X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לג'ואן פיטרס מגיעה הכרה על היותה חלוצה שמיקדה את תשומת הלב לכך שסוכנות תמימה לכאורה של האו"ם - אונר"א - למעשה מנציחה את הביזיון של כליאת ערבים בתנאי פליטות במשך 66 שנה בטענה הכוזבת של "זכות השיבה" לכפרים ערביים שהיו קיימים לפני 1948
▪  ▪  ▪
אונר"א. עוול ליהודים [צילום: איתמר לוין]

ג'ואן פיטרס נפטרה בביתה בשיקגו ביום שני בלילה (5.115).
ג'ואן התפרסמה בעיקר בשל ספרה המהווה ציון דרך "מאז ומקדם" שיצא לאור ב-1984 - ספר שגרם לייסורים למשמיציה של ישראל.
ספרה היה המחקר האקדמי הראשון שתיעד כיצד אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלשתין במזרח הקרוב, מנציח את מעמד הפליטות של ערבים שנעקרו או עזבו מרצונם את בתיהם במהלך מלחמת השחרור. כפי שחזתה ג'ואן, אונר"א נעשתה בימינו חלק אינטגרלי מן המאמצים לערער את מעמדה של ישראל בעיני העולם ובעיני עצמה.
בביקורת שפרסם ב-1984 על ספרה של ג'ואן, ניתח ד"ר דניאל פייפס את העוצמה של מחקרה: "בהסתמכה על העבודה שעשה כמאל קרפט בארכיונים העותומניים, מבססת גב' פיטרס את גודל האוכלוסייה הלא-יהודית ב-1893 בשטח שאחר כך הפך לפלשתינה תחת המנדט הבריטי. אחר כך היא מחלקת שטח זה לשלושה חלקים: אחד ללא התיישבות יהודית, אחד עם התיישבות יהודית דלילה ואחד עם התיישבות יהודית צפופה. היא משווה את האוכלוסייה הלא-יהודית בכל אחד מחלקים אלה ב-1893 וב-1947 ערב עצמאותה של ישראל.
באזור ללא התיישבות יהודית, האוכלוסייה הלא-יהודית ב-1893 הייתה 337,200 נפש; ב-1947 היא עמדה על 730,000 - גידול של 116 אחוז. באזור עם התיישבות יהודית דלילה, האוכלוסייה הלא-יהודית גדלה באותה תקופה מ-38,900 ל-110,900 נפש - עלייה של 185 אחוז. לבסוף, באזור של ההתיישבות היהודית הצפופה, האוכלוסייה הלא-יהודית גדלה מ-92,300 נפש ב-1893 ל-462,000 נפש ב-1947 - עלייה של 401 אחוז. ממספרים אלה הסיקה גב' פיטרס ש'נראה כי האוכלוסייה הערבית גדלה ביחס ישר לנוכחות היהודית'".
ספרה ומחקרה של פיטרס "זכה" להכפשות מכל עבר בארץ ובעולם. אי-דיוקים שוליים הוצגו כשוללים את אמינות המחקר, ולא חסרו גם התקפות אישיות.
פחות משנה לאחר פרסום "מאז ומקדם", העבירה העצרת הכללית של האו"ם בדצמבר 1985 החלטה הדוחה כל ניסיון לדרוש מאונר"א לסייע לפליטים הערביים להיכנס לתהליך של יישוב מחדש ושל השתקמות.
באותו זמן כתבה פיטרס כי השר מרדכי בן פורת התבקש על-ידי ראש הממשלה דאז מנחם בגין לבדוק דרכים ליישב את הפליטים הערביים הפלשתינים בתנאים הומניטריים. אך מאמציו של בן פורת סוכלו על-ידי החלטת האו"ם שמנעה את העברתם לדיור חדש - מאמצים שסוכמו בספר "Will There Always Be Refugees" שאותו ציטטה פיטרס לעתים קרובות: "שימור התדמית של פליטים אומללים, חסרי בית וחסרי כל...מנע כל אפשרות לטפל בנושא... הכספים שבמקור יועדו לחיסול בעיית הפליטים הפכו מכשיר רב עוצמה שנועד דווקא להנציח את הבעיה".
בראיון שהתפרסם בגיליון נובמבר 2014 של המגזין "ריבונות" (היוצא לאור בירושלים), אמרה פיטרס: "אונר"א מבצעת הונאה נגד העם היהודי ונגד העולם מאז שהפכה ארגון ה'פליטים' היחיד הפועל למען קבוצת פליטים אחת בלבד מבין כל פליטי העולם. הפליטים הערביים שאכן ברחו או נעקרו במהלך מלחמת השחרור מנו קבוצה קטנה בהשוואה למאות מיליוני העקורים האחרים כתוצאה ממלחמות וחיכוכים. כמו-כן, מספרם של אותם ערבים שנעקרו מבתיהם היה קטן בהרבה ממספר הפליטים היהודיים שנולדו בארצות ערב ונאלצו לנוס על נפשם.
"אבל רק הערבים נספרו שוב ושוב כשהם עוברים ממחנה פליטים אחד למשנהו. כפי שהעידה חברת קונגרס אמריקנית, מעשי מרמה בוצעו בקביעות, והללו התאפשרו הודות לצוות העובדים של אונר"א שהיה מורכב כמעט אך ורק מערבים".
ועתה אם יורשה לי - מילה אישית.
עבודתה של ג'ואן היוותה השראה למטמורפוזה שאירעה בקריירה שלי כעובד סוציאלי וכעיתונאי. 27 שנה של חיי המקצועיים שהוקדשו לרפורמה של אונר"א הם תוצאה של ההשראה שקיבלתי מגו'אן פיטרס שאותה ראיינתי ב-1987.
לג'ואן פיטרס מגיעה הכרה על היותה חלוצה שמיקדה את תשומת הלב לכך שסוכנות תמימה לכאורה של האו"ם - אונר"א - למעשה מנציחה את הביזיון של כליאת ערבים בתנאי פליטות במשך 66 שנה בטענה הכוזבת של "זכות השיבה" לכפרים ערביים שהיו קיימים לפני 1948.
לפני שנים רבות, כשהתארחה ג'ואן פיטרס במלון המלך דוד, הבאתי את ילדי לפגשה ולהביע בפניה את הערכתי לה ולאומץ ליבה. עתה, עם לכתה מאיתנו, אני מביע כאן שוב אותה הערכה אליה כמו אז.

