שהחדירה בנפשו רוח גדולה שאפשרה לו למלא את שליחותו.
אמנם, העובדה שגדל בארמון המלך, מעלה שאלה על התנהלותו ביום בו הוא יוצא ממנו החוצה: "ויהי בימים ההם ויגדל משה וייצא אל אחיו וירא בסבלותם, וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו". מחזה קשה נגלה לעיניו של משה בו ביום, בו הוא יוצא לראשונה מהארמון: נוגש מצרי אוחז בשוט ומכה מכות רצח עבד יהודי.
מראה שכזה לא היה נדיר באותם הימים, היו לו מן הסתם עדים רבים. אך אף אחד מהם לא נקף אצבע או טרח להתערב במתרחש. אך משה אינו מסוגל להתאפק. הוא יוצא להצלת הצד הנפגע ולכאורה מדוע? הרי הוא "נסיך מצרי" שיכול ליהנות מכל מנעמי השלטון ותענוגות הארמון! מה לו ולעבד יהודי מסכן?
הסיפור חוזר על עצמו ביום שלמחרת. "וייצא ביום השני והנה שני אנשים עברים נצים, ויאמר לרשע: למה תכה רעך". שוב משה מתערב והפעם הוא גם משלם על כך מחיר כבד. האיש האלים המכה את רעהו, דוחה את התערבותו של משה ואף מלשין עליו לפני פרעה, המבקש להרוג את משה. פרעה, ששומע על התנהלותו הייחודית של הנסיך הצעיר, מחליט לגדוע באיבו את סגנון ההנהגה החדש הדורש צדק ודאגה לשלום החלשים ולזכויותיהם. הוא מוציא גזר דין מוות על משה, שנאלץ להימלט ולאבד את מעמדו ואת כל מה שהיה לו.
באופן מפתיע, משה לא לומד לקח. הדבר הראשון שהוא עושה בהגיעו לארץ מדיין הוא לחזור על אותו דפוס התנהגות בשלישית: "ולהכן מדין שבע בנות, ותבאנה ותדלנה ותמלאנה את הרהטים להשקות צאן אביהן. ויבואו הרועים ויגרשום, ויקם משה ויושיען וישק את צאנם". משה לא מסוגל לעמוד מנגד אפילו לרגע אחד. אין זה משנה אם מדובר בנוגש מצרי הרודה באחיו, במריבה פנימית בין שני יהודים או בנערות מדייניות זרות; משה לא יכול להתעלם ויתערב לטובת הנפגע והעשוק.
זהו האיש אותו בחר אלוקים להיות למנהיג לעמו. אלו התכונות שעל כל מנהיג לאמץ: הורה ביחס לילדיו, מפקד בצבא אל מול חייליו, מנהל ביחס לכפופים לו וכיוצא באלו. רק מי שממלא רוחו באומץ, גבורה וגדולה מחד-גיסא, ונותר רגיש, אכפתי וקשוב עד כדי מוכנות להירתם לסייע ולעזור מאידך-גיסא, ראוי להיקרא מנהיג.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנהל מוקד "חברים מקשיבים" לנוער בטלפון ובאינטרנט, רב אולפנת אמי"ת להב"ה ומרבני צהר.
תאריך:  08/01/2015   |   עודכן:  08/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יהודה ישרים
ברכת יעקב לבניו מלמדת, כי לכל אחד יש יכולות משלו וממילא כל אחד יכול להנהיג - ומצד שני שאיש אינו שלם וממילא כל אחד זקוק לחבריו
הרב ד"ר דרור פיקסלר
יוסף יודע שמקומו האמיתי היחיד הוא במשפחתו, אבל עליו לוודא שאחיו למדו את הלקח ובפעם הבאה בה ייתקלו בבעיה עם הבן המועדף - הם יפתרו אותה במקום לנסות להיפטר ממנה
הרב עידו פכטר
מדוע ראובן נכשל שוב ושוב בנסיונותיו להנהיג את האחים? - משום שהוא פזיז ונמהר, לא שוקל את הדברים לטווח הארוך. גם לאנשים כאלו יש מקום בציבור, בתנאי שהם יהיו מועטים ולא יתפסו את ההנהגה
הרב שאול ברוכי
יהודה וראובן ממלאים תפקידים מרכזיים בפרשת מכירת יוסף והורדת בנימין למצרים - אך עושים זאת בצורה שונה לחלוטין
הרב יובל שרלו
עשרות שנים לאחר שגרם לעשו עוול בדמות רכישה כשרה-אבל של הבכורה, פועל יעקב לרצות אותו. כך צריך לפעול גם עולם עסקים, שרוצה לא רק עסקה משתלמת אלא גם כזו שמשכינה שלום
רשימות נוספות
כוחו של חזון  /  הרב יוסף צבי רימון
לא לדעת הכל  /  הרב ד"ר יהודה אלטשולר
המכפלה של עפרון  /  הרב יהודה זולדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il