פורסם במקור במגזין "מראה"
ההספד פורסם באנגלית ב-Jerusalem Post
הכותב הוא הוא מנהל סוכנות ידיעות "מקור ישראלי", יו"ר המרכז לחקר מדיניות במזה"ת
תאריך:  10/01/2015   |   עודכן:  10/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספד לג'ואן פיטרס
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
חסידת אומות העולם - זו לא מלה
מיכל מירושלים  |  10/01/15 14:21
2
פיטרס ז"ל ראויה לכבוד ותודה-יה
קורןנאוה טבריה  |  10/01/15 14:52
 
- גם זאב גלילי ב'היגיון בשיגעון'
פירסם מאמר עליה  |  10/01/15 20:56
 
- כרגיל את כותבת כתיבה מיוחדת
לר.ב.ז.  |  11/01/15 05:10
3
אכן יישר כוח למר בדין שהקדיש
תודה לדוד בדין  |  10/01/15 18:10
4
ג'ואן פיטרס
יגאל סלע  |  10/01/15 20:21
5
הכלבה הציונית השקרנית סוף סוף
בטטה  |  12/01/15 23:25
6
לשלוח את ספרה לבוזי, ציפי,
סניל  |  13/01/15 08:41
7
יהי זכרה ברוך ל"ת
רעי לוי  |  31/05/15 22:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אילון ירדן
ההקצנה האיסלאמית בצירוף כלי הנשק החדישים שבהם מצטיידים אויבי ישראל, הופכים מדינה פלשתינית לאיום קיומי גדול יותר מבעבר על ישראל. מדינה זו עלולה ליפול בידי האימפריאליזם הפַּן-איסלאמי, המסוכן בהרבה מהאימפריאליזם הפַּן-ערבי, ולשמש חוד החנית שלו
יוני בן-מנחם
חילופי האשמות חריפים בין תנועת חמאס לממשלת ההסכמה הלאומית על-רקע מאבקי השליטה ברצועת עזה. תנועת חמאס שוקלת להקים גוף חלופי שינהל את המשבר הכלכלי ברצועה
מתי דוד
למרות כשלון כל הועידות, ההסכמות, התקוות, האכזבות ו"הכיבוש", אין סיבה לייאוש, מאחר שלפלשתינים יש בפועל שתי מדינות לעם אחד    הם לא זקוקים להמתין ל"הצהרת בלפור", הם לא זקוקים לליגה הערבית    בעזה קיימת מדינת חמאסלנד, בהנהגתו של איסמעיל הנייה ובגדה קיימת מדינת פתחלנדד, בהנהגת מחמוד עבאס
אריאל י. לוין
חשיפת חוליה המזוהה עם דאעש בחברון מקרבת אותו עוד יותר לגבולות ישראל. הבשורות הטובות הן, שהארגון מצוי בלחץ גובר - ולא רק מבחוץ    בינתיים מצרים מאיצה את הפעולות נגד הטרור בגבול הרצועה, אבל לא בטוח שזה יועיל לזמן רב
אליקים העצני
האם ישראל היא כובשת זרה ביו"ש או בעלת תביעת זכות חוקית שם, היא שאלה מכרעת ועל פיה ייקבע, האם המתנחל היהודי הוא פושע בינלאומי או בעל הבית שחזר לנחלת אבותיו. את התחמושת המשפטית לתכלית זו מספק לנו דוח לוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il